Start > Ritul latin > Gust de pâine, parfum de umanitate

Gust de pâine, parfum de umanitate

9 May 2008
1,544 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfântul Trup și Sânge (Anul A)

Dumnezeu are un viitor

Astăzi este sărbătoarea recunoștinței. Și deci și a memoriei. Nu poate fi recunoștință dacă nu este memorie. Creștinul nu “celebrează memoria” unei definiții abstracte a lui Dumnezeu, a unei doctrine, a unei idei. “Celebrează memoria” faptelor săvârșite de Domnul său. “Celebrează memoria” unui fapt. Euharistia este un fapt. Este un Dumnezeu care se dăruiește ca hrană pentru foamea noastră. Se oferă ca forță pentru călătoria noastră. “Amintiți-vă de tot drumul pe care Domnul Dumnezeul tău te-a făcut să-l parcurgi…”

Dumnezeu are un trecut, operează în istorie. Și acest trecut, în Euharistie, devine prezent, este “astăzi”. Și această istorie nu este numai istoria sa. Devine și istoria mea. Eu sunt implicat în ea. Acel fapt mă privește. Acele opere (“mărețiile lui Dumnezeu”) contează pentru mine. Acele gesturi nu sunt consemnate într-o carte. Sunt scrise, întipărite zilnic în trupul meu și în sângele meu. Mă hrănesc cu acțiunile lui Dumnezeu și le asimilez. Nu este vorba de o memorie care deranjează, conservatoare, paralizantă. Euharistia este o memorie dinamică, deschisă, agilă, care transformă, care cere să facem lucruri noi, să ne implicăm în prezent.

Prin Euharistie, Dumnezeu are un prezent. Care este și prezentul meu. Euharistia, în loc să ne împingă să repetăm, ne stimulează să inventăm, să facem gesturi nevăzute niciodată. Memoria euharistică este subversivă. Ne obligă să punem mereu totul în discuție. Să creăm o ordine diferită în lume, în raporturile dintre persoane, în interiorul indivizilor. Să ne gândim să construim Biserica în mod surprinzător, original. Euharistia asigură un viitor. Fiecare dintre noi are un viitor euharistic. Trebuie să ne așteptăm la oarecare surpriză din partea celui care cultivă acea memorie care răscolește și transformă totul.

Euharistia este viitorul lui Dumnezeu în univers. Îndrăznesc să spun că este tinerețea lui Dumnezeu. Euharistia neutralizează procesul de îmbătrânire. A participa la Euharistie înseamnă a intra în starea tinereții. Paradoxal, deci, memoria este sacramentul celor tineri. Euharistia, într-adevăr, învinge definitiv moartea și ne deschide un viitor veșnic. “Cine mănâncă această pâine va trăi în veci”. Astăzi mulțumim pentru un trecut care devine actual și ne deschide spre viitor. Sărbătoarea recunoștinței. Pentru ceea ce El a făcut, și… pentru ceea ce vom fi, fără a uita desigur prezentul.

Balanța dezechilibrată

Nu. Nu suntem buni, cei mai meritoși. Astăzi ne recunoaștem păcătoși. Mărturisim slăbiciunile noastre, greșelile noastre, oboselile și nedreptățile, mizeriile, vinovățiile, dezertările și neîmplinirile noastre. Euharistia nu este un premiu. Nimeni dintre noi nu “merită” Euharistia. Trebuie să avem o doză discretă de prezumție pentru a declara că primim Sfânta Împărtășanie pentru că ne simțim în regulă, am împlinit datoria noastră, ne-am comportat ireproșabil. Dimpotrivă, a întinde mâinile spre acea Pâine înseamnă să ne recunoaștem slabi, bolnavi, incapabili, nevoiași. A apropia buzele de acel potir înseamnă a admite că avem nevoie de purificare. Nu ne simțim de fapt în regulă. Ne simțim, dimpotrivă, iertați, împăcați, iubiți, în ciuda mizeriilor noastre.

Suntem primiți pentru că ne recunoaștem “nedemni”. A se apropia de banchetul euharistic înseamnă a merge să primești îmbrățișarea milostivirii Domnului. Eu trăiesc, răsuflu, încep să merg, datorită memoriei acelei îmbrățișări care mă reînnoiește zilnic. Eu stau în picioare datorită acelei îmbrățișări. Paul spună că acolo unde s-a înmulțit păcatul, s-a înmulțit și mai mult harul (Rom. 5,20). Într-adevăr este ciudat acel bilanț. Talerele nu mai sunt în echilibru. În ciuda apăsării relelor pe care noi le aruncăm pe unul din ele, celălalt taler are o mai mare greutate pentru că intervine Dumnezeu. Euharistia, adică bilanțul se echilibrează mereu din partea milostivirii lui Dumnezeu.

O logică păguboasă

Și să nu vorbim despre triumf, vă rog. Logica din care se naște Euharistia este aceeași cu a crucii. Adică o logică păguboasă.

Pe Calvar Cristos nu este desigur victorios, cel puțin în felul în care suntem noi obișnuiți să gândim. Cea mai mare operă a lui Dumnezeu, acțiunea sa cea mai senzațională, chiar crucea, apare în ochii lumii ca un dezastru, un scandal, o rușine. Când Dumnezeu intervine în istorie, nu o face cu forța și desfășurarea mijloacelor celor puternici ai pământului. Dimpotrivă, renunță la putere. Și pe câmpul de bătălie îl lasă pe Fiul său, care refuză să se lupte, să recurgă la forță, ba chiar să se apere.

Credința euharistică, de aceea, celebrează memoria unei înfrângeri și nu a unei victorii. Mai precis: “dintr-o înfrângere poate să prindă rădăcini și poate să dea rod sămânța unei iubiri și a unei speranțe. Mulți au învins, în toate acele feluri pe care le cunoaștem bine: numai Isus a învins pe lemnul crucii. De această victorie-înfrângere specială își amintește cel credincios în credință” (F. Gentiloni).

Practica euharistică trebuie să dezvolte în noi o mentalitate păguboasă, să favorizeze acele alegeri costisitoare care nu asigură automat și îndată succesul și rezultatele. Micimea și nu măreția. Slujirea și nu cucerirea. Dăruirea dezinteresată și nu privilegiile și onorurile. Ascunderea și nu exteriorizarea. O prezență discretă care determină maturizări lente, și nu acapararea puterii și acțiunile fulgerătoare. Oferirea fără condiții și nu cu pretenții. Speranța stăruitoare și nu aprecieri cantitative. Muncă obscură și nu reprezentații spectaculoase.

Euharistia implică și capacitatea de a se pierde, de a dispare, o voință de dăruire, o fidelitate “până la sfârșit”, în ciuda trădării, a abandonului, a refuzului, a singurătății, a nopții, a complotului, a prevalării forțelor răului coalizate pentru a distruge acel germen lipsit de apărare. Euharistia, ca și crucea, nu poate fi o probă de forță. Ci numai o probă de slăbiciune. Mai bine: un pariu pus pe slăbiciune. Iubirea nu are nevoie de forță. Pentru a se dovedi mai puternică, așa cum este într-adevăr, iubirea nu se poate afirma decât în slăbiciune.

Cel evlavios nu este numai un evlavios

Se poate întreba, atunci, cine este evlavios față de Sf. Euharistie. Nu este problema numai de practici, tăcere, reculegere, expuneri frecvente și prelungite ale Preasfântului Sacrament, ore de adorație, celebrări de ispășire, binecuvântări euharistice care încheie, solemn, orice tip de celebrare. Cel evlavios față de Euharistie este consumat de fraternitate, împărtășire, unire (“pentru că este numai o pâine, noi, deși suntem mulți, suntem un trup”), un făcător de pace, un pasionat de dreptate. Un evlavios față de Euharistie este unul capabil de iertare, solidaritate, respect, toleranță, acceptare a diversității.

Este un păzitor gelos al demnității și sacralității fraților, față de oricare frate, care nu profanează niciodată nici cu gesturile nici cu cuvintele. Cel evlavios față de Euharistie se poate recunoaște nu prin mâinile împreunate, ci cu mânecile suflecate. Și, natural, cu inima nechircită, neîncrețită, ci dilatată, sensibilă, vulnerabilă. Cel evlavios față de Euharistie nu poate pur și simplu să arate bătăturile de la genunchi. Trebuie să arate dispariția durităților provocate de egoism și indiferență, căderea crustelor individualismului, zdrobirea barierelor de separare. Cel evlavios față de Euharistie nu se distinge prin suspine, plângeri sau invocații, ci prin implicarea concretă în favoarea comuniunii între oameni. Dacă este un parfum caracteristic al Euharistiei, nu este desigur cel al tămâiei, ci cel, pătrunzător, al omeniei. Vai dacă Euharistia pierde (chiar absorbit de fumul lumânărilor) gustul său inconfundabil de pâine.

Câte procesiuni?

Sunt din aceia care contestă procesiunile, inclusiv cea de astăzi. Prezintă motive, dacă se referă la un anumit “mod” de participare, care micșorează credința în loc s-o mărturisească, o pune la grea încercare în loc s-o susțină. Câtă “vizibilitate” și cât este de opacă și deranjantă o știm deja. Anumite semne sunt lucrurile cele mai neînsemnate care se pot întâlni. Totuși aceasta este o falsă problemă. Fie că vrem sau nu, procesiunea euharistică se desfășoară în toate zilele, chiar dacă în formă discretă, aproape clandestină. Și se desfășoară, evident, în biserică. Cine participă la Euharistie nu poate să nu “iasă” în procesiune. Să poarte, să manifeste, să declare, să schimbe.

În special din cauza Euharistiei, credința nu este o problemă privată, chestiune de egoism confortabil, un climat pietist. Euharistia este un tărâm deschis, o provocare a străzii, întâlnire cu mizeriile, amenințare pentru situațiile de nedreptate, voință de transformare a realității apăsătoare, înfrângerea fricii. Euharistia determină criza unei religiozități de fațadă, inofensive, liniștitoare, care multiplică și alimentează tradiții golite în loc să creeze puternice tensiuni ideale. Euharistia nu este o problemă de sentiment, ci de implicare totală a persoanei. Este un “mulțumesc” șoptit în mijlocul răstignirilor, al suferințelor, sfâșierilor, contradicțiilor, și care se traduce printr-un “a-și face de lucru”. Un “mulțumesc” aruncat în fața nopții care pretinde că ne înghite, și care devine lumină de speranță.

Da, în fiecare zi are loc procesiunea euharistică. Pe timp de soare sau furtună. Cald sau frig. Când este senin sau nori. În fiecare zi este necesar să “ieșim”. Nu pentru a face paradă. Ci pentru a ne face să înțelegem că am fost cuprinși, recrutați pentru acțiuni de o mare valoare și care se referă la toți. Nu putem, nu vrem să ne sustragem. Suntem “înăuntru”. Și deci suntem împinși să ieșim “afară”, în public, să riscăm credința, inima. Ne-a fost încredințat un vis. Și este visul lui Dumnezeu în privința lumii. Euharistia constituie proba “posibilității” acestui vis. Să ne iertați, fraților, dacă nu reușim întotdeauna. Dar vă promitem că vom mai încerca.

Ritul latin