Start > Ritul latin > Duminica a II-a (B)

Duminica a II-a (B)

4 February 2009
1,298 afișări

Autor: pr. Șerban Tarciziu
Copyright: Actualitatea creștină
Duminica a II-a de peste an (Anul B)

Ioan stătea cu doi dintre ucenicii săi. Îndreptându-și privirea spre Isus, care trecea, a zis: “Iată Mielul lui Dumnezeu”. Cei doi ucenici… l-au urmat pe Isus. Isus, întorcându-se și văzându-i că merg după el, le-a zis: “Pe cine căutați?” Iar ei au răspuns: “Rabbi, unde locuiești?” El le-a zis: “Veniți și vedeți”. Au mers deci și au văzut unde locuia; și au rămas la el în ziua aceea. Andrei… l-a întâlnit a fost fratele său, Simon, căruia i-a zis: “L-am aflat pe Mesia, ceea ce înseamnă Cristos”. Andrei l-a dus pe fratele său la Isus. Privindu-l, Isus i-a zis: “Tu ești Simon, fiul lui Iona; tu te vei numi Chefa, adică Petru”.

Botezul pe care Isus l-a primit în râul Iordan a însemnat pentru El recunoașterea publică a mesianității cu care a fost investit, mesianitate care obținea, cu prețul jertfirii de sine a Fiului Preaiubit, eliberarea fiecărui om de orice fel de sclavie. Cei doi ucenici ai lui Ioan trebuie să fi înțeles acest lucru în momentul în care și-au auzit învățătorul proclamându-L pe Cel care trecea, drept Mielul lui Dumnezeu. Ceea ce a urmat este definit în cele trei verbe, a veni, a vedea și a rămâne cu El. Mai precis, doar atunci când cei doi ucenici ai lui Ioan au mers împreună cu El, au văzut unde locuia și au rămas cu El le-a permis să descopere că este Mesia. Așadar, nimeni nu poate descoperi cine este Isus dacă nu merge împreună cu El, dacă nu vede unde locuiește și dacă nu rămâne cu El. Dar, pentru a-L întâlni pe Isus și a descoperi mesianitatea sa eliberatoare, este necesară de multe ori o mediere. Într-adevăr, cei doi ucenici au mers către Isus doar în urma mărturiei lui Ioan Botezătorul, iar Petru a venit la Isus doar în urma mărturiei date de către fratele său, Andrei. Această remarcă ne permite să scoatem în evidență un aspect important al dinamicii vieții religioase – O!, cât de important pentru timpurile noastre – și anume: întâlnirea celor din jurul nostru cu Isus Cristos depinde de cele mai multe ori de mărturia pe care noi o dăm cu privire la El. Abia acum înțelegem cât de importantă este mărturia vieții noastre creștine. O bună mărturie atrage oamenii către Cristos, în timp ce o mărturie negativă venită din partea unui creștin îi îndepărtează pe oameni de Cristos.

Fraților, trupul nu este pentru desfrânare; el este pentru Domnul și Domnul pentru trup. Dumnezeu, care l-a înviat pe Domnul Isus, ne va învia și pe noi cu puterea sa. Nu știți voi că trupurile voastre sunt mădulare ale lui Cristos? Cine e unit cu Domnul formează un singur duh cu el… Nu știți voi că trupul vostru este templul Duhului Sfânt, care locuiește în voi, care v-a fost dat de Dumnezeu, și că voi nu sunteți ai voștri? Căci ați fost cumpărați cu un preț mare. Preamăriți-l, așadar, pe Dumnezeu în trupul vostru. (1Cor 6,13-15.19-20)

În lectura a doua a acestei duminici sfântul Pavel (Paul) ne indică una din sclaviile de care Moartea și Învierea glorioasă a lui Isus Cristos ne-a eliberat. Este vorba de sclavia pornirilor (instinctelor) dezordonate ale trupului. Apostolul a înțeles bine că în instinctele trupului se află o putere de “înrobire”, de “moarte”, putere pe care doar Duhul lui Cristos înviat o poate transforma în cauză de preamărire a lui Dumnezeu. Într-adevăr, un trup care altădată era “sclav” al desfrânărilor, poate, prin lucrarea Duhului de înviere a lui Isus Cristos și prin supunerea față de Dumnezeu, să ajungă să răspundă vocației sale cu toată libertatea și sfințenia. Mai mult, o astfel de trăire în libertate și sfințenie a vocației trupului este în sine o laudă pe care omul o aduce Creatorului, iar pentru cei din jur este o bună mărturie care orientează către Cristos.

Ritul latin