Start > Ritul bizantin > Întristarea, transformată în bucurie

Întristarea, transformată în bucurie

18 April 2009
2,656 afișări

Autor: pr. Mihai Tegzeș
Copyright: Predici.cnet.ro
Marți, a treia zi a Paștilor

Din Evanghelia de astăzi învățăm că Vechiul Testament (patriarhii, regii și profeții) pregătește Noul Testament – venirea lui Mesia – iar Mântuitorul este cel care luminează, explică și clarifică tuturor oamenilor sensul Scripturilor. Cu alte cuvinte, Isus, Domnul Înviat, este mântuitorul tuturor, indiferent de apartenența politică, religioasă sau de epoca în care trăiesc.

Ucenicii sunt doi, la fel cum erau atunci când Isus i-a trimis în misiune. Iar unde doi sau trei sunt adunați în numele Domnului, acolo El este în mijlocul lor. Însă acum, aceștia nu merg să predice, să vestească Învierea. Încă o dată au nevoie de intervenția Maestrului Înviat, ca să vadă și să creadă. Fără credință nu se poate predica! Au nevoie de Isus, să primească darul Spiritului Sfânt și să fie din nou împreună cu El.

După ce Isus a fost condamnat și omorât, toți s-au risipit, despărțit. Acești doi ucenici pleacă de la Ierusalim și se întorc în satul lor: Emaus. Pe cale sunt triști, descurajați și meditează la lipsa oricărui viitor în ceea ce îi privește. Poate se gândesc la ceea ce vor spune consătenii lor, la cum îi vor privi sau considera, atunci când vor ajunge în sat. Se sfătuiesc cum să evite oamenii care i-ar putea lua în derâdere. Poate-și amintesc cuvintele unora sau altora: “nu-l urmați pe Isus deoarece în această lume, iubirea nu are loc!”. Cuvinte rele pe buzele veșnicilor nemulțumiți, a răutăcioșilor, care proiectează și aruncă în alții propria lor nemulțumire.

Fug din Ierusalim de frica iudeilor sau se reîntorc în satul lor pentru că Isus i-a dezamăgit? Și-au pierdut oare, orice speranță? Doamne, cum de s-a putut termina astfel? Așteptările lor nu au fost împlinite! Oare cum de s-au lăsat înșelați? Visul lor s-a stins și încrederea lor în Domnul s-a risipit! Iată cât de repede se poate schimba un om! Poate se plângeau din cauza timpului pierdut… Se întrebau la ce le-a servit să-L urmeze pe Domnul… Totul s-a terminat. Pare că tot ceea ce au văzut la Isus nu mai are sens. Iată-i întorcându-se la casele lor. Care casă? La cine? Ce să facă? Se reîntorc la viața de odinioară. Dar care viață? Ca și cum timpul petrecut cu Isus nu a însemnat nimic.

Cei doi îl văd pe Isus dar nu-L recunosc! Ei sunt curajoși, autonomi, decid ce trebuie să facă chiar și în clipele grele. Se pare că sunt cei dintâi care s-au hotărât să lase grupul ucenicilor și să se întoarcă la casele lor, înțelegând că nu mai are rost să stea cu ei și să plângă. Au auzit că Isus a înviat, dar nu cred, iar dacă ar fi adevărat, ce se poate întâmpla?

Ei analizează trăirile lor. Isus se apropie, îi ascultă, are mult de lucrat cu ei… în plus, trebuie să meargă și la Petru, care se închisese într-o casă… trebuie să meargă și la ceilalți apostoli, la lumea întreagă, de fapt, însă stă cu ei, le acordă tot timpul necesar să se descarce, apoi îi luminează.

Cât timp Domnul trebuie să mă asculte înainte de a-mi spune un cuvânt? Notăm că “stilul Domnului” este caracterizat de o prezență discretă, atentă și răbdătoare; lucruri pe care le face din pasiunea Sa și din iubire pentru noi, oamenii. Domnul ascultă plângerile noastre și încearcă să ne liniștească.

Cineva se apropie de cei doi ucenici. Este Isus, cel Înviat,dar cei doi îl văd ca pe altcineva, nu-L recunosc. Îi întreabă despre ce vorbesc. Cleopa răspunde, vestindu-I “știrea cea rea”, chiar dacă mai înainte Domnul le-a dat misiunea să predice știrea cea bună. Ei mărturisesc că speranțele lor au fost înșelate și că, în ciuda faptului că mormântul este gol, pe Învățătorul lor nimeni nu L-a văzut, nici măcar ei.

Isus le explică, le rememorează și le interpretează Scripturile, arătându-le că tot ceea ce s-a întâmplat, era scris și are un sens. (Iată că avem nevoie de preoți, care să explice Scripturile pe înțelesul tuturor).

De fapt, Domnul relatează întâmplările dintr-un punct de vedere diferit, dând celor doi apostoli o nouă perspectivă. Același eveniment care le-a cauzat întristarea, acum, le cauzează bucuria, încât se grăbesc să se întoarcă la ceilalți ucenici să le spună că Domnul a Înviat. Noi din ce unghi privim evenimentele vieții? Dacă suntem triști înseamnă că le privim doar din perspectiva noastră limitată. Ar fi bine să-i permitem și Domnului să ne vorbească, pentru ca inimile noastre să se umple de mireasma bucuriei și a refacerii relațiilor cu cei dragi și cu Dumnezeu, de care nu de puține ori ne-am depărtat.

Ajung la o răscruce de drumuri. Isus acceptă invitația de a cina cu ei. Binecuvântează pâinea. Cei doi apostoli, primind darul Împărtășaniei, Îl recunosc. Dar apoi Domnul dispare. Nu mai trebuie să rămână, pentru că ei sunt schimbați. Nu mai vorbesc de disperare. Și ei “învie” și se reîntorc acasă, la casa lor adevărată: la misiunea lor de predicare a Domnului Înviat. Se întorc la Petru și la cei unsprezece.

Mi s-a întâmplat ca în unele momente de singurătate și descurajare, cineva să se apropie de mine și să mă lumineze? Să particip cu el la frângerea pâinii și apoi să reiau cu curaj totul, de la capăt?

Cei doi ucenici discută despre faptele petrecute la Ierusalim în ultimele zile. Ei își ghidează viața după Adevărul neschimbat sau în funcție de întâmplările schimbătoare? Ucenicii știu să spună ce s-a întâmplat, dar nu cunosc rostul adânc și importanța acelor evenimente pentru viața lor întristată: “Ochii lor nu Îl cunoșteau… s-au oprit cu inima întristată“. De fapt inima lor este blocată.

Un străin se apropie de ei… Se arată interesat de discuția lor și îi ascultă. Isus ne învață că este important să-i asculți pe alții înainte de a-i ajuta să ajungă la adevăr! Observăm că ucenicii îl consideră pe străin “necunoscător al ultimelor știri”, dar de fapt, după discuția cu El, apostolii vor înțelege că ei sunt străini și necunoscători față de sensul adevărat al ultimelor evenimente.

Două elemente din pericopa de astăzi merită o atenție mai mare din partea noastră: substantivul “calea” și verbul “a merge”.

Arătându-și adevărata identitate “pe cale”, Isus întruchipează personal întreaga mișcare a nomadismului ebraic, în special cea a ieșirii din Egipt și a reîntoarcerii din exilul babilonian. Calea ieșirii este “soluția” pe care Dumnezeu a dăruit-o poporului Său, care însă, ajuns în Pământul Făgăduinței, uită și nu mai merge în “Calea Domnului”. Poporul se reîntoarce la greșelile și la infidelitatea sa. Această răzvrătire-l va conduce în exil, cale a suferinței, de-a lungul căreia simte că Dumnezeu l-a părăsit. În această stare, Domnul pregătește din nou “calea” reîntoarcerii în pământul făgăduinței, dar mai cu seamă calea convertirii din toată inima față de învățătura Sa. Domnul nu se va mărgini să conducă, ci va face din Mesia, unicul Său Fiu, adevărata Cale. De fapt, prin “ieșirea Sa” – de la Tatăl la noi și de la noi la Tatăl – Cristos străbate adevărata cale care conduce la Tatăl, chemându-i pe ai săi să urmeze aceeași cărare, să-L însoțească pe același drum.

Metafora “calea Domnului” era înțeleasă de primii creștini nu ca o teorie, ci ca un stil practic de viață, un mod nou de a trăi viața.

În VT “calea” nu indică drumul omului către Dumnezeu, ci calea pe care Dumnezeu o parcurge și activitatea Sa pentru a-i mântui pe oameni. Al doilea sens al cuvântului “cale”, în VT, se referă la calea pe care însuși Dumnezeu o prescrie omului să o urmeze, cale care este conformă cu cea parcursă de Dumnezeu. În urma acestor precizări, putem aprecia frumusețea rugăciunii psalmistului: “Fă-mă să cunosc căile Tale, învață-mă cărările Tale. Fă-mă să umblu în adevărul Tău” (Ps 24,4-5).

Fraților! În Evanghelia de astăzi sunt prezente toate aceste sensuri. Mergând singuri pe cale, cei doi vor descoperi că umblă “în calea Domnului”, și vor învăța să o parcurgă împreună cu El, pentru a trăi după cuvântul Său.

Paștele ne adună de pe cărările noastre pe calea care duce la Domnul. Noi trebuie să-L recunoaștem pe căile vieții noastre, în cuvântul Bibliei și în Împărtășanie, ca să putem să-L vestim la toți ,ca și adevărată “Cale a vieții”. Noi suntem pe cale, dar El este Calea vieții, Calea Mântuirii. De fapt, sărbătoarea Paștilor este Calea vieții pe care pașii noștri merg în urma pașilor Domnului. Amin.

Ritul bizantin