Start > Ritul latin > Surpriza șocantă a realității Împărăției regelui Cristos

Surpriza șocantă a realității Împărăției regelui Cristos

23 November 2008
2,195 afișări

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul A)

Există multe povestiri despre Richard Roach, un preot iezuit care și-a petrecut cea mai mare parte a vieții sale la catedră ca profesor universitar. Se spune că exista pe vremea sa un avocat care credea din tot sufletul că toate religiile sunt fabulații, ficțiuni, iar catolicismul cea mai rea dintre toate. S-a întâmplat însă că l-a întâlnit pe acest preot iezuit, care l-a captivat imediat. Totuși, la finalul unei discuții mai aprinse, avocatul a spus doar “ceea ce-mi spui, mă atrage, nu am ce zice, dar pur și simplu nu mă pot decide”. La care iezuitul i-a replicat: “Cum așa, doar ești avocat, nu? Întreabă-te pur și simplu încotro te îndreaptă cea mai mare și convingătoare evidență!” Și imediat s-a botezat.

V-am relatat acest fapt pentru că astăzi avem sărbătoarea “Cristos, Regele Universului”. În cursul unui întreg an liturgic pe care astăzi îl încheiem ați auzit mărturia Bisericii despre Cristos, despre ceea ce a învățat și minunile pe care le-a săvârșit. Acum, în acest ultim moment al anului liturgic, suntem invitați să facem o alegere, să ne reînnoim decizia, răspunzând simplu la întrebarea: încotro mă îndreaptă evidența faptelor? Mă conduce cu adevărat spre acea convingere de credință că Dumnezeu există și a întemeiat Împărăția sa, Biserica, din care facem și noi parte, de preferat nu doar cu numele?

Un autor pomenea de o reflecție de-a lui C.S. Lewis, renumitul erudit anglican, vizavi de moarte și de Împărăția cerurilor / paradis. Și consider gândul său relevant pentru tema pe care o propune evanghelia de astăzi. El scria că atunci când vom merge în paradis, vom experimenta cu siguranță o surpriză triplă, ba chiar mai mult de atât, un triplu șoc. În primul rând, spune el, vom fi surprinși de realitatea și, cu siguranță aceasta va fi un mare șoc pentru noi, să constatăm că se află în paradis persoane care nici prin gând nu ne-a trecut că vor ajunge acolo. A doua surpriză va fi șocul produs de constatarea că mulți despre care am gândit noi că vor fi în paradis, nu se află acolo. A treia surpriză șocantă va fi că vom rămâne atunci cruciți/uluiți că ne aflăm noi acolo, la dilema “cum de am ajuns atunci noi acolo”.

Vizavi de prima surpriză, trebuie să recunoaștem că a existat un timp în care și Biserica Catolică a interpretat unilateral principiul “extra Ecclesiam, nulla salus” (în afara Bisericii nu există mântuire) și se considera că cine nu face parte din Biserica Catolică nu poate avea cces la mântuire, poziție depășită de altfel, mai ales după Conciliul al II-lea din Vatican. S-a regândit astfel situația acelor “creștini anonimi”, cum i-a numit Karl Rahner, adică acele persoane care nu au ajuns la cunoașterea creștinismului, dar trăiesc conform legii morale naturale sădite de Dumnezeu în conștiința fiecărui om. Mulți își spuneau “cum ar putea intra un hindus în paradis?” Și atunci venea întrebarea: oare lui Dumnezeu îi este indiferentă osânda atâtor milioane de oameni, câți numără poate hinduismul sau alte religii? În plus, comportamentul și faima unor persoane precum Mahatma Gandhi au devenit atât de faimoase, încât au intrat în criză toți cei care și-au permis să interpreteze cu ochelari de cal un principiu universal de mântuire, care de altfel se află în mâna lui Dumnezeu.

Cad astfel toate limitele pe care cel arogant și-ar permite să le stabilească generozității cu care Dumnezeu dăruiește mântuirea sa tuturor oamenilor, aroganță care ar avea tupeul să determine cine trebuie să ajungă în cer și cine nu, după criterii de altfel pur omenești, personale, subiective. Toți cei care mai fac această greșeală enormă par să uite un lucru deosebit de important: toți cei care se îndreaptă cu iubire spre celălalt, se deschid de fapt prezenței lui Cristos în ceilalți, chiar dacă nu-l recunosc pe Cristos în celălalt, după cum și cei de la dreapta din evanghelia de astăzi au sesizat: “Doamne, când te-am văzut noi flămând, însetat, străin, gol, bolnav sau în închisoare și ți-am slujit?” El le va răspunde: “Vă spun adevărul: ori de câte ori ați făcut acestea unuia dintre aceștia mici, care sunt frații mei, mie mi-ați făcut”.

Și e valabil și pentru cazul celor din stânga. Principiul e același. Apropo de identificarea lui Cristos cu creștinii, pentru că ne aflăm în anul dedicat Sf. Paul, vă reamintesc un episod esențial din convertirea sa. Așa cum citim în Faptele Apostolilor, Saul, pe când se grăbea să-i prindă pe creștini, a fost doborât de pe cal de o lumină puternică. Să fi fost oare doar lumina cea care l-a doborât? Amintiți-vă ce îi reproșează Cristos: “Saule, Saule, pentru ce mă prigonești?” Cristos nu îl întreabă “De ce îi prigonești pe creștinii mei?” ci spune “de ce mă prigonești pe mine?” Vedeți cât de mult se identifică Cristos cu creștinii? Eu cred că mai mult această descoperire a fost cea care l-a dărâmat pe Saul de pe calul convingerilor și principiilor proprii. Și gândiți-vă că acest Saul, viitorul Paul, va ajunge să spună în Scrisoarea către Galateni “nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine” sau în Scrisoarea către Filipeni “Pentru mine a trăi este Cristos”. Extraordinar! Problema nu este deci că Isus nu se mai identifică cu noi, ci că noi, creștinii refuzăm adesea să ne identificăm cu Cristos, iar modul nostru de a fi nu dă ocazia celorlalți de lângă noi să-l vad pe Cristos în noi.

Se vor afla așadar mulți în paradis pe care noi nu i-am crezut niciodată acolo!

A doua surpriză, așa cum a formulat-o Lewis, va fi deci că vor lipsi din paradis unii pe care nu i-am fi închipuit niciodată în altă parte. Să căutăm exemple… Trăim într-o lume care vrea să nege moartea, exprimându-și astfel implicit neputința sau incapacitatea în a o îndepărta, amâna ori accepta. Dacă suntem sincer cu noi, trebuie să recunoaștem că adesea încercăm să ne înecăm amărăciunea provocată de această realitate crudă a morții canonizând pe cei dragi ai noștri care au fost chemați de Domnul. Nu contează cine e în realitate acea persoană; noi decidem că au ajuns cu siguranță în cer după moartea lor. Spre exemplu, niște tineri mor într-un accident teribil de mașină, tineri despre care, la o analiză ulterioară se constată cu stupoare că ar fi consumat în cantități exagerate alcool și droguri. Și se spune ulterior, ca un laitmotiv “Ei sunt cu/la Domnul acum”. Sau moare bunica. Copilașilor li se zice la fel, ca un laitmotiv, “Domnul a luat-o!” Înclin să cred că unora că expresia le-ar vorbi despre Dumnezeu ca despre un agent al morții, nu al vieții!

Toate acestea vorbesc despre amărăciunea, suferința noastră și mai greu despre realitatea darurilor lui Dumnezeu. Poate tinerii din accident sau bunica sunt cu adevărat cu Dumnezeu în cer. Dar prezența lor în paradis nu va fi niciodată determinată de nevoia noastră ca ei să fie acolo, pentru a nu ne recunoaște eșecul în viață și orientările greșite, ci de cum s-au raportat ei la Cristos prezent în ceilalți oameni în timpul vieții lor. Acesta e principiul determinant. E principiul judecății drepte a lui Dumnezeu care caută iubirea noastră față de ceilalți. Să nu înțelegem greșit: este un lucru foarte bun a ne ruga pentru cei răposați, după cum recomandă și Cartea a doua a Macabeilor. Dar să nu uităm că realitatea prezenței lor în paradis, în cer stă în mâinile lui Dumnezeu, nu ale noastre. Exact cum spune Cartea Înțelepciunii: Sufletele celor drepți sunt în mâna Domnului (Înț 3,1).

În cartea a doua a Divinei Comedii, Purgatoriul, Dante Aleghieri îi așază pe cei care sunt pregătiți pentru paradis. Și are el un gând fascinant. El consideră că cei care nu au ajuns încă în paradis se află în Purgator pentru că nu și-au dezvoltat o anumită toleranță față de iubirea lui Dumnezeu. Încă nu sunt pregătiți să facă față iubirii depline, desăvârșite a lui Dumnezeu. Nu ați de cazuri în care o persoană a luat un timp îndelungat un medicament și a ajuns ca acesta să nu mai aibă nici un efect, să fie imun la el? Cum se dezvoltă de fapt toleranța la iubirea lui Dumnezeu? Doar expunându-ne acestei iubiri, descoperindu-ne și obișnuindu-ne cu ea. Ce spun cei care nu se așteptau să intre în Împărăția Regelui veșnic? “Doamne, când te-am văzut noi flămând, însetat, străin, gol, bolnav sau în închisoare și ți-am slujit?” Iar Cristos răspunde: “Am fost prezent în toți cei care au strigat la voi după ajutor”. Expunerea lor la prezența lui Cristos din ceilalți le-a pregătit capacitatea de a-i primi prezența în ei înșiși. E vorba de o auto-salvare sau auto-mântuire, dacă forțăm termenii. Faptele noastre ne recomandă, indiferent de numele pe care îl purtăm!

Și a treia surpriză-șoc e că vom rămâne uimiți să constatăm că trebuie să învățăm să fim acolo, să ne deprindem cu a fi în cer, ca și cum paradisul ar începe deja de pe pământ. E o realitate. Dacă suntem sinceri cu noi înșine, au existat multe momente în viața noastră când am întors spatele lui Cristos. Păcatele noastre vorbesc despre aceasta. Dar milostivirea lui este nesfârșită. Dumnezeu vede și puținul bine pe care noi, prin harul său, am reușit să-l facem și speră ca iubirea față de aproape să devină un adevărat stil de viață pentru noi. Dumnezeu vede și acele momente când ne-am comportat ca niște creștini, deși nu am făcut-o obligați de numele pe care îl purtăm. El apreciază și binele făcut față de el, chiar dacă nu am fost în stare adesea să-i recunoaștem prezența în cei spre care a fost îndreptată atitudinea noastră binevoitoare. Un mod de a fi uman, perfect natural de altfel celor ce ascultă încă vocea conștiinței este un semn că creștinismul trebuie să fie pentru noi, înainte de toate, un mod natural, spontan și firesc de a trăi. Acest har care ne îndreaptă spre prezența lui Cristos în celălalt este un act de milostivire din partea lui Dumnezeu, care ne permite să înlocuim cu iubire ceea ce păcatul și egoismul nostru au reușit să distrugă. Trăim din îndurarea lui.

A-l recunoaște pe Cristos ca Rege, a face parte din Împărăția lui înseamnă a ne identifica cu el, a-i descoperi prezența în ceilalți și a ne deschide noi înșine prezenței, sale până la identificarea cu el. Rămâne valabilă așadar provocarea pe care ne-o oferă mărturia sfântului apostol Paul: “Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine”; “Pentru mine a trăi este Cristos”. Cine poate rosti sincer aceste cuvinte?

Ritul latin