Start > Ritul latin > Religie, credință și ipocrizie

Religie, credință și ipocrizie

27 September 2008
1,327 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XXXI-a de peste an (Anul A)

Evanghelistul Matei ne-a relatat această altercație verbală dintre Isus și farisei, nu atât pentru a ne relata un fapt istoric, cât mai ales pentru a cenzura cu asprime ipocrizia printr-o cateheză deosebit de tăioasă. De șase ori a răsunat acel Vai vouă cărturarilor (scribilor) și fariseilor fățarnici”

Scribii sau cărturarii erau cunoscătorii și învățătorii Legii de profesie, recunoscuți oficial ca atare. Fariseii erau apărătorii cei mai entuziasmați, chiar habotnici, ai Legii și ai obiceiurilor strămoșești. Pentru ei Legea era intangibilă, cuprindea totul și nu i se putea adăuga sau scoate ceva, ordinea socială, culturală, personală și mai ales cea religioasă era cuprinsă aici. Erau considerați cei curați și formau un grup aparte dintre laicii cei mai zeloși. Filacteriile mari, pe care le purtau pentru a fi văzuți, erau niște pungulițe din piele în care erau puse cuvinte din Lege. Aceste pungulițe erau purtate una pe frunte, ca să arate că toată înțelepciunea lor este Legea, alta pe brațul stâng, ca să fie cât mai aproape de inimă și indica faptul că ei iubesc Legea mai presus de orice. Și unii scribi făceau parte din gruparea fariseilor.

Lucrul acesta, la prima vedere, pare bun și ne întrebăm: De ce Isus îi atacă atât de vehement? Fiindcă în concepția lor viața era pentru Lege și nu Legea pentru viață și din acest motiv erau lipsiți de caritate față de alții, dar față de interesele lor găseau mereu o portiță de scăpare în a ocoli Legea. Făceau din Lege o religie și din afirmarea ei un ritual, dar nu pe bază de credință. Din acest motiv au ajuns apărătorii unui mit în care nu credeau, însă cereau altora ascultare oarbă, fiindcă era în interesul lor să fie considerați lumina neamului, adică rabi, învățători.

Isus îi numește fățarnici și ipocriți deoarece ei știau foarte bine că fidelitatea față de Dumnezeu – pe care o cerea Legea – nu se reduce la niște rituri și jertfe, cunoșteau că există prescrieri mai importante în Lege, cum erau cele referitoare la dreptate și milă, dar infiltrau în sufletele celor de rând teama că se vor pierde, dacă nu împlinesc prescrierile rituale și dacă ar îndrăzni să se prezinte înaintea lui Dumnezeu cu mâinile goale, deoarece darurile credincioșilor devenise esența Legii, fiindcă le convenea de minune. Într-un cuvânt: au materializat spiritualitatea Legii cu bună-știință. Cărturarii și fariseii, prin tot comportamentul lor, arătau fidelitate față de Iahve, dar în realitate, religia pe care o mărturiseau era străină de credință și în loc să-i conducă pe oameni la Dumnezeu, nu făceau altceva decât să le atragă privirile asupra lor. Isus ia atitudine forte împotriva lor deoarece, când în conștiința omului de rând se cuibărește legalismul, se blochează avântul credinței, chiar dacă aparențele sunt salvate.

Legalismul poate fi întâlnit și printre creștini?

Așa cum legalismul l-a împiedicat pe poporul iudeu de a urca pe treapta credinței necesară în a-l recunoaște pe Isus ca Mesia, tot așa constituie un pericol pentru poporul creștin în a denatura fața împărăției lui Dumnezeu, eficacitatea sacramentelor, înțelesul Scripturii. Ambiguitatea interesată a fețelor bisericești sau ignoranța în probleme de credință dă ocazie la secte, schisme și erezii. Această duplicitate se poate găsi și în sânul familiei: părinții cer ascultare și respect din partea copiilor în numele religiei, dar în faptele lor de fiecare zi nu pun decât o spoială de credință.

Isus nu neagă nimănui dreptul de a învăța, dar neagă oricui atitudinea de fățărnicie și putem spune că manipularea adevărului constituie ipocrizia secolului nostru. Filacteriile fariseilor le putem găsi în multe semne creștine pe care le poartă mulți, dar n-au nimic de-a face cu credința, ca de exemplu: cruce la piept cu lănțișor de aur, icoane în casă, fața lui Isus pe tricou etc.

Spre primele locuri se înghesuie mulți și nici n-ar fi atâtea bisericuțe creștine, dacă n-ar fi atât de râvnit primul loc. Chiar și ucenicii lui Isus se certau între ei pentru primul loc (Mc 9,35) și mama fiilor lui Zebedeu n-a ezitat să se apropie de Isus pentru a-i cere primul loc la dreapta și la stânga lui pentru odraslele ei (cf. Mt 20,21).

De mult timp s-ar fi convertit la credință toți locuitorii pământului, dacă n-ar fi în sânul Bisericii atât de râvnit primul loc. Virtutea credinței este atât de frumoasă încât și duplicitatea, ipocrizia, fățărnicia vrea s-o îmbrace, numai să poată ocupa catedra lui Moise.

Dacă profetul Malachia înfierează pe preoții care ajung să fie blestemați de Dumnezeu, fiindcă s-au îndepărtat de calea cea dreaptă și s-au făcut piatră de poticneală pentru popor prin învățătura și comportamentul lor, ce va fi atunci de aleșii Domnului care dau scandal și fac să fie disprețuit însuși Dumnezeu, zicând: Nu există nici un Dumnezeu și dacă există, este nedrept, neputincios, orb, părtinitor, uituc etc. Cum de tolerează asemenea fărădelegi? Malachia arată măreția lui Dumnezeu prin cuvintele “rege mare… și numele meu este înfricoșător printre popoare”. Ori, ce poate fi mai rău decât să te apropii de un astfel de Rege mare cu daruri mizerabile? Slujitorii cultului decăzuseră atât de mult că opreau din jertfe ceea ce era mai bun pentru ei și ofereau lui Dumnezeu ceea ce era mai rău, asemenea lui Cain, și voiau ca prin ele să atragă binecuvântarea lui Dumnezeu asupra poporului. De aceea Dumnezeu zice: “Voi schimba în blestem binecuvântările voastre”, adică: jertfele voastre de mulțumire mă nemulțumesc, mă jignesc profund, fiindcă ritul vostru de jertfă nu-i pornit din credință și în acest caz voi, preoții mei, jucați teatru și din cauza voastră și-a pierdut credința poporul meu. Priviți! Fiii poporului meu se căsătoresc cu persoane străine, păgâne și cum se scuză? “Nu avem, oare, toți un singur tată?” (pe Adam?) “Oare nu ne-a creat pe toți un singur Dumnezeu?” Dacă – fie iudei, fie păgâni – toți avem un singur Creator, de ce nu ne-ar permite căsătoria între noi? Scuza ascunde interes personal, desfrâu, lipsă de credință.

Câte scuze de acest fel nu întâlnim și azi? Mulți spun: “Toate religiile sunt bune. Toți avem același Dumnezeu” etc. Dar ce se ascunde sub toate acestea?

Cum de a apărut la Tesalonic o comunitate creștină atât de zeloasă față de credința în Cristos?

Sfântul apostol Paul ajunsese aici cu trupul plin de rănile și vânătăile primite în urma biciuirilor, venise aici fără dorința de câștig material, ci din contra, venise cu dorința de a-și da chiar propria viață pentru credința tesalonicenilor. Aceștia au înțeles mărturia lui: ea nu ne poate veni decât din partea lui Dumnezeu.

Mărturisirea pe care v-o fac este strict personală. Am toată stima față de confrații mei preoți care lucrează cu zel în via Domnului, dar eu: deseori v-am făcut moralŽ la predică, fiindcă nu mi-am dat tot interesul să mă pregătesc în doctrină; deseori graba de la sfânta Liturghie și de la alte acțiuni liturgice am datora-o intereselor meschine: sport, politică, întâlniri colegiale etc, deseori am lipsit de la confesional datorită unor presupuneri nedemne, ca: degeaba vă spovediți, că tot răi rămâneți etc. Nu v-am inițiat în practicile de pietate și îngrijirea bolnavilor acasă – de vinerea întâi din lună – din comoditate. Uneori am făcut lucrări și v-am cerut bani, fiindcă speram să-mi mai rămână și pentru alte interese personale. Deseori m-am bucurat când mi-ați dat și am zis: Bun obicei, dar eu am uitat că sunt atâția mai săraci ca mine și ar fi cel mai bun obicei dacă le-aș duce cele strict necesare pentru viață. M-am plâns deseori că n-am, că parohia este săracă, spre a vă stoarce mila și să contribuiți mai mult la colectă, dar n-am ezitat să fumez țigări de lux și să beau vinuri alese, pe care voi nu le aveți nici la marile sărbători… Este drept: nu v-am impus obligații imposibil de purtat, dar nici la cele grele pe care firea sau societatea vi le impune, n-am pus umărul. Dacă v-am iubit? Ca să nu vă mint, mă las în seama judecății lui Dumnezeu. Oricum, simt că sunt departe de ceea ce era sfântul Paul față de tesaloniceni, fiindcă eu m-am bucurat când m-ați lăudat și m-am întristat când m-ați criticat. Eu nu v-am dat, nu viața mea, dar nici evanghelia lui Cristos așa cum ar fi trebuit.

O altă problemă ce mă frământă este și aceasta: oare prin această mărturisire nu fac tot un act de ipocrizie? Credeți că voi fi altfel de acum încolo? Credeți că îndrăznesc să cer mila rugăciunilor voastre? Îmi pare rău că v-am arătat atât de mult omul din mine și nu pe Cristos. Voi, în calitate de mădulare ale trupului mistic al lui Cristos, el fiindu-vă Capul, aveți tot dreptul să-mi spuneți: Vai ție, fățarnicule! Ai apărut în fața noastră cu haine strălucitoare la altar, cu Scriptura în mână la amvon, dar nu și cu strălucirea credinței în cuvinte, nu cu strălucirea speranței pe frunte, nu cu strălucirea iubirii în fapte. Vai ție, că te-am numit “părinte” și nu ne-ai fost, nu ne-ai tratat ca o mamă, așa ca Paul pe tesaloniceni, ci ca un năimit, ca un slujbaș pentru plată… Acum sunt la discreția voastră și puteți face ce vreți cu mine: dacă îmi spuneți să plec, plec din mijlocul vostru. Dacă îmi spuneți să rămân, mai rămân, dar cu rușinea și povara vinovăției mele în spate. Ce să vă mai rog? Primiți-mi, dacă puteți, mărturisirea ca pe un act de sinceritate, acum, în ceasul al 12-lea. Amin.

Ritul latin