Start > Ritul latin > Ridicarea Sfintei Fecioare Maria cu trupul și cu sufletul la cer

Ridicarea Sfintei Fecioare Maria cu trupul și cu sufletul la cer

25 October 2008
2,884 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Adormirea Maicii Domnului

Un mare semn a apărut în cer: o femeie, înveșmântată cu soarele, având luna sub picioare și purtând pe cap o coroană de douăsprezece stele“(Ap 12,1)

A spune aceste cuvinte în fața lumii zilelor noastre înseamnă a încerca să trezești curiozitatea pentru foarte mulți ignoranți care sunt dornici de lucruri spectaculare. Unii poate te vor întreba: ce vrei să spui cu aceasta? sau s-ar putea să nu aibă timp să te asculte fiindcă după cum se vede nu vorbești despre politică, despre afaceri sau alte probleme care îi preocupă.

Nu este ușor astăzi să vorbești despre adevăruri de credință unei lumi marcată de amprenta ateismului sau prinsă în mreaja materialismului. Alteori trebuie să te folosești de expresii foarte fine pentru a nu deranja urechile celor care cred că au pus mâna pe tainele lui Dumnezeu sau pur și simplu îl ignoră.

Însă astăzi, Biserica întreagă, poporul lui Dumnezeu, este chemată să o cinstească în chip deosebit pe Preacurata Fecioară Maria în misterul înălțării sale cu trupul și sufletul la cer. Această sărbătoare pe care o celebrăm astăzi nu este o invenție a teologilor zilelor noastre. Nu numai cei care se străduiesc să-l cunoască mai profund pe Dumnezeu și misterele sale prin studierea atentă și minuțioasă a “datului credinței”, ne-au spus că trebuie să o cinstim pe Sfânta Fecioară în misterul Înălțării sale la cer. Dar Biserica, încă din primele veacuri, în înțelepciunea ei divină, a știut să se îndrepte spre Sfânta Fecioară care este alături de Fiul ei pentru a mijloci pentru noi fiii ei de pe pământ aflați în nevoi.

Magisteriul Bisericii, format de Papa împreună cu episcopii, la 1 noiembrie 1950, prin Constituția Apostolică “Munificentissimus Deus” a declarat ca dogmă de credință Înălțarea Preasfintei Fecioare Maria cu trupul și sufletul la cer. Prin acest document Biserica declară că: “Neprihănita Născătoare de Dumnezeu veșnic Fecioară Maria, sfârșind cursul vieții pământești, a fost înălțată cu trupul și sufletul în gloria cerească” (DS 3903). Această învățătură a Bisericii se bazează pe scrierile sacre și pe argumentele și considerațiile teologilor. Acestea ne-o arată pe Mama lui Dumnezeu foarte strâns unită cu Fiul ei și de aceea părtașă pentru totdeauna la soarta lui. În felul acesta apare imposibil ca aceea care l-a conceput, l-a născut, l-a crescut și l-a strâns la piept pe Cristos, să fie separată de acesta, după viața pământească, chiar dacă nu cu sufletul, dar cu trupul.

Însă pentru creștinul de astăzi, pentru noi cei prezenți aici ce înseamnă Înălțarea la cer a Preacuratei Fecioare? Este oare pentru noi o credință strămoșească: așa au crezut părinții noștri, așa credem și noi? Este oare o practică populară când lumea se îmbracă frumos și vine la biserică? Ne întrebăm deci: cum a ajuns Sf. Fecioară alături de Fiul ei în cer? Ce înseamnă pentru noi Înălțarea Preasfintei Fecioare Maria cu trupul și sufletul la cer?

Tradiția spune că atâta timp cât apostolii au rămas la Ierusalim Sf. Fecioară a stat cu ei pentru a-i încuraja și susține în diferitele încercări la care erau supuși. După plecarea acestora din Ierusalim, Sf. Fecioară l-a urmat pe apostolul Ioan la Efes, unde a stat mai mulți ani. În primăvara anului 49, Maria, care împlinea 72 de ani, a dorit să revadă locurile sfinte ale vieții, pătimirii și morții lui Isus, și astfel s-a întors la Ierusalim împreună cu ucenicul pe care îl iubea Isus.

Datorită planului minunat al Providenței, în același timp au sosit din diverse locuri și alți apostoli. Aceștia, adunați în jurul Mamei lui Dumnezeu, deja în vârstă și aproape de moarte, au asistat la trecerea ei din această viață. Atunci o lumină candidă și clară, asemenea aceleia care l-a înconjurat pe Cristos pe Tabor în timpul schimbării sale la față, a strălucit pe fața ei, și această lumină i-a învăluit pe apostolii prezenți, care în momentul morții, după cum spune Sfântul Ioan Damascenul, au auzit un concert de îngeri venit să întâlnească, să salute și să celebreze intrarea Stăpânei lor în gloria cerului. În ziua următoare, după obiceiul evreilor, trupul Fecioarei a fost înfășurat într-un giulgiu, au turnat peste el ulei prețios și l-au pus într-un mormânt.

După trei zile a sosit și Toma: singurul Toma care pentru a crede vrea să vadă, pentru a se convinge vrea să pună mâna. Este inutil să încerce a-l convinge: vrea cu orice preț să vadă. S-au dus deci toți la mormânt, dar acesta era gol. Îngerii purtaseră deja în cer trupul imaculat și preasfânt al Fecioarei.

Duns Scotus, un mare teolog și filosof al Evului Mediu, exprimă cu multă simplitate și eficacitate argumentul său cu privire al Înălțarea la cer a Preacuratei Fecioare Maria. El spune așa: “Decuit …, potuit…, ergo fecit”. (adică s-a cuvenit, a putut, deci a făcut-o).

Decuit: adică s-a cuvenit – spune Sf. Ioan Damascenul – ca aceea care în naștere și-a păstrat neatinsă virginitatea, după moarte să-și păstreze trupul neatins de corupere. S-a cuvenit ca aceea care l-a contemplat pe Fiul ei în timpul agoniei pe cruce și mort l-a strâns la piept, să continue, după moarte, să-l contemple la dreapta Tatălui. S-a cuvenit ca mireasa “quam Pater desponsaverat” (pe care Tatăl a ales-o) să locuiască împreună cu el în “lăcașurile cerești“. Este o conveniență pe care o cere dreptatea și care se impune cu necesitate.

Sf. Belarmin de Siena afirmă că Maria nu poate fi decât acolo unde este Cristos și dacă Cristos este în cer, la dreapta Tatălui, și ea trebuie să fie “acolo sus”.

Maria este contraimaginea Evei, dar nu ar fi pe deplin dacă nu ar fi glorificată. Cu ce ar fi bucurat-o scutirea de păcatul originar și plinătatea harului dacă apoi ar fi trebuit să se supună legii coruperii și să devină ca toți fii Evei și ea însăși, praf și cenușă? Maria, asociată Fiului în același plan veșnic al lui Dumnezeu și în opera providențială a mântuirii, este unită cu el și părtașă la aceleași privilegii: ea este imaculată în concepere, fecioară și neatinsă în maternitate, plină de har și corăscumpărătoare a neamului omenesc.

Dacă Cristos a triumfat asupra păcatului prin moarte, asupra morții prin înviere, și glorios și triumfal s-a înălțat la cer, Ea se cuvine să stea alături de Fiul ei ca regină a universului, nu numai cu sufletul, așteptând integrarea trupului la sfârșitul timpurilor, dar și cu trupul său.

Potuit – Cristos a triumfat asupra păcatului și a morții prin virtutea proprie. Creștinul învinge păcatul prin botez, dar triumful său asupra morții, garantat de Cel care este viața și învierea, rămâne pentru sfârșitul timpurilor. În această așteptare el se odihnește la umbra crucii în mormânt. Datorită legilor naturii trupul său se descompune și se reduce la un pumn de țărână.

Dumnezeu care a prezervat-o pe Sf. Fecioară de păcatul originar printr-o mântuire anticipată, putea s-o scutească și de coruperea mormântului și fără să mai aștepte sfârșitul timpurilor să o recheme la viață. A fost o înviere anticipată și o glorificare înainte de cea vestită la sfârșitul veacurilor perfect convenientă pentru Cel care a înviat pe fiica lui Iair, care a oprit cortegiul mortuar și a înviat pe Fiul văduvei din Naim, care l-a chemat din mormânt pe prietenul său Lazăr deja în stare de putrezire. Putea s-o facă și a făcut-o și de data aceasta.

Ergo fecit, deci a făcut-o. Așa ne învață Papa Pius al XII-lea prin cuvintele cu care definește că: “Neprihănita Născătoare de Dumnezeu, veșnic Fecioară Maria, sfârșind cursul vieții pământești, a fost înălțată cu trupul și sufletul în gloria cerească”.

Desigur, definiția dogmatică nu vorbește despre moartea Mariei și nici despre învierea ei. În felul acesta teologii au posibilitatea să aprofundeze orice “dat” al istoriei și orice fragment de posibilitate. Noi însă nu ne oprim acum la acest aspect și concludem împreună cu Sf. Modest, episcop de Ierusalim: “Cum, Fericita Mamă a lui Cristos, Mântuitorul și Dumnezeul nostru, dăruitor de viață și imortalitate, a fost scoasă de el însuși din mormânt, înălțată la cer și vivificată într-o incorporeitate incoruptibilă și veșnică, numai el singur poate ști”.

Definiția dogmatică este ca un fruct care se maturizează de-a lungul secolelor și este cules la timpul oportun. Aceasta este tema sărbătorii pe care o celebrăm astăzi.

“Un mare semn a apărut în cer: o femeie înveșmântată cu soarele, având luna sub picioare și purtând pe cap o coroană de douăsprezece stele” (Ap 12,1). Exegeții nu ezită să-i atribuie această imagine Sfintei Fecioare. Maria este un “semn“. Este un semn al împlinirii profeției despre Mântuitorul. Ea este pentru Elisabeta un semn al bucuriei. Chiar pentru Ioan Botezătorul este un semn care îl face să tresalte de bucurie în sânul mamei sale. Este un semn al milostivirii dumnezeiești, un semn al trimiterii Duhului Sfânt. Maria purta în sânul ei pe Fiul lui Dumnezeu, pe cel care după învierea din morți și înălțarea sa la cer îl va trimite pe Duhul Sfânt, Duh care acum în mod anticipat este revărsat asupra Elisabetei și de aceea ea dă mărturie despre “Domnul” și o proclamă pe Maria Mamă a lui Dumnezeu. Elisabeta, în aceste momente, cuprinsă de uimire, nu face altceva decât să rostească o binecuvântare: “Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul trupului tău” la care Maria răspunde cu imnul Magnificat.

În Maria se împlinește întreaga operă a mântuirii neamului omenesc. În ea se împlinesc timpurile, Cuvântul se face carne, și tot ea este desăvârșirea întregii istorii a neamului omenesc. Ea este cea dintâi care beneficiază plenar de roadele pătimirii, morții, învierii și trimiterii Duhului Sfânt de către Fiul ei Isus Cristos. Ba chiar, ea se bucură anticipat, adică în ea mântuirea s-a realizat chiar de la conceperea ei în vederea meritelor lui Isus Cristos pe care avea să-l nască. Ea șade la dreapta Fiului ei în ceruri și spre ea suntem îndemnați de Biserică să ne îndreptăm privirile așa cum ne-am rugat la începutul Sf. Liturghii: “Dumnezeule atotputernic și veșnic care a-i înălțat-o cu trupul și sufletul în gloria cerească pe Neprihănita Fecioară Maria, Mama lui Cristos Fiul tău, fă ca noi, trăind în această lume, să ne îndreptăm mereu privirea spre bunurile veșnice pentru a împărtăși gloria ei”.

Interpretând prima lectură a liturgiei de astăzi în lumina Sf. Evanghelii, vom înțelege că Maria este “figura” Bisericii, este imaginea perfectă spre care tinde Biserica. Acest popor al lui Dumnezeu care este Biserica, asemenea “femeii” din Cartea Apocalipsului Sf. Ioan, care fuge în pustiu, locul încercărilor și al ispitirii, trăiește în istoria umană momentele ei de încercare și ispită. Viața Bisericii este un drum prin deșert, dar Dumnezeu nu va abandona niciodată Biserica sa care privește la Domnul ei și la victoria înfăptuită de dânsul. Liturgia de astăzi, preluând învățătura Sf. Părinți ai Bisericii, vede în “femeia înveșmântată cu soarele”, care este însuși Dumnezeu, imaginea Mariei, Mama lui Isus. Iar Maria, așa cum am spus este “figura” Bisericii.

Apostolul Paul în cea de-a doua lectură vrea să pună în lumină siguranța credinței creștine și de aceea așează în centrul fragmentului pe care la-am ascultat însăși învierea lui Cristos. El învinge orice forță a celui rău și restaurează raportul omului cu Dumnezeu. El devine principiul vieții pentru toți cei care cred în el. El este Domn și lui i se vor supune toate pentru ca la sfârșit el să consemneze împărăția în mâinile lui Dumnezeu Tatăl.

Această a doua lectură ne arată de fapt credința și viața Bisericii primare. Cristos cel înviat devine pentru apostoli și pentru primii creștini normă de credință și de viață.

Sfânta Fecioară, Ea care a pronunțat cel dintâi “Da” și care continuă să-l pronunțe veșnic este pentru noi “semn” și “model” ca la rândul nostru să răspundem “da” chemării lui Dumnezeu. Ea care în umilință și tăcere, în ascultare și supunere, în credință și adorație nu a încetat să spună “Da” lui Dumnezeu, iată că acum este plină de strălucire în glorie alături de Fiul ei. Ea este pentru noi un “semn”, un semn de speranță și încredere, un semn de curaj și bucurie, un semn al gloriei spre care tindem prin credință.

Condiția ființei noastre umane de fii ai Evei ne face să suferim încă. Duritatea vieții timpului nostru, necazurile și încercările cotidiene ne apasă umerii și într-o zi ne vor duce în mormânt, dar dacă vom ști să ne îndreptăm privirea spre Aceea care este în ceruri plină de glorie, alături de Fiul ei, și care este mama noastră, nu ne vom pierde niciodată curajul. Dacă vom privi mereu cu ochii credinței la Cristos cel înviat și la Mama noastră înălțată de el cu trupul și sufletul în gloria cerească vom reuși să învingem în lupta vieții.

Să-l rugăm deci pe Bunul Dumnezeu să ne lumineze ochii minții ca să putem descoperi mai bine planul său în viața noastră, să ne întărească voința ca să fim capabili, asemenea Mariei, să răspundem totdeauna “da” chemării sale, să ne mărească credința ca acum să ne îndreptăm privirea spre mama noastră cerească.

Sf. Fecioară, înălțată cu trupul și sufletul la ceruri, tu ești mama noastră, de aceea te rugăm să mijlocești la Fiul tău Isus pentru noi ca el să ne învrednicească după această viață pământească să fim și noi alături de tine ca să contemplăm măreția lui.

Adrian Florian

Ritul latin