Start > Ritul latin > Dumnezeu nu caută casă

Dumnezeu nu caută casă

20 December 2008
1,138 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Traducere: pr. Petru Țurcanu
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IV-a din Advent (Anul B)

Când programul nostru se ciocnește cu cel al lui Dumnezeu…

Atunci când omul se gândește la Dumnezeu, o face normal, ca David, în termeni de măreție și ostentație. Dumnezeu, în schimb, “raționează” în termeni de micime și modestie. Regele se gândește la lemnul prețios de cedru (sau la piatră), și Dumnezeu se gândește la “trup”. Omul se bazează pe putere, în timp ce Dumnezeu se bazează pe slăbiciune. Se consideră că gloria lui Dumnezeu trebuie să se manifeste cu fala bogăției. Și Dumnezeu alege calea sărăciei. Regele este preocupat să construiască o casă demnă de Dumnezeu. Și Dumnezeu este interesat să facă o casă demnă pentru poporul său.

Omul vrea să construiască. Dumnezeu dorește, mai degrabă, să trezească la viață (“Eu voi asigura după tine o descendență ieșită din trupul tău…”). Omul se grăbește, vrea să realizeze anumite inițiative, înainte de a sosi moartea. Și Dumnezeu vrea să înceapă lucrările “după” (“Când zilele tale se vor sfârși și tu vei zace cu părinții tăi, eu voi asigura…”). Apare în mod necesar un conflict între programarea umană și proiectul divin. Numai o creatură – Maria din Nazaret – a acceptat ca proiectul propriu să dispară în cel al lui Dumnezeu.

“Dumnezeu o vrea” sau “El nu intră în ea”?

Mi se pare că-l văd pe David, în timp ce ia măsurile pentru templul care trebuie să întreacă, în imensitate și splendoare, toate celelalte “concurente”. Și Dumnezeu îl constrânge să… ia măsurile misterului. Din fericire regele are un consilier din stofa lui Natan, care mai întâi sprijină planurile sale, dar apoi are onestitatea să se răzgândească, admițând că a greșit, și nu ezită să-i arunce în față că Dumnezeu nu este de acord, Dumnezeu vrea altceva, ba mai mult El însuși va realiza ceva de neînchipuit.

Din păcate, și în istoria recentă, nu totdeauna Cel Atotputernic a reușit să abată vreun puternic dintr-un anumit turn să întreprindă opere colosale – și chiar grosolane – pentru a satisface, sub acoperirea slavei date lui Dumnezeu, ambițiile proprii.Și pentru că nici un consilier religios nu a avut curajul profetic elementar să-i aducă la cunoștință că nu era cazul de a construi “o casă demnă de Dumnezeu” când oamenii nu posedau “o casă demnă de om”. Nu totdeauna omagiile pe care le dăm Domnului sunt pe placul Lui. Nu rareori, indivizii cei mai periculoși pentru cauza credinței sunt cei care afirmă în mod peremptoriu că “Dumnezeu o vrea”, o formulă sub care se pot ascunde atrocități, fanatisme, sete de putere, mândrie deșartă, deliruri de măreție, și – lucru foarte grav – lipsă de bun gust.

Cine știe dacă va supraviețui o rasă de profeți capabili cel puțin să avertizeze: “Dumnezeu nu intră în ea!” “Gândurile mele nu sunt gândurile voastre, / căile mele nu sunt căile voastre – oracolul Domnului” (Is 55, 8). Am putea continua: “Gusturile voastre nu sunt în mod necesar gusturile mele. / Pietrele voastre nu sunt pentru mine, pentru că Eu aleg pietre vii. / Programările voastre nu coincid cu planurile mele. / Previziunile voastre nu au în mod obligatoriu girul meu. Mai mult, adesea mă distrez să le dezmint zgomotos. Ia informații în această privință de la un oarecare Iona, profet împotriva voinței sale. / Pretenția voastră apare ridicolă dacă este raportată la intențiile mele”.

Desigur. Dumnezeu continuă să aibă nevoie de om. Dar are nevoie, mai ales, de indivizi care cel puțin “bănuiesc” că El dorește mereu altceva. Maica Domnului a înțeles un lucru fundamental: Dumnezeu nu te cheamă pentru a realiza ceea ce ai tu în cap. Dumnezeu cheamă pentru a cere “altceva” de la tine. Cine știe dacă vom reuși să ne convingem că propunerile le face Dumnezeu. Și că propunerile noastre sunt legitime numai în măsura în care, intrând în conflict și chiar ciocnire cu ale sale, acceptăm să dispărem. De multe ori, ca în cazul lui David, adevăratele propuneri apreciate de Dumnezeu sunt cele care sunt puse la o parte, sau cel puțin sunt puse în discuție.

Dumnezeu nu se grăbește ca să fie întemnițat

David nu bănuiește că Domnul nu este grăbit să fie închis într-un templu, oricât de solemn ar fi. Preferă cerul liber, strada, viața în mijlocul poporului său. Regele nu-și imaginează că și Dumnezeu are “slăbiciunile” sale, cultivă nostalgiile. De fapt, deplânge timpul fericit în care mergea la păscut cu el, îl urmărea în existența sa aventuroasă, așa cum odată însoțise poporul nomad pe cărările precare ale deșertului.

Dumnezeu are o vocație nomadă, chiar dacă toți l-ar voi sedentar (în cer sau pe pământ). Și astăzi Domnul ar putea repeta fiecăruia dintre noi: “Oare tu îmi vei construi o casă pentru ca eu să locuiesc în ea?” Deci, nu vă grăbiți să-l așezați într-o iesle, o statuetă în mijlocul altor statuete. El iubește mișcarea. Dorește “să iasă” cu tine. Vizitează piața, se amestecă cu lumea, întră la locul de muncă, se apropie de cineva, stă la masă cu familia ta, vrea să cunoască pe prietenii tăi, să discute problemele tale.

Condu-l să umple singurătatea vreunui bătrân, să asculte plânsul unui om disperat, să aștepte într-o cameră de spital, să se confunde cu harababura copiilor într-un parc de jocuri, să se întâlnească cu cineva în casa imigranților, să cerceteze vreun cartier mizerabil, să arunce o privire în vreo baracă. Și observă că Lui nu-i plac vizitele “oficiale”. Vrea să adune surprize. Este hotărât să vadă realitatea așa cum este. Nu are încredere în itinerarele fixate de alții “din motive de siguranță”. El vine “din motive de nesiguranță”.

Nu. Nu-ți interzice – mobilizând un oarecare profet din rasa lui Natan – să pregătești o iesle. Îi place și Lui, în special dacă nu este prea deosebită de cea originală. Dar întipărește-ți bine în minte că ieslea îți slujește ție, nu Lui. Tu ai nevoie de ea. El nu s-a născut într-o iesle. Din fericire nu au avut timp s-o pregătească. Și nici nu a venit în mijlocul nostru pentru a fi stabilit și păzit într-o biserică. Maria, după vestirea îngerului, nu i-a făcut o iesle. A ieșit îndată din casă. A mers în călătorie. Găzduindu-l în sânul ei, l-a purtat imediat afară.

Singura care a înțeles că Fiul lui Dumnezeu nu s-a întrupat pentru a fugi de lume. Dimpotrivă, a părăsit clauzura cerului pentru a veni în mijlocul oamenilor. Singura care a intuit că “locul” lui Dumnezeu este strada. Singura care și-a dat seama că Emanuel (Dumnezeu-cu-noi) este un Dumnezeu fără casă, dar care nu acceptă să fie un Dumnezeu fără om. De aceea, nu caută o casă, ci îl caută pe om.

Ciliciul perplexității

“…Revelarea misterului ascuns de secole eterne, dar descoperit acum”. Totul constă în a înțelege “modul” acestei descoperiri, al acestei “ieșiri” din tăcere. Discursul se leagă strâns de cel al casei, pe care l-am dezbătut acum. Și aici alegerile lui Dumnezeu prezintă diferențe față de perspectivele noastre. Pentru a explica toate acestea, de această dată nu recurg la exegeți de profesie. Mi se pare, de fapt, deosebit de luminoasă o pagină din Ernesto Balducci:

“În scrisoarea lui Paul este o aluzie la “tăcerea de secole eterne”, la “misterul ascuns”. Este un mod extrem de eficace de a-l prezenta pe Dumnezeu, pentru că eliberează raportul nostru cu El de acea prezumție, de acea locvacitate în care se cade adesea când ne declarăm credincioși. Dacă este un aspect care astăzi este dificil de tolerat, cel puțin mi se pare, la credincioși, este prezumția lor de a oferi lumii soluția problemelor care preocupă pe toți, ca și cum a fi de partea misterelor lui Dumnezeu ar da credincioșilor mai multă competență în fața lumii.

Noi am fost instruiți de experiența personală și colectivă că înțelepciunile improvizate ale oamenilor de credință au creat mai multe necazuri decât altceva. Soluțiile prezentate în numele lui Dumnezeu adesea nu erau decât presumții personale, disimulate sau mascate da fanatism. În realitate credința este mereu gata de a recunoaște că Dumnezeu este un Dumnezeu tăcut și că propunerile sale cu privire la noi nu le cunoaște nimeni. Ceea ce crezusem că este o cărare a lui Dumnezeu s-a revelat după puțini pași o cărare a nebuniei noastre și oamenii pe care i-am crezut trimiși de Dumnezeu s-au manifestat apoi oameni din stofa noastră, incapabili de a călăuzi speranțele noastre spre porturile drepte.

Eu personal țin să sugerez această atitudine de mare respect pentru tăcerea lui Dumnezeu, care înseamnă, pe plan personal, renunțare la prezumția de a o face pe mijlocitorii dintre Dumnezeu și lume. Ce își propune Dumnezeu, noi nu știm. Ceea ce s-a manifestat în Isus Cristos, în intensitatea sa, conține desigur toate răspunsurile la problema viitorului lumii, dar este vorba de răspunsuri care rămân învăluite în mister. Adevărata credință are o pudoare, rezervă, perplexitate pe care Maria le mărturisește în fața îngerului. Maria nu este slujitoarea fanatică, ea nu zice: Dumnezeu o vrea! Cu lipsă de promptitudine și imediat. Între misterul lui Dumnezeu și ea este o suspiciune, perplexitate și întrebare, în sfârșit o dimensiune umană care dă chiar și credinței o modestie, o politețe, o măsură care o fac acceptabilă ca stimul, ca indicație, ca ipoteză chiar și pentru conștiințele care n-o împărtășesc.

Este un punct de trecere care mă împinge să subliniez pentru a evita riscul, tipic al momentelor de nesiguranță, de a ne apuca cu fanatism sectar de prima propunere care ne este făcută în numele lui Dumnezeu. Cine crede mult în Dumnezeu vorbește puțin de El, cine întreabă de secretele sale nu le strigă de la fereastră. Este o intimitate cu Dumnezeu căruia îi place să se ascundă în tăcere. Aceasta este prima lege a raportului de credință, în special, o repet, într-un timp ca acesta. Noi care avem prezumția de a putea mărturisi o credință autentică, trebuie să privim cu o dublă neîncredere la fanatismele religioase care sunt gata mai mult sau mai puțin să izbucnească în lume. Nu trebuie să-l adăugăm pe al nostru.

Credința este opusă fanatismului pentru că fanatismul nu este decât un subiectivism nesocotit și incorigibil care se revarsă, care se colectivizează, și se acoperă pe sine însuși cu sigiliul lui Dumnezeu instrumentizându-l în slujba pasiunilor individuale și colective. Credința adevărată este opusă: acceptă ciliciul perplexității, al întrebării. Credința nu este locvace care răspândește oriunde secretele cunoscute din confidența cu Dumnezeu. Preferă tăcerea”.

Unica posibilitate care ne rămâne este imposibilul

Cum este posibil? Nu cunosc bărbat…” Noi, răsturnând afirmația Maicii Domnului, am putea spune: “Cum este posibil? Cunosc omul…” Tocmai pentru că cunoaștem omul, știm că anumite lucruri rămân imposibile. Cunoaștem slăbiciunea noastră, limitele noastre, mizeriile noastre, incapacitățile noastre, lenea și rezistența noastră, lașitățile și ipocriziile noastre.

Cunoaștem răul care este în lume, în formele sale cele mai înghețate. Cunoaștem omul, și deci lipsa sa de omenie. Cunoaștem, de multe ori, greutatea Bisericii, contradicțiile sale, întârzierile sale, frica și ezitările sale, comportamentele nu totdeauna evanghelice ale reprezentanților săi. Din păcate, cunoaștem omul. Cunoaștem funcționarea rea a omului. Cunoaștem decepțiile în serie pe care ni le procură omul.

Cunoaștem lipsa sa de încredere. Și de aceea suntem convinși că este mai bine să renunțăm la anumite programe, să uităm anumite vise. “Nu este posibil, pentru că la mijloc este omul”. Dar greșeala noastră este tocmai aici. A ne limita să facem calculul posibilităților umane, înseamnă confirmarea imposibilității a celor mai multe din acțiunile sale. Perspectiva se schimbă radical, în schimb, când “îl cunoaștem” pe Dumnezeu.

Atunci, trebuie să constatăm că imposibilul este de partea noastră. Atunci când Maria aude afirmația că “nimic nu este imposibil la Dumnezeu”, cedează: Iată-mă, sunt slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău” Adică: “Să vină imposibilul”

Maria din Nazaret se pune la dispoziția nu a posibilului, ci a imposibilului. Cine știe dacă ne dăm seama că pe lista imposibilităților noastre – o listă care, cu trecerea anilor, se lungește enorm – este suficientă înscrierea cifrei misterului lui Dumnezeu, și atunci toate programele noastre și calculele judicioase sunt răsturnate și coloana lucrurilor imposibile devine coloana lucrurilor posibile, care trebuie absolut făcute…

În situațiile în care ne găsim personal, în realitatea deprimantă a lumii de astăzi, atunci când Biserica ne dezamăgește, trebuie să ne convingem că imposibilul este unica posibilitate de mântuire. Cunoscând omul, chiar și posibilul devine imposibil. Dar, atunci când Dumnezeu este prezent, termenii problemei sunt inversați. Deci, toate căile, de acum, sunt împiedicate. Imposibilul devine singura cale posibilă.

Ritul latin