Start > Ritul latin > Solemnitatea lui Isus Cristos Regele Universului

Solemnitatea lui Isus Cristos Regele Universului

27 September 2008
1,268 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XXXIV-a de peste an - Cristos, Regele Universului (Anul A)

Regele Cristos, ales în duminica trecută, azi ne invită la o întâlnire personală cu el. Teologii ne învață că, pentru a realiza această întâlnire, se cer trei lucruri: 1) să ne alegem un timp și un loc pentru liniște; 2) să realizăm o tăcere interioară, concentrându-ne asupra respirației câteva minute și 3) să ne luăm o scenă din Biblie și să ne plasăm cu toată ființa în mijlocul ei. Azi, sfânta Evanghelie ne plasează în mijlocul acelora care îl vor vedea pe Domnul, Regele Universului, la a doua sa venire (Mt 25,31-46).

“Eu sunt Alfa și Omega”, spune Domnul (Apoc 1,8). După cum sfârșitul este cuprins în început, tot așa și începutul este cuprins în sfârșit. Noi l-am ales Rege în duminica trecută, dar Dumnezeu Tatăl l-a constituit Rege acum câteva săptămâni în urmă, în ziua Botezului, așa cum a făgăduit prin profeți: “Iată, slujitorul meu pe care îl susțin, alesul meu în care îmi aflu bucuria. Am pus Duhul meu asupra lui; el va duce dreptatea la toate popoarele” (Is 4,1-2). Abia ieșit din apa botezului, asupra lui Isus se deschid cerurile, coboară Duhul Sfânt, ca tot cel care va mărturisi că Isus este Domnul – Regele Universului – să o spună în Duhul Sfânt (cf. 1Cor 12,3); și glasul Tatălui răsună: “Acesta este Fiul meu preaiubit în care îmi găsesc toată bucuria” (cf. Mt 3,13-17); Cristos este Regele Universului fiindcă este Fiul Tatălui ceresc, menit să ducă dreptatea la toate popoarele, adică pe Dumnezeu, în care toți să-și găsească toată bucuria. Pentru aceasta spune sfântul Petru, fără frică, tuturor iudeilor: “Voi cunoașteți… faptul că Dumnezeu l-a consacrat pe Isus din Nazaret Domn al tuturor prin Duhul Sfânt și putere… care a trecut făcând bine și vindecând pe toți cei care erau stăpâniți de diavol, fiindcă Dumnezeu era cu el” (Fap 10,37-38).

“Într-adevăr, cuvântul lui Dumnezeu, prin care toate s-au făcut, el însuși s-a făcut trup pentru ca, Om desăvârșit, să-i mântuiască pe toți și să adune laolaltă toate. Domnul este ținta istoriei umane, punctul spre care converg dorințele istoriei și civilizației, centrul neamului omenesc, bucuria tuturor inimilor și împlinirea aspirațiilor lor. El este acela pe care Tatăl l-a înviat din morți, l-a înălțat și l-a așezat la dreapta sa, făcându-l judecător al celor vii și al celor morți. Primind viață și adunați laolaltă în Duhul lui, noi peregrinăm spre împlinirea istoriei umane care corespunde total planului iubirii lui: “Ca toate să fie adunate laolaltă în Cristos, cele din cer și cele de pe pământ” (Ef 1,10). Domnul însuși spune: “Iată, vin curând și răsplata mea este cu mine, ca să dau fiecăruia după faptele sale. Eu sunt Afla și Omega, cel dintâi și cel de pe urmă, începutul și sfârșitul”” (Apoc 22,12-13), spune Conciliu Vatican II (GS 45).

Azi să ne plasăm în centrul celor adunați în fața lui Cristos Rege, care răsplătește sau pedepsește. Nu judecă, fiindcă judecata și-o face fiecare în propria conștiință la lumina Duhului Sfânt, care apoi dă mărturie Regelui despre oile împărăției lui.

Nu poate fi rege fără împărăție și supuși – un rege în pustiu este un rege pustiu -, după cum nu poate fi păstor fără oi. Păstorul fără oi nu este păstor.

Termenul “păstor de turmă” are în întreaga literatură orientală – sumeriană, babiloniană, egipteană și cananeană – înțelesul de rege, fiind dat zeilor și oamenilor; și de aceea credem că este folosit de profetul Ezechiel (Lectura I: 34,11-12.15-17) pentru a desemna un rege, pe Mesia. Acest rege nu poate fi altul decât Cristos, pe care Tatăl l-a uns rege în ziua botezului la Iordan, arătând că toți cei care îl vor urma și se vor boteza, vor face parte din împărăția lui. Victoria asupra păcatului și asupra morții începe odată cu botezul. Isus a înviat pentru că s-a botezat. Aceasta înseamnă că Isus prin înviere aduce celor botezați cel mai mare dar: darul învierii. Așa cum spune sfântul apostol Paul în lectura a doua (1Cor 15,20-26.28) că Isus Cristos va dărui împărăția lui Dumnezeu Tatăl, înseamnă că îi va dărui Tatălui pe cei botezați care au primit darul învierii.

Învierea lui Cristos nu-i un fapt individual, ci colectiv, deoarece poartă în sine și pe cea a celor botezați. Învierea nu trebuie tratată ca un simplu fapt istoric – s-a întâmplat odată și s-a terminat – ci ca o chemare vie, ca o sămânță pusă în istorie și care are menirea să încolțească, să crească și să rodească mereu, asemenea bobului de grâu. Învierea ne este dată ca o sămânță bună, față de care noi avem datoria de a o pune într-un pământ bun, de a o iriga, de a-i pune îngrășământ, de a o erbicida, de a o apăra de dăunători, adică de a o veghea, fiindcă de această veghere continuă depind roadele… Orice faptă bună, pe care o facem în numele lui Isus, nu înseamnă altceva decât îngrijirea seminței spre a ajunge să ne dea rodul învierii și vieții veșnice. Evanghelia de azi enumeră principalele fapte bune prin care noi suntem chemați să cultivăm sămânța învierii noastre, chemarea la viața veșnică, de a fi dăruiți lui Dumnezeu Tatăl de Regele Cristos. Prin învierea sa, Cristos, nu numai că ne-a arătat ce putem fi, ci ne-a dat adevăratul sens al vieții și forța (pe Duhul Sfânt) realizării ei depline.

Pământul bun, care face să rodească sămânța învierii, este trupul nostru. Așa cum bobul de grâu ia din pământul bun elementele chimice necesare dezvoltării, tot așa sămânța învierii, semănată de Isus în trupul nostru muritor, va lua “prin trup” elementele necesare spiritualizării, îngerizării sale. Fiecare faptă bună este un plus de energie dat dezvoltării învieri din noi. După cum apa udă pământul, după cum soarele îl încălzește, după cum erbicidele se dizolvă în pământ și distrug buruienile etc, tot așa și faptele bune, cerute de Isus în Evanghelia zilei: mâncarea, apa de băut, ospitalitatea, îmbrăcămintea, vizitarea bolnavilor și a celor închiși, se referă la trupul – pământul – aproapelui care îi dezvoltă germenul învierii și de care depinde și dezvoltarea chemării noastre la viața veșnică.

Așadar, învierea lui Cristos nu trebuie privită ca un simplu eveniment istoric, ca un indicator în timp spre veșnicie, a avut loc și a sfârșit prin fixitate. Cu toate că Regele Cristos înviat, șade de-a dreapta Tatălui, învierea lui Cristos este recolta bogată care a umplut hambarul infinit al lui Dumnezeu. Din acest hambar recolta învierii este distribuită fiecărui om prin botez și reprezintă chemarea la viața veșnică. Depinde de om ca această sămânță să-i aducă sau nu plinătatea vieții. Dacă unui sărac i se dă pământ, sămânță de cea mai bună calitate, uneltele necesare de arat și semănat, îngrășământ, apă pentru irigat, căldura necesară pentru germinație etc, lui ce-i rămâne de făcut? Să le folosească pe toate, să se slujească de toate, ca să obțină o recoltă cât mai bogată și astfel să scape de sărăcie și de sclavie (de sub stăpânirea satanei). Dacă leneșul le privește și nu face nimic, oare nu merită să moară de foame și să rămână sclav pe mai departe? “Cine nu muncește, să nu mănânce!”, spune sfântul Paul (2Tes 3,10). Cine nu are grijă de sămânța învierii din sine și de toate harurile primite prin sfintele sacramente, nu merită să se bucure de plinătatea vieții veșnice. “Plecați de la mine, blestemaților, în focul veșnic!” este cea mai dreaptă sentință, fiindcă Regele vrea să spună: V-am dat tot și n-ați făcut nimic. Disprețuind ceea ce v-am dat, pe mine m-ați disprețuit. Mai mult n-am ce să vă dau. Plecați!

Am spus ceva mai înainte că învierea lui Cristos nu-i un fapt individual, ci colectiv, și, prin urmare, chemarea la înviere, fiind o chemare de a fi părtași ai regalității, preoției și misiunii profetice ale lui Isus este cel mai mare dar. Harul, după definiția conciliului Tridentin, dar puțin actualizată, este un dar suprafiresc, pe care Dumnezeu îl dă fiecărui om botezat pentru vredniciile lui Isus Cristos, dar spre mântuirea tuturor oamenilor. Harul, venind de la Tatăl prin Cristos, nu poate avea decât o dimensiunea comunitară: cine îl primește, trebuie să devină martor al învierii, să-i atragă pe cât mai mulți la împărăția lui Cristos, ca toți să fie viță aleasă, preoție regească, națiune sfântă, popor care să devină un bun al lui Dumnezeu, deoarece toți sunt chemați – prin mine, prin tine, prin noi toți – din întuneric la lumina învierii (cf. 1Pt 2,9). Numai așa vom merita coroana învingătorului.

Cristos Regele nostru este cel mai bogat, fiindcă în el sunt ascunse toate bogățiile cerești, toate comorile divine (cf. Col 2,3): adevărul și viața. Ca să auzim odată din gura lui acel “Veniți… și moșteniți Împărăția”, acum, adunați în prezența lui, să ne rugăm: “Dumnezeule atotputernic și veșnic, care ai voit să refaci toate întru Fiul tău preaiubit, Regele Universului, dă-ne, te rugăm, ca toată făptura, eliberată din robie, să slujească Maiestății Tale și să te laude într-un glas, fără încetare!”. Amin.

Ritul latin