Start > Ritul latin > Este timpul deciziilor

Este timpul deciziilor

27 March 2009
2,193 afișări

Autor: pr. Lucian Păuleț
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a din Post (Anul B)

Deseori suntem surprinși, puși în încurcătură de evanghelii, mai ales de Evanghelia lui Ioan. Astfel este și cazul fragmentului evanghelic pe care l-am ascultat. Câțiva greci vor să îl întâlnească pe Isus. Merg la Filip și îi cer să le aranjeze o audiență la Isus. Filip merge la Andrei și împreună merg la Isus. Până aici, înțelegem. E ca un protocol, în care se merge pe cale ierarhica până la Isus. Filip și Andrei îi spun lui Isus despre greci și apoi… pierdem firul.

Pierdem firul pentru că Isus se lansează într-un monolog care nu are nimic de a face cu problema audienței. Nu le spune nici “nu”, nici “da” ucenicilor. Nu le spune nici că este prea ocupat sau să revină mai târziu. Cu totul în afara contextului, el le spune: “A sosit ceasul ca să fie preamărit Fiul Omului”. Și continuă să le vorbească despre bobul de grâu care trebuie să moară ca să poată trăi din nou într-un alt mod, despre a-ți pierde viața ca să o câștigi.

Cei doi ucenici probabil că s-au uitat unul la altul întrebându-se ce fel de răspuns este acesta? Și “ce facem cu grecii nerăbdători?” Și aveau dreptate. Răspunsul lui Isus era ieșit din context. Așa pare, dacă nu știm ce presupune Ioan, și anume că Isus era într-o dispoziție sufletească deosebită, era foarte preocupat. Simțind planând asupra sa condamnarea la moarte, Isus ajunsese la punctul în care trebuia să ia o decizie și se luptă dacă să fugă sau să înfrunte moartea. Astfel, ca și cum nu ar fi auzit cererea celor doi ucenici, el își etalează teama și lupta din inima sa. Ceva apasă greu pe umerii lui, lucruri mult mai importante decat o banală cerere de audiență…

La acestea se gândea Isus când a fost întrerupt de cei doi ucenici. Va fugi și își va salva viața sau și-o va pierde și prin aceasta și-o va salva? Dar noi? Vom fugi și ne vom salva viețile sau ne vom pierde viețile ca să le regăsim apoi? Isus e chemat sa fie un bob de grâu care trebuie să moară pentru a trăi. Va accepta el aceasta? Și noi suntem chemați să fim bobul de grâu care trebuie să moară. Putem noi accepta aceasta?

Isus ajunge la concluzia că trebuie să accepte. Nu există altă cale de mântuire. Acela care își salvează viața o va pierde; acela care o va pierde și-o va salva (cf. In 12,25). Aceasta e calea pe care Isus o alege și care devine înțelepciunea noastră și moștenirea spirituală pe care ne-o lasă nouă. De aceea fragmentul evanghelic de astăzi ne provoacă și pe noi: ce alegem: să trăim sau să murim?

Dați-mi voie sa vă spun doua povești moderne care implică astfel de decizii. Există un bărbat pe care îl cheamă Sundar, născut în India, membru al religiei sikh, o religie păgână. El s-a convertit la creștinism și a decis să rămână în India pentru a fi misionar. Într-o după-amiază târzie, Sundar călătorea în munții Himalaia cu un călugăr budist. Era iarnă, era ger năpraznic și se apropia noaptea. Călugărul l-a prevenit pe Sundar că vor îngheța de frig dacă nu vor ajunge la mănăstire înainte de lăsatul serii.

Ei bine, pe când treceau pe o cărare îngustă deasupra unei stânci abrupte, au auzit un strigăt de ajutor. În prăpastie căzuse un om care își rupsese picioarele. Călugărul l-a avertizat pe Sundar: “Nu te opri. Dumnezeu a trimis asupra omului acestuia soarta aceasta. Trebuie să iasă din ea singur. Aceasta e tradiția budistă. Să ne grăbim înainte de a pieri și noi.” Dar Sundar a replicat: “Tradiția mea nouă de creștin îmi spune că Dumnezeu m-a adus pe mine aici ca să-mi ajut fratele. Nu pot să-l abandonez.” Astfel călugărul a pornit spre mănăstire prin zăpada care începuse să cadă din abundență. Dar Sundar a coborât pe stâncă până la omul cu picioarele rupte, a scos o pătură din rucsacul lui și a făcut din ea o legătură ca cele în care își poartă mamele copii in spate. L-a pus pe rănit în ea și a început urcușul anevoios spre cărare. După un timp îndelungat, ud până la piele de transpirație, a ajuns la cărare. Apoi a continuat prin nămeți și, în cele din urmă, aproape epuizat de oboseală dar încălzit de efort, a zărit luminile mănăstirii.

Dar s-a împiedicat și a căzut; însă nu de slăbiciune. S-a împiedicat de un obiect ce era chiar pe cărare. S-a aplecat într-un genunchi, a dat zăpada la o parte și a găsit trupul călugărului care murise înghețat atât de aproape de mănăstire. Și acolo, cu un genunchi în zăpadă, a spus cu voce tare cuvântul Scripturii pe care noi l-am auzit azi: “Cine-și iubește viața o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică” (In 12,25). Și a înțeles ce a vrut Isus să spună prin aceasta și s-a bucurat că “și-a pierdut viața” pentru altul.

Câțiva ani mai târziu, când Sundar avea și el ucenici, aceștia l-au întrebat: “Învățătorule, care este lucrul cel mai greu?” Sundar a răspuns: “Să nu ai nici o povară de purtat”. Nu se gândea numai la povara provocării, ci și la povara de a lua decizii, căci nimeni nu e cu adevărat om, cu adevărat viu, adevărat ucenic al lui Cristos decât dacă acel om, la un anume moment în viața sa, nu ia decizia de a-și pierde viața și astfel să trăiască. E decizia de a deveni un bob de grâu, cum ne spune evanghelia, de a-l prefera pe Dumnezeu în locul eu-lui egoist.

O altă variantă a temei evanghelice o găsim în filmul Rain Man. Cei care ați văzut filmul vă amintiți cum Tom Cruise joacă rolul unui vânzător egoist pe nume Charles Babbitt, iar Dustin Hoffman joacă rolul fratelui mai mare Raymond, un autist care fusese trimis la un azil pentru handicapați. (Filmul e inspirat din viața reală a lui Kim Peek, un geniu “handicapat”). Charlie Babbitt nici măcar nu știa că avea un frate mai mare căruia tatăl lor îi lasă moștenire 3 milione de dolari, în timp ce lui îi lasă doar un Buick vechi. Charlie încearcă să-l manipuleze și să-l înșele pe fratele său ca să îi ia jumătate din bani. La urma urmelor, ce ar face un autist cu 3 milioane de dolari, când el nu știa ce poate cumpăra cu 1 dolar? Dar în decursul filmului, aproape fără să vrea, lui Charlie începe să-i pese de Raymond. Și fără să-și dea seama, pentru prima dată în viață se gândește mai mult la altcineva decât la sine. Încet-încet, începe să moară pentru sine și să trăiască pentru Raymond. La un moment dat, trebuie să ia o decizie conștientă de renunța la sine pentru fratele său. Și devine un alt om, un om integru. Sau, cum spunem noi, și-a pierdut viața de dragul lui Raymond, numai ca să o găsească din nou.

Astfel, dragii mei, textul evanghelic pe care l-am ascultat, mai greu de înțeles la început, prinde contur, începe să aibă sens. Mai mult, ni se cere și nouă să ne alăturăm lui Isus, lui Sundar și lui Charlie Babbitt. Nu putem ocoli deciziile, nimeni dintre noi nu poate; putem eventual să le luăm în mod inconștient, căutând interesul egoismului nostru. Dar Evanghelia ne scoate din astfel de preocupări și ne obligă să ne punem întrebări: care sunt lucrurile care înseamnă atât de mult pentru noi încât am fi în stare să murim pentru ele? Cine sau ce este mai important chiar decât noi înșine? La ce trebuie să renunțăm pentru a trăi cu adevărat? De dragul cui am renunța la noi înșine? Vom încerca cu disperare să ne salvăm viețile până acolo încât le vom pierde?

Este timpul deciziilor. Despre aceasta ne vorbește evanghelia și de aceea o păstrăm în tradiția noastră și ne-o propune Biserica. Suntem provocați să dăm un răspuns la întrebarea fundamentală a vieții, care nu este întrebarea lui Hamlet, “A fi sau a nu fi”, ci aceea a lui Isus, “A iubi sau a nu iubi”, aceasta-i întrebarea.

Ritul latin