Start > Ritul latin > Duminica a XV-a de peste an

Duminica a XV-a de peste an

11 July 2008
1,216 afișări

Autor: volum colectiv ITRC
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XV-a de peste an (Anul A)

Astăzi, în duminica a XV-a de peste an, Sfânta Maică Biserică ne propune ca subiect central al Liturgiei puterea și eficacitatea Cuvântului lui Dumnezeu, Cuvânt care produce întotdeauna ceea ce exprimă. Cristos a expus oamenilor învățătura sa în limbaj simplu, prin parabole care erau la îndemâna ascultătorilor săi. Divinul Învățător pornind de la o idee centrală, expune un adevăr de credință determinându-i pe ascultătorii săi să-i sorbească Cuvântul.

Marele personalități ale istoriei atrăgeau în jurul lor mulțimi de oameni cu simpla lor prezență. Istoria bimilenară a Bisericii este plină de asemenea exemple. În timpurile apuse ca și în cele prezente în jurul acestor personalități se adunau mulțimi impresionante, începând din pustiul Tebaidei Egiptului (Sf. Anton Pustnicul), continuând cu Evul Mediu (Sf. Anton de Padova) ajungând până la noi (să ne gândim doar la vizita Sf. Părinte într-o țară catolică). Actualmente lumea nu se mai adună în jurul oamenilor Bisericii, dar își caută fericirea chiar și în locurile unde legea morală e mai puțin respectată. Ne întrebăm ce-l determină pe omul de astăzi să frecventeze stadionul, cinematograful, teatrul, discoteca și alte asemenea locuri? Să fie oare vina societății parțial sau total secularizată? Nu putem oare să vedem în aceasta o lipsă a persoanelor consacrate lui Dumnezeu? Desigur cauzele pot fi căutate în diverse moduri, dar răspunsul este mereu același: lipsa cunoașterii și a trăirii Evangheliei, Cuvântul viu al lui Dumnezeu.

Evanghelia zilei exprimă în manieră familiară un adevăr de credință expus de Cristos în forma unei parabole. Ascultătorii lui Cristos cunoșteau cu siguranță problemele agricole ale Israelului. Toți știau din experiența proprie sau din auzite cum se seamănă cum sunt îngrijite plantele pentru a ajunge la maturitate. Luând acest exemplu din viața de fiecare zi, Cristos trece la expunerea învățăturii sale în mod simplu dar deosebit de elocvent. El vorbește la toți, deși știa că mulți vor refuza sămânța Cuvântului său. În fața acestui Cuvânt ne găsim unul fiecare dintre noi, dar putem fi în două ipostaze diferite: semănători sau teren. În primul caz anunțăm Cuvântul și o facem cu o deosebită responsabilitate folosind mijloace și moduri accesibile tuturor. În al doilea caz îl primim cu intenții bune indiferent cine ni-l transmite și de modul în care-l prezintă.

Pentru a pătrunde mai profund înțelesul acestei parabole trebuie să ținem cont de ambientul în care se află Cristos și ascultătorii săi, de locul unde este așezată Palestina. Cel care a ieșit să semene este Semănătorul prin excelență Cristos, iar sămânța aruncată de El este Cuvântul lui Dumnezeu. Acest Cuvânt, EL îl posedă din veșnicie și îl oferă gratuit oamenilor. Această sămânță a Cuvântului său, este capabilă de a înflori spre mântuire, sfințenie și viață veșnică. Prima lectură, luată din cartea profetului Isaia, prezintă Cuvântul lui Dumnezeu în legătură cu ploaia și zăpada care au nevoie de timp pentru a uda pământul și a-l face mai fertil. Asemenea acestor precipitații Cuvântul lui Dumnezeu are nevoie, la rândul său, de timp pentru a produce efectele sale salvifice. Ploaia și ninsoarea pătrund treptat în pământ. La fel și Cuvântul lui Dumnezeu, intră puțin câte puțin, aproape pe neobservate în inima omului pentru a aduce rod bogat. Ploaia și zăpada sunt fecunde și redau fertilitatea pământului. Ele produc băutura necesară pentru viața omului și a celorlalte ființe de pe acest pământ. Ce ar fi pământul fără apă, dacă nu o planetă pustie, după cum există milioane în tot cosmosul? La fel este Cuvântul lui Dumnezeu, El asigură hrana spirituală despre care vorbește destul de clar profetul Amos: “Vor muri de foame oamenii lipsiți de Cuvântul lui Dumnezeu” (Am 8,11-12).

Ploaia și zăpada pot fi considerate ca mesageri ai lui Dumnezeu pentru că au rolul de a da fertilitate pământului. La fel Cuvântul, este un mesager activ al lui Dumnezeu, purtător al unei energii dătătoare de putere și de misiune. Acest Cuvânt, numai după ce și-a exercitat misiunea și a împlinit ceea ce a spus se întoarce la Dumnezeu. Printr-un ciclu vital capacitat de medierea lui Dumnezeu, Cuvântul vine la om și apoi încărcat de roade se reîntoarce la Dumnezeu. Să-1 rugăm, pe Dumnezeu să ne pătrundă și pe noi cu ploaia binefăcătoare a harului său pentru ca acest cuvânt al său să ne facă mai buni pe zi ce trece.

Psalmul responsorial, pe care l-am intonat la liturgia cuvântului, se inspiră din prima lectură și cere lui Dumnezeu să viziteze pământul și să-i binecuvânteze roadele sale. Dă-ne Doamne ploaie bună și curată, precum și cer senin la timpul potrivit pentru ca, având cele necesare trupului, să ne înălțăm mintea spre cele sufletești. Apostolul neamurilor vorbește despre suferințele sale prezente și nu neagă faptul că trăim într-o lume care suferă, se vaietă, suspină. Cine poate nega faptul că lumea, și în ea oamenii, își poartă crucea frământărilor zilnice. Dar aceste frământări devin insuportabile numai dacă în fața noastră nu avem imaginea victoriei.

Mama în durere își naște copilul, dar copilul odată născut răsplătește suferințele sale, pentru că în lume a apărut o nouă ființă. Dar Paul nu se oprește aici. Pentru el, ca și pentru noi de altfel, lumea nu se va elibera prin propria-i putere de lanțurile nedreptății. Nici natura și nici omul, nu vor da soluția de ieșire din capcana morții. În acest caz ne întrebăm: cine? Vom răspunde că lumea creată numai prin Cristos se reîntoarce la Tatăl. Rănile suferinței, numai prin rănile lui se pot tămădui. Numai conduși de El putem ajunge la strălucirea vieții glorificate.

Ar fi greșit să credem că eliberarea omului din starea de rob al păcatului ar fi un eveniment care va avea loc la sfârșitul lumii. Ea a fost deja realizată prin jertfa răscumpărătoare a lui Cristos, care ne-a adus mântuirea. Odată ce Creatorul a pus pământul sub stăpânirea omului l-a făcut pe om stăpân al naturii. De aici rezultă că omul, prin atitudinea sa rea, poate corupe și firea atunci când se abate de la orânduirea sa primară și nu utilizează bunurile pământești, așa cum dragostea lui Dumnezeu o cere. Pentru a ilustra acest adevăr să ne gândim la forța atomului, forță pe care omenirea o poate utiliza atât în folosul cât și în detrimentul său. Poetul român, Tudor Arghezi, în poezia sa “Omul”, din volumul “Cuvinte potrivite”, exprimă atât de plastic această idee: “El (Omul) poate omenirea în câteva secunde s-o întinerească pe veci sau s-o scufunde”. Însă noi creștinii împreună cu Sf. Apostol Paul nu ne pierdem speranța, pe care nu o alimentăm nici din prudență omenească, nici din înțelepciune sau știință, ci din dragostea lui Dumnezeu Tatăl care prin Cristos a venit la noi, iar prin Duhul Sfânt rămâne mereu cu noi.

Să sărutăm cu evlavie cartea Sfintei Scripturi, Cartea Revelației lui Dumnezeu, conștienți fiind că prin Ea, Cuvântul lui Dumnezeu a ajuns la noi nealterat și în integritatea mesajului său. Așadar să-I mulțumim lui Dumnezeu Tatăl, că prin Cuvântul Fiului continuă opera sa în lume și să-1 lăsăm pe Duhul Sfânt să pătrundă inimile noastre pentru a avea o trăire autentică a Evangheliei. Această caritate să inspire cât mai clar dimensiunea orizontală a iubirii, adică semen-semen neuitând totodată de dimensiunea verticală a iubirii om-Dumnezeu.

Astăzi să luăm hotărârea ca fiecare dintre noi să încerce să nu treacă nici o zi din viața sa fără a citi măcar o pagină din Cartea Cărților tradusă astăzi în peste 2000 de limbi și să-i acordăm locul cuvenit în viața noastră.

Iulian Pascaru

Ritul latin