Start > Ritul latin > Vreau să fac din tine un profet pentru popoare

Vreau să fac din tine un profet pentru popoare

13 March 2010
1,187 afișări

Autor: pr. Claudiu Dumea
Copyright: ITRC.ro
Duminica a IV-a de peste an (Anul C)

Observăm că duminica, la Liturgia cuvântului, ni se propun trei lecturi biblice. Ele, de fapt, ne prezintă cele trei faze sau cele trei perioade ale istoriei mântuirii: lectura din Vechiul Testament reprezintă timpul de pregătire pentru Evanghelie; Evanghelia reprezintă timpul lui Cristos; lectura a doua din scrisorile apostolilor reprezintă timpul sau faza Bisericii și ne arată cum se înfăptuiește în viața comunității creștine Evanghelia lui Cristos.

Lectura luată din Vechiul Testament ne prezintă azi chemarea profetului Ieremia. Ieremia era originar din Anatot, o localitate situată la șase kilometri de Ierusalim. Tatăl său, Helkia, era preot. Dar de vreo trei secole această familie nu mai putea îndeplini funcțiile preoțești. Asupra ei atârna un blestem, fiindcă se trăgea din preotul Abiatar, care luase parte la complotul împotriva împăratului Solomon (cf. 1Rg 2,26-27).

Din această familie izolată, excomunicată, suspendată de la cele divine, cum s-ar zice astăzi, Dumnezeu l-a chemat pe Ieremia încredințându-i misiunea de profet. Dumnezeu l-a cunoscut din sânul mamei sale – în limbaj biblic, l-a “cunoscut” înseamnă că l-a iubit din sânul mamei sale – și l-a consacrat, adică l-a pus deoparte. Reacția lui Ieremia este să refuze: “Doamne, caută pe altcineva. Eu sunt tânăr, sunt un copil, nu știu să vorbesc, nu am darul oratoriei”. “Gura! Să nu spui: «Sunt un copil». Să nu te temi de ei, căci eu sunt cu tine. Iată, fac din tine astăzi o cetate întărită, un stâlp de fier, un zid de aramă”. În inima tânărului a fost o dramă, o sfâșiere cumplită. Ieremia nu era un dur, un om violent, pus pe ceartă. Era o fire delicată, blândă, pașnică, timidă, un visător, un poet, și tocmai el este trimis să tune și să fulgere, să le arunce în față puternicilor lumii: regilor, dregătorilor, preoților, întregului popor, nelegiuirile, să le vestească nenorocirile și catastrofele care vor veni peste ei. Este izolat, luat în râs, prigonit, insultat, lovit, amenințat, acuzat chiar de prieteni și rude și, în cele din urmă, potrivit tradiției, a murit tăiat în două cu beschia. Compatrioții săi ar fi voit să audă din gura lui cuvinte de laudă, de apreciere, măgulitoare, care să le gâdile urechile, nu dojeni, reproșuri, nu să cobească sau să prevestească nenorociri.

Tradiția creștină, chiar de la început, a văzut în profetul Ieremia o prevestire a lui Cristos. Drama suferinței și pătimirii lui Ieremia a vestit drama suferinței și morții lui Cristos. Evangheliștii îl descriu pe Isus dus la răstignire exact cu cuvintele cu care profetul Ieremia se descrie pe sine în cartea sa: “Eram ca un miel blând pe care îl duci la înjunghiere”. Ca și pe Ieremia, contemporanii săi l-au disprețuit, l-au insultat, au încercat să-l arunce cu capul jos în prăpastie, l-au prigonit, în cele din urmă l-au omorât. “La ai săi a venit, și ai săi nu l-au primit”, constată cu tristețe sfântul Ioan (1,11).

Isus a fost profet; mai mult, în el s-au împlinit toate profețiile. Evangheliștii amintesc în mai multe rânduri cum ascultătorii lui Isus exclamau: “Acesta este cu adevărat profetul pe care Dumnezeu a promis că îl va ridica dintre urmașii lui Moise!” Nu e nevoie să mai spun că profet, în sensul biblic al cuvântului, nu înseamnă ghicitor, cum sunt babele sau țigăncile care prezic viitorul folosind ghiocul sau trăgând în cărți. Misiunea profetului este aceea de a aduce ordine acolo unde este dezordine morală, de a lupta împotriva minciunii, a erorii, a păcatului, de a-i aduce pe cei rătăciți să respecte legea lui Dumnezeu pentru propria lor fericire și mântuire.

Ca și Ieremia, Isus nu a măgulit urechile nimănui. A biciuit, a criticat dezordinea, păcatul, imoralitatea cu curaj, fără să se uite la fața omului. Și cu asta a deranjat, a iritat, și-a făcut dușmani.

Dar între modul cum Ieremia și-a îndeplinit misiunea profetică și modul cum Cristos și-a îndeplinit misiunea profetică este o deosebire esențială: Ieremia suferă și moare spunând: “Blestemată să fie ziua în care m-am născut. Doamne, Dumnezeul oștirilor, fă-mă să văd răzbunarea ta împotriva lor” (11,20). În schimb, Isus suferă și moare iubind și iertând: “Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac”.

Pe Cruce, Isus ne-a arătat că profeția nu se poate separa de iubire. Moartea pe Cruce este actul de împlinire a profeției la Isus, căci, prin ea, e condamnat și distrus complet păcatul. Dar, în același timp, este actul suprem de iubire față de păcătoși.

Orice creștin, ne învață Conciliul, prin Botez devine părtaș la misiunea profetică a lui Cristos. Fiind profet, trebuie să lupte împotriva păcatului, a dezordinii morale, să critice, să condamne păcatul, să mustre, să răspândească Evanghelia. Dar apostolul Pavel ne arată în lectura a doua că profeția este subordonată iubirii: “Chiar dacă aș avea darul profeției, dacă n-am dragoste, nu-mi folosește la nimic”. Profețiile se vor sfârși, dragostea nu va pieri niciodată.

Orice creștin este obligat, în calitate de profet, să ia atitudine împotriva păcatului, să mustre, să dojenească, să atragă atenția, cu riscul de a-și face dușmani, dar când nu este însoțită de iubire, profeția se transformă în bârfă, în critici sterile, în certuri, în manifestări de răutate, de ranchiună, de dispreț, de răzbunare, de mândrie, de resentimente la adresa altora. Vom fi profeți cu adevărat numai atunci când, asemenea lui Isus, vom fi în stare ca, din iubire, să suferim pentru cei pe care vrem să-i corijăm, să-i aducem pe calea cea bună. Este grăitoare povestirea cu bunicuța care crescuse un nepoțel rămas orfan de mic copil. După câțiva ani a rămas decepționată, constatând că Ruggero, nepotul ei, a devenit hoț. A încercat toate mijloacele ca să-l corijeze. În zadar. Aflând de o nouă ispravă, l-a amenințat: “Vezi vătraiul acesta? Dacă mai furi o dată, îl înroșesc în foc și îți ard mâna”. Dar Ruggero iarăși fură bani din portmoneul bunicii. Prins asupra faptului, bunica îl duce în bucătărie, înfierbântă vătraiul în foc, îl apropie de mâna copilului îngrozit și, dintr-odată, lasă copilul în pace și apucă ea în mână vătraiul înfierbântat, arzându-și mâna. Din acea zi, copilul s-a îndreptat și a ajuns un om cinstit. “În acea zi” – avea să mărturisească el mai târziu – “am înțeles misterul crucii”.

Din cele trei lecturi biblice se desprind trei gânduri, trei învățături valabile, în primul rând, pentru cei care au de la Dumnezeu o chemare specială.

Primul gând este că în sânul poporului lui Dumnezeu sunt anumite persoane ce au o alegere și o chemare specială din partea lui Dumnezeu: numim această chemare, chemarea profeției, care este absolut gratuită. Dumnezeu nu ține cont de criterii și considerente omenești. Acesta este misterul chemării noastre. Dumnezeu ne-a ales și ne-a chemat la preoție, la viața consacrată, nu pentru meritele și calitățile noastre, nici ale părinților, ale familiilor noastre, ale strămoșilor noștri. Sunt în lume persoane mai bune, mai sfinte decât noi, familii mai bune decât cele din care provenim noi. Dumnezeu ne-a ales și ne-a chemat fiindcă ne-a cunoscut și ne-a iubit din veșnicie, fără nici un merit al nostru.

Al doilea gând: Chemarea specială din partea lui Dumnezeu presupune o trimitere, o misiune specială din partea lui Dumnezeu: misiunea de a vorbi lumii, de a transmite un mesaj din partea lui Dumnezeu. Este misiunea profetică. Această misiune stârnește întotdeauna împotriviri din partea lumii. De ce? Fiindcă lumea așteaptă de la profet altceva decât ce spune profetul din partea lui Dumnezeu. De la profetul Ieremia, poporul, conducătorii politici, preoții așteptau să fie lăudați, să spună că totul este în ordine, că va fi pace și prosperitate. Ieremia, dimpotrivă, dojenește, ceartă, amenință, prevestește dezastrul, distrugerea Ierusalimului și a templului. De aceea profetul este disprețuit, prigonit, amenințat cu moartea. Ieremia a fost o prefigurare a lui Isus. Isus, pentru aceleași motive, a fost prigonit, amenințat cu moartea chiar de către concetățenii săi; el a fost semn care a stârnit împotrivire, cum a prezis bătrânul Simeon. Cine este trimis în lume ca profet: preoții, persoanele consacrate, să nu se aștepte la aplauze, la popularitate, ci la împotrivire, la prigoană, la dispreț; este, poate, cea mai mare suferință. Dar această suferință este izvor de rodnicie spirituală: este prețul pe care îl plătim pentru a naște suflete pentru cer.

Al treilea gând se desprinde din cuvintele sfântului Pavel din a doua lectură. Viața fiecărui creștin și, mai ales, a persoanelor consacrate trebuie să se întemeieze pe iubire. Poți să ai credință, să muți munții din loc, să ai toată știința, să cunoști limbile oamenilor și ale îngerilor, să mori martir, ars pe rug; dacă nu ai iubire, nu ești nimic, ești o aramă sunătoare, un chimval zăngănitor. Aș sublinia un cuvânt al sfântului Pavel, foarte interesant: “De-aș da toată averea mea săracilor, dacă nu am iubire, nu am nimic”. Cum? Pot să-mi dau averea săracilor, să fac fapte de iubire, de caritate, și să nu am iubire? Da. Este posibil. Un mare scriitor rus, convertit la catolicism, Vladimir Soloviev, vorbește despre Anticristul caritativ sau filantropic, care face fapte de caritate, de iubire, dar nu are iubire, nu-l are pe Dumnezeu care este iubire. El se iubește numai pe sine. Este un mare pericol pentru noi, cei cu carisma carității: îngrijim bolnavi, săraci, copii orfani, dar, dacă nu avem iubire, faptele iubirii nu ne sunt de nici un folos, suntem ca o aramă sunătoare, ca un chimval zăngănitor. Îl rugăm pe Cristos, care ni se dăruiește acum în Euharistie, să ne aprindă inimile de focul iubirii sale.

Să reflectăm astăzi, cuvânt cu cuvânt, textul sfântului Pavel din lectura a doua a Liturghiei: “Dacă nu am dragoste, nu sunt nimic”. Dacă nu am dragoste, nici viața consacrată, nici voturile depuse nu-mi folosesc la nimic. Dragostea acoperă totul, crede totul, nădăjduiește totul, suferă totul.

Ritul latin