Start > Ritul latin > Sfinții Apostoli Petru și Paul

Sfinții Apostoli Petru și Paul

25 October 2008
2,049 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Sfinții Petru și Paul

Întreaga Biserică Catolică celebrează astăzi memoria celor doi piloni ai creștinătății, sfinții Petru și Paul, care în anul 68, la Roma, sub împăratul Nero și în timpul marii persecuții a creștinilor trec la cele veșnice ca martiri, nu înainte însă de a-și fi dus până la capăt misiunea pe care le-a încredințat-o Cristos.

Dincolo de această reevocare a morții lor să încercăm să reconsiderăm câteva momente din viața acestora prin care îi recunoaștem ca apostoli, ca trimiși ai lui Dumnezeu, ca cei pe care se clădește întreaga Biserică cu Magisteriul și învățătura sa.

Atât Sf. Petru cât și Sf. Paul, datorită tezaurului pe care l-au primit în mod cu totul gratuit din imensa generozitate a lui Dumnezeu, devin o forță de neegalat a creștinătății. Sunt doi oameni capabili de a depăși barierele mândriei, a autosuficienței, capabili să se recunoască în mod spontan păcătoși: “Doamne, îndepărtează-te de la mine, căci om păcătos sunt eu“, exclamă Petru plin de umilință, recunoscându-și nimicnicia, iar Paul, care persecuta peste măsură Biserica lui Cristos afirmă: “Eu sunt cel mai mic dintre Apostoli și nu sunt vrednic să fiu numit Apostol”.

Cristos îl alege pe Petru, încredințându-i o misiune deosebită. Era pescar, trăia din munca mâinilor sale și din norocul mrejelor, renunță la puținul pe care-l are și-l urmează pe Isus. Se desprinde de tot ce ar putea să-i dăuneze în drumul său spre Cristos, este foarte conștient de faptul că acela care dă totul nu poate să-și rezerve nimic din tot ceea ce este material, trecător, din tot ce i-ar putea oferi această lume. Cristos, însă, nu rămâne niciodată dator unor astfel de oameni, și îi face părtași al unui dar divin “ce ochiul nu a văzut, urechea nu a auzit și la inima omului nu s-a suit” (1 Cor 2,9). Este darul înțelepciunii divine, înțelepciune pe care atât Petru cât și Paul o proclamă și “pe care nici unul dintre stăpânitorii acestui veac nu au cunoscut-o, căci dacă ar fi cunoscut-o nu l-ar fi răstignit pe Domnul Slavei” (1 Cor 2,7-8).

Bogăția de haruri îl transformă treptat pe Petru într-un adevărat Apostol încrezător în forța divină a Mântuitorului, devenind astfel mai generos, mai fidel și mai umil.

Totuși, în ciuda acestor calități deosebite, puterea celui rău reușește să clatine această “piatră“. Petru îl reneagă pe Învățătorul său. Însă, înainte de acest act de lașitate, Cristos care cunoștea foarte bine condiția umană, recomandase ucenicilor săi două mijloace prin care puteau să evite păcatul: “Vegheați, și rugați-vă… !” (Mc 14,38). Sunt cuvintele lui Isus Cristos care, El însuși practică ceea ce recomandă. Dar Petru în Grădina Măslinilor nici nu veghează și nici nu se roagă. Deși declarase că-și va vărsa și sângele pentru Isus, acum nu este în stare să-și jertfească nici măcar o oră de somn. Păcatul lui Petru, ca de altfel desele păcate ale fiecăruia dintre noi, sunt rezultatul imprudenței, al neevitării ocaziilor de păcat. Iată unde duce indiferența și pasivitatea, neascultarea și necredința fața de Cuvântul lui Isus: la un dezastru spiritual, un dezechilibru moral, la o ruptură dintre Dumnezeu și om.

Să nu uităm, însă, că cel care-l renegase pe Cristos într-un mod atât de meschin în fața a două servitoare, fusese înzestrat cu patru mari demnități: Cristos îl face Apostol odată cu fratele său Andrei, invitându-i: “Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni!” (Mc 1,16-17). Cristos îl favorizează în mod special: făcându-l să umble pe ape (cfr. Mt I, 29); vindecându-i soacra de friguri (cfr.Lc 4,38-39); ajutându-l într-un mod miraculos la pescuit (cfr.Lc 5,40; În 21,11); luându-l cu sine pe Muntele Tabor (cf. Mc 9,2). Cristos îl hirotonește Preot la Cina de Taină, iar la numai câteva ore de la ordinațiunea sa, Petru cade ca un laș. Cristos îl face Pontif suprem, vicar al său, prin cuvintele: “Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea!” (Mt 16,18).

Este dureros când acest Petru afirmă că nu-l cunoaște pe “omul” despre care el însuși, la Cezareea lui Filip, a mărturisit – așa cum am auzit în Evanghelia de astăzi – “Tu ești Cristos Fiul lui Dumnezeu Cel Viu”, fapt pentru care Cristos îl felicită: “Fericit ești Simon, fiul Ioan căci nu carnea și sângele, ți-au descoperit acestea, ci Tatăl Meu care este în ceruri!(Mt 16,16-17).

La subsolul unui tablou ce-l reprezintă pe Sf. Petru în postura omului, care cu lacrimile credinței, își șterge păcatul propriu, stă scris: “Petru a păcătuit o singură dată, și a plâns toată viața, tu păcătuiești tot timpul și nu plângi niciodată“. Petru și-a plâns mult păcatul, ca de altfel și marii sfinți ai Bisericii, vărsându-și multe lacrimi de căință. Asemenea lor, Biserica ne cheamă în această zi, pe fiecare dintre noi să ne recunoaștem păcatele, să le regretăm profund și să le îndepărtăm total din viața noastră. Așadar, tripla renegare a lui Petru este reparată cu o triplă mărturie de iubire, iar mai importantă decât mărturia cuvântului, a fost mărturia slujirii sale apostolice, a suferințelor și a persecuțiilor și, în cele din urmă, mărturia morții sale. Isus l-a iertat pe Petru din toată inima și l-a ridicat la cea mai înaltă demnitate. El s-a rugat pentru credința lui Petru și pentru ca el să-i întărească în credință pe frații săi. Datorită rugăciunii lui Isus, Petru trăiește și astăzi; el trăiește în persoana papilor care moștenesc și prelungesc puterea lui până la sfârșitul lumii.

Alături de această putere a lui Petru strălucește prin învățătura și exemplul său cel de-al doilea pilon al creștinătății: Apostolul neamurilor – Sf. Paul.

Înainte de a fi un mare misionar și evanghelizator al popoarelor păgâne, fusese un persecutor de temut al creștinilor, un apărător fanatic al religiei iudaice, al Legii lui Moise. Din proprie inițiativă, ne spune Sf. Paul, nu ar fi părăsit niciodată această cale. Galopa dur și foarte decis pe drumurile prigonirii, dar tot la fel de dur și de decis, Dumnezeu i se opune în cale. Cu o lumină orbitoare și cu un tunet puternic îi pune în față “pomul oprit”. Cu adevărat, această arătare i-a orbit ochii trupului, iar în adâncul sufletului său i s-au deschis ochii. A pornit să prigonească și a ajuns prigonit, a voit să învingă și a ajuns un învins. El crede că nu există o înfrângere mai fericită ca aceasta, lucru care-l face să înțeleagă că a trăi înseamnă Cristos și a muri este un câștig.

În urma contactului cu Cristos, barierele orgoliului cad, iar cel care poseda întreaga cultură a timpului său se umilește îndreptându-se spre Ierusalim, dar nu pentru a prigoni, ci de această dată pentru a primi îndrumări și ordine de la Petru, pescarul lipsit de știință de carte, de cultură, dar în care el vede piatra de temelie a Bisericii.

Suntem invitați de Cristos să fim așa cum a fost Paul: “totul pentru toți“; să înțelegem că a muri pentru Cristos este un câștig, un câștig a cărui valoare mintea noastră greu o poate înțelege în vâltoarea preocupărilor zilnice. Cristos însuși ne ajută să depășim această greutate prin bogăția de haruri ce se revarsă continuu din rănile sale sfinte.

Iată două modele strălucite pe care cu toții trebuie să le avem mereu prezente în fața ochilor, dar mai ales cei tineri care, mai mult decât alții sunt sfâșiați în inima lor – pe de o parte de glasul conștiinței lor creștine, iar pe de altă parte de glasul mentalității lumii acesteia.

Te rugăm, Doamne, împreună cu Biserica întreagă, “ca prin mijlocirea sfinților Apostoli Petru și Paul să ne faci să înțelegem că adevărata viață este viața în Cristos, iar a muri pentru Cristos este cel mai mare câștig”.

Marcelin Rotaru

Ritul latin