Start > Ritul latin > Duminica a XXX-a (B)

Duminica a XXX-a (B)

27 September 2009
1,057 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a XXX-a de peste an (Anul B)

Pe când Isus, împreună cu ucenicii săi, ieșea din Ierihon, înconjurat de o mare mulțime, un cerșetor orb, Bartimeu, fiul lui Timeu, ședea pe marginea drumului. Auzind că trece Isus din Nazaret, a început să strige: “Isuse, fiul lui David, fie-ți milă de mine!” Mulți se răsteau la el ca să tacă, dar el striga și mai tare: “Fiul lui David, fie-ți milă de mine!” Isus s-a oprit și a zis: “Chemați-l”. L-au chemat deci pe orb și i-au spus: “Curaj! Ridică-te, te cheamă!” Orbul și-a aruncat haina la o parte, a sărit în picioare și a alergat la Isus. Isus l-a întrebat: “Ce vrei să fac pentru tine?” Orbul i-a răspuns: “Rabbuni, fă-mă să văd!” Isus i-a spus: “Mergi, credința ta te-a mântuit”. Imediat omul și-a recăpătat vederea și l-a urmat pe Isus în drumul său. (Marcu 10,46-52)

Episodul vindecării orbului de la Ierihon, citit în duminica a treizecia de peste an, se situează imediat după momentul în care Isus a prezis pentru a treia oară că, mergând la Ierusalim, va fi dat la moarte dar că va și învia (Mc 10,32-34). Or, tocmai atunci când cei doisprezece apostoli nu au înțeles gravitatea anunțului făcut de Isus, când cei doi fii ai lui Zbedeu se grăbesc să ceară locurile de vază de lângă tronul de slavă al Învățătorului lor și când ceilalți ucenici contestă atitudinea celor doi frați, nutrind însă și ei aceiași ambiție, mesajul pascal este întrezărit și primit de un cerșetor orb de la porțile Ierihonului. Dar, să remarcăm faptul că persoana cea mai săracă (lipsită de orice bun personal) se dovedește a fi și cea mai disponibilă. Acel orb nu are, precum ucenicii, vreo idee preconcepută cu privire la regalitatea lui Isus în care crede. El nu face decât să asculte și să spere. Iar când vocea lui poate fi auzită, el începe să strige cu putere și perseverență, Fiul lui David, ai milă de mine!. În rugămintea sa orbul nu cere ceva precis (precum fiii lui Zebedeu), ci așteaptă doar ca privirea Mântuitorului să se oprească asupra lui. Perseverența lui (în care putem întrezări o expresie de credință mare, deschisă și primitoare) este răsplătită. Isus îl cheamă, iar orbul, părăsindu-și haina (simbolul vieții trecute), se ridică și vine către Cel ce l-a chemat. Și, deși este fiul lui Timeu, el nu se sprijină pe nimeni din familia sa sau pe trecutul său, ci pășește hotărât către Cristos. Or această atitudine manifestă deja trăsăturile adevăratului ucenic care a devenit atunci când a răspuns la chemare, când a renunțat la trecutul său și, după vindecare săvârșită de Isus ca răsplată pentru credința sa, când l-a urmat Cel care l-a vindecat. Dar ce diferență între acest nou ucenic și ceilalți! Pe când însoțitorii lui Isus Cristos sunt plini de ambiții, orbul nu dorește decât să vadă clar și să-și conformeze viața celor văzute. Iar credința lui l-a mântuit și l-a vindecat, întrecând astfel până și grupul celor doisprezece apostoli.

În fața unui astfel de model nu putem să nu ne întrebăm: Care este atitudinea mea față de Isus? Ce exprimă rugăciunea mea? Nu cumva încerc să mă folosesc de Isus pentru a-mi satisface dorințele adesea meschine ori ambițiile personale, sau, dimpotrivă, rugăciunea mea mă așează în atitudine de ascultare, de disponibilitate și de primirea a voinței lui Dumnezeu?

Mai mult, sunt eu oare gata să împărtășesc destinul lui Isus, care este și al ucenicului, de a participa la suferințele și încercările Lui, sau mai curând mă las condus de ispita de a-i dicta lui Cristos o mântuire născocită de mintea mea?

O atitudine care reflectă convingerea că știm de ce avem noi nevoie se dovedește a fi mai mult decât imprudentă. Doar cel care s-a detașat de toate și care are conștiința “orbirii” sale poate cere vindecarea lui Isus Cristos pentru a începe o viață nouă.

Ritul latin