Start > Ritul latin > A înviat Cristos, speranța mea

A înviat Cristos, speranța mea

3 April 2010
1,812 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro
Învierea Domnului (Anul C)

Învierea Domnului este minunea minunilor. E minunea fundamentală, care dovedește dumnezeirea lui Cristos și originea divină a Bisericii sale. Dacă cineva ar putea să demonstreze că învierea lui Cristos e o minciună, un fals, dacă cineva ne-ar arăta osemintele lui găsite undeva, în acel moment, creștinismul ar dispărea pe loc, iar noi ar trebui să închidem imediat bisericile.

1.

Ne este încă viu în memorie tragicul eveniment din Statele Unite, care a zguduit omenirea pe data de 11 septembrie 2001. Și ne amintim cuvintele mari ce se rosteau atunci: “De acum, nimic nu va mai fi ca înainte; lumea după 11 septembrie nu va mai fi lumea dinainte”. Acum, dacă șocul, coșmarul acelei grozăvii a trecut și spiritele s-au calmat, judecând la rece, constatăm că, de fapt, nu s-a schimbat nimic în lume. Lumea de după 11 septembrie este exact ca cea de dinainte. În afară de niște bombardamente, de niște oameni nevinovați morți sau mutilați în Afganistan. Și în Israel a existat un singur eveniment care a schimbat cu adevărat cursul omenirii, care a împărțit definitiv istoria în două: înainte de era noastră și după era noastră. Acest eveniment unic și decisiv, care nu se va repeta, este învierea lui Cristos. Într-adevăr, o dată cu învierea lui Cristos, totul s-a schimbat în lume: lumea de după învierea lui Cristos nu mai este lumea dinainte de învierea sa.

Moartea, fie că vine prin acte de terorism, fie că vine prin represalii împotriva terorismului, nu poate schimba lumea decât în rău. Învierea lui Cristos, întrucât este victoria vieții împotriva morții, e aceea care schimbă lumea, dar în bine.

Învierea Domnului este minunea minunilor. E minunea fundamentală, care dovedește dumnezeirea lui Cristos și originea divină a Bisericii sale. Dacă cineva ar putea să demonstreze că învierea lui Cristos e o minciună, un fals, dacă cineva ne-ar arăta osemintele lui găsite undeva, în acel moment, creștinismul ar dispărea pe loc, iar noi ar trebui să închidem imediat bisericile.

În cursul unui interviu luat arhiepiscopului englez Michel Ramsay, reporterul îi pune întrebarea: “Dacă aș putea să aduc oasele lui Isus aici, în fața dv., în acest birou, ce s-ar alege de credința dv.?” Răspunde prelatul: “Lucrul despre care vorbești dumneata este absolut imposibil. Nu se poate întâmpla, de aceea, refuz să răspund la întrebare”. “Dar eu am spus «dacă». E vorba de o simplă presupunere. Dacă aș aduce oasele lui Cristos, ce s-ar alege de credința dv.?” “Refuz să răspund la întrebare”. S-a găsit într-adevăr un celebru scriitor, Lee Wallace, ateu, care și-a pus în cap să spulbere credința creștină, denigrând ceea ce numea el “mitul învierii lui Cristos”. Și-a zis: “Plec în Orientul Mijlociu și încerc să găsesc oasele lui Cristos. Vreau să pun capăt acestei povești cu învierea”. A plecat și, pe când făcea cercetări, a început să scrie deja o carte în care voia să demonstreze că învierea lui Cristos e o poveste bună de adormit copiii. Dar cercetările l-au condus exact în direcția contrară. Fără să-și dea seama, s-a trezit un om credincios. I-a mărturisit soției că nu e capabil să scrie cartea pe care și-a propus să o scrie. “Atunci, scrie alta”, i-a zis soția. Și a scris alta. Se numește Ben Hur, o istorie fascinantă a lui Cristos. S-a turnat după ea și un film care a făcut înconjurul lumii. Același lucru i s-a întâmplat și altui scriitor, lui Frank Morison. Și-a propus să scrie o istorie adevărată a lui Isus, fără înflorituri și falsuri. Dar a constatat că aceasta, cum se exprimă el, e cartea care refuză să fie scrisă. A ieșit un best-seller, cartea intitulată Cine s-a cununat cu Luna, în care, pagină cu pagină, demonstrează că Isus a înviat cu adevărat din morți, iar altă concluzie logică nu există.

Învierea Domnului nu e doar o minune ce s-a petrecut acum două mii de ani. Este o minune care continuă să se petreacă sub ochii noștri și va continua să se petreacă până la a doua sa venire. În ce constă această minune?

Acum ceva timp, televiziunea și ziarele au făcut mare senzație în toată țara, prezentând o înviere din morți. Un bătrân a murit. Dar după câteva zile, chiar când era în biserică și i se făcea slujba de înmormântare, s-a trezit la viață, a deschis ochii și a coborât din sicriu, lăsându-i pe toți înlemniți de spaimă și stupoare și făcându-l, probabil, pe preot să scape cădelnița din mână. Cum se chema înviatul? Nu ne mai amintim. După cinci minute, i-am uitat numele. Ce face acum? Era foarte bătrân. Probabil că, între timp, a murit de-a binelea și acum zace în pământ undeva în vreun colț de cimitir, cu o cruce la cap.

Dar moare și învie Cristos acum două mii de ani. La vremea aceea nu exista televiziune sau radio, nu erau ziare. Faptul s-a petrecut într-un colț pierdut al lumii, în Palestina. O mână de oameni, de pescari inculți, ucenicii, merg în lume să vestească marea minune. Și după 2000 de ani, toată omenirea cunoaște numele Celui Înviat, i se închină, îl adoră; mai bine de un miliard de oameni, câți numără creștinismul la ora actuală, se adună astăzi în biserici pentru a-i celebra învierea și a cânta cântecul de biruință asupra morții: “Aleluia!”.

Chuck Colson a fost unul dintre colaboratorii fostului președinte al Statelor Unite, Richard Nixon. A fost implicat și el în răsunătorul scandal Watergate, în anii ’70, și a ajuns în pușcărie împreună cu alți complici. Era necredincios, dar după ce a ieșit din pușcărie, și-a regăsit credința pornind de la următoarea judecată foarte simplă: “Eram unul dintre cei mai puternici oameni din lume, dar n-am putut să rezist multă vreme cu minciuna, cu declarațiile false. N-am reușit să ne susținem declarațiile false la proces nici trei săptămâni: am fost obligați să recunoaștem adevărul, căci s-au dat la iveală înregistrări și alte dovezi care au demascat minciuna. În schimb, martorii învierii, ucenicii lui Isus, au mai trăit vreo 40 de ani după înviere, dar în acești 40 de ani, nimeni nu a putut să dovedească faptul că au mințit: au fost bătuți cu vergi, au fost amenințați, au fost aruncați în temniță, au fost uciși tocmai pentru că predicau că Isus a înviat, dar nu și-au schimbat declarația, nu au recunoscut că ar fi mințit. De aceea, învierea lui Cristos nu poate să nu fie adevărată”.

Și dacă el, Cristos, nu a fost înmormântat imediat în uitare ca bătrânul înviat despre care am amintit mai înainte, se datorează faptului că învierea lui nu a fost o simplă reanimare, o simplă întoarcere a sufletului în trup, în cadavru, ci trupul lui a fost transformat, spiritualizat, astfel încât nu mai poate să putrezească, să se întoarcă în pământ; e singura înviere adevărată, urmată de învierea trupului Preacuratei Fecioare Maria. Cristos, ne învață apostolul Pavel, odată înviat, nu mai moare, moartea nu mai are stăpânire asupra lui. Învierea lui Lazăr, a fiicei lui Iair, a fiului văduvei din Naim, au fost niște simple reanimări, niște învieri provizorii; toți aceștia, într-o bună zi, au murit din nou, definitiv, și trupul lor s-a întors în pământ.

Cristos a înviat cu trupul lui adevărat, real, de aceea, încearcă să-i convingă pe ucenici, când le apare, că nu este un spirit, o fantomă, ci e el însuși, și cere de la ei ceva de mâncare – spiritul, fantoma, stafia nu mănâncă -, iar pe Toma îl invită să-i pipăie rănile din mâini și din coastă, spre a se convinge că el este, și nu o arătare. Dar trupul lui e atât de schimbat, de transformat, încât, atunci când îi apare Mariei Magdalena după înviere, aceasta îl confundă cu grădinarul, iar cei doi ucenici în drum spre Emaus au mers o bună bucată de vreme alături de el fără să-l recunoască.

Dar, în fond, ce motiv au creștinii să se bucure atâta de învierea lui Cristos? E adevărat, a înviat, are toate motivele să se bucure el, dar noi? Da, avem și noi toate motivele să ne bucurăm, căci învierea lui e speranța și certitudinea propriei noastre învieri. “Dacă Cristos a înviat, și noi vom învia”, proclamă sus și tare apostolul Pavel. Vom învia cu un trup glorios, strălucitor, spiritualizat, nemuritor ca și al lui. A înviat el, Capul, vom învia și noi, cei care, prin Botez, am devenit mădularele trupului său. Căci cum ar arăta un cap viu pus pe un schelet, pe un cadavru?

Dar cum va putea să învie, să fie refăcut trupul omenesc mâncat de fiare, înghițit de ape, carnea aceasta devenită pulbere, împrăștiată în cele patru vânturi ale lumii? Va fi lucrarea atotputerniciei lui Dumnezeu. Învierea trupurilor noastre va fi o nouă creație, așa cum învierea lui Cristos a fost o nouă creație, mai minunată decât prima creație a lumii. Admirabil vorbește scriitorul bisericesc Tertulian: “Gândiți-vă la clipa creației și orice dificultate va dispărea. Cum a fost făcută lumea aceasta, care mai înainte nu exista? Voi înșivă ce erați înainte de a fi? Nimic! De ce așadar cel care v-a scos la existență din nimic n-ar putea să vă redea existența când va voi? Voi nu erați și acum sunteți. Voi nu veți mai fi și veți veni din nou la existență. Explicați-mi, dacă puteți, misterul existenței voastre și eu vă voi explica misterul învierii voastre”.

“Bucură-te, suflete al meu. E mereu Paștele, deoarece Cristos înviat este învierea noastră”. Aceasta era rugăciunea pe care o repeta mereu un sfânt monah, Silvan Atonitul.

Aceasta să fie și rugăciunea noastră. Noi suntem, ne spune apostolul Petru, un popor dobândit de Dumnezeu ca să fim al lui, ca să vestim lucrările minunate ale celui care ne-a chemat din întuneric la lumina sa minunată, care ne-a chemat de la întunericul păcatului, al morții și al tristeții la lumina harului, a vieții și a bucuriei.

2.

Unul dintre sfinții cei mai îndrăgiți de către poporul rus este sfântul Serafim din Sarov. A trăit un timp ca pustnic într-o pădure, fără să scoată vreodată măcar un singur cuvânt; nici chiar atunci când călugărul de la mănăstirea învecinată venea din când în când și îi aducea câte ceva de mâncare. După mai mulți ani de rugăciune și tăcere totală, Dumnezeu l-a chemat să trăiască din nou în mănăstire. Cum faima sfințeniei lui se răspândise pretutindeni, lumea venea în număr tot mai mare la el, ca să-și deschidă inima, să-și spună păsurile și să ceară povață. El mergea în întâmpinarea tuturor și îi saluta cu însuflețire, spunând: “Cristos, bucuria mea, a înviat!” Dar spunea aceste cuvinte cu un asemenea ton, în timp ce fața îi strălucea de o lumină nepământeană, încât bucuria, curajul, speranța pătrundeau în sufletele vizitatorilor și nu mai aveau nevoie de alte cuvinte de îmbărbătare. Același salut aș vrea să vi-l adresez și eu dumneavoastră tuturor, astăzi, în marea sărbătoare a Învierii Domnului: “Cristos, bucuria mea, a înviat!”

Ce a însemnat învierea Domnului pentru universul spiritual al omenirii? Exact ce a însemnat pentru universul fizic, material acea explozie inițială a atomului primar, despre care ne vorbesc oamenii de știință, urmând teoria lansată cu câteva decenii în urmă de mons. Jules Lemaître, profesor la Universitatea din Louvain. Cu circa 16 miliarde de ani în urmă, o sferă, o bilă care cuprindea toată materia condensată și toate energiile universului a explodat, și așa s-au format, pe parcursul miliardelor de ani, corpurile cerești, stelele, planetele, cu tot ce se află pe ele. Așa a început istoria Universului. Aparate ultrasofisticate înregistrează un zgomot de fond al universului: este ecoul acelei explozii extraordinare ce s-a produs la început. De 16 miliarde de ani, Universul e în continuă expansiune: corpurile cerești, galaxiile zboară cu o viteză amețitoare dinspre centru spre periferie, ca schijele unei bombe care a explodat. Universul se va mări, se va dilata, va cunoaște această expansiune încă vreo 16 miliarde de ani, când va începe procesul invers de contracție; ca un elastic întins la maximum, care, lăsat liber, revine la loc. Forța centrifugă va ceda locul forței centripete. Universul se află, în momentul de față, cam la jumătatea vârstei sale.

La fel, tot ce există, tot ce se mișcă în Biserică – toată forța, toată energia care se află în sacramente, în instituțiile Bisericii, în cuvântul care este predicat -, toată energia spirituală din sufletele creștinilor își au punctul de pornire și forța din învierea lui Cristos, din acea explozie primară ce s-a petrecut în mormântul lui Iosif din Arimateea, făcând să se cutremure pământul, să se rostogolească piatra uriașă de la intrarea în mormânt, trântindu-i la pământ pe soldații romani care făceau de pază, în acea fracțiune de secundă în care moartea s-a transformat în viață și timpul în veșnicie. Atunci a început expansiunea misionară a Bisericii, expansiune ce se va încheia la sfârșitul veacurilor.

Vestirea evangheliștilor, predica misionarilor nu este altceva decât sunetul de fond, ecoul prelungit, trecut din gură în gură, din generație în generație, al acelei explozii de viață din noaptea Învierii, iar propovăduirea lor se reduce, în esență, la învierea Domnului, cu Patima și moartea pe care învierea le presupune, la ce spunea Serafim din Sarov când îi saluta pe oameni: “Cristos, bucuria mea, a înviat!”

Sfântul Augustin, comentând cuvintele sfântului apostol Pavel din Scrisoarea către Romani: “Dacă îl mărturisești așadar cu gura ta pe Isus ca Domn și dacă tu crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit” (Rom 10,9), ne dă de înțeles că toată credința creștinului e concentrată, se reduce la credința în învierea lui Isus: “Toți cred că Isus a murit, dar nu toți cred că a înviat. Acest lucru numai creștinii îl cred și nu este creștin cine nu crede acest lucru. Credința creștinului, așadar, este învierea lui Cristos”.

Dar oare moartea lui Isus nu ar fi fost suficientă pentru ca pe ea să se întemeieze credința creștinilor? Nu. Dacă totul s-ar fi terminat cu moartea, Isus ne-ar fi convins despre iubirea lui, moartea lui ar fi fost semnul unei iubiri infinite față de oameni, căci, într-adevăr, așa cum spusese, “nu este o iubire mai mare decât aceea ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi”. Dar nu ne-ar fi convins cu privire la adevărul, la autenticitatea persoanei sale și a lucrării pe care a înfăptuit-o în lume. De unde să știm că n-a fost un halucinat, un exaltat însuflețit de înalte idealuri umanitare, un maniac, un paranoic ce se credea Dumnezeu, ci era cu adevărat Dumnezeu, așa cum pretindea? De fapt, și în trecut, și în prezent, au fost persoane care și-au dat viața pentru o cauză greșită, pentru o ideologie falsă, aberantă, convinse că mor pentru o cauză justă, care corespunde adevărului; ideologia comunistă are eroii săi. Eroii comunismului, și-au pierdut deja monumentele care le celebrau memoria. Nazismul a avut și el eroii săi, mai ales, în rândul tinerilor care au mers cu însuflețire la moarte, animați de o cauză la fel de falsă și de criminală. A-ți da viața pentru o cauză nu e neapărat dovada că acea cauză este adevărată și justă.

Sfârșitul lui Isus, omenește vorbind, a fost un faliment. Așa judecau contemporanii săi: pentru ei, Isus era un om care luptase și care acum murea pentru o cauză falsă. După ce entuziasmase mulțimile, când practic cucerise tronul lui David, într-o bună zi, se lasă prins, răstignit, moare între doi tâlhari. Cerul părea închis, murea ca oricare muritor care își făcuse iluzia că este Mesia sau, cine știe, poate că fusese un impostor care înșelase masele și pe contemporanii săi. Chiar și pentru prietenii săi, totul se termina cu tragedia Calvarului; toate speranțele lor erau îngropate în mormântul la intrarea căruia s-a pus o lespede rece. Dar faptul că a înviat din morți după ce a fost ucis și înmormântat e dovada de netăgăduit că el n-a fost nici un halucinat, nici un impostor. Tot ce a spus era adevărat; era Fiul lui Dumnezeu, căci un simplu om poate să-și ia singur viața sau să-i ia altuia viața, dar să-și redea viața după ce altul i-a luat-o, numai Dumnezeu o poate face.

Înainte de a-și da duhul, Isus a strigat către Tatăl său: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?” De altfel, întreaga viață a lui Isus a fost un strigăt continuu către Tatăl său. Spune Scrisoarea către Evrei: “El este acela care, în zilele vieții sale pământești, aducând rugăciuni și cereri cu strigăte mari și lacrimi către cel care putea să-l salveze de la moarte, a fost ascultat, datorită evlaviei lui” (Evr 5,7). Învierea a fost răspunsul pe care Tatăl l-a dat la apelul pe care l-a înălțat Isus cu strigăte mari și lacrimi în zilele vieții sale pământești. Cuvântul pe care textele biblice îl folosesc în mod obișnuit atunci când vorbesc despre învierea lui Isus, tradus exact, este: “l-a trezit, l-a deșteptat, l-a sculat dintre cei morți”. Într-o zi, citim în Evanghelie, Isus s-a apropiat de năsălia pe care zăcea mort fiul unic al unei văduve și i-a zis: “Copile, îți zic: scoală-te!” Copilul s-a trezit și a fost redat mamei sale. La fel, exprimându-ne în termeni omenești, Tatăl s-a apropiat de Isus culcat în mormânt, cu o infinită duioșie, așa cum se apropie un tată de leagănul copilului său, și i-a spus: “Copile, Fiul meu, trezește-te, scoală-te!”

Învierea glorioasă a lui Isus e legată de pătimirea și moartea sa: “El s-a smerit și s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce. De aceea, și Dumnezeu l-a înălțat nespus de mult și i-a dat un nume care este mai presus de orice nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul, al celor din ceruri, de pe pământ și din infern” (Fil 2,8-10). Patima, moartea și învierea Domnului – ceea ce numim misterul pascal – înseamnă inima creștinismului, fără de care Biserica nu poate trăi: ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă.

În primele veacuri ale creștinismului, Bisericile Răsăritului – Siria, Asia Mică -, unde influența iudaizanților se resimțea puternic, misterul pascal însemna aproape exclusiv Patima și moartea lui Cristos; nu se știe dacă celebrau și când celebrau învierea Domnului. În timpurile mai apropiate de noi, dimpotrivă, iudaizanții încearcă să elimine răstignirea și moartea lui Cristos, prin aceasta eliminându-se automat învierea: căci dacă Cristos n-a fost răstignit și nu a murit, cum să învie? Înțelegem foarte bine suferința și iritarea sionismului, reacția vehementă împotriva recentului film al lui Mel Gibson – “Patimile lui Cristos”, și oricum ar fi scenele acestui film, pline de cruzime sau nu, cu calități artistice sau fără, reacția ar fi fost aceeași: e instigare la antisemitism.

Evreii care i-au cerut papei să scoată din Evanghelii paginile ce descriu patimile, răstignirea lui Isus, pentru a începe un dialog adevărat cu Biserica Catolică, probabil că ar pune la bătaie toate finanțele lumii pe care le dețin pentru a realiza acest lucru, așa cum nu s-au uitat la bani când i-au mituit pe soldații romani pentru ca aceștia să spună că Isus nu a înviat, ci că au venit ucenicii și i-au furat trupul pe când ei dormeau.

Biserica nu-i culpabilizează pe toți evreii din toate timpurile pentru condamnarea la moarte și executarea lui Isus, nici nu instigă la antisemitism, dar nu poate să nu spună mereu ca apostolul Pavel: “În ce mă privește, departe de mine să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus Cristos”, căci nu există înviere fără moartea pe cruce. “Și dacă Cristos nu a înviat, atunci zadarnică este propovăduirea noastră, zadarnică este și credința voastră… și cei care au adormit în Cristos sunt pierduți. Dacă numai pentru viața aceasta ne-am pus speranța în Cristos, atunci suntem cei mai nenorociți dintre toți oamenii. Dar Cristos a înviat din morți, el fiind pârga celor adormiți. Căci dacă moartea a venit printr-un om, tot printr-un om va veni și învierea morților. Și după cum toți mor în Adam, tot așa, toți vor învia în Cristos” (1Cor 15,14-22).

Învierea lui Cristos nu este numai temelia credinței noastre, dar și temelia speranței noastre, o speranță pe care nu o poate oferi omului nici o filozofie și nici o ideologie umană. Va veni o zi, ziua de pe urmă, care va pune punct final istoriei omenirii și în care Dumnezeu îl va restaura pe om în plinătatea ființei sale, trup și suflet.

Cunoscutul scriitor și jurnalist Vittorio Messori ne relatează în cartea sa, Scomessa sulla morte, ce i s-a întâmplat într-o bună zi lui Luigi Firpo: “Luigi Firpo, unul dintre cei mai prestigioși neoiluminiști italieni, povestește că a nimerit odată, din întâmplare, el, necredincios, într-o biserică pe când se celebra Liturghia. Era acolo un grup de bărbați și femei prost îmbrăcați, bătrâni, cu fețe zbârcite, cu cearcăne, cu obrajii nerași ca lumea, femei ponosite, cu părul ascuns sub bonete strâmbe, cu paltoane refăcute și uzate, toți marcați de anii trăiți în mizerie… Așadar, un soi de măturătură umană, care, după ce au primit Împărtășania, îndrăzneau să cânte un imn în care se spunea: «Eu cred că voi învia; acest trup al meu îl va vedea pe Mântuitorul». Comentează Firpo, acest combatant care crede în democrațiile iluminate: «Nu putea fi un contrast mai sfâșietor între acești sărmani oameni prăpădiți și meschini, marcați de tâmpenie, de incultură, de vicii ascunse și acea speranță de a-și perpetua pentru totdeauna sufletele lor obscure… Așadar asemenea viermi îndrăznesc să spere că cineva le dă importanță? Îndrăznesc să spere că nu au trăit la întâmplare, fiind orice, numai niște suflete sublime, maeștri ai înțelepciunii, oceane de cultură, comori de bunătate, nu? Da, acești viermi au speranță; mai mult, e cineva care dintotdeauna alimentează speranța lor. Ba chiar Biserica învață că, în primul rând, pentru ei, pentru grămezile acelea de zdrențe, pentru acele ghemotoace de păcate mediocre, puțin nobile, Dumnezeul ei a murit și a înviat. Și aceeași Biserică învață că nu e deloc sigur că atâția ‚maeștri ai înțelepciunii’, atâtea ‚oceane de cultură’ vor reuși la urmă să ocupe un locușor în picioare, în ultima galerie a împărăției»”.

Sfânta Monica a căzut grav bolnavă în Portul Ostia, în timp ce aștepta o corabie cu care să se întoarcă în patrie, în Africa de Nord. Întrebată pe patul de moarte dacă nu îi este frică să-și lase trupul atât de departe de țară, Monica a răspuns: “Nici un loc nu e departe de Dumnezeu. Nu e nici un motiv să mă tem că el, la sfârșitul lumii, nu va recunoaște locul de unde să mă învie din morți”.

3.

Trăia într-o mănăstire un călugăr bătrân, venerabil, înțelept, cu mare faimă de sfințenie. Toată lumea îi spunea părintele Manase. Într-o zi vine la el un vizitator ca să-și descarce inima și să primească povețe duhovnicești. Au discutat pe îndelete de dimineața până seara. Și a observat vizitatorul că monahul vorbea mai tot timpul cu ochii închiși. Îi deschidea din când în când, îi ținea deschiși câteva clipe, apoi îi închidea din nou. “Părinte Manase, îi zice vizitatorul, deschideți-vă ochii și priviți lucrările minunate ale lui Dumnezeu”. “Fiule, îi răspunde sfântul monah, eu țin ochii închiși, ca să-l văd pe cel care a făcut aceste lucruri minunate”.

Vinerea trecută noi ne-am deschis bine ochii trupului și l-am văzut bine pe Isus, omul durerilor, legat, biciuit, scuipat, urcând drumul Calvarului, răstignit pe cruce, zvârcolindu-se în suferințe cumplite, i-am văzut trupul mort, plin de sânge și vânătăi așezat în mormântul pe care i l-a oferit Iosif din Arimateea. Astăzi închidem ochii trupului și ne deschidem ochii sufletului și ai credinței ca să contemplăm pe Isus ca Dumnezeu, care prin puterea sa dumnezeiască s-a trezit din nou la viață, a înviat glorios din morți. Pe Cristos nu l-a văzut nimeni când a părăsit mormântul, afară de îngerii lui Dumnezeu care îi străjuiau trupul mort. Nu l-au văzut nici soldații romani care făceau de pază; ei au simțit cutremurul de pământ, au văzut pietroiul de la intrarea mormântului rostogolindu-se, au constatat că mormântul este gol, dar pe Isus înviat nu l-au văzut. Isus înviat nu poate fi văzut cu ochii trupului, chiar dacă în icoane și statui e reprezentat sub înfățișare umană, îmbrăcat în haine albe strălucitoare, cu un steag în mână, semnul victoriei asupra morții. Isus înviat nu poate fi descoperit, văzut, contemplat decât cu ochii credinței; el este cel care îi deschide omului ochii sufletului și care îi face darul credinței. Maria Magdalena îl privea pe Isus, dar nu-l vedea, nu-l recunoștea; l-a recunoscut când Isus i-a deschis ochii și urechile sufletului și s-a auzit chemată pe nume: “Maria!” Cei doi ucenici în drum spre Emaus mergeau cot la cot cu Isus, îl priveau, dar nu-l vedeau, îl auzeau dar nu-i recunoșteau vocea: l-au recunoscut abia la frângerea pâinii când Isus le-a deschis ochii și urechile sufletului.

Noi în Crezul pe care îl rostim la Liturghie spunem: Cred în Isus Cristos care a pătimit sub Ponțiu Pilat, s-a răstignit, a murit și s-a îngropat și s-a coborât în iad, adică s-a coborât sub pământ, la cei morți. Dar cât de trist ar fi Crezul nostru creștin dacă s-ar opri aici, dacă s-ar încheia pe această notă tragică! În acest caz creștinismul s-ar prăbuși complet, ar fi ca un sac gol, ca un edificiu fără armătură, ca o casă fără temelie. Credința noastră, în ciuda neasemuitei sale frumuseți, n-ar fi nimic altceva decât un sistem de gândire filozofic, neputincios, ieșit din mintea unui simplu om. Desigur, învățătura lui Isus ar străluci ca un mănunchi de adevăruri morale sublime, dar cine le-ar lua în seamă, cine ar ține cont de ele, cine i-ar pune în practică poruncile, cine i-ar mărturisi credința cu prețul sângelui până la ultima suflare a vieții, dacă întemeietorul religiei creștine nu a fost decât un simplu om? Ce-i drept un om virtuos, înțelept, sfânt, dar un om și nimic mai mult; un simplu om pe care dușmanii săi l-au torturat, l-au insultat, l-au omorât răstignindu-l pe cruce, l-au băgat în mormânt și cu asta totul s-a terminat. Ce i-ar păsa omului de azi dacă acum două mii de ani în urmă a trăit un om bun la inimă, înțelept, care ierta păcatele, vindeca bolnavii, dacă a murit și s-a prefăcut în cenușă? Poate s-ar găsi unii care să-l admire și să-l onoreze așa cum sunt admirați și onorați marii oameni ai istoriei, marii binefăcători ai omenirii. Dar nimeni nu l-ar iubi și nu l-ar adora, nu și-ar sacrifica viața pentru a-i pune în practică poruncile; ce rost are să-ți sacrifici viața pentru un cadavru, din care nici cenușa nu a mai rămas? “Dacă Cristos nu a înviat, scrie apostolul Pavel, zadarnică este predica noastră, zadarnică este și credința noastră” (1Cor 15,14). Suntem cei mai nefericiți dintre oameni. Suntem încă în păcatele noastre.

Dar nu. Crezul creștin nu se oprește la cuvintele: a pătimit sub Ponțiu Pilat, s-a răstignit, a murit și s-a îngropat și s-a coborât în iad, căci mergem mai departe și spunem: a treia zi a înviat din morți. Și în acest caz totul se schimbă. Dacă a înviat din morți, Cristos nu era un simplu om, ci era în același timp și Dumnezeu, căci un simplu om își poate lua viața, sau poate lua altcuiva, dar nu și-o poate reda după ce și-a luat-o sau i-a luat-o altul. Și dacă Cristos este Dumnezeu, atunci nu ne mirăm că în cele două mii de ani de existență a Bisericii, 70 de milioane de martiri și-au vărsat sângele pentru el, că sute de milioane de persoane s-au oferit în întregime lui în viața de preoție și de feciorie, că atâția soți, părinți, tineri, copii luptă cu eroism pentru a trăi o viață de virtute și sfințenie.

Învierea lui Cristos este esența creștinismului, este inima credinței și a Bisericii. Fără învierea Domnului, Biserica ar fi ca un trup fără inimă, adică un cadavru. Sfântul Augustin, comentând psalmul 120, scria: “Nu e mare lucru să crezi că Cristos a murit; acest lucru îl cred și păgânii și evreii, și toți nelegiuiții; toți cred că Cristos a murit. Învierea lui Cristos, aceasta e credința creștinilor; acesta este esențialul: să crezi că Cristos a înviat. De aceea, când a ieșit din mormânt, nu a voit să se facă văzut: a voit să se facă crezut, nu văzut. De aceea Apostolul spune: Dacă tu îl vei mărturisi cu gura pe Isus ca Domn și dacă vei crede în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit (Rom 10,9). Apostolul nu zice: Dacă vei crede că Cristos e mort; acest lucru l-au crezut întotdeauna și păgânii și iudeii și toți dușmanii săi; ci zice: Dacă vei crede în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit”.

Dacă am voi să exprimăm în două cuvinte tot ce au scris evangheliștii, tot ce au predicat apostolii, tot ce au predicat timp de 2000 de ani până acum și vor predica până la sfârșitul lumii toți preoții, am putea spune în două cuvinte: Cristos a înviat! Lungul discurs pe care l-a ținut primul papă, apostolul Petru, la Rusalii, în ziua de naștere a Bisericii, discurs din care s-a citit un fragment la prima lectură a Liturghiei, se învârte în întregime în jurul acestui eveniment central: “Ei l-au omorât atârnându-l de o cruce, dar Dumnezeu l-a înviat a treia zi”. Și acest adevăr fundamental îl vor vesti lumii toți urmașii lui Petru, toți papii până la sfârșitul lumii.

Împăratul roman Caligula a adus un obelisc uriaș din Egipt în Roma păgână și l-a pus în mijlocul circului lui Nero de pe colina Vaticanului. E vorba de o coloană de granit tăiată dintr-o bucată, înaltă de 30 de metri. Acest obelisc se află în mijlocul pieței Bazilicii San Pietro din Roma. Pe el sunt săpate aceste cuvinte: “Cristos trăiește, Cristos biruiește, Cristos domnește”. Milioanele de pelerini care vin în fiecare an la Roma, la mormântul sfântului Petru, nu pot să fie toți primiți în audiență de papa, nu-i pot asculta glasul, nu-i pot auzi predica. Dar prin inscripția de pe obelisc, papii vestesc lumii ceea ce a predicat în ziua de Rusalii mulțimilor primul papă: Ei l-au omorât atârnându-l de cruce, dar Dumnezeu l-a înviat a treia zi. Cristos trăiește, Cristos biruiește, Cristos domnește.

Sărbătoarea Învierii Domnului este sărbătoarea bucuriei. Dar această bucurie nu o putem trăi și simți dacă în noi înșine nu este o înviere a inimii, dacă în noi înșine purtăm un mort intrat în putrefacție, dacă nu am înviat sufletește, dacă nu am trecut de la moartea păcatului la viața harului sfințitor. Unde e moarte nu poate fi bucurie; e tristețe, jale, doliu. Să presupunem că într-o familie din această comunitate este un mort. Cum ar putea acea familie să simtă bucuria Paștelui, dacă în casă este un mort?

Acesta este îndemnul pe care ni-l dă și apostolul Pavel în a doua lectură a Liturghiei de azi: “Înlăturați aluatul vechi ca să fiți o plămădeală nouă, fără aluat”. Apostolul face aluzie la un obicei care exista pe vremea sa și există și astăzi la evrei. În ajunul Paștelui se face o curățenie meticuloasă în casă ca să se îndepărteze orice aliment fermentat cu drojdie, mai ales pâinea dospită cu drojdie, în cele șapte zile de sărbătoare a Paștelui mâncându-se numai pâine azimă, nedospită cu drojdie. Toate ustensilele folosite la bucătărie: oalele, lingurile, cuțitele, sunt fierte în apă clocotită ca să nu rămână pe ele urme de mâncare fermentată. Tigăile trebuie ținute deasupra focului ca să ardă tot ce e fermentat, paharele sunt ținute trei zile pentru purificare, și, în general, în cele șapte zile ale Paștelui sunt folosite alte tacâmuri și alte ustensile la bucătărie decât cele folosite în restul anului. Cu aceeași grijă, ne spune apostolul Pavel, trebuie să ne pregătim noi creștinii pentru a sărbători Paștele: “Să prăznuim sărbătoarea nu cu aluatul vechi, nici cu aluatul răutății și al minciunii, ci cu azimele curăției și ale adevărului”.

4.

După ce și-a dat sufletul pe cruce, Mântuitorul nostru, mai înainte de a învia, mai înainte de a ne vesti bucuria cea mare că suntem salvați, că suntem eliberați, că suntem iertați de Dumnezeu, a coborât la cei din limb ca să le ducă vestea, bucuria cea mare că sunt și ei eliberați. Cum au tresărit de bucurie sufletele celor drepți, care zăceau în acest loc, așteptând venirea Mântuitorului!

Ce bucurie pentru Abel, prima victimă a răutății omenești și cel mai vechi locuitor al limbului, când Cristos a coborât să-l elibereze! Ce bucurie pentru primii noștri părinți când l-au văzut coborând la ei pe acela care a strivit capul șarpelui infernal!

Noe, după un an de ședere, de captivitate în arca sa, s-a bucurat când porumbelul i-a adus ramura de măslin, semn că potopul s-a retras și că poate ieși din închisoarea sa plutitoare.

Dar ce bucurie acum, când după mii de ani de ședere în limb, în această închisoare, Mântuitorul venea să-l elibereze! Cât s-a bucurat Avram când a putut să-l privească în față pe cel mai sfânt dintre urmașii săi, căci în seminția sa aveau să fie binecuvântate toate popoarele.

Cât de mult s-a bucurat Moise la vederea Mântuitorului, el, care în viață se rugase: “Doamne, fă-mă să văd fața ta!” Cât de mult s-a bucurat David, care suspinase de atâtea ori în viață: “Ah, când voi veni și voi apărea înaintea feței Domnului?” Cât de mult s-a bucurat Ioan Botezătorul, care îi pregătise calea, cât de mult s-a bucurat Iosif, care îl ținuse în brațe, când Mântuitorul a sosit la ei și le-a adus vestea eliberării!

Dumnezeu dăduse poruncă în Vechiul Testament să se construiască șase orașe libere în Palestina, orașe de refugii. Dacă cineva omora fără voie un om, ucigașul se refugia într-unul dintre aceste orașe pentru a scăpa de răzbunarea rudelor mortului. Aici era în siguranță, nimeni nu se putea atinge de el. Rămânea aici până la moartea Marelui Preot. Când Marele Preot murea, ucigașul era grațiat, se putea întoarce la casa sa, nimeni nu avea dreptul să se atingă de el.

Aceste orașe de refugiu erau un simbol al limbului. Sufletele celor drepți sau ale celor care își ispășiseră păcatele în viață stăteau în acest loc, la adăpost de puterea și furia diavolului. În momentul când Cristos, marele și veșnicul Preot, a murit, sufletele acestea au fost eliberate. Și după ce Cristos le-a adus vestea eliberării, după ce a mângâiat aceste suflete, a revenit pe pământ, a înviat spre a le aduce și oamenilor vestea eliberării, spre a-i mângâia.

Vestea cea bună, pe care ne-a adus-o Cristos cel înviat, mângâierea pe care ne-a dat-o este aceasta: dacă el a învins moartea, și noi am învins-o împreună cu el; dacă el Capul a înviat, și noi, mădularele, vom învia: căci un trup nu poate avea capul viu, iar restul, mădularele moarte; Cristos e capul, noi, mădularele, împreună cu el formăm un singur trup; dacă el a înviat, și noi vom învia. Gândul la descompunerea trupului nostru nu trebuie să ne întristeze. El va sta pentru puțină vreme în pământ ca să revină la viață mult mai frumos și mai strălucitor.

Lângă trupurile neînsuflețite ale celor dragi n-avem voie să plângem cu disperare, căci trupurile lor nu sunt moarte pentru totdeauna, ele vor învia; garanția învierii lor ne-o dă însuși Cristos cel înviat.

Când sfântul Arcadius a suferit martiriul și călăul i-a tăiat mâinile și picioarele, sfântul și-a privit acele mădulare desprinse de trupul său și a zis: “O, fericite mădulare, nicicând nu v-am iubit mai mult decât acum când sunteți despărțite de mine! Pentru puțin timp veți fi despărțite, căci Împăratul vostru, la înviere, mi le va da înapoi, nemuritoare”.

Dar, pentru ca această înviere a trupului nostru să fie învierea celor aleși, și nu a celor osândiți, e necesară o altă moarte și o altă înviere, aici, în viața aceasta: moartea pentru păcat și învierea la viața harului sfințitor.

De aceea, în aceste zile ale Paștelui, mereu se face auzit îndemnul sfântului Pavel: “Fraților, îndepărtați aluatul cel vechi al păcatului, al răutății, al vicleniei și hrăniți-vă cu azimele curate ale cinstei, ale adevărului; fiți o nouă frământătură”.

Dacă ați murit pentru păcat împreună cu Cristos, trăiți viața cea nouă împreună cu Cristos, viața harului, viața nevinovăției.

În această zi, totul e înnoit; natura moartă se îmbracă în haină nouă de verdeață; podelele bisericii s-au spălat pentru ziua de Paște, în biserică s-a făcut curățenie; hainele de pe noi, hainele pe care le purtăm sunt curate astăzi; cum ar putea oare sufletele noastre să nu fie curate, să nu fie spălate, să nu fie îmbrăcate în haina nouă a harului în ziua de Paști?

Sărbătoarea Paștelui, cum spuneam astă noapte, nu se termină astăzi, ci durează cincizeci de zile, se termină în ziua de Rusalii; dacă n-am reușit până acum să ne spălăm sufletul la sfânta Spovadă, să ne străduim ca până la Rusalii să lepădăm haina veche a păcatului și să ne îmbrăcăm, cum spune sfântul Pavel, cu Cristos, să ne îmbrăcăm cu haina cea nouă a harului.

5.

Am auzit în Evanghelia de astăzi cum Maria Magdalena s-a dus la mormântul lui Isus și l-a găsit gol. Dezolată, a început să plângă. Isus îi apare și o întreabă: “Femeie, de ce plângi, pe cine cauți?” Ea, crezând că e stăpânul grădinii, îi zice: “Dacă dumneata l-ai luat, spune-mi unde l-ai pus. Ca să mă duc să-l iau”. Dar mare a fost bucuria Mariei Magdalena când și-a dat seama că cel cu care vorbea era Isus.

Pentru noi, sărbătoarea Paștelui nu este doar o ocazie de a privi un mormânt gol, ci o invitație de a-l găsi, de a ne întâlni, de a vorbi, ca și Maria Magdalena, cu Isus cel înviat. Nu e nevoie să mergem la Ierusalim ca să-l întâlnim, căci îl întâlnim la noi acasă, îl întâlnim pretutindeni. Unde îl întâlnim, unde este prezent Cristos? Într-unul dintre documentele Conciliului al II-lea din Vatican, Biserica ne răspunde astfel: “Cristos este prezent în Biserica sa până la sfârșitul veacurilor, mai ales la celebrările liturgice, el este prezent în persoana preotului, căci a zis: «Cine pe voi vă ascultă, pe mine mă ascultă»; este prezent când se citește în biserică din Sfintele Scripturi, căci el ne vorbește; de aceea, după citirea Evangheliei, spunem: «Laudă ție, Cristoase». Cristos este prezent în sfintele Sacramente, astfel încât, după cum scrie sfântul Augustin, dacă Iuda botează, Cristos botează, dacă Petru botează, Cristos botează, dacă Iuda dă dezlegare la Spovadă, Cristos dă dezlegare, dacă Petru dă dezlegare, Cristos dă dezlegare. Cristos este prezent în mijlocul celor care se adună pentru rugăciune, căci a spus: «Unde doi sau trei se adună în numele meu, acolo sunt și eu în mijlocul lor». Dar mai presus de toate, Cristos este prezent în sfânta Euharistie, sub chipul pâinii și al vinului”.

Iată că acest contact permanent cu Cristos cel înviat ne va ajuta să ne transformăm, să ne schimbăm viața, să fim buni. Noi, oamenii simpli, ne naștem, trăim și murim fără să fim cunoscuți, fără să se vorbească despre noi în ziare, la radio, la televiziune. Și parcă simțim un fel de tristețe auzind ce fapte, ce aventuri realizează alții: unul ajunge pe lună, altul cucerește cine știe ce record, ce vârf de munte. Dar cea mai mare izbândă, cea mai mare aventură este să fii bun, să fii blând, să fii răbdător, să te cucerești pe tine însuți. Așa cum ne învață Dumnezeu în sfintele cărți: “Cine se cucerește pe sine e un om mai mare decât cel care cucerește cetăți”.

6.

La temelia credinței creștine stă miracolul învierii Domnului, și nu miracolul unui foc, al unei lumini care ar coborî din cer în noaptea Paștelui la Sfântul Mormânt din Ierusalim. Știm că Diavolul are puteri extraordinare, pe care nu le are omul, și poate să facă minuni. La drept vorbind, Diavolul, care, cum spune apostolul Pavel, poate să se îmbrace în haine de lumină, ar putea să facă și această minune: să facă să coboare o lumină pe pământ. Ba și oamenii, astăzi, cu mijloacele științei și tehnicii perfecționate de care dispun, ar putea să aprindă de la distanță, prin telecomandă, din cer, prin satelit, undeva, pe pământ, chiar la Sfântul Mormânt, un foc, o lumină, așa cum aprindem noi televizorul de la distanță, prin telecomandă. Dar este o minune pe care nu o poate înfăptui nici omul, nici Diavolul, ci numai Dumnezeu: aceea ca cineva, după ce a murit, să se învie pe el însuși. Această minune a înfăptuit-o numai Cristos, Fiul lui Dumnezeu, și, de aceea, această minune arată originea divină a credinței creștine.

Și dacă această minune stă la temelia creștinismului, e normal ca toți dușmanii creștinismului să lovească în această minune, să încerce să o discrediteze, să o demoleze, să o anihileze. Și aceasta, începând cu cei care l-au ucis pe Cristos, care i-au mituit pe soldații romani care păziseră mormântul ca să mintă, să spună că, pe când ei dormeau, au venit ucenicii și i-au furat cadavrul. Continuând apoi cu ereticii gnostici din primele veacuri ale Bisericii, care, influențați de filozofiile păgâne antice, pentru care trupul era o închisoare vrednică de dispreț a sufletului sau chiar o lucrare a Satanei, de care trebuie să te eliberezi cât poți mai repede, nu puteau admite ca Isus, Fiul lui Dumnezeu, să reabiliteze, să refacă, să readucă la viață trupul de care tocmai scăpase. Și această luptă înverșunată continuă cu raționaliștii și moderniștii din zilele noastre, pentru care moartea lui Isus nu a fost reală, ci aparentă: revenindu-și în simțuri, în răcoarea mormântului, zic ei, Isus a ieșit din mormânt, fără să-l fi văzut cineva. Sau reiau zvonul mincinos lansat de evrei, că, pe când soldații dormeau, au venit ucenicii, i-au furat cadavrul, l-au ascuns bine și au început să predice că a înviat. Sau că apostolii au făcut niște experiențe interioare, subiective, care nu au nimic de-a face cu o înviere din morți adevărată; eventual, apostolii au fost victimele unor halucinații provocate de starea de oboseală, de șoc, în care se aflau.

Învierea lui Cristos este, e adevărat, un mister al credinței, dar ea este, totodată, un fapt istoric, concret, real. Noi avem două motive să credem că învierea lui Cristos e un fapt istoric, concret. Mai întâi, avem mărturia apostolilor. Petru, în ziua de Rusalii, spunea în fața câtorva mii de ascultători aceste cuvinte nemaiauzite și uluitoare: “Pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat, iar noi suntem martori ai acestui fapt” (Fap 2,32). Nu că apostolii ar fi fost prezenți în mormânt în momentul când Isus a înviat și că pot da mărturie că l-au văzut când s-a ridicat de pe lavița de piatră pe care fusese așezat cadavrul lui. Martori în acest sens erau numai îngerii lui Dumnezeu, prezenți în mormânt în momentul învierii.

Dar apostolii dau mărturie că Isus le-a apărut după înviere și că ei l-au văzut. Apostolul Pavel le scria Corintenilor pe la anul 56: “Eu v-am învățat, înainte de toate, ceea ce am primit și eu: că Cristos a murit pentru păcatele noastre, potrivit Scripturilor, că a fost îngropat și a înviat, potrivit Scripturilor; că s-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece. După aceea, s-a arătat la peste cinci sute de frați deodată, dintre care cei mai mulți sunt încă în viață, iar unii au murit. (Dacă vreți să vă convingeți că nu vă mint, poftim, îi puteți găsi și puteți vorbi cu ei; cei mai mulți sunt încă în viață.) În cele din urmă, s-a arătat lui Iacob, apoi tuturor apostolilor. După ei toți, ca unui născut înainte de vreme, mi s-a arătat și mie” (1Cor 15,1-8). E o mărturie foarte veche. Sfântul Pavel a primit de la apostoli adevărul morții și învierii lui Isus, pe care l-a transmis, la rândul său, corintenilor, atunci când s-a convertit, adică în jurul anului 35, la 5-6 ani după moartea și învierea lui Isus.

“Domnul a înviat cu adevărat și i-a apărut lui Simon” – scrie evanghelistul Luca (24,34). Este importantă această expresie: “cu adevărat” – ontos în greacă, în original. Cu adevărat, nu este vorba de iluzii, de fantasme, de povești. Apostolii erau oameni realiști, concreți, practici, pescari care lucrau în aer liber, aerisiți la minte, și nu credeau în povești, în fantasme, în zvonuri, în halucinații. Nici creduli nu erau, dimpotrivă, de nenumărate ori, Isus le reproșează necredința și împietrirea inimii lor. Unul dintre ei, Toma, nu vrea să creadă în ruptul capului că a înviat până ce nu pipăie el rana din coastă și urmele cuielor din mâinile și din picioarele lui Cristos. Dacă nu le-ar fi apărut Cristos după înviere, cum s-ar explica această schimbare radicală la apostoli, această credință puternică în învierea Domnului, pentru care cu toții își varsă în cele din urmă sângele?

Și în al doilea rând, cum s-ar explica existența acestui edificiu uriaș, care este creștinismul, Biserica, fără această temelie care este minunea învierii lui Cristos? Biserica a reușit să rămână în picioare de 2000 de ani tocmai fiindcă Cristos cel înviat este prezent în ea și va fi cu ea până la sfârșitul veacurilor. Toate forțele care au lovit-o n-au reușit să o clintească din loc. Fără minunea învierii Domnului, Biserica ar fi o minune și mai mare decât minunea învierii. Ar fi ca un edificiu uriaș, un zgârie-nori, un bloc cu sute de etaje fără temelie, construit pe nisip sau pe o mlaștină.

Totuși, mai mult decât o cucerire a minții și cercetării omului, credința în învierea lui Isus este un dar al său trimis de sus. În dimineața învierii, Maria Magdalena îl vede pe Isus, dar nu-l recunoaște până ce el nu-i spune pe nume: Maria! Cei doi ucenici călătoresc tot drumul până la Emaus, alături de Isus înviat, dar nu-l recunosc decât în momentul când el le deschide ochii sufletului la frângerea pâinii. Acum, în ziua Învierii, îl rugăm și noi pe Cristos înviat să ne deschidă permanent ochii sufletului, ca și celor doi ucenici de la Emaus în seara învierii, ca să-l recunoaștem mereu pe el, mai ales, în sfintele Taine, în sfânta Euharistie și în frații noștri, care sunt în suferință.

7.

Sunt nenumărate generații de creștini care cred cu tărie ceea ce mărturisesc în Crez: “Cred într-unul Domn Isus Cristos… care a pătimit sub Ponțiu Pilat, a murit și s-a îngropat, s-a coborât în iad; a treia zi, a înviat din morți”. Învierea este văzută ca fapt istoric, real, nu bazat pe halucinație sau impostură. Evident, învierea lui Cristos nu poate fi dovedită cu dovezi matematice sau științifice, ci, ca orice eveniment istoric, pe bază de mărturii istorice. Nimeni nu pune la îndoială faptul că Tensing și Hillary au fost cei dintâi oameni care au cucerit Everestul. Nu l-am văzut cu ochii noștri, dar avem mărturii pe baza cărora credem. Nu i-am văzut nici pe Cezar, nici pe Augustus, nu am văzut cu ochii noștri nici războaiele și nici isprăvile lor. Dar credem în adevărul lor, bazându-ne pe mărturia istoriei. Nici un personaj al antichității nu e mai temeinic atestat istoric decât Cristos, mort și înviat.

Primii martori sunt apostolii: “Uitați-vă la mâinile mele și la picioarele mele, eu sunt (nu sunt o stafie), pipăiți-mă și vedeți: un duh nu are nici carne, nici oase, cum vedeți că am eu. Și după ce le-a spus aceste cuvinte, le-a arătat mâinile și picioarele… Și le-a zis: «Așa este scris și așa trebuia să pătimească Cristos și să învie a treia zi din morți… Voi sunteți martori ai acestor lucruri»” (Lc 24,39-48). “Voi sunteți martori”. Pe mărturia apostolilor se întemeiază credința noastră în înviere.

Alarmați de Maria Magdalena cu privire la dispariția trupului lui Isus din mormânt, Petru și ucenicul pe care îl iubea Isus au alergat la mormânt. Primul a intrat Petru; el a văzut fâșiile de pânză cu care Isus fusese înfășurat, având partea de sus lăsată în jos, pe lavița mortuară; ștergarul care fusese pus pe capul lui Isus nu era cu fâșiile de pânză, ci într-o formă aparte, bombat, ca și cum capul ar fi fost încă înăuntru; Isus a ieșit din el fără să-l deranjeze. Intrând și Ioan în mormânt, a văzut și a crezut. Ce a văzut și ce a crezut? A văzut pânzele în care fusese înfășurat trupul lui Isus neatinse și a crezut că Isus a înviat, nu a fost furat din mormânt. Cum putea să-i fure cineva trupul, fără să ia și pânzele în care fusese înmormântat, acestea rămânând nemișcate? Și ce rost avea să-l dezbrace și să ducă în spate un cadavru în pielea goală?

În ziua de Rusalii, Petru vorbește cu curaj în fața a trei mii de persoane. Și ce le spune? “Voi l-ați răstignit pe Isus din Nazaret… Dumnezeu l-a înviat din morți, iar noi suntem martorii acestui fapt”. Pentru această mărturie, apostolii, unul după altul, și-au vărsat sângele. Ei nu ar fi murit pentru o impostură, pentru o minciună, pentru o poveste inventată de ei. Tortura a funcționat în toate timpurile ca metodă de aflare a adevărului. O folosesc și azi militarii americani și englezi în Irak, ei, purtătorii libertății și ai drepturilor omului în lume, eliberatorii de dictaturi. Prizonierii torturați nu rezistă mai mult de cinci ore; spun tot ce știu. Autoritățile evreiești ar fi putut foarte bine să recurgă la asemenea metode de convingere, să-i constrângă pe apostoli să spună adevărul, să spună unde au ascuns cadavrul, cu alte cuvinte, să-i prindă cu minciuna. Dar capii evreilor nu-i bat, nu-i torturează pe apostoli ca să spună unde au ascuns cadavrul, ci ca să nu mai vorbească despre învierea lui Cristos.

Mărturia pentru înviere, dată de apostoli, mărturie stropită cu sângele lor, continuă să fie transmisă din generație în generație de urmașii apostolilor: episcopii și preoții. Ei sunt martorii oficiali, autorizați, ai învierii lui Cristos. Învierea este miezul, esența învățăturii, propovăduirii lor. De altfel, cum ar fi putut rezista o minciună timp de două mii de ani? Cum s-ar fi putut construi cea mai mare civilizație din istoria omenirii pe o minciună? Cum ar fi ajuns până la noi numele lui Isus, dacă el nu ar fi înviat cu adevărat?

Cum poate să creadă omul în învierea lui Cristos? Două lucruri sunt necesare: unul din partea omului, altul din partea lui Dumnezeu. Primul: un creier în stare bună de funcționare, o minte, o rațiune purificată, dezinfectată, eliberată de prejudecăți. Adevărul învierii, al nemuririi, e înscris de Creator, ca aspirație, în ființa umană. Scrie sfântul Augustin: “Intră în tine însuți, acolo locuiește adevărul”. În adâncul ființei sale, omul simte că destinul său nu poate fi distrugerea totală, moartea definitivă, ci viața. Învierea lui Cristos răspunde acestei aspirații de viață nepieritoare, care se ascunde în adâncul inimii omului.

Acest lucru ni-l explică magistral Conciliul în nr. 18 din Gaudium et spes: “În fața morții, enigma condiției umane își atinge culmea. Omul nu e chinuit numai de suferință și de degradarea progresivă a trupului, ci, mai mult, de teama dispariției definitive. Pe bună dreptate însă, instinctul inimii sale îl face să se îngrozească de o distrugere totală și de o dispariție definitivă și să le respingă. Sămânța veșniciei, pe care o poartă în sine, neputându-se reduce la materie, se răzvrătește împotriva morții.

Toate încercările tehnicii, oricât de utile, nu pot liniști anxietatea omului; prelungirea longevității biologice nu poate satisface dorința de viață ulterioară, care dăinuie neclintită în inima lui… Credința creștină ne învață că moartea trupească, de care omul ar fi fost scutit dacă nu ar fi păcătuit, va fi învinsă atunci când mântuirea, pierdută din vina lui, îi va fi redată de atotputernicul și veșnicul Dumnezeu… Această victorie a dobândit-o Cristos înviind din morți, eliberându-l pe om de moarte prin moartea sa”.

Dar nu e de ajuns; credința nu este doar rezultatul căutării și efortului minții omului; mai presus de toate, ea este darul Duhului Sfânt.

În casa lui Corneliu din Cezareea, unde era întrunită toată familia ofițerului, Petru vorbește despre Isus, spunând: “Acest Isus, pe care oamenii l-au răstignit, Dumnezeu l-a înviat din morți, și noi suntem martori ai acestui fapt. În acest moment, toți cei de față s-au umplut de Duh Sfânt”. Fără această revărsare a Duhului Sfânt, cei care l-au ascultat pe Petru vorbind despre înviere nu ar fi putut să creadă în cele spuse de el. Învierea Domnului nu poate fi separată de Rusalii: Paștele este o singură sărbătoare de 50 de zile, în care este inclusă coborârea Duhului Sfânt. “Dacă Duhul celui care l-a înviat pe Isus din morți locuiește în voi, Cel care l-a înviat pe Cristos Isus din morți va învia și trupurile voastre muritoare” (Rom10,11). Duhul Sfânt l-a înviat pe Isus din morți, Duhul Sfânt va învia și trupurile noastre, și tot el este acela care provoacă în noi credința în înviere. “Nimeni nu poate zice: «Isus este Domnul», decât prin Duhul Sfânt” (1Cor 12,3). Dar Domnul – Kyrios – este Cristos înviat. Altfel spus: nimeni nu poate spune: Cristos a înviat! Decât prin Duhul Sfânt.

8.

“Iudeii au luat cuvântul și i-au spus: «Prin ce semn ne arăți că ai putea să faci astfel de lucruri?» Drept răspuns, Isus le-a zis: «Distrugeți templul acesta și în trei zile îl voi reclădi». Iudeii au zis: «Au trebuit patruzeci și șase de ani ca să se zidească templul acesta și tu îl vei ridica în trei zile?» Dar el le vorbea despre templul trupului său. Tocmai de aceea, când a înviat din morți, ucenicii lui și-au adus aminte că le spusese cuvintele acestea, și au crezut Scriptura și cuvintele pe care le spusese Isus” (In 2,18-22).

Citind Evangheliile, observăm că, după înviere, în jurul mormântului său gol e mare agitație, multă alergătură, un du-te-vino neîntrerupt: femeile merg în grabă la mormânt, Maria aleargă de la mormânt la apostoli, ca să le spună că a dispărut cadavrul; Petru și Ioan aleargă la mormânt să vadă dacă e adevărat ce a spus zăpăcita aceea; soldații puși de pază la mormânt aleargă la arhierei, ca să dea alarma cu privire la cele întâmplate; arhiereii, alarmați, la rândul lor, aleargă la mormânt, ca să vadă ce s-a întâmplat. Fără minunea învierii lui Cristos, creștinismul ar fi fost cea mai mare impostură din istoria omenirii. Dar acest lucru nu se poate întâmpla. O asemenea impostură ar fi un miracol pe care numai Dumnezeu ar putea să-l facă. Însă Dumnezeu asemenea miracole nu face.

Având în vedere importanța covârșitoare pe care învierea lui Isus o are pentru viața fiecărui om, în particular, și pentru viața omenirii, în general, nimeni nu poate rămâne indiferent, neutru față de această minune a minunilor, unică în istoria omenirii. În jurul mormântului lui Isus va fi veșnic agitație. Aici se va duce veșnic lupta între lumină și întuneric, între bine și rău, între adevăr și minciună, între Cristos și Satana care refuză să se recunoască învins pe Calvar.

În ceea ce privește atitudinea față de minunea învierii lui Cristos, îi putem împărți pe oameni în patru categorii.

Prima categorie este aceea a impostorilor, adică a acelora care, deși cunosc adevărul, neagă în mod conștient și lucid învierea, recurgând la minciună și dezinformare. Primii din această categorie au fost cei care s-au făcut vinovați de moartea lui Isus, care au recurs la minciună și la mită pentru a ascunde adevărul. “Arhiereii s-au adunat împreună cu bătrânii, au ținut sfat, le-au dat soldaților mulți bani și le-au zis: «Spuneți așa: ‚Ucenicii lui au venit noaptea, pe când noi dormeam, și l-au furat’». Și dacă va ajunge lucrul acesta la urechile guvernatorului, îl vom îmbuna noi și vă vom scăpa de necaz. Soldații au luat banii și au făcut cum i-au învățat” (In28,12-15).

Urmașii arhiereilor și bătrânilor n-au pierit. Să ne gândim numai la cei care luptă cu atâta înverșunare împotriva autenticității giulgiului din Torino. Acest giulgiu rămâne peste veacuri un martor al învierii lui Cristos; un martor incomod, care deranjează. Sunt cunoscute manevrele ascunse care s-au făcut pentru a se falsifica rezultatele examinării cu Carbon 14 a giulgiului, acum câțiva ani în urmă, în laboratoarele științifice din Tucson, Oxford și Zürich. Tot de impostură ține publicitatea care s-a făcut recent (2007) cu privire la descoperirea cavoului din Ierusalim în care s-ar fi găsit trupul lui Isus și trupurile celor din familia sa. E un mister această pervertire a minții, această orbire voită în fața adevărului. E păcatul împotriva Duhului Sfânt, care nu se iartă nici în lumea aceasta, nici în lumea cealaltă, întrucât exclude posibilitatea convertirii.

Isus, după înviere, a apărut la lume de tot felul, dar nu a apărut la nici unul dintre dușmanii săi: nici arhiereilor, nici bătrânilor, nici lui Ana, nici lui Caiafa, nici lui Irod, nici lui Pilat, ca să le spună: “Hei, mă recunoașteți? Eu sunt acela pe care l-ați condamnat la moarte! Uitați-vă bine la mine, m-ați pus pe cruce, m-ați omorât, dar am înviat! Acum credeți că sunt Mesia, Fiul lui Dumnezeu?” Ar fi fost zadarnic. Nu ar fi crezut, cum nu ar fi crezut frații bogatului petrecăreț, din parabola evanghelică, chiar dacă ar fi venit la ei cineva care a înviat din morți.

De ce iubește omul minciuna mai mult decât adevărul, întunericul mai mult decât lumina? Răspunsul, pe care l-a dat deja sfântul Ioan, îl reformulează Papa Ioan Paul al II-lea în Enciclica Fides et ratio, folosind alte cuvinte: “Se întâmplă că omul ocolește (adevărul) când abia începe să-l întrevadă, pentru că se teme de exigențele sale” (nr. 28).

Trecem la a doua categorie. Aici intră filozofii, raționaliștii, cei stăpâniți de prejudecăți filozofice. Cei dintâi au fost grecii, cu ideile lui Platon despre trup. Filozoful disprețuia trupul ca pe o închisoare și dobândea înțelepciune în măsura în care se elibera de el. Ca un Dumnezeu să-și ia un trup omenesc era deja un lucru nevrednic de divinitate. Dar ca să-și învie trupul după ce a scăpat de el, asta era prea de tot! În areopag, la Atena, filozofii ascultau cu mare interes discursul sfântului Pavel. Dar când apostolul a început să vorbească despre învierea din morți, l-au trimis imediat la plimbare. Corintenii nu erau intelectuali, filozofi de meserie, erau oameni simpli, pescari, hamali în port, dar erau și ei îmbâcsiți de ideile filozofilor. Erau creștini, botezați, evanghelizați de către marele Apostol al neamurilor, dar nu credeau în înviere și nici nu puteau să creadă, din cauza prejudecăților filozofice. De fapt, ei credeau în învierea lui Isus, dar o priveau ca pe un eveniment poetic, mistic, religios, spiritual, nu ca pe o reală înviere a cărnii. De unde mustrările severe ale Apostolului: “Cum zic unii dintre voi că nu este o înviere a morților? Dacă Cristos nu a înviat, credința voastră e o iluzie… Veniți-vă în fire!” Din această prejudecată de natură filozofică s-au născut și ereziile gnostice din primele veacuri ale Bisericii. Trupul, după ei, e nevrednic de Dumnezeu. Isus nu a murit pe cruce și nici nu a înviat, fiindcă nu avea cum: trupul său era un trup aparent. Învierea lui a fost o înviere pur spirituală, eventual, o supraviețuire în memoria colectivă a ucenicilor săi.

Pentru filozofii raționaliști moderni, prejudecata e alta: supranaturalul, miracolul, misterul, ceea ce depășește puterea de înțelegere a rațiunii nu există. Refuză credința. De aceea, au găsit o mulțime de explicații spre a dovedi că pretinsa înviere a lui Isus a fost un fapt natural. Erau explicații iraționale, iar unele de-a dreptul puerile. Totul pornește de la dispariția cadavrului din mormânt. Ce s-a întâmplat cu el? Sunt multe explicații raționaliste: proprietarul mormântului, Iosif din Arimateea, l-a mutat în alt mormânt; a avut loc un cutremur și l-a înghițit pământul; l-au furat ucenicii noaptea, l-au ascuns și au început să predice apoi că a înviat; ultima teorie a relansat-o Lessing. De unde vor fi prins atâta curaj ucenicii încât să-și riște viața, înfruntând soldații celei mai puternice și mai disciplinate armate din lume? Ei, fricoșii, în momentul arestării lui Isus, au împuns cu toții fuga, au dispărut ca potârnichile! Isprava lor se aseamănă cu aceea din povestea Fraților Grimm: într-o bună zi, niște iepuri, făpturile cele mai fricoase din lume, au început să fugărească pe câmp un vânător cu arma în spate. Mai mult, e chiar de necrezut ca ucenicii să moară cu toții predicând învierea lui Cristos, adică să-și verse sângele pentru a apăra o minciună, o impostură inventată de ei.

Profesorul Paulus din Heidelberg vine cu o altă explicație: “Isus nu a murit decât aparent pe cruce. Noaptea, în răcoarea mormântului, s-a trezit, a ieșit, s-a arătat femeilor și ucenicilor, când sub înfățișarea unui grădinar, când a unui pelerin, pretinzând că a înviat din morți”. Marele profesor uită un amănunt: că soldații romani au voit să se asigure că Isus este mort cu adevărat pe cruce, străpungându-i inima cu sulița; l-au străpuns, nu l-au gâdilat.

Cei mai mulți filozofi raționaliști: Strauss, Renan, Schenkel, Harnack, au altă explicație: ucenicii au fost victime ale propriilor halucinații și vedenii interioare. Șocați, stresați, surmenați de moartea Învățătorului și de nesomn, au transformat niște aspirații și așteptări ale lor într-o realitate iluzorie. “Așteptarea creează, de obicei, obiectul ei”, decide solemn Renan. Ce bine ar fi dacă, așteptând și dorind o friptură, ne-am trezi cu friptura în față! Așteptarea creează obiectul așteptării, nu?

Iar Loisy spune: “Chinul interior al sufletului lor entuziast putea să le sugereze vedenia a ceea ce ei doreau”. Și un alt raționalist, profesorul Ch. Guignebert, adaugă: “O atare tensiune a dorinței și credinței, în sufletul și în inima unor oameni rudimentari și mistici în același timp, exaltați de suferința morală, în așteptarea lor neliniștită nu are decât un rezultat logic: vedenia”. Așadar toate aparițiile lui Isus nu s-au petrecut decât în mințile înfierbântate ale ucenicilor. Numai că apostolii erau oameni cu picioarele pe pământ, realiști și zdraveni la minte, pescari căliți, muncind în mijlocul naturii, care nu aveau halucinații și nu făceau crize de misticism. Expuși unor asemenea tulburări psihice sunt mai curând filozofii și savanții, care, în general, pierd contactul cu natura și cu viața reală. Apoi, ucenicii numai de învierea lui Isus nu erau obsedați și nu o visau. Înainte de moartea lui Isus, n-au înțeles nimic despre înviere. La coborârea de pe Tabor, se întrebau nedumeriți: “Învierea din morți? Ce vrea să spună cu asta?” După înviere, Isus îi ceartă în repetate rânduri pentru necredința lor în înviere.

Filozofii raționaliști, refuzând supranaturalul, misterul, cad în absurd, chiar în ridicol. Ei ilustrează perfect învățătura apostolului Pavel despre cei care, crezându-se înțelepți, filozofi, își pierd judecata, învățătură pe care fostul Papă, Ioan Paul al II-lea o dezvoltă magistral înFides et ratio – credința și rațiunea. “Rațiunea și credința nu pot fi separate”, spunea Sfântul Părinte, “fără a sărăci omul de posibilitatea de a cunoaște în mod adecvat. Credo ut intellegam, intellego ut credam. Fără rațiune, credința alunecă în superstiție și mit. Fără credință, rațiunea se automutilează. Credința și rațiunea sunt ca două aripi cu care spiritul uman se înalță spre contemplarea adevărului”.

A treia categorie este a mitologilor sau, mai bine zis, a mitomanilor. Aceștia împing raționalismul până la ultimele sale consecințe. Sunt raționaliști care, rupând legătura dintre rațiune și credință, se cred înțelepți, dar, cum spune sfântul Pavel, au înnebunit. Mitomania este o boală psihică ce constă în incapacitatea omului de a mai sesiza realitatea obiectivă. Mitomanul nu descoperă, nu constată realitatea, ci o creează. Realitatea este produsul subiectiv al minții sale bolnave. De bine, de rău, raționaliștii pretindeau că descoperă adevărul, că rațiunea e capabilă să descopere adevărul. Pentru mitoman, este exclusă această posibilitate: adevăr obiectiv nu există, realitatea este secreția minții omului; pe plan teologic, este secreția pură a credinței, fără corespondent în realitatea obiectivă. Cel mai cunoscut reprezentant al interpretării mitologice a învierii lui Isus este teologul protestant R. Bultmann. Pentru Bultmann, nici un mort nu a înviat vreodată, iar omul modern nu va putea să creadă vreodată în învierea fizică a Domnului. “Isus a înviat în Kerygma (în vestire)”, adică în actul subiectiv, în încrederea ucenicilor care “îl simțeau” încă viu. Cristos trăiește în predicarea ce generează “învierea la viață” prin credința subiectivă. Învierea este convingerea subiectivă maturizată în conștiința ucenicilor și a primei comunități creștine. Viața și existența istorică a lui Isus nu prezintă nici un interes. Pentru Bultmann, povestirile aparițiilor lui Isus sunt creații mitologice născute din nevoia de a vedea, de a pipăi, de a înțelege, toate acestea fiind un “mod de a evita credința”. Isus al credinței nu are nimic de-a face cu Isus istoric, în caz că acesta din urmă va fi existat. E suficient actul de credință pură, produs de subiect.

“Același mecanism funcționează când e vorba de credința în Dumnezeu, că în Dumnezeul său trebuie să devină conștient că el nu are la îndemână nimic pe care să-și bazeze credința. Este suspendat și nu îi este permisă o dovadă pentru Cuvântul care îi este adresat. Deoarece fundamentul și obiectul credinței sunt identice. Siguranța poate fi găsită numai prin abandonarea oricărei siguranțe, prin a fi gata, cum zice Luther, să te cufunzi în întunericul interior” (Kerygma und Mithos).

E o teologie turnată în tiparele filozofiei, care domină lumea modernă: e scepticismul absolut, incapacitatea radicală a minții de a cunoaște adevărul obiectiv: e omul care hotărăște în funcție de interes, în mod subiectiv, ce este adevărat și ce este fals, ce este bine și ce este rău. Sprijinită pe o asemenea filozofie, credința pură 100% devine necredință generalizată, pură 100%.

În cartea sa, “Paul al VI-lea secret”, scriitorul francez Jean Guitton ne prezintă o culegere de dialoguri pe care le-a avut cu Papa Montini. În ultima conversație din septembrie 1977, Papa, descriind situația Bisericii după decenii de influență protestantă, lansează acest strigăt de alarmă: “În acest moment, există o mare tulburare în lumea Bisericii, mai exact, în problema credinței. Mi se întâmplă acum să-mi repet fraza obscură a lui Isus din Evanghelia sfântului Luca: «Când va veni din nou Fiul Omului, va mai găsi credință pe pământ?» Se întâmplă să apară cărți în care credința este negată în puncte importante, pe care episcopatele le trec sub tăcere și nu li se par stranii aceste cărți. Recitesc uneori în Evanghelie textele despre sfârșitul timpurilor și constat că, în acest moment, sunt prezente unele dintre semnele acestui sfârșit. E aproape sfârșitul? Asta nu o vom ști niciodată. Trebuie să fim mereu gata, dar totul poate să mai dureze încă multă vreme. Ceea ce mă uimește, când privesc lumea catolică, e că în interiorul catolicismului pare uneori că predomină o gândire de tip necatolic și se poate întâmpla ca această gândire necatolică să devină mâine gândirea Bisericii. Trebuie să rămână o mică turmă, oricât de mică ar fi ea”.

Apostolul Pavel le scrie corintenilor: “V-am învățat, înainte de toate, așa cum am primit și eu: că Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi; că a fost îngropat și a înviat a treia zi, tot după Scripturi; că s-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece. După aceea, s-a arătat la peste cinci sute de frați, dintre care cei mai mulți sunt încă în viață, iar unii au adormit” (1Cor15,3-6).

Apostolul amintește patru evenimente: moartea, înmormântarea, învierea și aparițiile. Pentru mitologi, primele două evenimente sunt istorice, celelalte două sunt mitologice. În aceeași frază operează și istoria, și mitologia. De ce n-ar fi toate patru istorice? Unde e logica?

Ritul latin