Start > Ritul latin > Minunea pe care Isus vrea să o înfăptuiască în fiecare familie

Minunea pe care Isus vrea să o înfăptuiască în fiecare familie

13 March 2010
1,311 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro
Duminica a II-a de peste an (Anul C)

În Evanghelia Liturghiei de astăzi, sfântul Ioan ni-l prezintă pe Isus la începutul activități sale publice; dar nu ni-l prezintă la o înmormântare, ci la o nuntă. Nu-și începe activitatea sa publică cu o slujbă la templu sau la sinagogă, ci cu o petrecere, cu un ospăț de nuntă. Dumnezeiescul Învățător tocmai își adunase un grup de ucenici pe care voia să-i formeze, să-i instruiască la școala să. Anul școlar sau anul universitar este inaugurat cu o ceremonie religioasă, cu o Liturghie solemnă la biserică. La inaugurarea cursurilor, Isus nu-i duce pe elevi săi, pe ucenici, la templu sau la sinagogă, ci la o nuntă unde aceștia au mâncat și, mai ales, s-au hrănit bine.

Ce ne spun aceste lucruri? Ne spun că Isus nu vine în viața noastră ca să ne strice sărbătorile. Prezența lui nu ne stânjenește, nu ne aduce tristețe, ci, dimpotrivă, bucurie. Avea perfectă dreptate acel scriitor francez care spunea: contrariul unui popor creștin nu este un popor păgân; contrariul unui popor creștin este un popor trist. De recomandat un lucru interesant: popoarele vesele în trecut, au devenit astăzi popoare triste. Cum se explică fenomenul? Oare aveau ele în trecut condiții mai bune de viață, mai mult lux, mai mult comodități atunci când nu aveau nici mașini, nici televizoare, nici mașini de spălat, nici computere, și poate nici curent electric, și erau veseli. Astăzi au de toate și sunt triști, nesatisfăcuți, nerealizați. Explicația este una singură: acolo unde nu e prezent Cristos nu poate fi bucurie, ci numai tristețe. N-au vin. Și dacă nu e vin, cum să te veselești, să fii fericit? E numai apa caldă cu care nu poți să petreci, să faci sărbătoare.

Și ne face să ne gândim la acea nuntă din Cana Galilei. Noi îl chemăm în ajutor pe Isus, ne gândim la el și îi cerem să fie prezent alături de noi în momentele triste, de suferință, de necaz, de dificultate. Dar de ce nu l-am chema și în momentele noastre de bucurie, de veselie, la nunți și la cumetrii, la petreceri și la distracțiile noastre? Isus care s-a simțit bine alături de miri și de nuntași la Cana Galilei, se simte bine și la nunțile și ospețele creștinilor. Dacă el ar fi prezent, dacă l-am invita pe el, împreună cu mama sa Maria, altfel ar arăta petrecerile și distracțiile noastre. Dar fiindcă nu este invitat și nu este prezent, de foarte multe ori petrecerile și distracțiile noastre se lasă cu tristețe, cu deziluzie, cu un gol imens în inimă. Iar muzica zgomotoasă, asurzitoare care însoțește petrecerile și distracțiile nu fac altceva decât să ascundă, să acopere acel gol din inimă.

“Acest început al minunilor sale l-a făcut Isus la Cana în Galileea” – notează evanghelistul. Tradus mai exact: “acest început al semnelor l-a făcut Isus la Cana în Galileea”. Evanghelistul Ioan nu folosește niciodată în Evanghelia sa cuvântul minune, ci numai cuvântul semn. Orice semn semnifică ceva, ne trimite cu mintea la ceva care e semnificativ. Astfel, pâinile pe care le-a împărțit Isus, au fost semnul Euharistiei, pâinea cea vie coborâtă din cer, orbul din naștere vindecat la bazinul Siloe a fost semnul lui Isus lumina luminii; Lazăr înviat din morți a fost semnul lui Isus care este “învierea și viața. Dar minunea transformării apei în vin la nunta din Cana ce semnifică? E semnul a ce? Ce a vrut să ne spună Isus cu acest semn, cu această minune? Iată ce: minunea de la nunta din Cana e semnul unei minuni pe care Isus vrea să o înfăptuiască în fiecare familie, în viața fiecărui cuplu creștin, o transformare a apei în vin. Se întâmplă în fiecare căsnicie ce s-a întâmplat la nunta din Cana: ea începe într-o atmosferă de euforie, de entuziasm, de bucurie. Vinul este simbolul euforiei și al bucuriei care izvorăsc din iubirea reciprocă. Dar cu trecerea zilelor și anilor, ca și la nunta din Cana, acest vin se consumă, se împuținează și se termină. Iubirea aceasta este un sentiment uman, și ca orice sentiment uman, tocmai fiindcă e uman trebuie să ardă, să se consume să se transforme în cenușă. La mijloc e obișnuința, rutina, monotonia “acel monstru care preface în cenușă toate sentimentele noastre”, cum zice Shahespeare. Și atunci coboară asupra familiei un nor de tristețe, de plictiseală, de lehamite. Iar celor invitați la propria lor nuntă, adică copiilor lor, nu pot să le ofer nimic decât oboseala lor. Inimile lor au devenit vase de piatră din care vinul s-a terminat și în locul vinului s-au umplut cu apă. Focul iubirii reciproce la care s-au încălzit mai înainte s-a stins încetul cu încetul și de multe ori caută în afara căminului, în aventuri extraconjugale puțină căldură, puțină afecțiune la care să-și încălzească inima.

Există vreun remediu la aceasta situație tristă din cale afară? Da, e cel de la Cana Galileii: să fie invitat Cristos la nuntă. Dacă ar fi de-al casei, nu un străin, soții pot recurge la el când încep să dispară entuziasmul, atracția fizică, iubirea sentimentală care le-a încălzit inima la început, chiar de la logodnă.

El este în stare să facă minuni, poate să transforme apa fără gust a rutinei, a lehamitei, a deziluziei, poate face să apară încetul cu încetul un vin nou, mai bun decât cel dinainte, un nou tip de iubire, ce-i drept mai puțin pasională, mai puțin efervescentă decât cea din tinerețe, dar mai profundă, mai durabilă, o iubire făcută din cunoaștere și înțelegere reciprocă, o iubire conjugală umană, care devine iubire evangelică; altfel spus, eros – iubirea erotică – devine agape, iubirea deprinsă din Dumnezeu, cel care este iubire, după cum scrie sfântul Ioan; prima iubire – eros – e iubirea egoistă, care se caută pe sine și propria plăcere, care caută să-l posede pe celălalt, să-l instrumentalizeze, să-l facă sclavul său, după o reală cunoaștere: folosește și aruncă. Cealaltă iubire, agape, iubirea creștină, pe care o dăruiește Cristos, o iubire care nu-l acaparează pe celălalt, ci se dăruiește, se sacrifică, pentru ca celălalt să fie fericit, se bucură de celălalt fără să-l posede și nu-l transformă în sclav, e o iubire gratuită care știe să ierte și care rezistă la uzura timpului, nu dispare odată cu tinerețea și frumusețea, deoarece nu-și are rădăcina înfiptă în calitățile fizice ale partenerului, ci în iubirea veșnică a lui Dumnezeu.

Căsătoria, o știm prea bine, nu este o permanentă distracție. Căsătoria, orice căsătorie cunoaște, înainte de a se termina luna de miere, o mulțime de probleme, suferințe, necazuri, neplăceri; în mod absolut inevitabil, acestea vin. Numai cu apa fadă a iubirii omenești care este atât de efemeră și nestatornică – ca orice sentiment – căsnicia e casa construită pe nisip, se prăbușește la prima rafală de vânt, la primul puhoi de apă care lovește în ea. Și atunci cum se încearcă rezolvarea când apar problemele în familie? Divorțul. Divorțul astăzi e la modă: e o epidemie adevărată. România a ajuns una din țările cu cele mai multe divorțuri din lume, deși se declară un popor creștin, încreștinat chiar de sfântul apostol Andrei. Cum se explică această tragedie a destrămării atâtor familii? Simplu. Cristos nu e invitat și nu e prezent în căsnicia lor ca să înfăptuiască minunea de la Cana Galileii, și să le transforme apa iubirii omenești în vinul iubirii divine.

Într-o zi la Pereea, teritoriu în stăpânirea tetrarhului Irod Antipa, regele desfrânat care își lăsase familia și o luase pe soția fratelui său Filip, fariseii i-au pus lui Isus această întrebare: “Învățătorule, îi este îngăduit bărbatului să-și lase femeia pentru orice motiv”? răspunsul lui Isus este răspicat: “nu ați citit că la început Dumnezeu l-a făcut pe om bărbat și femeie? De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa, se va alipi de femeia sa și vor fi cei doi o singură carne și ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu mai despartă”. Fariseii nu se dau bătuți. “Dar Moise de ce a prescris ca bărbatul să-i dea femeii act de despărțire și așa să divorțeze?” Răspunde Isus: “Din cauza împietririi inimi voastre v-a permis Moise lucrul acesta. La început n-a fost așa. Eu însă vă spun: dacă bărbatul își va lăsa femeia și ia alta, trăiește în adulter”. Cuvintele lui Isus i-au speriat pe ucenici: “în acest caz, și-au zis ei, nu-ți mai convine să te căsătorești, în fața greutăților care vin, poți fi sigur că o căsnicie eșuează și în cazul acesta mai degrabă nu te căsătorești, e prea mare riscul”. Dar când Isus este invitat și este prezent în căsnicie, nu e motiv de teamă căci el face minuni.

Căsătoria este un jug – e viață conjugală. Cuvântul e de origine latină con-iungere a primi alături la jug; coniugium – căsătorie: jug purtat împreună; coniuges – cei doi soți puși la același jug. Căsătoria fără Cristos e un jug greu, apăsător, o povară zdrobitoare , de aceea sunt cazuri în care soții după câteva luni, sau după un an, îl scutură de pe grumaz, se despart de jug.

Dar cu Isus alături, căsătoria, e drept, rămâne un jug, dar nu un jug insuportabil, purtat gemând, ci un jug plăcut și ușor de purtat cu bucurie. În primul rând soților le spune Isus cuvintele din Evanghelie: “Luați asupra voastră jugul meu, căci jugul meu este dulce și povara mea este ușoară și veți găsi liniștea inimilor voastre”.

Dar ca și la nunta din Cana Galileii, când Isus este invitat într-o familie, este invitată și mama sa Maria. Alături de Isus e întotdeauna mama sa. Isus transformă apa în vin, iubirea umană în iubirea divină, dar Isus, la cererea mamei sale, face minunea pentru ca bucuria să nu înceteze și viața de familiei, cu toate dificultățile inerente, să fie o sărbătoare continuă.

În toată literatura creștină, nimeni nu a descris mai frumos frumusețea și fericirea unei căsnicii în care este invitat și prezent Cristos, ca scriitorul Tertulian în secolul al III-lea: “Cine ar putea să descrie vreodată fericirea unei căsătorii pe care Biserica o sfințește, Euharistia o întărește, binecuvântarea o pecetluiește, îngerii o aplaudă, Tatăl o încuviințează? Cât de frumos e jugul care îi unește pe doi credincioși care au o singură speranță, o singură dorință, o singură regulă de viață, aceeași voință de a sluji! Amândoi frați, amândoi împreună slujitori, nici o separație între ei, nici a trupului nici a sufletului. Sunt într-adevăr «doi într-un singur trup»; unde este un singur trup, acolo este și un singur suflet. Căci împreună se roagă, împreună se mortifică, împreună postesc: se învață reciproc, se îndeamnă reciproc, se susțin reciproc. Împreună în biserica lui Dumnezeu, împreună la masa Domului, împreună în dificultăți și persecuții, împreună în momentele de mângâiere. Niciunul dintre ei nu se ascunde de celălalt, niciunul nu-l evită pe celălalt, nici unul nu e povară pentru celălalt… Răspund între ei psalmii și imnurile și parcă se întrec spre a ști cine cântă mai bine Domnului lor. Văzând aceste lucruri, Cristos se bucură și le transmite pacea sa. Unde sunt ei doi, acolo este și el, și unde este el nu este Cel Rău (Ad uxorem II, 6-9).

Ritul latin