Start > Ritul latin > Duminica a XXIII-a de peste an

Duminica a XXIII-a de peste an

11 July 2008
924 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XXIII-a de peste an (Anul A)

Motivul dominant al textelor liturgice din această duminică este iubirea, iubire care ne face solidari unii cu alții și responsabili unii față de alții. Iubirea înțeleasă în sens creștin este ca “un meridian care întretaie toate paralele vieții”.

În societatea noastră de astăzi se vorbește foarte mult despre iubire; se vorbește în mod drept sau nedrept. Oare nu riscăm să facem același lucru și noi, creștinii, care știm că iubirea este principiul, centrul și scopul activității noastre de ucenici ai lui Cristos?

Alături de iubire, liturgia cuvântului de astăzi ne vorbește despre corectarea fraternă: corectarea nu înseamnă numai să dai ajutor, să ridici pe cel care a căzut în mâinile tâlharilor, ci mai înseamnă și ajutorul pe care îl putem da sub o formă sau alta – punându-ne în gardă împotriva eventualelor pericole care amenință pe aproapele nostru. Corectarea fraternă este acțiunea cea mai convingătoare și eficace de îndreptare în bine, deoarece este exercitată în numele iubirii. Aceasta, chiar când ridică glasul pentru a dojeni sau reproba, este totdeauna intenționată de o voință în bine. Aproapele nu se simte judecat, cenzurat, condamnat, dar susținut, corectat, îndreptat. Numai în iubire corectarea este fraternă.

În cadrul comunității, corectarea este un eveniment reciproc, deoarece nimeni nu poate avea pretenția de a fi perfect, imun de greșeli și de căderi, e necesară corectarea, dar să fie sinceră și din toată inima, dar nu numai în disponibilitatea de a corecta, dar și în a accepta corectarea. În biserica apostolică corectarea fraternă era expresia privilegiată și primordială a iubirii. Ea apare ca responsabilitate pentru integritatea morală și mântuirea aproapelui, fiind practicată activ prin avertisment, îndemn, edificare. Toți sunt chemați să se corecteze unul pe altul și aceasta din dragoste față de Dumnezeu.

Responsabilității fiecăruia de a corecta frățește pe ceilalți trebuie să-i corespundă responsabilitatea de a accepta corectarea în spirit de încredere și umilință. Din păcate orgoliul care este în noi, tinde să ne facă tot mai refractari față de orice observație făcută la adresa noastră. Dar numai cu condiția de a ne elibera de ea și încrezători în iubire, cu suferință desigur vom progresa în bine și vom putea favoriza progresul comunității noastre. “Pentru moment orice corectare, nu pare să aducă bucurie, dar numai tristețe, dar după aceea, celor instruiți de ea le dă rodul păcii și al dreptății” (Ev 12,11).

Isus spune deschis: este necesară avertizarea, uneori și mustrarea, dar aceasta trebuie să se facă în spirit de dragoste și frăție. Nu trebuie să strigăm pe stradă împotriva greșelilor semenilor noștri, nici să le discutăm cu alții. Critica atunci este constructivă când nu vrem să-l blamăm, să-l înjosim pe celălalt, ci să-l ridicăm, să-l îndreptăm. În principiu este incorectă atitudinea de condamnare, de disprețuire prin care nu-l ridicăm pe semenul nostru, ci mai mult, îl cufundăm în mocirla greșelilor și a slăbiciunilor lui. Noi nu putem uita niciodată, nici măcar pentru o clipă că suntem fiii unui Dumnezeu milostiv. Suntem ucenicii acelui Isus, care nu a aruncat cu piatra nici în femeia adulteră, nici în fiul risipitor, nici în Maria Magdalena, nici în Zaheu cel disprețuit, nici în Petru care l-a tăgăduit, dar a aruncat către ei “furia” salvatoare a iertării. Isus se bucură împreună cu creștinul pentru drahma găsită, pentru oaia care fusese pierdută, pentru fiul risipitor care se întoarce la casa părintească. El se unește cu îngerii cerului în bucuria pe care o simte la întoarcerea păcătoșilor, la convertirea oamenilor.

Evanghelia de astăzi se adresează nu numai acelora care se angajează la această mustrare frățească. Din ea pot învăța și cei către care este îndreptată mustrarea, avertismentul frățesc. Respingerea criticii înțelepte și juste este semnul aroganței și al incapacității de a progresa. În fața criticii, trebuie să ne deschidem mintea și inima, trebuie să deschidem larg porțile mândriei noastre. Sf. Augustin, notează în Confesiunile sale: “Prietenii lingușitori ne fac rău; în timp ce dușmanii gălăgioși, de obicei ne corectează”. Un om poate ocoli capcana măgulirii numai dacă lasă loc în inima sa pentru critică. Este posibil ca un avertisment dur și serios să rănească sensibilitatea noastră, dar este ca și bisturiul chirurgului care ne vrea numai binele. Nu există faptă bună mai mare, decât a elibera pe alții de lanțul păcatelor, și a-i face se fie oameni mai buni, mai deosebiți.

În prima lectură vedem cum profetul Ezechiel a trăit marea criză religioasă provocată de ruinarea națiunii și exilul babilonian (587-538). Viața lui spirituală se situează în contextul unei crize a credinței, cu atât mai înverșunată cu cât puterile totalitariste au adus-o și au menținut-o în această noapte fără speranță. Profetul descoperă un aspect al chemării sale, el va supraveghea și va sta la pândă pentru credincioșii săi ca acele santinele care trebuie să dea alarma la apropierea dușmanilor.

Lectura a doua luată din scrisoarea către Romani ne vorbește despre iubirea cu care suntem datori unii față de alții. În capitolele precedente, Sfântul Paul vorbise despre plătirea tributului și a datoriilor: nu vrea să audă de creștinii care se sustrag de la îndeplinirea datoriilor. Dacă de la unele datorii se mai pot sustrage creștinii, de la iubirea unuia față de alții nu se poate sustrage nimeni pentru că aceasta este legea fundamentală a creștinului. Sf. Paul spune că există un cont deschis care nu va fi închis și nici nu-l va putea închide creștinii: acesta este contul iubirii.

Nimeni nu poate să spună: am iubit destul pe aproapele meu; am făcut tot ceea ce am putut din partea mea; să facă și alții cât am făcut eu. Cu siguranță nu putem spune așa ceva, așa cum nu putem spune că am iertat destul.

Nu suntem datori la vreo bancă sau vreunui creditor, și nu suntem datori cu bani ci cu mult mai mult. După spusele Sfântului Paul, suntem datori cu dragoste reciprocă, această dragoste are o istorie deosebită și sângeroasă. Când Isus își predica dragostea și cu faptele sale o dovedea, mulți oameni au răspuns cu ură. Ucenicii săi se adresau oamenilor cu aceeași dragoste pe care o învățase de la Isus și din această cauză au terminat viața lor ca martiri.

Ce să-i spunem noi omului modern care-și laudă bomba atomică și care nu este dispus să-și achite datoria de dragoste? Aceasta este de fapt tragedia cea mai mare a lumii de astăzi: este îndatorată. Putem auzi la radio sau televiziune cutare țară are datorii și că prin diferite țări, care au imense bogății naturale, dispun de o industrie modernă, dar în același timp sunt fatal îndatorate în dragoste. Ei sunt datori față de popoarele asuprite, năpăstuite pe care ar trebui să le sprijine nu cu armament, ci cu dragoste.

Dar să nu mergem așa departe, să privim în jurul casei noastre! Un proverb chinezesc spune: “Mai mult contează să fii bun acasă, decât sfânt undeva departe”. Datoria dragostei trebuie să ne-o achităm în primul rând față de cei care trăiesc în preajma noastră. Noi trebuie să iubim nu omenirea îndepărtată, ci pe omul care trăiește lângă noi. Dacă seară de seară am privi în interiorul sufletului nostru, ne-am da seama cât bine am realizat astăzi, cu câtă zgârcenie am împărțit aurul bunătății, deși uneori este suficient atât de puțin pentru a face un dar semenilor noștri! Acest lucru îl ilustrează și întâmplarea următoare. Un domn, pe nume Schwann, care locuia la țară, călătorește la oraș. Negăsind la hotel o cameră cu un pat, este nevoit să accepte una cu două paturi: deci, să aibă un coleg de cameră. Lângă patul colegului vede un baston: sărmanul încă din război rămăsese șchiop. Acesta îl roagă pe domnul Schwann să nu aprindă lumina căci el ar vrea să doarmă. Înainte de a adormi au stat puțin de vorbă:

- Ați venit să participați la vreun congres – îl întreabă șchiopul.

- Nu, cu totul altceva m-a făcut să vin la oraș.

- Vreți poate să vă sinucideți?

- Nu, Doamne ferește! Dar dacă vă interesează, vă spun: am un copil la școală și pentru el am venit. Este un copil robust, dar psihic este foarte sensibil; chiar și numai o umbră care cade asupra lui îl poate întrista. Acum este amărât pentru că dimineața când merge la școală și ajunge la barieră, de obicei trece trenul de dimineață. El stă și așteaptă ca să facă din mână la călători, dar nimeni nu-i răspunde. Eu îi înțeleg pe călători; nu poți sili pe nimeni ca să răspundă la semnul unui copil. Iar copilul, din cauza aceasta este atât de amărât că nu are chef nici de învățat, nici de joacă.

- Acum înțeleg pentru ce ai venit în oraș. Mâine dimineață, ca un tată bun, vei urca în trenul de dimineață pentru ca făcând din mână să răspundeți la semnul copilului de la barieră.

- Exact!

- Știți domnule – continuă șchiopul, eu nu-i iubesc pe copii. Și aceasta pentru că soția mea a murit la nașterea unui copil. Eu, chiar că n-aș răspunde la semnul unui copil, deoarece cu aceasta l-aș înșela.

- Nu spuneți așa ceva – zice domnul Schwann – doar o fac din dragoste… Cu aceasta se termină conversația și amândoi adorm. Dimineața, când tatăl se trezește și se uită la ceas, constată că dormise mai mult și pierduse trenul de dimineață. Dar, iată, colegul de cameră, nu mai este, a plecat. La prânz, când domnul Schwann îl întâlnește pe copil, acesta radiind de bucurie îi spune: – Închipuie-ți tăticule, cineva din tren mi-a făcut semn. Era probabil un nene șchiop pentru că și-a legat de baston batista și așa îmi facea semn.

Poate că această întâmplare este o creație imaginară a scriitorului, dar ea ne învață un adevăr important: anume, că de multe ori și un gest neînsemnat, mărunt, este suficient pentru a ne plăti datoria față de semenii noștri însemnați de dragoste. În decursul istoriei s-a vărsat foarte mult sânge pentru ca unii să poată domni peste câte o porțiune de pământ. Și astăzi se întreabă mulți: a cui va fi lumea? Putem răspunde împreună cu parohul de Ars: a aceluia care o va iubi mai mult. Cu dragostea putem cuceri familia noastră, pe colegii noștri, lumea cea mică în care trăim. Pentru aceasta nu trebuie fapte senzaționale, ci numai un dram de dragoste.

Să-l rugăm pe Mântuitorul, care se află în mijlocul nostru în această adunare sfântă să ne dea și nouă un dram de dragoste, pentru ca astfel să ne putem arăta dragostea unii față de alții, pentru că numai El știe ce și cum trebuie să iubim.

Mihai Iștoc

Ritul latin