Start > Ritul latin > Duminica a XX-a de peste an

Duminica a XX-a de peste an

11 July 2008
1,310 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XX-a de peste an (Anul A)

Operele minunate înfăptuite de Isus sunt însoțite de uimirea profundă a apostolilor și a popoarelor prezente și viitoare. În schimb, astăzi această uimire, exprimată prin acel strigăt de fericire, o întâlnim la Cristos însuși, surprins de marea credință întâlnită la femeia păgână.

Evanghelia de azi ne poartă în afara granițelor istorice și geografice ale Palestinei, dar această deplasare are un scop teologic: ea arată că Dumnezeu nu e Tatăl și Salvatorul unic al poporului evreu, moștenitorul vechii Alianțe, dar că e Dumnezeul tuturor popoarelor. Însăși viața și activitatea lui Isus anunță această întâlnire a lui Mesia cu femeia cananeancă.

Atitudinea lui Isus nu e lipsită de tulburare. La strigătul mamei plin de speranță, la chemarea “Doamne, Fiul lui David”, pentru vindecarea fiicei sale, Cristos nici nu răspunde. Se repetă parcă evenimentul de la nunta din Cana când Isus părea că o refuză până și pe mama sa. Se interpun apostolii pentru a o asculta: “Vezi că strigă în urma noastră”. Dar Isus are o logică în comportamentul său: desfășurarea misiunii pentru care a fost trimis de Tatăl este legată de viața pământească, “de oile pierdute ale casei lui Israel”. El nu răstoarnă planul care-și are timpurile și legile sale, în care se reflectă însăși voința Tatălui, Cristos fiind împlinirea alegerii lui Israel.

Credința și încrederea femeii însă nu cedează sub povara refuzului deși Domnul se manifestă foarte dur, aproape lipsit de milă. El își motivează atitudinea spunând că e trimis la oile pierdute ale casei lui Israel și nu e permis ca pâinea copiilor să fie dată câinilor… Nu ne-am mira dacă mama ar sări jignită și ar lua-o la fugă. Cum e posibil ca să asemeni cu un câine o mamă care apelează pentru copilul ei? Femeia însă nu renunță pentru că a înțeles probabil că reproșul dur nu era pentru umilirea ei, dar era un avertisment dat iudeilor.

Iată aici o femeie care tânjește după firimiturile acelei pâini pe care o refuză atât de mulți dintre evrei. Câți nu s-au scandalizat și l-au părăsit pe Isus după înmulțirea pâinilor! Nu, nu le trebuia lor pâinea cerească pe care le-o oferea Isus. Dar această femeie se umilește, cerșește firimiturile iar încrederea ei prinde și mai mult elan. Tocmai acest lucru l-a voit Isus. El a voit ca apostolii să înțeleagă că omul numai într-un singur mod poate influența pe Dumnezeu: cu credința și umilința sa.

Deschiderea Evangheliei mântuirii și spre lumea păgână e cerută cu insistență, oarecum invocată de răspunsul curajos și umil al femeii, care contrastează cu răspunsul dur al lui Isus. Această dramă a mântuirii a ajuns la actul său final, atinge intensitatea sa cea mai expresivă. Isus însuși se simte dezarmat de incomparabila credință a femeii păgâne. Recunoscut de ea de două ori Isus se arată în toată identitatea sa de Mesia eliberator. Credința solidă și profundă a cananeencei a obținut ceea ce voia și ceea ce inima ei de mamă atât de încercată crezuse și sperase. Această întâlnire uimitoare cu Isus, Mântuitor și al celor “străini”, se încheie cu exclamația lui Cristos: “Femeie, mare este credința ta! Facă-se după cum voiești”. Dorința femeii a întâlnit plinătatea dorințelor Tatălui; nu a obținut favoruri în sensul de firimituri neînsemnate, dar în sensul unei participări depline la ospățul mântuirii. Credința acestei femei – credință exemplară și pentru noi – e foarte asemănătoare cu cea a centurionului din Cafarnaum (Lc 7,1-10). Și pentru acel păgân răsună strigătul minunat al Domnului: “adevăr vă spun: nici în Israel nu am găsit o credință așa de mare. Mergi și fie după credința ta” (Mt 8,10.13).

Miracolul implorat se realizează deoarece această femeie a crezut în misterul lui Isus.

Cu umilința sa ea a înțeles că ceea ce îi cerea lui Isus era un har. Propria putere a credinței sale a determinat-o să spere împotriva oricărei speranțe. Și a fost răsplătită. Credința în Isus a femeii păgâne devine exemplu de credință pentru oricare dintre creștini. Tot ceea ce noi suntem și avem – în afară de greutatea păcatelor noastre – e darul lui Dumnezeu. El, prin Isus Cristos înviat, e mereu în drum spre noi, mai ales pentru cei care sunt “străini” și “îndepărtați” de harul lui Dumnezeu. O credință luminoasă în misterul lui Isus Cristos ne ajută în primul rând să cerem harul și milostivirea sa pentru noi, cei asaltați și chinuiți de rău, asemenea fiicei cananeencii. Credința ne va aminti mereu că Dumnezeu e Tatăl milostiv al tuturor oamenilor: credincioși și necredincioși, toți fiind chemați la mântuire.

Realizarea acestei “minuni” răstoarnă timpul rezervat încă poporului ebraic. Dar în virtutea credinței care se inserează în adevărata descendență a lui Avram, Isus acordă binecuvântarea divină. Contează mai puțin apartenența geografică și socială, dar recunoașterea lui Cristos și încredințarea totală Lui.

Desigur, fiecare dintre noi are modul propriu de a comunica cu Dumnezeu. De cele mai multe ori însă, întâmpinăm dificultăți în rugăciune deoarece nouă ne lipsește simplitatea și încrederea. Evanghelia este școala rugăciunii, ea se adresează tuturor oamenilor, dar în mod special celor “străini” și “depărtați” de Dumnezeu.

Să ne rugăm cu toată simplitatea și cu credință, asemenea femeii din Evanghelia de azi pentru fiica sa bolnavă. Ea, o non-iudaică, se adresează Domnului cu expresiile curajoase ale celor credincioși: “Fiul lui David…, ai milă de mine” ca și cei zece leproși (Lc 17,13), ca orbul din Ierihon. Pentru ca rugăciunea noastră să fie simplă să ne adresăm lui Dumnezeu cu inima deschisă și sinceră, fără a folosi formule lungi și complicate.

Dar e posibil ca Isus să nu răspundă imediat la rugăciunea noastră din diferite motive. Aceasta presupune să facem încercarea perseverenței. În ciuda tăcerii indiferente a lui Isus, femeia continuă să-L roage, ca și Iair care stăruia în cererea sa (Lc 8,50). Ea deranjează apostolii; este ca prietenul inoportun. Însă perseverența e una din caracteristicile decisive ale rugăciunii. “Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Căci oricine cere primește, cine caută găsește, iar cui bate i se deschide” (Lc 11,9-10).

Femeia nu se descurajează de răspunsul dat de Isus apostolilor. În cuvintele pe care ea le înțelege știe să laude speranța care rămâne: …trebuie să cadă firimiturile de pe masă. Numai că de multe ori noi cedăm, ne descurajăm, iar flacăra speranței începe să se stingă. Să facem ca rugăciunea noastră să fie animată de forța speranței ca și cea a cananeencei.

Apoi în toată intervenția sa femeia se comportă cu simplitate. Ea își exprima toată sărăcia sa. Prin ea l-a recunoscut pe Domnul. Cu cât ia mai mult cunoștință de sărăcia sa, cu atât se încrede mai mult în Domnul.

Pentru credința și simplitatea rugăciunii sale, femeia a fost primită la masă. Și noi suntem invitați la masa Euharistică, să ne împărtășim cu “pâinea fiilor” – cum o numește Isus – care e însăși viața sa. Singura condiție e credința și curăția inimii. Participând la această masă, sărăcia noastră e îmbogățită de măreția lui Dumnezeu. Să intrăm la banchetul euharistic cu dispoziție și dorința femeii feniciene, cu foamea noastră susținută de credință.

Iubirea lui Dumnezeu față de oameni a culminat în misterul pascal și se perpetuează cu aceeași intensitate mai ales la jertfa euharistică. Dragostea sa se îndreaptă către toți oamenii.

Dar în mentalitatea religioasă a poporului evreu din Vechiul Testament, o linie de demarcație îl separa de celelalte popoare. Pe de o parte era Israel, poporul ales al lui Dumnezeu, moștenitorul Alianței; iar de cealaltă parte erau națiunile, adică popoarele păgâne care nu-l cunoșteau pe Jahwe, adevăratul Dumnezeu, Creatorul cerului și al pământului. Israel se considera adevăratul popor al lui Dumnezeu deoarece cunoștea și adora pe Unicul și Adevăratul Dumnezeu căruia îi dădeau cult în Templul din Ierusalim. În puterea alegerii divine, Israel se considera poporul luminii și considera celelalte națiuni ca popoare ale întunericului și ignorante.

Oracolul profetic din Isaia promite însă mântuirea și altor popoare. “Și pe străini îi voi aduce pe muntele meu cel sfânt, și-i voi bucura în lăcașul meu de rugăciune; căci Templul meu se va numi lăcaș de rugăciune pentru toate popoarele” (Is 56,6-7). “Străinii” sunt tocmai națiunile păgâne care nu vor mai fi excluși din poporul lui Dumnezeu. Încă din Vechiul Testament Jahwe se descoperă progresiv ca un Dumnezeu al tuturor popoarelor, fapt care va fi pe deplin afirmat de Isus Cristos în Evanghelie.

Totuși poporul Israelului nu l-a acceptat pe Isus Cristos și știm care a fost atitudinea și purtarea lor față de Cuvântul Întrupat, Fiul lui Dumnezeu. Sfântul Paul a mărturisit mereu că el aparține poporului ales al lui Dumnezeu. Ca dovadă a acestui atașament al său, ori de câte ori ajungea într-un oraș mai mare, căuta mai întâi sinagoga și vestea Evanghelia compatrioților săi. E drept că nu prea a avut succes, fiind primit nu numai cu indiferență, dar chiar cu ostilitate. Era considerat trădător și nu odată i-a fost primejduită viața, dar el vedea în atitudinea lor Voința lui Dumnezeu.

Pentru Sf. Paul încăpățânarea evreilor de a nu crede în Isus Cristos e “o mare durere și o suferință continuă”. În fața poziției de respingere a lui Cristos de care o mare parte din poporul ales, Apostolul neamurilor se întreabă: “Dumnezeu a repudiat oare pe poporul său?” Și răspunsul e foarte clar: Dumnezeu nu a respins pe poporul său. Poporul necredincios respinge absoluta fidelitate a lui Dumnezeu față de promisiunile sale. “Restul” – numărul mic de evrei care au crezut în Evanghelie – Sf. Paul fiind unul dintre aceștia – e zălogul restaurării viitoare.

Această speranță sigură din inima lui Paul se bazează pe misterul fidelității absolute a lui Dumnezeu: “Darurile și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile”. Mântuirea păgânilor nu implică abandonul definitiv al lui Israel. Și pentru el Dumnezeu se va arăta Părinte milostiv.

Dumnezeu nu îndepărtează nici un om și nici un popor, nici pe cei care îi refuză iubirea. El are puterea de a salva și de a întoarce răul în bine. Acest adevăr merită să fie întipărit în inima noastră datorită faptului că adesea credința noastră în bunătatea lui Dumnezeu e contrazisă de experiențe negative.

Noi oamenii, închiși în limitele noastre, cu greu acceptăm că evenimentele considerate negative sunt ca un bisturiu în mâna lui Dumnezeu. Ori de câte ori Dumnezeu operează ceva în noi, ia ceva de la noi, o face pentru ca fiind mai liberi să putem primi darurile sale prețioase. Liturgia Cuvântului din aceasta duminică ne-a prezentat credința care precede umilința în fața lui Dumnezeu, atunci când ne adresăm Lui prin rugăciune, iar prin profetul Isaia ne-a vorbit despre iubirea universală a lui Cristos. Aceeași temă a iubirii, a milostivirii Tatălui fiind prezentată și în Sf. Paul.

Rugăciunea colectei împletește aceste motive și prezintă propria iubire ca și condiție pentru satisfacerea promisiunii, pentru primirea “bunurilor invizibile”. Să ne adresăm și noi lui Dumnezeu prin această rugăciune a Bisericii: “Dumnezeule care ai pregătit bunuri invizibile pentru cei care te iubesc, trezește în noi farmecul iubirii tale pentru ca iubindu-te în orice lucru și mai presus de orice lucru, să dobândim bunurile promise de tine care depășește orice speranță”.

Isus a ascultat dorința femeii cananeence pentru a-i vindeca fiica. Desigur va împlini și rugăciunea noastră dacă va fi umilă și plină de credință, pentru a dobândi “moștenirea glorioasă în cer cu Cristos”.

Alois Balint

Ritul latin