Start > Ritul latin > Duminica a XVI-a de peste an

Duminica a XVI-a de peste an

11 July 2008
1,181 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a XVI-a de peste an (Anul A)

Dumnezeu, în cadrul planului său de mântuire, are nenumărate căi cu ajutorul cărora el vrea să realizeze Împărăția sa pe pământ. Și de aceea el vine permanent în ajutorul omului, însă omul, la rândul său, trebuie să fie conștient că și el e responsabil în realizarea acestei Împărății, în funcție de rolul pe care-l are în Biserică și de capacitățile cu care este înzestrat.

Duminica trecută am început ciclul despre “parabolele Împărăției” din Evanghelia Sfântului Matei. Sunt numite “parabolele Împărăției” pentru că pun clar în evidență Împărăția lui Dumnezeu. Și ni s-a vorbit concret despre parabola “semănătorului” unde cuvântul lui Dumnezeu era sămânța ce trebuia să cadă în pământ bun ca să aducă roade. Duminica de astăzi continuă acest ciclu de parabole numite “ale Împărăției” și ne pune în față trei dintre ele: “parabola neghinei”, a “grăuntelui de muștar” și a “aluatului” care ne ajută să trezim în noi – ogorul lui Dumnezeu – o angajare spirituală în ceea ce privește primirea mesajului divin. În acest ogor, care este Biserica, Dumnezeu seamănă sămânța cea bună, dar cel rău intervine pe ascuns și seamănă neghina – sămânța rea, sămânță care nu este bună la nimic, din care cauză avem în Biserică, coexistența binelui și a răului. Și nu trebuie să ne mirăm că aceste realități trăiesc împreună; căci așa sunt ele orânduite în planul lui Dumnezeu. Judecata decisivă va fi doar la final. Până atunci trebuie să crească împreună.

Dar cu siguranță, involuntar, în fiecare dintre noi se naște această întrebare: pentru ce trebuie să existe răul în lume? E posibil ca din rău să iasă ceva bun? Sunt întrebări normale pentru noi oamenii. Însă în pedagogia lui Dumnezeu lucrurile stau altfel. Iar noi nu avem nimic altceva de făcut decât să încercăm să înțelegem, așa cum putem, voința sa. Trăim în lume, în ogorul lui Dumnezeu unde el seamănă binele cu mâinile pline, făcând să crească Biserica Sa, pe care o îmbogățește mereu cu harurile cerești. Dar, omul este liber, după cum citim în cartea Genezei: “Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră” (1,26). Din cauza înțelegerii greșite a libertății sale, din cauza patimilor și a ispitelor celui rău el contribuie la semănarea neghinei în ogorul lui Dumnezeu. Iată de ce rămânem uimiți în fața răului ce există în lume: pentru că nu înțelegem libertatea noastră de fii ai lui Dumnezeu.

Dumnezeu permite aceasta și are răbdare. Tocmai aceasta este tematica duminicii de astăzi: mila lui Dumnezeu, răbdarea lui Dumnezeu față de noi oamenii.

“Dar, în timp ce toți dormeau, a venit dușmanul și a semănat neghină printre grâu și s-a dus” – am auzit în Evanghelie. Scena, în continuare, pare foarte plastică: neghina crește odată cu grâul, imediat se vede deosebirea dintre grâu și neghină; slugile vin la stăpân; îi propun să o smulgă. Dar stăpânul îi oprește și le spune clar: “Nu, ca nu cumva culegând neghina să smulgeți cu ea și grâul; lăsați să crească împreună până la seceriș”. Un agricultor ar raționa astfel: el ar plivi grâul până ar scăpa de neghină. Însă aici nu e vorba de o lecție de agricultură, ci de a arăta atitudinea lui Dumnezeu față de cei buni și față de cei răi. Pentru a explica parabola trebuie să înțelegem că “țarina” este lumea în care Isus, Fiul lui Dumnezeu, seamănă “Împărăția cerurilor”. “Sămânța bună” sunt fiii acestei Împărății. Neghina sunt fiii celui rău, iar dușmanul care a semănat-o este diavolul. În această lume, “Împărăția cerurilor” este în fază de evoluție, de creștere, de dezvoltare așa cum o prezintă și parabola “grăuntelui de muștar”, de aceea nu există separare între cei buni și cei răi. Dumnezeu permite ca aceștia să trăiască unii lângă alții; fie pentru a le da timp celor răi să se întoarcă, fie pentru a vedea perseverența celor buni. După cum în această viață nimeni nu este în mod definitiv fiul celui rău, la fel, fiul Împărăției nu este în mod definitiv în această stare. Semințele se pot amesteca între ele și se pot contamina foarte ușor.

Parabola conține, pentru toți un îndemn la meditație, pentru a nu lăsa să treacă zadarnic ceasul harului, dar să fim gata pentru seceriș.

Milostivirea lui Dumnezeu se va schimba într-o zi în judecată irevocabilă. Însă până atunci, “fiii Împărăției” sunt chemați să imite mila Tatălui ceresc acceptând cu răbdare dificultățile ce provin din conviețuirea cu dușmanii binelui, tratându-i cu bunătate, cu fraternitate în speranța că într-o bună zi vor fi cuceriți de iubire și-și vor schimba comportarea. E adevărat, ne vine foarte greu, în schimb, cât de ușor ne vine să judecăm și să condamnăm atunci când ne confruntăm cu răul. Se ridică imediat tribunalul interior care chiar fără răutate și spontan judecă totul și pe toți pentru a condamna și a nimici. Și adesea judecata formulată în interior este exprimată în exterior care duce apoi la vorbire de rău, la ceartă, la calomnie și în sfârșit, duce la creșterea răului, adică a neghinei. Stăpânul acestei împărății nu ne vrea așa. Să cultivăm dimpotrivă în noi gânduri de milă, de iertare după exemplul Tatălui ceresc.

“Fericiți cei milostivi, căci ei vor avea milă” (Mt 5,7) – ne spune Cristos.

Dumnezeu are răbdare cu răul din lume, și dă celor răi mijloace și timp de a se converti, ca astfel să aducă slavă milostivirii sale. Putem oare să-l oprim pe Tatăl ceresc să facă aceasta și să cerem pedepsirea imediată a celui care face răul? Și dacă ar fi urmat logica noastră, oare noi am deveni mai buni? Desigur că nu! Adevărata dragoste este răbdătoare, iertătoare, indulgentă și numai în modul acesta se pot cuceri inimile celor răi ca în cele din urmă să obținem pacea, căldura, bunătatea, înțelegerea, lumina.

Această temă a “milei lui Dumnezeu” o găsim deja în prima lectură, luată din cartea Înțelepciunii – unde adevăratul Dumnezeu este preamărit pentru mila și răbdarea sa pe care o are față de păcătoși, pentru că le dă posibilitatea de a se căi. Adesea, între oameni, forța distruge dreptatea și sufocă mila. La Dumnezeu nu e așa. Puterea lui Dumnezeu este în egală măsură izvor de dreptate și de milă și se identifică cu ele. Astfel el va calcula pedepsele cu o blândă dreptate pentru a da oamenilor “posibilitatea de a se căi de păcate” (Înț 12,19).

Sfântul Paul, în a doua lectură vorbește despre Duhul Sfânt care este absolut necesar, pentru că numai el vine în ajutorul slăbiciunii noastre și mijlocește pentru noi cu gemete negrăite conform cu planul lui Dumnezeu. Pentru aceasta noi trebuie să apelăm la rugăciune, rugăciune prin care să-i cerem lui Dumnezeu să oprească răspândirea răului și să-i ferească pe fiii săi de contaminare. Sf. Paul continuă și subliniază dezordinea noastră: nu știm cum să ne rugăm, ce să cerem. Și are dreptate. Căci atunci când suntem într-un moment de necaz, de necesitate, imediat știm să ne plângem cu fața ascunsă între mâini și să-i cerem ajutorul, iar apoi când ne merge bine, de multe ori, suntem superficiali în rugăciune, credința este moartă; imediat așteptăm să se termine rugăciunea, care eventual o spunem dintr-o obligație. Nu știm să ne rugăm. Sfântul Paul spune că trebuie să ne încredințăm Duhului Sfânt, care lucrează în noi, și numai astfel Duhul Sfânt lucrează în noi; rugăciunile noastre pot fi de folos și pentru aproapele nostru.

La rândul său, fiecare membru al Bisericii are datoria de a se lăsa condus de inspirațiile Duhului Sfânt pentru a conlucra la creșterea și sfințirea poporului lui Dumnezeu. Fiecare trebuie să ajute la schimbarea neghinei, reprezentată de fiii întunericului și de a fi captat de fiii luminii.

Timpul liturgic de peste an tocmai acest lucru îl urmărește: ca toți să trăim din prezența Duhului Sfânt ce acționează în Biserică, toți să formăm un singur trup sub același Duh. Așa să ne ajute Dumnezeu!

Daniel Bulai

Ritul latin