Start > Ritul latin > Duminica a IV-a (B)

Duminica a IV-a (B)

4 February 2009
916 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a IV-a de peste an (Anul B)

Însoțit de ucenicii săi, Isus a sosit la Cafarnaum. Aici, fiind zi de sâmbătă, a intrat în sinagogă și a început să învețe… În sinagoga lor era un om stăpânit de un duh necurat, care a început să strige: “Ce ai cu noi, Isuse din Nazaret? Ai venit să ne pierzi? Eu știu cine ești: Sfântul lui Dumnezeu!” Atunci, Isus l-a dojenit cu asprime: “Taci și ieși din omul acesta!” Duhul necurat l-a scuturat cu putere și a ieșit din el, scoțând un strigăt puternic. Toți au rămas înmărmuriți și au început să se întrebe unii pe alții: “Ce înseamnă aceasta? Iată o învățătură nouă, vestită cu autoritate, el poruncește până și duhurilor necurate și ele i se supun!” Și faima lui s-a răspândit cu repeziciune în toate împrejurimile Galileii. (Mc 1,21-28)

Textul evanghelic al acestei duminici se află într-o firească continuitate cu cel de duminica trecută. Dacă atunci Isus Cristos vestea și actualiza prin persoana sa prezența Împărăției lui Dumnezeu în lume, acum, prin gestul eliberării unui posedat de diavolul care îl înrobea, El începe să pună în aplicare programul său mesianic. Acest program presupune îndepărtarea oricărei realități înrobitoare (demoniace) și instaurarea Împărăției lui Dumnezeu. Semnificativ, pentru episodul nostru, este faptul că exorcismul înfăptuit de Isus Cristos este precedat de învățătura pe care El o dă în sinagogă. Or, atât învățătura cât și exorcismul sunt percepute de cei de față ca fiind înfăptuite cu autoritate. Prin urmare, însăși evanghelia predicată de Isus comportă în sine o forță eliberatoare câtă vreme este asumată și trăită. Și mai semnificativ este faptul că evenimentul relatat are loc în zi de sâmbătă. Or, semnificația profundă acestei zile în care Dumnezeu și-a încheiat creația și s-a odihnit, constă în aceea că, odată cu instaurarea Împărăției lui Dumnezeu și a eliberării de orice înrobire demoniacă, Isus Cristos oferă tuturor membrilor Împărăției Sale acea odihnă și pace de care au nevoie.

Fraților, eu aș vrea să vă văd fără de griji. Cel necăsătorit se îngrijește de cele ce sunt ale Domnului, cum să-i placă Domnului. Cel căsătorit însă se îngrijește de cele lumești, cum să-i placă femeii. Astfel el este împărțit. Tot așa femeia nemăritată și fecioara se îngrijesc de cele ce sunt ale Domnului, să fie sfinte cu trupul și cu sufletul, pe când femeia căsătorită se îngrijește de cele lumești, cum să-i placă bărbatului. Aceasta o spun în interesul vostru, nu ca să vă întind o cursă, dar vă învăț ceea ce este bine și ca să-i puteți sluji Domnului fără piedici. (1Cor 7,32-35)

Interpretarea clasică a acestui fragment al epistolei pauline are tendința să prezinte căsătoria ca pe un obstacol în calea unirii desăvârșite cu Dumnezeu. Soțul și soția ar fi împărțiți: ei nu se pot dărui în întregime lui Dumnezeu atâta vreme cât trebuie să se ocupe de lucrurile pământești datorate celuilalt. Curentele recente ale spiritualității conjugale au început să conteste această interpretare. Într-adevăr, făcând o comparație între 1Cor 7 și Ef 5 nu mai putem interpreta fragmentul nostru în sensul că viața de căsătorie ar fi un obstacol în calea perfecțiunii iubirii față de Domnul. Pentru un soț preocuparea față de lucrurile pământești cu scopul de a plăcea soției nu este un rău. Este o datorie; este un mod de a-l iubi pe Domnul. Alături, însă, de viața de căsătorie trebuie acceptat și respectat celibatul ca fiind un dar al lui Dumnezeu întocmai ca și căsătoria. Motivele pe care apostolul le dă cu privirea la caracterul privilegiat al celibatului rezidă atât în situația eshatologică cât și în prezent căci încă de pe acum a fost inaugurată de către Cristos viața cea nouă, noua creație, unde fecunditatea căsătoriei nu este unica. Alături de ea mai există fecunditatea Evangheliei, care este o putere a lui Dumnezeu pentru mântuirea oricăruia care crede (Rm 1,16). Disponibilitatea totală în slujba Evangheliei face din celibat un har pe care Pavel îl dorește trăit de cât mai mulți creștini.

Ritul latin