Start > Ritul latin > Duminica a XVII-a de peste an

Duminica a XVII-a de peste an

11 July 2008
1,035 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XVII-a de peste an (Anul A)

Liturgia cuvântului din duminica de a¬stăzi, împreună cu Jertfa Euharistică pe care urmează s-o cele¬brăm, ne luminează pentru a putea urma cu fidelitate calea spre Împărăția lui Dumnezeu, cale începută deja la Botez.

În timpul vieții sale pământești, Isus Cristos, vorbea dese¬ori ascultătorilor săi despre Împărăția cerurilor. Evanghelia de astăzi, încheind ciclul parabolelor despre Împărăție început acum două duminici, ni-l prezintă din nou pe Isus în mijlocul oamenilor învățându-i ce fel de atitudine trebuie să aibă față de bunurile acestei lumi, pentru ca ele să nu-i împiedice să intre în Împărăția veșnică a Tatălui.

Din cauză că limbajul omenesc fiind prea sărac pentru a arăta în ce con¬stă o astfel de Împărăție, Isus este nevoit să recurgă la dife¬rite imagini, la diferite asemănări, la parabole, pentru ca oame¬nii să înțeleagă valoarea inestimabilă a acestei Împărății. Duminica de astăzi ne prezintă trei astfel de parabole. În prima parabolă, Isus compară Împărăția cerurilor cu o comoară ascunsă într-un ogor, pe care un om o găsește. Pentru a o dobândi, pentru a o poseda, nu se dă în lături de la nici un fel de sacri-ficiu, pentru că știe că posedând-o, cu ea poate cumpăra orice. În cea de a doua parabolă Împărăția cerurilor este comparată cu un negustor care caută mărgăritare de mare preț, iar când găsește unul, se duce, vinde tot ce are și-l cumpără.

Această comoară ascunsă, acest mărgăritar de mare preț, este Împărăția cerurilor, este prietenia cu Dumnezeu, este mântuirea noastră, pe care trebuie s-o căutăm, iar când am găsit-o, s-o păstrăm cu prețul oricărei jertfe. Toți oamenii au posibilitatea să aleagă această comoară, însă lipsa de angajare indiferența, superficialitatea, lumea cu ten¬tațiile ei îi împiedică s-o facă.

Omul s-a lăsat orbit de comorile înșelătoare ale acestei lumi și le preferă în locul lui Cristos. În acest sens, apostolul și evanghelistul Ioan ne spune: “Lumina a venit în lume, dar oamenii au iubit mai mult întunericul, deoarece faptele lor erau rele” (In 3,19).

Din sufletul omului modern, lipsește simțul recunoașterii valorilor spirituale, deoarece s-a lăsat infestat de teorii care caută să arunce și să calce în picioare mărgăritarele de mare preț ale credinței creștine, s-a lăsat infestat de filozofii care compromit morala creștină. Activitatea umană este coruptă de păcat. Progresul omului, deși este un mare bine pentru acesta, îl determină totodată să schimbe ierarhia valorilor. Răul este preferat în locul binelui, ura și egoismul în locul iubirii, iar în felul acesta, pământul încetează să mai fie terenul fertil al unei adevărate fraternități.

Munca noastră de fiecare zi, activitatea în care suntem integrați, este un tezaur prețios pe care îl putem folosi pentru a dobândi roade vrednice de viața veșnică, roade vrednice de Împărăția lui Dumnezeu. De felul cum ne străduim să realizăm această Împărăție depinde soarta noastră viitoare. În fiecare zi recităm rugăciunea învățată de Isus și-l implorăm pe Tatăl Ceresc: “Tată, vie Împărăția ta”. Dar, facem noi ceva concret în fiecare zi pentru ca această împărăție să vină într-adevăr? Astăzi, fiecare dintre noi să ne răspundem la această întrebare cu sinceritate. Reluând mâine munca noastră activitatea de zi cu zi să ne străduim s-o sfințim, îndeplinind-o bine din iubire față de Dumnezeu. În acest fel ea va căpăta o valoare mântuitoare și va facilita intrarea noastră în Împărăția veșnică a Tatălui. Să oferim în fiecare zi lui Dumnezeu un mic act de iubire, o rugăciune, să învingem o ispită; iar dacă am pierdut comoara prieteniei lui Isus, să nu întârziem a o dobândi prin sacramentul spovezii.

Mântuirea sau condamnarea finală, de care ne vorbește cea de-a treia parabolă din duminica de azi – parabola năvodului -, este consecința alegerii libere din partea omului. Dumnezeu, în nespusa sa bunătate, a dăruit omului libertatea, dar odată cu această libertate, i-a dăruit și posibilitatea de a refuza planul său de mântuire. De aceea, primirea sau excluderea de la Împărăția lui Dumnezeu depinde de răspunsul pe care îl dăm la chemarea lui.

Descoperirea lui Dumnezeu, posedarea adevărului divin, liniștesc inima, liniștesc conștiința, dau speranță. Cine l-a găsit pe Dumnezeu a găsit pacea sufletului, a găsit adevărata comoară, a găsit viața. Nici o jertfă nu este prea mare pentru a păstra această comoară. Isus ne cere mult, ne cere totul pentru a intra în Împărăția sa, dar nici ceea ce ne oferă el nu este puțin, ci totul: fericirea veșnică. De aceea, alegerea și angajarea noastră să fie înțelepte și să includă pe lângă înțelepciunea șarpelui și simplicitatea porumbelului.

Un exemplu de alegere matură întâlnim în prima lectură din duminica de astăzi, luat din cartea întâi a Regilor, în care ni se relatează frumoasa rugăciune a regelui Solomon. Rugăciunea sa este deosebit de plăcută lui Dumnezeu pentru două motive: – întâi pentru felul în care este făcută, adică cu umilință și încredere; – apoi pentru obiectul ei, care este înțelepciune pentru a putea conduce poporul ales.

Pentru un om și mai ales pentru un rege tânăr, o astfel de decizie este deosebit de plăcută lui Dumnezeu. Regele Solomon ar fi putut cere cu totul altceva, dar nu, el preferă înțelepciunea în locul altor valori; înțelepciunea este preferată în locul bogățiilor acestei lumi, în locul vieții lungi, în locul unei domnii liniștite. Problemele sociale, politice, chiar cele religioase vor fi înfruntate de acum, nu de un tânăr, dar de un rege atât de înțelept încât din toate colțurile pământului vor veni oameni care să asculte înțelepciunea pe care Dumnezeu a pus-o în inima sa (1 Rg 10,24).

Pentru noi creștinii, adevărata înțelepciune constă în alegerea lui Dumnezeu, în descoperirea lui Dumnezeu, care s-a făcut prezent în mod vizibil în mijlocul oamenilor prin Cris¬tos, care este înțelepciunea însăși.

Isus Cristos este un prieten care valorează infinit mai mult decât toate comorile acestui pământ. Odată ce l-am gă¬sit, nu trebuie să-l schimbăm cu nici o altă valoare, deoarece numai prin el avem viața. Mântuitorul a explicat deseori că nici cele mai mari bogății pământești nu valorează cât viața veșnică. Aurul, diamantele, pot fi distruse, pot fi furate, veșmintele, oricât de scumpe și frumoase ar fi ele, până la urmă vor fi mâncate de molii. Ceea ce rămâne, și aceasta este esențial, este o viață trăită în prietenie cu Isus, în harul lui Dumnezeu. Iată, adevărata comoară; iată alegerea înțeleaptă și matură! Imaginea evanghelică a năvodului aruncat în mare, care a¬dună tot felul de pești, ne arată că Dumnezeu cheamă toți oame¬nii la mântuire. Tocmai această chemare universală, o descrie Apostolul Paul în lectura din Scrisoarea către Romani. Dumnezeu cheamă pe toți oamenii, dar nu silește pe nici unul, nici nu promite un paradis pământesc sau o fericire fără jertfă. Apostolul neamurilor ne arată scopul pe care îl urmărește Dum¬nezeu cu noi. Dumnezeu ne iubește, el vrea ca să reproducem în noi chipul Fiului său, pentru a putea fi părtași și de slava lui. Cei chemați de Dumnezeu trebuie să se asemene lui Cristos, iar din această asemănare nu poate lipsi calvarul încer¬cărilor. Isus însuși ne spune: “În lume veți avea mult de suferit, dar aveți curaj, eu am învins lumea!” (In 16,33). Dacă menirea creștinului este de a fi asemenea lui Cristos, și dacă lui Cristos nu-i putem scoate cununa de spini de pe cap, nici nu-i putem îndepărta de pe trup rănile biciuirii și ale răstignirii, atunci și noi creștinii, noi cei prezenți aici, pe acest pământ, să înfruntăm toate încercă¬rile vieții cu frunțile senine, conștienți și siguri că odată vom ajunge și noi acolo unde este Cristos, în Patria fericită.

Să veghem, așadar, și să ne rugăm pentru ca bunurile aces¬tei lumi, pentru ca zgomotul acestei lumi să nu ne împiedice să auzim mesajul de chemare al lui Dumnezeu. El ne cheamă pe toți la Împărăția și mărirea sa, ne cheamă la libertate, la sfin¬țenie, la viața veșnică. Să fim treji pentru ca ziua noii veniri a lui Cristos să ne găsească cu candela aprinsă, pentru a putea auzi chemarea sa: “Veniți binecuvântații Părintelui meu, primiți ca moștenire Împărăția pregătită pentru voi de la întemeierea lumii” (Mt 25,31-34).

Mihai Mărtinaș

Ritul latin