Start > Ritul latin > Duminica a XIV-a de peste an

Duminica a XIV-a de peste an

5 July 2008
1,841 afișări

Autor: pr. Daniel Iacobuț
Duminica a XIV-a de peste an (Anul A)

De multe ori copiii ne pun în încurcătură prin întrebările lor, mai ales atunci când ne întreabă: “de ce?” Un filosof faimos (Heidegger) spunea studenților săi: “dacă doriți să progresați, atât în filozofie cât și în religie, lăsați-vă întrebați de către un copil… nu va fi mereu posibil să dați un răspuns, dar cel puțin vă va ajuta să vă apropiați de adevăr”. Dumnezeu se descoperă celor mici… Întrebările copiilor sunt în același timp simple și profunde, fiind, în realitate, aceleași întrebări pe care adulții au încetat să și le pună, poate pentru că se gândesc că este inutil să cauți un răspuns și că sunt alte întrebări mai serioase în viață.
Din evanghelii știm că Isus era un om al rugăciunii, că de multe ori își petrecea noaptea rugându-se singur, că i-a învățat pe ucenici “Tatăl nostru”; totuși, cu excepția evangheliei sf. Ioan, celelalte trei evanghelii (Matei, Marcu și Luca), prea puțin ne vorbesc despre cum se ruga Isus Tatălui ceresc, despre ce spunea Isus în momentele sale de rugăciune. Unul dintre aceste rare pasaje este cel din grădina Ghetsemani, dar și cel pe care tocmai l-am ascultat în Liturgia Cuvântului din această duminică: “Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici”, adică celor simpli, celor săraci în duh.
Aceste puține dar esențiale cuvinte ale lui Isus ne revelează care era spiritualitatea sa, raportul profund familiar cu Dumnezeu, bucuria sa de a-l numi “Abba – Tăticule”. Isus ne este înfățișat ca un fiu care își laudă Tatăl când descoperă plin de uimire cum vede raportul său cu oamenii. Isus se roagă pornind de la experiența trăită zi de zi alături de oamenii cărora le anunța venirea împărăției lui Dumnezeu; iar această experiență era marcată de constatarea că sunt cei mici, săracii cu duhul, copiii, păcătoșii cei care primeau cu bucurie vestea cea bună a împărăției, în timp ce înțelepții și pricepuții timpului, adică scribii și fariseii, de pe piedestalul științei și al bogăției lor, refuzau evanghelia.
Înțelepții și pricepuții, precum și bogații și puternicii din orice timp, resping noutatea evangheliei pentru că au pretenția de a ști deja cine este Dumnezeu; iar bunăstarea lor socială și economică le dă iluzia că sunt autosuficienți, că nu au nevoie să își schimbe viața, și astfel nici de harul și iertarea lui Dumnezeu nu le sunt necesare. Cu această rugăciune a lui Isus este în perfectă sintonie și rugăciunea care caracterizează sufletul Sfintei Fecioare, Magnificat: “Sufletul meu preamărește pe Domnul, pentru că a privit la smerenia slujitoarei sale… i-a dat jos de pe tron pe cei puternici și i-a înălțat pe cei smeriți, pe cei lipsiți i-a umplut de bunuri, iar pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale…”.
Una din întrebările care ne-ar putea apropia de ipostaza “celor mici” cărora li se descoperă venirea împărăției ar putea fi aceea care indică o inimă mereu deschisă: “cum să îl cunosc pe Dumnezeu?”. Din cuvintele lui Isus pe care le-am ascultat rezultă cum cunoașterea lui Dumnezeu nu este o cucerire a științei; misterul profund al lui Dumnezeu nu poate fi ajuns numai cu rațiunea umană, pe care Dumnezeu ne-a dăruit-o, dar care e atât de limitată. Evanghelia acestei duminici ne spune că pentru a ajunge la cunoașterea lui Dumnezeu trebuie să intrăm într-o relație profundă cu Fiul, cu Mântuitorul Isus, unicul căruia Tatăl i s-a descoperit din veșnicie: “pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni, decât numai Fiul și acela căruia Fiul vrea să-i descopere”. Nu trebuie să înțelegem această expresie drept o excludere pentru că toți oamenii sunt chemați la mântuire prin cunoașterea adevărului, care este Dumnezeu însuși. Ceea ce este cerut în schimb pentru o autentică cunoaștere a lui Dumnezeu este atitudinea de umilință și dorința vie de a primi cunoașterea adevărului prin Cuvântul lui Dumnezeu și prin acel dialog interpersonal fără de care nici un credincios nu poate trăi, rugăciunea.
Și atunci ce este umilința? Iată o altă întrebare simplă și profundă pe care un copil ne-ar putea-o adresa. Cuvântul “umilință” vine din cuvântul latin “humus”, adică acel teren bogat de substanțe vegetale în descompunere care este într-un mod particular potrivit să primească și să facă să crească sămânța… A fi umili nu înseamnă a se disprețui sau a se anula …ci a recunoaște cum suntem într-adevăr: să ne amintim că suntem humus, cu alte cuvinte suntem “pământ și în pământ ne vom întoarce”- cum spune Biblia (3,19) – și că acest humus, însă, este terenul potrivit să primească și să facă să rodească sămânța Cuvântului lui Dumnezeu. Eșecurile noastre, greșelile și chiar păcatele noastre – dacă sunt recunoscute și asumate: iată umilința – pot deveni terenul care să primească darul cel mai important al lui Dumnezeu, milostivirea sa.
Există un episod în viața unui sfânt austriac din sec. al XIX-lea, Sf. Clement, care ne prezintă într-un mod sugestiv trăirea umilinței: odată mergea să cerșească pentru orfanii de care avea grijă și trecând prin fața unui han, unul din clienții aflați acolo văzându-l l-a scuipat în față: ” Ceea ce mi-ai făcut mie este drept” i-a spus sf. Clement, “acum însă dă-mi ceva și pentru orfanii mei…”. Biografii ne spun că acest om a fost atât de impresionat de umilința sfântului că și-a schimbat viața și a devenit un binefăcător generos.
Umilința este într-adevăr fundamentul tuturor virtuților creștine, căci chiar dacă le-am avea pe toate, dar nu am avea umilința, nu am fi plăcuți în fața lui Dumnezeu. Și această umilință o putem învăța: de la Cristos însuși, așa cum ne spune Evanghelia de astăzi: “învățați de la mine căci sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre”. Iată de ce Isus ne invită să mergem la El: să înțelegem, să experimentă și să imităm blândețea și smerenia, umilința inimii sale. Aceste două virtuți ne arată atitudinea lui Isus față de Dumnezeu și față de oameni. Față de Dumnezeu apare atitudinea de încredere, ascultare și docilitate. Față de oameni are o atitudine de deschidere, de răbdare, discreție, disponibilitate la iertare și chiar la slujire. Aceste atitudini, prin apropierea față de Isus, pot și trebuie să devină definitorii și pentru inima oricărui creștin.
În cadrul invitației sale, Isus adaugă o frază care poate să pară surprinzătoare: celor osteniți și împovărați Isus le spune să ia jugul său asupra lor: “Luați jugul meu asupra voastră”. Dacă aceste persoane sunt deja ostenite și împovărate, de ce le propune Mântuitorul o greutate în plus, un alt jug? Dar din următoarele cuvinte spuse de Isus putem înțelege că e vorba de un jug care face toate celelalte lucruri mai ușoare: “veți găsi odihnă pentru sufletele voastre. Căci jugul meu e dulce și povara mea e ușoară”. Jugul lui Isus este cel al iubirii, iar iubirea face ca lucrurile să devină ușoare, după cum spunea și sf. Augustin: “Unde este iubire nu este chin, trudă; iar dacă este aceasta e iubită”.
Un misionar ne povestește că pe o cărare de munte periculoasă și plină de pietre a zărit o fetiță care își purta în cârcă fratele mai mic. “Dragă fetiță”,încercă să o compătimească misionarul pe aceasta, “ce greutate porți în spate!”. Ea însă i-a răspuns: ” Nu este o greutate, părinte. Este fratele meu!”
Atunci când suntem obosiți și în dificultăți de tot felul, trebuie să ne amintim de aceste cuvinte ale lui Isus care ne ajută se ieșim din noi înșine pentru a trăi în iubire. Încercările vieții pot avea efectul închiderii în noi înșine, egoismului. Isus ne invită să luăm jugul său cu iubire, adică să primim totul în unire cu El și pentru binele fraților noștri. De ce mai este ușor acest jug? Pentru că Isus nu face să aibă întâietate legea, porunca, ci harul său și bucuria primirii iubirii lui Dumnezeu. Aceasta este noutatea lui Isus: mai întâi uimirea în fața Evangheliei și primirea sa și numai apoi, ca un răspuns plin de bucurie, legea morală. Iar jugul lui Isus este ușor și pentru că El este un maestru care nu-și abandonează niciodată ucenicii, dar le stă mereu alături cu puterea iubirii sale milostive.

Ritul latin