Start > Ritul latin > Cum poate prinde chipul din stâncă viață în noi?

Cum poate prinde chipul din stâncă viață în noi?

16 May 2008
1,874 afișări

Autor: pr. Claudiu Budău
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfânta Treime (Anul A)

Ce anume înțelegem prin misterul Sfintei Treimi? Cum ne închipuim realitatea acestei ființe dumnezeiești în trei persoane? În fiecare an sărbătorim acest mister și parcă de fiecare dată trăim același sentiment de nesiguranță, ne experimentăm limitele, neputința în fața lui. Misterul Sfintei Treimi rămâne o piatră de încercare serioasă pentru orice creștin, dar și pentru orice preot, în relația credință-intelect, în efortul de înțelegere a ceea ce se crede.

Mi-aduc aminte ce bucurie a intrat în casa noastră când tatăl meu a reușit să achiziționeze un televizor. Era bineînțeles alb-negru. Ce senzație! După mulți ani după așa-numita revoluție din ’89, a intrat în casa noastră și unul color. Din nou altă senzație. Cu siguranță, știu marea majoritate dintre dumneavoastră cum se obțin imagini color, tehnică valabilă nu doar pentru imagini video, dar și pentru fotografii. Iar cei care au o imprimantă color pot confirma faptul că toate culorile au la bază trei culori fundamentale (roș, albastru și galben), din combinarea cărora se obțin celelalte nuanțe: din roș și albastru se obține violet, din roș și galben obținem portocaliul, din galben și albastru obținem verdele și așa mai departe, în funcție de concentrația culorilor din amestec.

Dintotdeauna oamenii s-a străduit să caute imagini cât mai potrivite pentru exprimarea acestui mister. Obținerea unei imagini color armonizând cele trei culori de bază este pentru mine o asemănare frumoasă pentru Sfânta Treime. Nici una din cele trei culori nu-și pierde din personalitate, din rol, armonizându-se perfect între ele, după cum toate cele trei persoane divine sunt Dumnezeu adevărat, persoane distincte ale Sfintei Treimi, întrucât Dumnezeu nu este compus din trei părticele, care se numesc Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, fiecare fiind o treime din Dumnezeu întreg.

De asemenea, dacă privim doar la una din cele trei persoane, omițându-le pe celelalte două, lipsește parcă ceva. Am putea spune, folosindu-ne de asemănarea noastră, că-i lipsește ceva din varietatea, frumusețea și armonia întregului, din simfonia de culori a întregului, a bogăției și plinătății absolute a lui Dumnezeu. Fiecare persoană a Sfintei Treimi este Dumnezeu, după cum toate cele trei persoane împreună sunt tot Dumnezeu, în comuniune perfectă. Am putea cumva spune că fiecare persoană dumnezeiască luată separat ar fi “Dumnezeu în alb-negru”, iar Treimea dumnezeiască ar fi “Dumnezeu în color”

E o imagine între atâtea altele, fără pretenția de a epuiza sau cuprinde pe deplin misterul celebrat. Din contra, ne arată limita noastră umană: limba și cuvintele noastre, modul nostru de gândire, chiar analogiile noastre sunt mult prea mici, pentru a-l cuprinde pe Dumnezeu.

De la întrebarea referitoare la misterul sfintei Treimi, aș dori însă să cobor la una mai la îndemână: ce anume înțelegem prin “a fi creștin”? Cine este “un bun creștin”? Acela care se roagă zilnic și este evlavios, care se implică social, care vine în mod regulat la Sfânt Liturghie… care este pur și simplul omenos, bun cu ceilalți?

Se spune că locuitorii Irlandei, în sărbătoarea patronului lor, a sfântului Patriciu, își împodobesc casele și magazinele cu flori de trifoi, ba chiar poartă și la reverul hainei micuța frunză de trifoi. Și se spune că fac acest lucru în amintirea plantei de trifoi pe care ar fi folosit-o sfântul Patriciu într-una din predicile sale, pentru a vorbi despre Sfânta Treime: trei frunzulițe egale într-o singură ramură; o singură natură și trei persoane diferite. Să fie acesta un răspuns suficient?

Oricum, pentru fiecare răspuns, găsim cu siguranță și cealaltă fațetă. Evlavios poate fi și acela care nici nu se uită la ceilalți sau îi vorbește de rău, îi bârfește. Cel care merge la Sf. Liturghie nu este neapărat și om, în adevăratul sens al cuvântului, cu ceilalți, în situațiile concrete ale cotidianului. Iar apoi “a fi om” ar trebui să caracterizeze orice persoană umană, indiferent dacă e creștin, musulman sau budist. Și apoi însăși viața celor ce se declară creștini e adesea prilej de scandal pentru toți ceilalți. Câte probleme nu există oare în familiile noastre creștine? Imediat poate spune careva: “Ia uite, aceia merg la biserică și nu sunt mai buni ca alții… e clar!”

Ce anume definește așadar un creștin? La început creștin era acela care credea că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu. Și creștinesc era tot ceea ce servea acestei credințe. Astăzi i-am schimbat sensul: “creștini” sunt oamenii buni (zice-se!), indiferent ce sau în cine cred ei iar “creștinesc” este ceva făcut gratuit și din toată inima. Așadar poate fi considerat un bun creștin acela care se străduiește la locul de muncă să-și întrețină familia sau să-i ajute pe alții, chiar dacă nu are nici un fel de relație cu Isus Cristos?

Astăzi se aude parcă asemenea unui refren fraza “poți fi un bun creștin, chiar și atunci când nu te rogi zilnic sau nu mergi în fiecare duminică la Liturghie”. Să fie într-adevăr așa?! Sărbătoarea Sfintei Treimi așează astăzi înaintea ochilor noștri semnificația adevărată a ceea ce înseamnă a fi creștin, ce a nume constituie un bun creștin: credința în dumnezeirea lui Isus Cristos, credința într-un Dumnezeu, care este în sine relație, și recunoașterea faptului că această credință a noastră nu este doar o învățătură, o morală, ci o relație, este comuniune.

Sfânta Treime nu este așadar doar un concept inedit, o noțiune ciudată, distinctivă pentru creștinism, ci o componentă de bază a credinței noastre, care trebuie să se regăsească în practică. Tocmai aici este secretul: de misterul Sfintei Treimi nu trebuie să ne apropiem doar cu mintea, cu intelectul nostru. Credința în acest mister este un “ceva” care ar viza în primul rând inima și viața concretă. În inima acestui mister nu se situează de fapt nimic altceva decât certitudinea că Dumnezeul nostru, înaintea de a ne pretinde să fie în relație, în comuniune cu noi, este primul care, în el însuși, în persoanele sale, este relație și comuniune. Noi nu cinstim doar un Dumnezeu care a creat viața, ci unul care este în sine viață și care, și aici ar trebui să ne bată inima și mai tare, ne invită să ne împărtășim din această comuniune de iubire cu el. Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea a spus la un moment dat în Mexic că “Dumnezeu este familie, iar noi trebuie să aparținem acestei familii”.

Bine spunea Blaise Pascal: “Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît pas” (inima are rațiunile ei pe care rațiunea însăși nu le cunoaște). De ce ar fi imposibil ca și în acest caz inima să fie cea care dă impulsul corect, să fie cea care poate orienta în direcția bună? E posibil ca ceea ce mintea nu poate pătrunde, să fie firesc de ușor pentru inimă de crezut. De ce nu? Și mai ales dacă ne permitem pentru un moment luxul de a fi sinceri cu noi înșine, constatăm ușor, privind la noi și la ceilalți, cât de greu este să trăim în relație, să închegăm relații și să experimentăm de facto, nu de iure, ce anume presupune a trăi în comuniune cu cineva, indiferent că e vorba de relația conjugală, de relațiile din cadrul familiei, între părinți și copii, într-o asociație sau în comunități, în care în mod firesc nu suntem singuri.

Cum putem fi într-adevăr creștini ce mărturisesc în viața lor credința în Sfânta Treime?

“Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut”. Acesta e unicul răspuns. Doar așa se poate înfăptui comuniunea, în aceasta constă adevărata comuniune: în ceea ce dăruim, oferim, dăm. Nu în ceea ce noi împlinim renunțând, spre exemplu, doar la o parte din ceea ce posedăm, puțin din timpul nostru, ci în ceea ce facem, urmând unicul model perfect de comuniune, Dumnezeu: în ceea ce realizăm dăruindu-ne total pe noi înșine. Nu e logica firească a omului de astăzi, nu e întâlnită la tot pasul, dar e singura modalitate de a înfăptui comuniunea, relația perfectă: a ne dărui total pe noi înșine, după cum a făcut însuși Dumnezeu. De aceea are Dumnezeu tot dreptul să pretindă iubire/relație totală, perfectă, comuniunea cu noi, pentru că el însuși le-a oferit în mod absolut, total mai întâi. Fără acest element, putem numi relațiile pe care le construim oricum vrem noi (parteneriat, concubinaj, compromis, înțelegere, prietenie), dar nu comuniune, după modelul lui Dumnezeu Treime.

Se spune că exista un sătuc situat la poalele unui munte, care avea o particularitate: intemperiile vremii au sculptat într-una din stâncile sale un chip uriaș de om, care domina întreg peisaj, toate împrejurimile. În sat circula profeția că se va naște odată un om, al cărui chip va arăta precum stânca aceea sculptată de ploile și vânturile trecute. Și se mai spunea că acea persoană va reprezenta un mare binefăcător și va face mult bine pentru locuitorii acelui sat.

A trăit odată un copilaș care, deja de la vârsta de șase ani, a fost marcat de această legendă care circula în sat. Chipul din stâncă îl fascina enorm. Ochii săi se înălțau adesea să privească acel chip și se adânceau în privirea chipului din piatră. Adesea rămânea în fața ușii casei sale, admirând îndelung chipul pe care stâncă îl dădea la iveală. Și a crescut și a devenit foarte iubit și prețuit de consătenii săi, căci avea într-adevăr o inimă bună față de toți oamenii, mai ales față de cei aflați în suferință. Într-o zi, pe când se afla în piață, unul din locuitorii satului a spus pentru prima oară că seamănă cu chipul din stâncă. Și, spune povestea, a fost în timpul său un timp de pace și un timp al omeniei. Așa s-a împlinit vechea legendă.

Nu știu dacă chipul acelui om arăta precum chipul din stâncă sau invers, dar cert este că legenda s-a împlinit iar chipul rece din stâncă a prins viață în momentul în care faptele sale au fost cele ale personajului din legendă. Nu știu dacă am înțeles prea bine la nivel intelectual sau dacă vom reuși să înțelegem pe deplin vreodată ce anume înseamnă misterul Sfintei Treimi în ea însăși (Treimea imanentă), care se înfățișează adesea ca o stană de piatră, ca un diamant ale creți fațete nu vor fi niciodată îndelung admirate în bogăția lor. Cert este însă că modul nostru de “a fi în relație” cu Dumnezeu și cu ceilalți ar trebui să dezvăluie că încercăm măcar să înțelegem misterul Sfintei Treimi care s-a revelat in istorie (Treimea economică) și că facem eforturi să imităm logica iubirii care a determinat lucrarea ei de creație (înfăptuită de Tatăl), de răscumpărare (înfăptuită de Fiul) și de sfințire (înfăptuită de Duhul Sfânt),

Altfel spus, Dumnezeu a investit tot ce avea mai de preț în relația sa cu noi. S-a investit pe sine însuși. El l-a dat chiar la moarte pe fiul său preaiubit pentru noi. Noi de ce ne tragem înapoi? De ce avem rețineri? De fapt, ce altceva avem de pierdut, în afară de propria mândrie, de altfel fără sens? Modelul perfect există, lipsește doar efortul de a-l imita.

A celebra misterul Sfintei Treimi este așadar un lucru frumos, dar pierdut printre lucrurile comune pe care se pun praful, dacă nu trăim concret relația de comuniune la care ne invită modelul Sfintei Treimi. Să avem deci curajul să și trăim ceea ce acum celebrăm!

Ritul latin