Start > Ritul latin > Duminica a XIX-a de peste an

Duminica a XIX-a de peste an

11 July 2008
1,074 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XIX-a de peste an (Anul A)

Avem harul de a-l chema pe Dumnezeu cu numele de “Tată“: așa proclamă rugăciunea de la începutul liturghiei de astăzi. În aceeași rugăciune îi cerem lui Dumnezeu să crească în noi “spiritul de fii adoptivi pentru ca să putem dobândi moștenirea promisă”. “Spiritul de fii adoptivi” presupune mai multe elemente, cum ar fi: iubirea și încrederea, adorația și recunoștința, certitudinea că Domnul este prezent și că ajutați de el învingem orice neliniște sau frică. Această paternitate divină s-a revelat și s-a înfăptuit în noi prin Fiul lui Dumnezeu. Prin el am fost și noi adoptați ca fii. Una din învățăturile liturgiei de astăzi este victoria asupra fricii, prezența divină ca și garanție a siguranței și a seninătății noastre, trecerea de la teamă la liniște tocmai datorită acestei prezențe salvifice a lui Cristos,cu ajutorul căruia învingem orice dificultate.

Deja în prima lectură luată din cartea întâi a regilor ne este relatat un mesaj de seninătate. Ilie, profetul înflăcărat și zelos al Unicului Dumnezeu, stă în prezența Domnului pe munte. Această teofanie divină nu are loc ca la muntele Sinai, în mijlocul fulgerelor, al tunetelor, al sunetelor de trâmbiță, ci are loc în liniștea unei calde adieri de vânt. Această caldă adiere de vânt este simbolul transcendenței lui Dumnezeu, care se face prezent conștiinței dincolo de aparențele interioare sau exterioare. Dumnezeu nu este în zgomotul, în gălăgia lucrurilor și a evenimentelor; Dumnezeu ne cere și nouă calm și liniște. Numai realizând în noi starea de liniște putem simți prezența Domnului.

Putem lega această experiență a lui Ilie care a stat în prezența Domnului pe munte cu experiența lui Cristos și a noastră atunci când suntem în reculegere, atunci când vrem să ne întâlnim cu Dumnezeu. Am ascultat în Evanghelia de astăzi că Isus a dat drumul mulțimii și s-a urcat pe munte singur ca să se roage. “De ce s-a urcat Isus pe munte? – se întreabă Sf. Ioan Crizostom. Și răspunde: Pentru a ne învăța valoarea singurătății, a reculegerii atunci când ne rugăm lui Dumnezeu. Adesea Cristos se retrăgea și petrecea noaptea în rugăciune, tocmai pentru a ne avertiza că și noi trebuie să ne găsim timp și loc pentru o rugăciune liniștită. Singurătatea este mama liniștei; ea ne eliberează de orice zbucium“. Spunând că Dumnezeu s-a manifestat “într-o caldă adiere de vânt” nu vrem să spunem că aceasta ar fi toată experiența lui Dumnezeu, dar nici că ar fi o seninătate oarecare. Dumnezeu se revelează așa cum voiește, și adesea el pune sufletul nostru la încercare, suflet care este cuprins de teamă, de frică. Dar Isus a venit pentru ca să alunge frica omului, el a venit pentru a-și face simțită prezența și puterea sa divină în Biserică.

Tocmai această idee se desprinde din Evanghelie. După înmulțirea pâinilor, ucenicii, la porunca lui Isus, s-au urcat în barcă pentru a trece pe malul celălalt al lacului. “Vântul le era potrivnic și barca era purtată încoace și încolo de valuri“. Acest eveniment a fost în același timp istoric și simbolic. Sf. evanghelist Matei a văzut în acest eveniment starea Bisericii, cu obstacolele și tulburările cu care se confruntă. Dar după ce s-a rugat, Isus se întoarce la ai săi; el vine la fiecare dintre noi; el nu stă departe de Biserica sa. Rugăciunea nu l-a îndepărtat, nu l-a separat. El vine și se prezintă nu ca o “fantomă“, așa cum au crezut apostolii la prima vedere, ci se prezintă cu identitatea persoanei sale; el ne invită pe toți: “Aveți încredere, Eu sunt“. Cu acest nume “ Eu sunt” se revelase și Dumnezeu lui Moise în VT; Isus vine la noi, de aceea nu trebuie să ne temem, să ne pierdem curajul. El Cel înviat, ne conduce pe drumul acestui pământ spre Țara promisă, așa cum i-a condus Dumnezeu pe evrei prin pustiu până în țara Canaanului.

Pentru a-l recunoaște pe Isus și pentru a fi în comuniune cu puterea sa care mântuiește este necesară credința. Biserica, fiecare dintre noi, reușește să învingă frica și să depășească obstacolele numai prin credința în Cristos cel înviat, Fiul lui Dumnezeu.

Prin modul său de a acționa, Petru ne este un exemplu concret: el rămâne deasupra apelor atâta timp cât nu cedează îndoielii; când devine “om cu puțină credință” începe să se scufunde și este salvat prin invocația “Doamne, salvează-mă!” “De ce te-ai îndoit?” – este întrebarea, dar și reproșul lui Isus. În starea de dubiu, de îndoială, puterea lui Cristos se oprește. Așadar, nu trebuie să ne înfricoșăm, să tremurăm, orice s-ar întâmpla, oricâte dificultăți ar apărea. Puterea vântului îl înfricoșează pe Petru: dar nu trebuie să se întâmple așa, din moment ce Cristos este prezent. La acest curaj, la această tărie a credinței suntem invitați cu toții. Credința în Cristos cel Înviat ne dă siguranță. Înfrângerea, falimentul vechiului popor al lui Dumnezeu avea o singură cauză: necredința, lipsa de încredere în Dumnezeu.

Încrederea în Isus are un scop foarte precis: recunoașterea și încredințarea în mâinile lui, care este “cu adevărat Fiul lui Dumnezeu“. Credința care mântuiește, care permite mersul pe apă, nu este o alipire zadarnică de Isus. Și Biserica se încrede în Cristos, deci reușește să învingă teama, pentru că ea mărturisește cu tărie credința în Fiul lui Dumnezeu. Tot misterul creștin se bazează pe această credință transmisă și cunoscută de întreaga Biserică. Victoria noastră, care știe să potolească strigătul de neliniște, este deasemenea un rezultat al credinței, care simte aproape nu un om mare, o personalitate a lumii, ci pe Acela care este din veșnicie Fiul lui Dumnezeu, care a luat firea noastră omenească, prin care noi înșine am fost adoptați ca fii ai lui Dumnezeu. Evenimentul petrecut noaptea de apostoli ilustrează foarte bine viața Bisericii de-a lungul veacurilor. Dar acest eveniment devine o experiență a noastră: fiecare se confruntă cu neliniști, cu îndoieli; fiecare om are momente când îi vine “să strige de frică“. Dar este necesară credință, credința în Isus Cristos care este prezent, în Isus care prin moartea sa a distrus orice rău.

Sfântul Toma de Aquino face câteva considerații foarte frumoase cu privire la acest episod evanghelic: “Trebuie să știți că atunci când ajutorul divin este aproape, Domnul permite ca să fim loviți și mai mult, așa încât să primim ajutorul său cu o devoțiune și o mulțumire și mai mare“. Când Domnul este cu credincioșii săi ei cred cu adevărat. Petru știe ce înseamnă să te scufunzi. Și noi trebuie să învățăm împreună cu el să avem încredere și să fim tari în credință.

Curajul de a crede dă curajul de a trăi cu acea atitudine de încredere interioară și exterioară pe care rugăciunea de la început o numea “spirit de fii adoptivi“. Primul semn prin care arătăm că trăim ca fii ai lui Dumnezeu este credința noastră. Această credință va reuși să ne facă curajoși, stabili; înarmați cu ea vom depăși orice stare de îndoială, de neliniște, de frică. Tema credinței ne leagă și de lectura a doua luată din scrisoarea Sfântului Paul către romani. În acest text Sf. Paul se referă la connaționalii săi. Israeliții au fost cei dintâi care au primit darurile lui Dumnezeu: adopțiunea ca fii, alianța și darul extraordinar care l-au primit: din neamul lor s-a născut Isus Cristos. Dar ei nu au corespuns acestor daruri, ci au răspuns cu neascultare. Inima lui Paul este sfâșiată de durere și spune că ar prefera să fie “despărțit de Cristos” dacă acest lucru i-ar putea ajuta. Însă apostolul neamurilor va rezolva această dramă a sa văzând în viața Israelului un plan providențial. Toți oamenii – evrei și păgâni – obțin mântuirea nu prin meritele lor, dar numai prin credință și milostivire. Refuzul Israelului arată absența meritului și necesitatea harului, har care nu-i va fi refuzat nici lui, așa cum n-a fost refuzat nici păgânilor.

Această credință trebuie să ne caracterizeze și pe noi și prin ea vom obține mântuirea. Să cerem această credință, rugându-ne împreună cu Biserica: “Atotputernice Dumnezeule, care stăpânești peste toată creația, întărește credința noastră și fă să simțim prezența ta în orice eveniment al vieții și al istoriei, pentru a depăși orice încercare și pentru a înainta împreună cu Cristos spre moștenirea ta“.

Mihai Pătrașcu

Ritul latin