Start > Ritul latin > Alegătorii și aleșii lui Cristos

Alegătorii și aleșii lui Cristos

27 September 2008
897 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XXXIII-a de peste an (Anul A)

În duminica trecută, a 32-a de peste an, prima lectură ne prezenta Înțelepciunea ca pe o tânără frumoasă în căutarea iubitului, ca în Cântarea Cântărilor: “Mă voi ridica și mă voi duce să străbat cetatea stradă cu stradă, piață cu piață, fiindcă vreau să-l găsesc pe iubitul inimii mele” (3,2).

Duminica de azi, a 33-a de peste an, ne prezintă în prima lectură (Prov 31,10-13.19-20.30-31), înțelepciunea maturizată prin găsirea iubitului și devenită femeie perfectă prin practicarea virtuților familiale, sociale și religioase, devenind un factor de unitate în cetate.

Duminica viitoare, ultima din anul bisericesc, avem Solemnitatea lui Cristos Regele Universului.

Azi, ca într-o campanie electorală, se caută centrul de unitate al electoratului, mobilul care să-i unească pe toți oamenii spre a-l accepta pe Isus ca rege, se caută unitatea împărăției, ca venind Cristos, să-i găsească la unison pe toți supușii în armonia lui Osana… Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului.

Pentru realizarea planului electoral, Cristos însuși le-a încredințat unor aleși sume mari, conform capacităților de administrare: cinci, doi și un talant. Aleșii, câștigându-i alegători, câștigă noi talanți. Cel care a primit un talant n-a voit să folosească suma pentru stăpân, pentru a-i câștiga alegători, ci a folosit-o pentru sine; asta înseamnă că a ascuns talantul în pământ. A-i înapoia stăpânului talantul fără câștig înseamnă a trece în opoziție.

Tot ce suntem, tot ce avem, constituie daruri ale lui Dumnezeu… Dumnezeu vine în întâmpinarea omului și-l cheamă; chemându-l îi dă; dându-i îi cere colaborare demnă pe baza libertății primite, spre a-i deveni femeia desăvârșită (Lectura I), spre a fi germen eclezial de unitate pentru trupul mistic al lui Cristos. Administratorul nevrednic, încercând să se apere pe baza unor argumente raționale – “… ești om aspru: seceri de unde n-ai semănat” au ca urmare teama: “… mi-a fost frică”. Cu toată opoziția raționalismului uman, planul lui Dumnezeu se realizează: “… Luați-i talantul și dați-l celui care are zece!” Urmarea este că: rațiunea, fără credință, se scufundă în întuneric și întunericul aduce lacrimi și scrâșnire de dinți. Dacă opoziția din lumea alegerilor bazată pe partide speră să câștige alegerile altădată, opoziția față de Cristos nu mai are nici o șansă, ci va pierde și ceea ce crede că are: unicul talant, adică libertatea.

Concilierea dintre credință și rațiune este o problemă de voință, căreia nu-i lipsește harul activ, lucrător, care să o miște spre a depăși logica umană, adică să nu dormim ca ceilalți care se cred înțelepți și și-au asigurat bogății pentru mulți ani și să spună ca bogatul din Evanghelie: “Odihnește-te, mănâncă, bea și te desfată”, fiindcă vine noaptea morții și judecata: “Nebunule… cui va rămâne ceea ce ai agonisit?”; iar concluzia lui Isus: “Așa se întâmplă cu cel care adună comori, dar nu este bogat în fața lui Dumnezeu” (Lc 12,19-21), înseamnă pierzania veșnică.

Faptul că stăpânul împarte în mod inegal talanții săi, arată că el cunoaște capacitatea fiecăruia și posibilitatea de a-i fructifica. Cel ce a primit un talant, este posibil să se fi crezut nedreptățit; dar tocmai aceasta arată incapacitatea lui, fiindcă cine este credincios în lucruri mici, va fi credincios și în lucruri mari și cine nu-i credincios în cele mici nu poate fi credincios în lucruri mari (cf. Lc 16,10); apoi nu înțelege și nici nu crede că Dumnezeu, spre a-și dovedi atotputernicia, se folosește de cele mici spre a înfăptui cele mari (cf. 1Cor 1,18-31). Credință înseamnă a pune unicul talant la bancă, adică de a pune la dispoziția lui Dumnezeu unica și mica noastră voință, ca să devină productivă prin voința sa atotputernică. Învățătura Evangheliei de azi nu-i pentru sfinții care au făcut minuni. Ei au făcut mult pentru că au primit mult pentru noi care am primit puțin, dar îi dăm posibilitate lui Dumnezeu, accentuez: îi dăm posibilitate lui Dumnezeu ca din puținul, sau chiar din nimicul nostru, să facă o lume nouă. Această ofertă de posibilitate, această disponibilitate, înseamnă a da votul lui Cristos prin care, în care și pentru care toate au fost făcute (cf. In 1,1-10) și prin care se va realiza lumea cea nouă la a doua lui venire (cf. 2Pt 3,7-13).

Fericirea celui credincios – care lucrează cu talantul primit, cu propria voință pe care o dispune să se conformeze cu cea divină – se poate mări și din nefericirea celui rău, căruia i se ia darul – talantul – talentul – și i se dă celui care mai are încă zece… Bucuria alegerii lui Cristos ca rege este preludiul fericirii veșnice. Cine simte această bucurie în Cristos, trăiește ca un fiu al luminii și vede prin credință realizarea speranței și o așteaptă fără teamă.

Sfântul apostol Paul amintește de caracterul imprevizibil al zilei Domnului (Lectura a II-a: 1Tes 5,1-6) din proprie experiență: prima s-a arătat pe neașteptate pe drumul Damascului, tocmai în momentul în care el credea că își va duce planul, plin de zel pentru apărarea Legii, la totală împlinire și iată, că într-o clipă totul este dat peste cap. Acum trage concluzia că felul lui Dumnezeu de a acționa imprevizibil constituie o pedagogie și o revelație. Dumnezeu nu poate fi condiționat de nimeni și de nimic, nu poate fi controlat de nici o ființă și de nici un fel de previziune rațională prin sondaj de opinie, sau, cum zicem azi, de nici o mașinărie sau calcul computerizat; apoi credința în parusie – a doua venire a lui Isus – face vie relația Dumnezeu-om mai mult decât toate celelalte evenimente istorice, fiind în joc sensul existenței însăși.

Principele Ludovic de Turingia, soțul sfintei Elisabeta, stătea odată la umbra unei păduri însoțit de un cavaler. În fața lor se înălța majestos muntele Inselberg. Deodată principele, arătând cu mâna spre munte, a zis însoțitorului său: “Dacă tot acest munte, de sus și până jos, s-ar transforma în aur și dacă cineva mi l-ar oferi cu condiția ca să mă despart de soția mea Elisabeta, n-aș face-o niciodată. Prin virtuțile și evlavia sa ea îmi este cu mult mai dragă decât toate bogățiile lumii”.

Prin această afirmație principele Ludovic l-a ales, de fapt, pe Cristos din sufletul soției sale, “femeia desăvârșită”.

Noi suntem chemați azi la urne, la biserică, să-l alegem pe Cristos Rege din sufletul Bisericii, trupul mistic și să spunem: Biserica este femeia înțeleaptă, mereu activă, ea practică toate virtuțile familiale, sociale și religioase, ea “se teme de Domnul”, ea este aceea care m-a născut la credință și m-a făcut copil al lui Dumnezeu prin botez, mă hrănește cu trupul și sângele lui Cristos… Dacă toți munții s-ar preface în aur și cineva mi i-ar da, ca să mă despart de ea, n-aș face-o niciodată. Prin virtuțile ei, prin sfințenia ei, prin catolicitatea și apostolicitatea ei îmi este mai dragă decât toate bogățiile lumii, fiindcă ea este împărăția lui Cristos și a mea. Alegându-l pe Cristos ca Rege, eu aleg Biserica drept împărăția lui Cristos, ea este Lumina neamurilor (Conciliu Vatican II, LG) și cel care îl alege pe Cristos rămâne în lumina Bisericii, în Lumina neamurilor. Biserica este “femeia desăvârșită” descrisă în lectura întâi, care poate fi a mea, a ta, a noastră a tuturor.

Așadar, alegeți-l pe Cristos Rege, ca să fie împărăția lui, ca toți să fie una în Duhul Sfânt, ca slava Tatălui ceresc să fie deplină! Făcând acest lucru an de an, ne asigurăm fericirea veșnică! Amin.

Ritul latin