Start > Ritul latin > Duminica a XXX-a de peste an

Duminica a XXX-a de peste an

24 October 2008
1,160 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXX-a de peste an (Anul A)

Într-o lume a urii și neînțelegerii mai are astăzi sens să se vorbească despre dragoste? Mai este oare posibilă iubirea de Dumnezeu, iubirea față de aproapele?

În prima lectură Iahwe, Dumnezeul eliberator vorbește poporului adunat la poalele muntelui Sinai. De fapt, cine este acest popor care a fost ales și destinat între toate popoarele, la o Alianță veșnică cu Dumnezeu? Este un popor care a fost încercat de multă suferință; este un popor decis să-și apere libertatea cucerită cu atâta trudă. Este un popor care a fost renăscut la o nouă viață. Și oare, numai atât? Nu… Este un popor aflat în pericol, în pericolul de a cădea într-o altă sclavie, mai grea, cu urmări mai nefaste decât sclavia Egiptului: e sclavia urii, a disprețului. În de¬finitiv, experiența păcatului.

Dumnezeu le arată că printre ei sunt oameni care suferă și pe care nu-i vede nimeni: văduvele, orfanii, săracii… cei izolați și marginalizați. Aceștia au o singură stâncă de sprijin, un unic ajutor : pe Dumnezeul cel milostiv. Ei sunt fiii predilecți ai Acestuia. Față de aceste persoane nimeni nu are dreptul să fie indiferent. Cuvintele din cartea Exodului sunt clare și precise, nu admit excepții: cu toții trebuie să le punem în practică.

Este ciudat… dar, în zilele noastre, tocmai în țările care sunt de sute de ani creștine și care se mândresc cu acest lucru, tot mai mulți creștini uită de porunca lui Dumnezeu de a iubi. Oare noi ne mai putem numi creștini, dacă nu ară¬tăm toleranță și înțelegere față de aproapele nostru ? Oare putem spune că credem cu adevărat în Dumnezeu, dacă nu-l iubim¬, dacă nu-i respectăm poruncile și nu-l primim în viața noastră?

În Evanghelia de astăzi suntem invitați de către Cristos la o iubire totală și unică, iubire cuprinsă în cea mai mare poruncă din Lege : a-l iubi pe Dumnezeu și, în același timp, a-l iubi pe aproapele. Aș dori să subli¬niez aici un aspect care mi se pare important pentru a înțelege sensul cuvintelor lui Cristos.

In timpul Mântuitorului, numărul prescripțiilor pe care trebuia să le respecte iudeul pios era de 613: o cifră im¬presionantă. Într-un anume sens, pare de aceea justificată întrebarea fariseilor : dintre toate poruncile, care este cea mai mare? În această întrebare era și dorința de a-l pune pe Cristos la încercare, poate și o doză de curiozitate, sau poate chiar neîncrederea în posibilitatea unui răspuns satisfăcător…

Important este însă altceva: răspunsul pe care îl dă Cristos nu vrea neapărat să stabilească o ierarhie între legile din întreaga Scriptură. Intenția lui Cristos este aceea de a arăta că, dincolo de orice scrupulozitate lega¬listă, dincolo de orice formulă juridică, iubirea este sing¬ura realitate care dă un sens și o semnificație vieții umane. A iubi pe Dumnezeu și pe oameni conduce la adevă¬rata realizare de sine, la maturitatea spirituală totală. Prin iubire devenim cu adevărat fiii lui Dumnezeu. Trebuie să înțelegem acest lucru, altfel vom rămâne săraci, goi de noi înșine și singuri toată viața, pentru că suntem lipsiți de bucuria de a iubi și de a ne dărui. Este bine să ne gândim mai des la aceste realități. Probleme de rezolvat, adesea foarte dificile, ne pot abate atenția de la drumul iubirii. Devenim tot mai nesiguri, mai obosiți, incapabili de a ne ruga și de a fi noi înșine, ca oameni și… mai ales ca creștini. Suntem oameni slabi, conștienți de lipsurile noastre, de incapacitatea noastră de a iubi așa cum dorește Cristos să iubim. Insă nu putem fi atât de egoiști încât să nu-l ajutăm și pe un altul care suferă; nu putem să închidem ochii și să ne astupăm urechile când cineva plânge și ne cere ajutorul… În astfel de momen¬te, gesturile noastre de iubire trebuie să fie dezintere¬sate. Ele vor fi cele mai bune rugăciuni în fața lui Dumnezeu. Să ne amintim de acea văduvă care a dăruit templului toată averea ei : doi bănuți, strictul necesar pentru viață. Gestul ei l-a impresionat pe Isus mai mult decât toate celelalte daruri anterioare ale celorlalți, deși fuseseră mult mai bogate. Iubirea trebuie trăită împreună cu alții. Apostolul Paul ne descrie, în cea de-a doua lectură viața de iubire pe care o trăia comunitatea tesalonicenilor. Sf. Paul este plin de bucurie când le scrie acestora, pentru că viața lor devenise un exemplu pentru toate comunitățile creș¬tine din Grecia.

Cum au ajuns tesalonicenii să trăiască realitatea iu¬birii atât de profund, încât să fie dați de exemplu de apostolul neamurilor? Nu este vorba doar de primirea Evangheliei: și alte comunități, înainte și după cea din Tesalonic au primit Cuvântul lui Dumnezeu; cu toate acestea nici una nu a fost dată de exemplu de Sf. Paul. Adevă¬ratul motiv ne este indicat de apostolul însuși, în scrisoarea sa: “Voi ați început să deveniți imitatorii noș¬tri și ai Domnului!”. Acești creștini l-au primit pe Dum¬nezeu în viața lor, au acceptat convertirea, au dobândit o inimă nouă. Această inimă este rodul acțiunii Duhului Sfânt care face să pulseze adevărata dragoste, cea care nu se stinge niciodată.

Prin convertire, inima omului se pune la dispoziția lui Dumnezeu și devine docilă la acțiunea harului. Aceasta înseamnă că însăși iubirea lui Dumnezeu pătrunde ființa omului,astfel încât acesta să poată iubi total, fără rezerve și fără regret. Lumea are nevoie mai mult de martori, de¬cât de vestitori. Nu mai are timp omul din ziua de astăzi întotdeauna să asculte ceea ce se predică, dar se uită întotdeauna la viața celui care vestește, la faptele sale.

Cuvântul Scripturii ne pune în situația de a da un răspuns în acest moment, de a ne decide: viața noastră va fi o viață de iubire sau de ură ? Vom deschide inima noastră spre ceilalți oameni sau vom rămâne închiși în egoismul nostru?

Acest răspuns, de fapt, trebuie să-l dăm în fiecare zi, în fiecare clipă a existenței noastre. Am fost până acum de atâtea ori nepăsători la inspirațiile Duhului Sfânt, in¬fideli propriilor noastre promisiuni… In atâtea momente am rămas reci în loc să dăruim un zâmbet, insensibili în loc să mângâiem și să încurajăm.

Să ne recunoaștem păcătoși în fața lui Dumnezeu: este primul pas și cel mai necesar pentru ca iubirea divină să pătrundă în sufletele noastre. Să ne aducem aminte că și noi avem nevoie nu numai de iertarea lui Dumnezeu și de ajutorul său, dar și de înțelegerea celor din jurul nostru. Să nu uităm că dacă nu ne apropiem de cel de lângă noi, vom fi străini de noi înșine, străini de oameni, străini de Dumnezeu.

Să avem încredere în Dumnezeu! Când viața noastră se va încheia, nici un lucru de pe acest pământ nu va în¬căpea între palmele noastre înghețate de moarte. Numai iu¬birea va fi singura noastră comoară. Însuși Cristos ne spune prin cuvintele Evangheliei de astăzi, că în Împărăția sa nu există o altă valoare care să se poată compara cu dra¬gostea. Toată opera lui Isus se bazează pe dragoste și deoarece dragostea lui Dumnezeu este eternă, eternă este și opera sa.

Să ne încredințăm astăzi milostivirii lui Dumnezeu, rugându-l să umple inima noastră cu lumina dragostei sale.

Corneliu Berea

Ritul latin