Start > Ritul latin > Na演erea Sfintei Fecioare Maria

Na演erea Sfintei Fecioare Maria

25 October 2008
1,812 afi箝ri

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Na演erea Maicii Domnului

Este normal 槐 logic ca atunci c滱d se na演e un copil, familia, prietenii 槐 vecinii s se bucure. La fel de normal este ca anivers綖ile s se s綖b綟oreasc cu veselie. Ast罳i Biserica ne invit pe toi la bucurie cu ocazia unei anivers綖i cu totul deosebite: na演erea Sfintei Fecioare Maria. De ce este deosebit? Este clar: este vorba de Fecioara Maria, Mama lui Dumnezeu, Mama lui Cristos-M滱tuitorul, fapt pus 螽 eviden de textele liturgice de azi. Celebrarea de ast罳i onoreaz na演erea Fecioarei Maria, 螽s adev綖ata semnificaie 槐 scopul acestei na演eri, acestui eveniment m滱tuitor este na演erea Mesiei, 螽truparea Cuv滱tului. Maria este Steaua dimineii care 螽 aurora ce precede r綼綖itul soarelui anun venirea M滱tuitorului, Soarele drept裻ii 螽 istoria umanit裻ii. Venirea lui Dumnezeu printre oameni, ca lumin str緄ucitoare 槐 realitate divin, clar 槐 vizibil, este marele dar minunat al m滱tuirii care ne este oferit.

姷 prima lectur, sf滱tul Paul descrie milostivirea divin care cheam pe oameni la un destin etern: 螽 cazul Mariei, ea a fost 螽c din eternitate destinat de Treimea Preasf滱t s fie Mama Fiului. 姷 acest scop a fost cople槐t cu toate harurile. Dumnezeu d fiec綖uia harul necesar misiunii sale 螽 lume. Azi ne amintim c 槐 noi am primit de la Dumnezeu o chemare la sfinenie, la 螸plinirea unei misiuni precise 螽 lume. Azi putem considera de asemenea c e logic s dorim s s綖b綟orim aniversarea na演erii noastre pentru c 螽su槐 Dumnezeu a voit 螽 mod expres s ne na演em 槐 pentru c prin aceast na演ere ne-a chemat la un destin etern de fericire 槐 de iubire.

C禓i ani 螸pline演e Mama noastr din ceruri? Pentru ea timpul nu trece, pentru c a atins plin綟atea v漷stei, acea etern 槐 deplin tineree care se na演e din participarea la tinereea lui Dumnezeu care, dup cum spune sf滱tul Augustin, “e mai nou dec漮 toate lucrurile”, pentru c este etern 槐 imutabil. Probabil am avut ocazia s constat緆 de aproape bucuria 槐 tinereea interioar a vreunei persoane sfinte 槐 s vedem cum dintr-un trup asupra c綖uia apas greutatea anilor iese 螽 relief totu槐 tinereea inimii, a sufletului. Tinereea interioar este cu at漮 mai profund cu c漮 e mai mare unirea cu Dumnezeu. Maria, fiind creatura care a fost cea mai intim unit cu el, este desigur cea mai t滱綖 dintre toate creaturile. Tinereea, maturitatea 槐 frumuseea 螽 Dumnezeu se fundamenteaz. Astfel, 螽 m綼ura 螽 care 槐 noi ne apropiem de Dumnezeu, izvorul vieii, el ne va re螽noi 螽 intimitatea noastr, ne va inunda de bucurie 槐 vitalitate cu harul s綦.

Fecioara Maria, 螽c din adolescen se bucura de o deplin maturitate interioar proporionat cu v漷sta. Acum, 螽 cer, 螽 plin綟atea harului, ne contempl 槐 ascult laudele 槐 rug綷iunile noastre. Ast罳i ea ascult c滱tecul nostru de mulumire adus lui Dumnezeu care a creat-o. Din cer ea ne prive演e 槐 ne 螽elege pentru c, dup Dumnezeu, este cea care 演ie cel mai mult despre viaa noastr, despre oboselile noastre, despre datoriile noastre.

姷 al doilea r滱d, pe l滱g invitaia la bucurie prilejuit 螽 mod normal de orice aniversare, s綖b綟oarea de azi ne face s privim cu profund respect conceperea 槐 na演erea fiec綖ei fiine umane, c綖eia Dumnezeu i-a dat un trup prin p綖ini 槐 螽 care a infuzat un suflet nemuritor 槐 irepetabil, creat direct de el 螽 momentul conceperii. Fiecare creatur este un mister al lui Dumnezeu, un act specific Creatorului. Fiecare fiin uman e chemat s fie fiu al lui Dumnezeu, este chemat la un destin etern 槐 fericit. De aceea fiecare om, b綖bat sau femeie, copil sau b綟r滱, merit toat atenia 槐 grija noastr. 姷 mod special f綟ul din s滱ul matern are dreptul de a se na演e, are dreptul la o via demn de vocaia de a fi fiu al lui Dumnezeu. Dac relaia noastr direct cu Creatorul ar fi con演ientizat 槐 interiorizat mai profund, nu ar mai exista at漮ea ne螽elegeri 螽tre oameni, discrimin綖i 槐 violene.

姷 al treilea r滱d, s綖b綟oarea de azi ne 螽va s descoperim valoarea zilelor obi槃uite, valoarea vieii cotidiene 槐 a lucrurilor care par lipsite de importan. Nici un eveniment extraordinar nu a 螽soit na演erea Mariei, iar Evangheliile nu ne vorbesc despre acest lucru. S-a n綼cut probabil 螽tr-un ora din Galileea, poate chiar 螽 Nazaret. Oamenii nu 演iau nimic 螽 acea zi. Lumea continua s dea importan altor evenimente. Adesea, ceea ce este important pentru Dumnezeu r緆滱e ascuns ochilor oamenilor, ochi care sunt mereu 螽 c綦tarea a ceea ce este extraordinar, 螽 c綦tarea senzaionalului. Apoi, timp de mai muli ani, Fecioara Maria a trecut neobservat. 姷tregul Israel a演epta aceast copil anunat de Sfintele Scripturi, dar nu 演ia c tr緅a deja printre oameni. 姷 exterior Fecioara Maria se diferenia puin de alte fete de v漷sta ei. Avea voin, era inteligent, avea memorie, iubea cu o intensitate dificil de 螽eles pentru noi, cu o iubire care se conforma iubirii lui Dumnezeu. Poseda o imaginaie vie care 蟊 permitea s aib o via bogat 螽 iniiative. Inventivitatea ei consta de fapt 螽 g綼irea unor moduri simple de a-i sluji pe ceilali, u滾r滱du-le astfel existena.

Contempl滱d viaa ei obi槃uit, 螽v裻緆 s ne 螸plinim datoriile zilnice 螽 prezena lui Dumnezeu: s-i slujim pe alii f綖 ru槐ne, f綖 a invoca mereu drepturile 槐 privilegiile pe care ni le atribuim, s ducem la bun sf漷槐t munca pe care o facem.

姷 urm cu c禓iva ani o persoan de la ar, o femeie, s-a g滱dit s fac o vizit unei prietene care locuia la ora. Aceast femeie se remarca prin capacitatea ei de interiorizare, fapt care o ajuta s fie 螽totdeauna calm 槐 cu fruntea senin. Vizita a fost o surpriz foarte pl綷ut pentru prietena ei. C綟re sear au c罳ut de acord s fac o mic plimbare. Pe strad, ca de obicei, mult mi構are 槐 mult zgomot. La un moment dat femeia se opre演e 槐 蹎i 螽treab prietena: “Auzi?” “Ce s aud?” 蟊 r綼punse prietena. 姷s ea continu: “Ascult! Auzi?” “Ce-i veni? Cu at漮a zgomot 螽 ora ce a putea s aud?” “C滱t un greier!” – veni r綼punsul.

Dumnezeu ne vorbe演e prin lucruri 槐 evenimente pe care noi aproape c nici nu le percepem, at漮 de distra槐 suntem de zgomotul lumii. Dac o imit緆 pe Mama noastr din ceruri vom 螽v裻a s ascult緆 glasul melodios al lui Dumnezeu, vom 螽v裻a s d緆 valoare lucrurilor mici de zi cu zi, s d緆 sens supranatural aciunilor 槐 evenimentelor din viaa noastr, ca de exemplu: de演eptarea de diminea pentru o nou zi, hrana care de cele mai multe ori e modest, fiecare pas pe care 螿 facem, fiecare cuv滱t pe care 螿 adres緆 celor din preajm, suferinele ca 槐 bucuriile, oric漮 de mici ar fi, toate muncile pe care le facem, oric漮 de ne螽semnate ni s-ar p綖ea. De asemenea, vom 螽v裻a s d緆 valoare aciunilor, cuvintelor 槐 sentimentelor celor din preajma noastr.

Toate aceste mici lucruri privite 槐 f綷ute cu dragoste atrag milostivirea divin 槐 m綖esc continuu harul sfinitor 螽 suflet. Maria este exemplul perfect al abnegaiei, al acestei dedic綖i cotidiene “care – spune Papa Ioan Paul al II-lea – const 螽 a face din propria via o ofert Domnului”.

Sorin DIAC

Ritul latin