Start > Ritul latin > Duminica a XXXII-a de peste an

Duminica a XXXII-a de peste an

25 October 2008
1,280 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXXII-a de peste an (Anul A)

Comemorarea tuturor credincioșilor răposați ne-a îndreptat privirile, într-un oarecare mod, spre ultima realitate din viața fiecărui om, care este moartea și întâlnirea cu Isus Cristos. Cu cât ne apropiem mai mult de sfârșitul anului liturgic, cu atât mai mult liturgia cuvântului ne face mai conștienți de întâlnirea noastră cu Isus Cristos. De asta va depinde soarta noastră veșnică. De aceea, timpul prezent este un timp de veghe activă, de așteptare și,după cum putem experimenta, cu toții suntem într-o așteptare permanentă: copiii așteaptă să crească mai repede, tinerii așteaptă să termine școala și să-și găsească un loc de muncă, cei care sunt prea ocupați așteaptă să aibă mai mult timp liber, bolnavii așteaptă să se vindece mai repede, și astfel exemplele ar putea să continue.

Dar, despre ce așteptare ne vorbește nouă Evanghelia de astăzi? Despre ce întâlnire ? Nicidecum nu este vorba de a aștepta ceva, dar de a aștepta pe Cineva, este vorba de o întâlnire personală cu Cristos, Mirele Bisericii.

Lecturile pe care le-am auzit astăzi, ne îndeamnă să-l întâmpinăm pe Domnul plini de credință, ne încurajează în speranța învierii și, în același timp, ne avertizează să fim vigilenți. Astăzi suntem confruntați cu parabola celor zece fecioare. Cum este și propriu învățăturilor sale din parabole, Isus face referință la experiența concretă a ascultătorilor.

Isus ia ca model o nuntă, o sărbătoare care necesită mult timp de pregătire și la care participă tot poporul. În după amiaza zilei de nuntă, mireasa este condusă de prietene în casa mirelui. Acesta, la rândul lui, merge la tatăl miresei pentru a face ultimele înțelegeri în privința darurilor sau chiar al prețului miresei. Astfel timpul trece. Prietenele miresei trebuie să-l aștepte pe mire mult timp în fața casei. Dar, când va veni Mirele? Când va veni Domnul? Răspunsul lui Isus este clar: “Nu știți nici ziua, nici ora” (Mt 25,13). Mirele ar putea să sosească într-un moment neașteptat. Dar… el întârzie și cele zece fecioare ațipesc. În sfârșit, “în miezul nopții” (Mt 25,26) se înalță un strigăt: “iată Mirele, ieșiți-i în întâmpinare!”(Mt 25,6). În mod obișnuit mirele sosea fără să surprindă pe cineva. Aici însă strigătul îi surprinde pe toți. Acest strigăt nu este natural. El este asemănător cu acela al îngerului din Apocalips care anunță secerișul și culesul viilor, care proclamă judecata Babilonului, care invită la marele banchet al lui Dumnezeu. Această venire subită este reluată cu insistență în Evanghelia lui Matei: “Fiul Omului vine în ceasul în care nu vă așteptați” (Mt 22,44). El îi va surprinde pe cei care dorm așa cum potopul i-a surprins pe contemporanii lui Noe; El se va ridica asemenea unui fulger.

Acum “strigătul” nu mai este un avertisment, însă, un semnal neprevăzut. În acest moment nu mai este timp. Este prea târziu! Trebuia să ne gândim de la început deoarece fidelitatea nu se improvizează. În ora întâlnirii contează ceea ce ai, ceea ce ești și nu ceea ce ai voi să fii. Acum, nu mai sunt permise substituirile. Cineva ar putea să-și motiveze astfel lipsa de credință: “Știu, am pe cineva la mănăstire!”, “În familie avem un preot!” sau: “Dacă ai ști câte rozarii recită mama mea?” sau: “Fiica mea face parte dintr-o mișcare religioasă creștină”.

Nimeni nu poate să pună credința în locul nostru. Nimeni nu poate să plătească pentru noi “biletul” pentru întâlnirea decisivă cu Cristos. În acea oră “uleiul” din candelă, adică credința și faptele de caritate, trebuie să fie ale noastre.

Știm bine ce a însemnat “strigătul” pentru cele zece fecioare: pentru cele înțelepte a fost un moment de bucurie, o întâlnire cu cel iubit, cu Mirele. În schimb, pentru cele nechibzuite acest strigăt nu a creat decât panică, tristețe și în cele din urmă le-a făcut conștiente de starea în care se aflau. După întâlnirea cu Mirele se formează marele cortegiu. Toți cei care vor avea candela credinței aprinsă vor intra în sala banchetului de nuntă și ușa va fi închisă.

Așadar, adevărul pe care îl conține parabola este ușor de recunoscut: cu venirea mirelui ni se indică venirea Domnului; în comportamentul fecioarelor ne este prezentat comportamentul creștinilor. Noi nu știm când va veni Domnul. El poate să întârzie mult și așteptarea este obositoare. De aceea, oboseala în credință este un pericol pentru toți. Și tocmai această credință, unită cu răbdare și vigilență, este hotărâtoare. Viața creștinului este un drum luminat de flacăra unei “candele”, simbol al credinței vigilente. Pentru a menține aprinsă această flacără este nevoie de înțelepciune. Înțelepciunea, așa cum apare în prima lectură este o persoană și o putem identifica cu persoana lui Isus Cristos. Autorul cărții Înțelepciunii ne avertizează că ea este foarte prețioasă. Pentru creștin această înțelepciune, adică Cristos, trebuie să fie ceva care îi condiționează existența de zi cu zi pentru că numai El este Calea, Adevărul și Viața. Înțelepciunea evanghelică nu este în mod necesar zgomotoasă. Pentru a o dobândi este necesară rugăciunea.

În acest sens, psalmul responsorial este un exemplu foarte mare al rugăciunii de veghere, pe care inima îl cântă fiind cuprinsă de o dorință profundă de Dumnezeu. Psalmistul îl caută pe Dumnezeu în templul din Ierusalim, în propriul culcuș de durere, în nopțile fără somn și când se simte cuprins de păcat în viața sa. Contemplarea gloriei lui Dumnezeu și experiența prezenței sale sunt ca și potirul care înveselește un banchet de nuntă. Tema întoarcerii Mântuitorului, a întâlnirii cu Cristos, Mirele Bisericii este prezentă și în a doua lectură. Comunitatea primară îmbrățișase această doctrină cu entuziasm și voia să o cunoască pe deplin. Primii creștini au înțeles că acest eveniment ar avea loc la un interval scurt, dar acum un gând îi neliniștește: pentru ei erau siguri, dat fiind faptul că au aderat la Evanghelie însă se întrebau ce va fi cu cei care au murit. Întrebarea oferă lui Paul ocazia să le vorbească despre învierea morților. Paul se bazează pe cuvântul lui Cristos care spune că cei morți nu sunt deloc dezavantajați: “Și astfel vom fi pentru totdeauna cu Mântuitorul” (1Tes 4,17). Pe apostol nu-l interesează trâmbița și glasul arhanghelului care însoțesc a doua venire a Domnului. Ceea ce îl interesează este că vom sta cu Mântuitorul în paradis.

Aceasta este speranța care trebuie să caracterizeze viața creștinului. Fără această speranță, fără bucuria interioară, fără învățătura dreaptă, sensul existenței noastre ar fi falimentar. Nici pe noi nu trebuie să ne intereseze ceea ce trâmbițează alții despre noi atunci când venim la Biserică, atunci când împlinim faptele recerute de credință. Ceea ce trebuie să ne preocupe este că vom fi pentru totdeauna cu Mântuitorul.

Să ne rugăm așadar pentru a dobândi această speranță, dacă nu o avem încă și în același timp să ne întrebăm fiecare în parte: Dacă aș auzi acum acel strigăt care a fost adresat fecioarelor care ar fi reacția mea? Ce ar provoca în sufletul și în viața mea acel strigăt? Bucurie sau tristețe?

Damian Spătaru

Ritul latin