Start > Ritul latin > Iubirea – candela aprinsă în întuneric

Iubirea – candela aprinsă în întuneric

27 September 2008
1,588 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XXXII-a de peste an (Anul A)

Candela aprinsă zi și noapte din bisericile noastre ne arată că aici este prezent Cristos în sfânta Euharistie, în “Misterul credinței” (MR). Pentru ochii trupului, ba chiar și ai sufletului, misterul este egal cu întunericul. În fața Misterului credinței, Euharistiei, în sufletul nostru trebuie să aprindem o candelă, candela iubirii. Înțelept este creștinul care știe s-o aprindă, fiindcă în întunericul credinței îl va găsi pe Isus care stă de veghe la căpătâiul nostru: “Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii” (Mt 28,20).

Isus veghează la căpătâiul nostru, fiindcă, așa cum spune sfântul Ieronim: “În fiecare zi murim, zilnic ne schimbăm și toate se schimbă în jurul nostru și totuși noi credem că vom trăi veșnic pe acest pământ”. De aceea spunea sfânta Tereza a Pruncului Isus că: “Noi ar trebui să ne gândim mai mult cum să murim decât cum să trăim mai bine”, căutând, după îndemnul scriitorului german Alban Stolz: “Să privim fiecare zi ca pe o pagină din cartea vieții noastre, având grijă ca pe fiecare pagină să scriem ceva bun pentru veșnicie”.

În zilele noastre, unii oameni caută să se consoleze cu tradiția creștină, pe care și-o imaginează ca pe un fel de geografie a invizibilului, căutând mijloace umane de a comunica cu morții lor, de care n-ar fi voit să se despartă niciodată, și astfel vor să scape de întunericul despărțitor. Alții, și poate mai mult ca oricând, în epoca noastră materialistă în care se admite numai ceea ce este empiric, se poate pipăi, se resemnează cu totul ignoranței: Nu știm și nici nu vom ști vreodată.

Dumnezeu nu ne cere să ne trăim de pe acum moartea, pentru că aceasta ar însemna să ne târâm zilele într-o continuă tristețe și amărăciune, într-o irealitate comico-tragică. El vrea s-o trăim în plinătatea ei, adică în faptele bune care ne dau preludiul fericirii veșnice și de a nu ne lăsa adormiți de plăcerile amăgitoare ale simțurilor (cf. A.M. Roguet, Discursuri funebre, traducere. fr. I. Balan).

Ca viața să ne fie plină, ca pe fiecare pagină să putem scrie ceva bun pentru veșnicie, în întunericul credinței din sufletul nostru trebuie să aprindem o candelă, ca să vedem ce și cum scriem.

În evanghelia de azi (Mt 25,1-13) Isus ne prezintă cinci fecioare înțelepte și cinci nechibzuite. După Iob (28,28) înțelept este acela care se teme de Dumnezeu și urăște răul. Ca cineva să se teamă de Dumnezeu, trebuie să-l caute, să-l găsească și să-l cunoască. Sfânta Scriptură ne asigură că Dumnezeu, nu numai că se lasă găsit de cel care îl caută (cf. Prov 12; 8,17; Sir 6,27), ba chiar îi iese în întâmpinare (Lectura I: Înț 6,12-16)

Fecioare nebune sunt pe toate drumurile și nici nu-ți trebuie prea mult timp ca să-ți dai seama de nebunia lor. Este mai greu de găsit una înțeleaptă. Și totuși iată, un model de fecioară cu candela aprinsă: Tereza a Pruncului Isus. În primele ore ale Vinerii Mari a anului 1896 a vomitat sânge, semn al tuberculozei care avea s-o ducă la mormânt numai peste câteva luni. Care a fost prima ei reacție la gândul morții? S-o ascultăm pe dânsa: “Am avut o credință foarte vie și lucidă că gândul la Cer era încununarea întregii mele fericiri. Nu puteam crede că existau într-adevăr oameni fără Dumnezeu, lipsiți de orice credință”. Dar din această zi începe calvarul ispitei de necredință și o va chinui până la moarte. În zilele următoare Paștelui din acel an, Tereza mărturisește: “Isus m-a învățat să-mi dau seama de existența sufletelor ce nu au credință“. Din acea clipă viața ei interioară este cuprinsă “de o întunecare de nepătruns”. Ideea de cer, ce fusese mai înainte izvor de atâta bucurie, devine “un subiect de conflict și chin”. Ispititorul îi șoptește: “Totul este un vis această discuție despre împărăția cerului și despre acest Dumnezeu care a creat totul… Bine, bine, tânjește după moarte, tânjește! Dar moartea îți va da numai – nu ceea ce speri – ci o noapte și mai adâncă, noaptea nimicului”.

Tereza se destăinuie Maicii superioare: “Dacă ai ști, numai, ce gânduri groaznice au năvălit asupra mea tot timpul! Mintea mi-e răvășită de argumentele celor mai răi dintre materialiști… Nu mai cred în viața veșnică; îmi pare că nu se mai află nimic dincolo de viața asta trecătoare. Totul are un sfârșit. Numai iubirea rămâne”. Iată, candela aprinsă în noaptea credinței: iubirea. Chiar dacă își pierduse tot înțelesul emoțional și intelectual al credinței, ea a reținut esențialul din credință: inima credinței care este iubirea. Datorită acestei “candele aprinse în noapte”, mărturisește Tereza mai departe: “Cu toate că nu simt nici o credință, caut mereu să urmez faptele de credință… Încerc într-adevăr să trăiesc credința, chiar atunci când ea nu-mi aduce nici o mulțumire”. Iată, cum înțelepciunea ei a fost iubirea, deoarece chiar atunci când propria ei credință apărea ca inutilă, ea și-a oferit faptele bune ca “cei nu încă luminați de torța credinței, să o poată aprinde la sfârșit”. (cf. Michael Paul Gallagher SJ, Ajută necredinței mele, Ed. Ars Longa Iași 1996).

Cred că îndemnul lui Isus de a veghea, pentru că nu știm nici ziua nici ceasul, nu se referă atât la momentul istoric al revenirii lui pe pământ, fiindcă atunci nu va fi noapte, cât mai ales de a veghea ca nu cumva să ni se stingă flacăra iubirii din candela credinței. Credința cere veghere și multă răbdare, dar cine iubește veghează și rabdă multe. “Dragostea este răbdătoare… nu se supără, nu ține răul în seamă… toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le îndură” (1Cor 13,4-7). Despre Isus, scriitorul bisericesc Tertulian spune: “A voit să se sature, înainte de a muri, de voluptatea răbdării” (Bossuet, Panegiricul sfânta Tereza de Avila, Ed. Amarcord, Timișoara 1996). Iubirea este dornică să-și confirme autenticitatea prin răbdare. Isus și-a dovedit-o din plin. pe cruce, care este “nebunie pentru cei ce se pierd, dar pentru noi, care ne mântuim, este puterea și… înțelepciunea lui Dumnezeu” (1Cor 1,18.24). Și nu ne așteaptă, oare, zilnic în prag?

Fecioarele înțelepte, nu din egoism sau din lipsă de caritate, nu dau untdelemn celor nebune, ci din prudență. Acest lucru vrea să ne spună: în privința mântuirii, care este problema de căpetenie a vieții fiecărui om, nu-i îngăduit să o lași pe seama altora, nici chiar a sfinților din Cer, ci fiecare trebuie să colaboreze cu harul primit. Și Dumnezeu nu tăgăduiește nimănui credința; dar cine nu colaborează cu darul primit, poate rămâne în întunericul credinței, lipsindu-i flacăra iubirii; deoarece credința strălucește, lucrează, prin caritate (Gal 5,6). Credința o avem, dar niciodată nu suntem siguri că ne este suficientă pentru mântuire, că: de-ar fi cât un grăunte de muștar (cf. Lc 17,5-6), tot ar fi ceva, am mișca munții din loc, dar așa, mică fiind, cum s-o mai împarți? Afară de aceasta, Dumnezeu cel preaînțelept a trasat tuturor oamenilor și fiecăruia în parte calea mântuirii: “Nimeni nu poate veni la mine, spune Isus, dacă nu-l atrage Tatăl care m-a trimis” (In 6,44) și “Dumnezeu este acela care trezește în noi dorința și acțiunea conform cu planurile bunăvoinței sale” (Fil 2,13).

Există un singur Om care s-a întors dindărătul ușilor închise – Fiul Omului – și ne-a asigurat că: dincolo de moarte este viață și va reveni la noi (Lectura a II-a: 1Tes 4,13-18). Îl credem? El s-a rugat: “Părinte, Tată, vreau ca acolo unde sunt eu să fie împreună cu mine și aceia pe care mi i-au dat tu, ca să vadă slava mea” (In 17,24). Ori, ca să fim cu el acolo unde este acum și să-i vedem slava lui, care este Duhul Sfânt – Duhul înțelepciunii și al înțelegerii (Lc 4,18; Is 61,1 ș.u.) – trebuie să fim ca el acum: în rugăciune: “Isus Cristos stă la dreapta lui Dumnezeu și mijlocește pururi pentru noi” (Rom 8,34). Iubirea este o rugăciune continuă. Ea nu trebuie întreruptă. Când flacăra ei s-a stins, Mirele dispare în întuneric. Credința, pe care cineva i-o refuzată lui Isus, va încerca s-o cumpere de la taraba zodiacelor, chiromanților, vracilor, magicienilor etc, credință care nu mântuiește: “Adevăr vă spun, nu vă cunosc”.

Ca să lumineze candela noastră în întuneric, să ne rugăm: “Dumnezeule atotputernic și îndurător, înlătură, cu bunătate, tot ce ne stă împotrivă, ca, izbăviți de orice povară trupească și sufletească, (având dovada înțelepciunii: iubirea născută ca o flacără din credință), să te putem sluji cu toată libertatea”. Amin.

Ritul latin