Start > Ritul latin > Duminica a XXX-a de peste an (comentariu pentru copii)

Duminica a XXX-a de peste an (comentariu pentru copii)

25 October 2009
1,833 afișări

Autor: Diverși alți autori
Traducere: pr. Lucian Avădăni
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXX-a de peste an (Anul B)

În această duminică evanghelistul Marcu ne relatează o minune făcută de Isus: vindecarea unui orb care-și redobândește vederea. Nu este singurul orb vindecat de Isus pe care-l găsim în evanghelii, dar acest episod prezintă unele detalii speciale. Să le observăm împreună.

Pentru început să privim la nume: când evangheliile povestesc minuni, de cele mai multe ori pomenesc în mod vag “un om”, “o femeie”. Aici, însă, avem numele și prenumele: protagonistul este Bartimeu, fiul lui Timeu. În orașul Ierihon aceste persoane erau foarte cunoscute, iată de ce Marcu ne prezintă aceste particularități. Cititorilor din timpul său, evanghelistul le spune: este vorba chiar de acel Bartimeu orb pe care-l cunoașteți și voi! Este chiar el, nu este altul!

Bartimeu, așadar, ședea la marginea drumului și cerea pomană, ca întotdeauna, ca în fiecare zi din viața sa: deoarece era orb, nu putea să muncească și trăia din mila oamenilor. Pe neașteptate, acest om care nu putea vedea nimic aude forfota mulțimii și întreabă: “Ce se întâmplă?” I se răspunde: “Trece pe aici Isus din Nazaret”. Bartimeu nu vrea să irosească această posibilitate și imediat începe să strige: “Isuse, fiul lui David, fie-ți milă de mine!”

Persoanele din jurul său, un pic scandalizate pentru gălăgia pe care o făcea, încearcă să-l facă să tacă: “Dar gata! Ce-i cu asta? Puțină liniște!”… Dar nu se poate face nimic: Bartimeu strigă și mai tare: “Fiul lui David, fie-ți milă de mine!”

Este cu adevărat important să fim atenți la cuvintele pe care Bartimeu le folosește pentru a-l striga pe Isus. Îl numește Fiul lui David: acest apelativ arată că Bartimeu îl recunoaște în Isus pe Mesia, cel trimis de Dumnezeu și pe care poporul lui Israel îl aștepta de multe secole. Un orb reușește să vadă ceea ce alții nu vedeau.

Dar nu numai atât: adresându-se lui Isus îi spune pe nume. Mulți se adresau lui Isus numindu-l Învățător, dar lui Bartimeu nu-i este frică să folosească numele propriu de Isus, așa cum se obișnuiește să se spună unei persoane iubite, unui prieten.

În sfârșit, orbul din Ierihon strigă: “Fie-ți milă de mine!” având certitudinea că doar Isus poate să-l ajute, să-l vindece, să-l salveze. De aceea strigă către Isus din toate puterile. Isus aude această voce care-l strigă din mijlocul mulțimii și-i trimite pe apostoli să-l aducă pe orb. Evanghelistul Marcu ne spune că Bartimeu a sărit în picioare plin de bucurie, ca și cum deja ar fi obținut ceea ce spera. Își aruncă haina și aleargă la Isus care-l întreabă: “Ce vrei să fac pentru tine?”

Chiar și acest detaliu este emoționant: Isus respectă libertatea fiecărei persoane, astfel încât nu realizează minunea până ce Bartimeu nu cere în mod expres acest lucru. Este frumos modul în care prietenul nostru Bartimeu se adresează lui Isus: îl numește pe Isus Rabbuni, adică: Învățătorul meu! Este un mod plin de afecțiune de a se adresa Învățătorului, pentru că ar fi putut folosi termenul formal și de politețe: Rabbi. Dar Bartimeu, cu inima plină de emoție, se apropie de Isus numindu-l Rabbuni, Învățătorul meu. Și apoi cere: fă-mă să văd. Ca eu să-mi recapăt vederea! Ca ochii mei să se deschidă!

Și Isus îi răspunde: “Mergi, credința ta te-a mântuit”. Desigur: credința. Deoarece în Bartimeu credința de a putea fi vindecat este cu adevărat mare! În gesturi, în modul de a se comporta, în tonul vocii, în cuvintele pe care le folosește, toate acestea vorbesc despre credința sa în Isus. Și tocmai această credință mare face posibilă minunea. Și nu doar atât: imediat ce este vindecat, Bartimeu nu spune: “Da, mulțumesc mult… de acum merg la casa mea!”

Imediat după ce și-a redobândit vederea, începe să-l urmeze pe Isus: devine ucenicul lui Mesia pe care l-a recunoscut chiar fiind orb. Bartimeu a recunoscut în Isus pe cineva mai mare decât oricare altcineva de pe pământ: Isus, doar el singur îl poate salva.

Aceeași certitudine se regăsește în inima autorului Scrisorii către evrei, din care am ascultat în a doua lectură. Citim din această scrisoare lungă deja de câteva duminici și ea conține o paralelă între Isus și Marele Preot al poporului lui Israel. Este o comparație care-i servește autorului biblic pentru a spune că Isus este mult mai mult decât oricare Mare Preot care a existat vreodată.

Isus, într-adevăr, și-a primit mandatul său printre oameni direct de la Tatăl, așa cum ne amintește lectura a doua: “Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut!” Putem să înțelegem aceasta foarte ușor, pentru că fiind Fiul lui Dumnezeu este infinit mai mare decât Marele Preot. Dacă Marele Preot este cel care oferă în templu jertfe pe altar pentru a cere de la Dumnezeu iertarea păcatelor, Isus, care este Fiul lui Dumnezeu, nu oferă o jertfă, ci se oferă cu totul pe el însuși, din iubire.

Dar misterul iubirii nu se termină aici: deși Dumnezeu Tatăl proclamă cu voce tare paternitatea sa față de Isus, nu uită să amintească în orice timp că este chiar și Tată pentru oricare dintre noi.

Ați observat ce cuvinte folosește profetul Ieremia în prima lectură de azi? “Eu sunt un tată pentru Israel”: eu sunt un Tată!! ce frumos este să-l auzi pe Domnul Dumnezeu amintindu-ne că este tatăl lui Israel și pentru fiecare dintre noi! Este un tată plin de bunăvoință și afecțiune, care se preocupă pentru fiecare dintre fiii săi. Și continuă profetul Ieremia: “Plecaseră cu lacrimi, dar îi voi întoarce mângâindu-i”. Da, Domnul Dumnezeu este un tată care ne consolează, care ne mângâie așa cum făcea Isus cu copiii pe care îi întâlnea în drumul său. Și apropo de drum, ascultați ce promite Tatăl nostru care ne vrea binele: “Îi voi conduce la ape curgătoare pe un drum drept pe care nu se vor poticni”.

Cred că sunteți de acord cu mine că este o imagine utilă: tuturor ne place să ne plimbăm pe o stradă netedă, fără gropi sau denivelări, fără nimic care să facă incomod mersul nostru, fără riscul de cădea. După această promisiune a Tatălui, profetul Ieremia invită tot poporul: “Faceți să se audă cântarea voastră de laudă”, și noi, de asemenea, vrem să-l lăudăm pe Tatăl care ne iubește cu o dragoste așa de mare.

Acum, să ne gândim la săptămâna care a trecut: care sunt motivele pentru care vrem să-i mulțumim și să-l lăudăm pe Domnul în această duminică? Ce s-a petrecut cu adevărat frumos în aceste zile? Pentru care prieteni vream să-l lăudăm pe Domnul? Să ne umplem inima cu motive de bucurie pentru a le prezenta împreună la ofertoriu. Împreună cu pâinea și vinul să oferim mulțumirea noastră Tatălui pentru tot ceea ce am trăit.

Comentariu îngrijit de Daniela De Simeis

Ritul latin