Start > Ritul latin > Între cuvântul care ascunde și tăcerea care revelează

Între cuvântul care ascunde și tăcerea care revelează

9 May 2008
1,219 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfânta Treime (Anul A)

Cum trebuie vorbit

Predicatorul, astăzi, ar trebui să vorbească cu chipul transfigurat de lumină. Sau să adopte limbajul misticilor. Sau să se exprime prin tăcere. Sau să împrumute culorile lui Andrej Rublev. Numai așa ar reuși să se facă înțeles că nu este vorba de un adevăr greu și confuz, ci de un mister care ne face să trăim. Că Preasfânta Treime nu ne îndepărtează de Dumnezeu, nu-l așează într-o îndepărtare inaccesibilă, ci dimpotrivă îl face apropiat, intim. Bucuria de a descoperi că credința mea nu este întemeiată pe idei, ci pe Persoane în comuniune între ele. “La început” nu este un Dumnezeu solitar. “la început” este comuniunea. Dumnezeu este comuniune. Dumnezeu este unitate în diversitate. Este unirea diversității.

Surpriza de a constata că Treimea este și o lumină proiectată asupra omului. Îmi descoperă cine sunt eu (gândit, creat, iubit, “inspirat” de Dumnezeu, locuit de “suflul” datorită căruia sunt o ființă vie). Poate, până acum, încercarea de apropiere nu a fost cea justă. S-a început totdeauna punând în funcție creierul, activând mintea, încercând să deslușim cu idei, formule, imagini, termeni (persoană, natură, substanță, ipostază, …). În schimb trebuie să începem cu tăcerea extatică, adorație, contemplație. Și apoi experiența. Dumnezeu trebuie să devină “sensibil la inimă”, datorită sensibilității deosebite comunicată de Duhul Sfânt. Deci laude, cântec, poezie.

La sfârșit și rațiunii îi va fi permis să se exprime cu câteva bâlbâieli. Dar “majoritatea” va rămâne mereu în afara sferei inteligenței, și “rezistent” pentru limbaj (cuvintele adesea reușesc să ascundă mai degrabă decât să descopere). Deci, mai întâi credința și apoi raționamentul. Mai întâi doxologia (lauda) și apoi teologia speculativă. Mai întâi acceptarea totală a inimii și apoi explicația (totuși mereu inadecvată). Mai întâi rugăciunea și apoi cercetarea. Și în timpul și după cercetare tot rugăciunea. Și totdeauna tăcerea reverențioasă.

“Lui Dumnezeu îi dăm slavă prin tăcere, nu pentru că nu avem nimic de zis sau de cercetat în privința sa, ci pentru că dobândim conștiința că rămânem totdeauna dincoace de înțelegerea sa adecvată” (Toma de Aquino). Pe măsură ce misterul a copleșit inima noastră, a înflăcărat-o, cuvintele se sting în mod inevitabil pe buzele noastre, gândurile – prea deranjante – vor dispărea din minte, pentru a lăsa loc numai minunii, în timp ce genunchii se îndoaie pentru adorație.

Amin poate să fie suficient

Și dacă este necesar să mișcăm buzele, va fi suficient un cuvânt: amin. Amin este cuvântul decisiv al celui credincios și al celui care se roagă. A spune amin înseamnă a crede. Amin este ceva solid, care dă încredere, are valoare. Cel credincios nu găsește în sine siguranța. Nu este înfiptă ca o stâncă. Aș spune, de-a dreptul, că simte mereu că-i fuge pământul de sub picioare (terenul raționalității). Și atunci are curajul să facă saltul fatidic. Și se prinde cu putere, de cealaltă extremitate, de amin.

Dumnezeu este amin. Cu amin cel credincios se desprinde de sine, de propriile ezitări și frici, și chiar de propriile siguranțe și prezumții, pentru a se încredința, a se încrede numai în Dumnezeu, să dispară în proiectul său (care este unicul fel de “a se regăsi”). Nu. Creștinul nu se va izbi împotriva misterului, după o expresie prea mult folosită. Mai degrabă este învăluit, cuprins de mister. Treimea nu este o ghicitoare. Sunt brațele lui Dumnezeu Întreit care îl primesc pe cel care a știut să spună Amin fără pretenția de a înțelege.

A crede în Sfânta Treime nu înseamnă a te găsi într-o încăpere întunecată, prevăzută cu cărți impunătoare. Înseamnă să ne regăsim uniți, în lumina uimitoare și în afecțiunea celor Trei Persoane, cu toate ființele creației. Înseamnă a experimenta viața, iubirea, plinătatea. Înseamnă a sosi în sfârșit la Tatăl, în calitate de fii, grație acțiunii “mântuitoare” a Fiului și forței transformatoare a Duhului Sfânt. Sărbătoarea Preasfintei Treimi, atunci, nu trebuie să ne intimideze, nici să nu ne provoace jenă. Constituie, în schimb, o invitație la bucurie, la cânt, la laudă, la dans. O anticipare la ceea ce vom face și vom fi în veșnicie.

Dumnezeu se trădează cu numele

Ar fi interesant să observăm fața lui Nicodim, personaj respectabil, împlinit, în timp ce asculta acele cuvinte care descopereau cel mai mare secret: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut…” El se gândea că a crede ar însemna sporirea propriului bagaj cultural, adăugarea de noi idei, chiar complicate, primirea altor dogme. În schimb descoperă că a avea credință înseamnă a crede în iubire. A crede în Fiul care descoperă iubirea Tatălui, în Duhul Sfânt care “revarsă” acea iubire asupra lumii întregi. Descoperă că în Dumnezeu totul este dăruire reciprocă, schimb, participare, iubire fără margini, relație, mișcare spre altul.

Textul din Exod (prima lectură) înregistrează, în schimb, relația lui Moise în fața manifestării uimitoare a lui Dumnezeu: “…s-a aplecat în grabă până la pământ și s-a prosternat…” Deci, după adorație, descoperă imediat secretul care i-a fost comunicat. Îl prinde pe Dumnezeu în vorbă, îndreaptă revelația în avantajul poporului “său” care s-a pătat cu o vină mare.

El ceruse să vadă chipul lui Dumnezeu. A fost refuzat. A putut să-l zărească, în trecere, numai din spate. Și-a proclamat totuși numele: “Domnul, Domnul, Dumnezeu milostiv și îndurător, încet la mânie și bogat har și fidelitate”.

Moise, prin intermediul numelui, “vede” chipul adevărat al lui Dumnezeu. Acela este chipul pe care Dumnezeu îl prezintă omului. Da, Dumnezeu îndreaptă spre om un chip care spune milostivire, compasiune, iubire fidelă, iertare, răbdare infinită… Dumnezeu s-a trădat. Pronunțând propriul nume, a permis omului să contemple chipul său. Moise, într-un anumit sens, l-a surprins pe Dumnezeu din spate. Și Dumnezeu s-a “întors”…

Duhul Sfânt însărcinat să “ne dezlege”

La Liturghie, una din formele de salut este cea trinitară pe care o găsim în a doua lectură de astăzi, și care încheie scrisoarea Sfântului Paul adresată credincioșilor din Corint: “Harul Domnului Isus Cristos, iubirea lui Dumnezeu și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți”. Putem să ne întrebăm ce înseamnă, concret, pentru un creștin, împărtășirea Duhului Sfânt. În loc să schițăm o tratare sau o descriere teoretică, aș vrea să risc o senzație.

Bănuiesc, de fapt, că un credincios care comunică, este în contact strâns cu Duhul Sfânt, sfârșește prin “a fi dezlegat”. În secvența închinată Duhului Sfânt, în ziua de Rusalii, implorăm: “Îndoaie ceea ce este rigid”. Duritatea nu este numai cea a inimii, nu este numai refuzul încăpățânat de a crede, stăruința în rău. Duritatea nu este numai lipsa de docilitate. Poate fi…exces de docilitate, așa încât să devenim rigizi, nemișcați, reci, inflexibili (inflexibilitatea este împotriva Duhului, care vrea dimpotrivă “să îndoaie”!)

Am impresia că astăzi, în Biserică, este un exces de rigiditate și de “inflexibilitate” (și nu mă refer pur și simplu la tărâmul disciplinar, sau moral, sau doctrinal). În loc să fie mișcați de Duhul Sfânt, unii indivizi par blocați, fixați definitiv în atitudini statice, ca anumite statui descoperite în săpăturile din Pompei, Ercolano și Aplonti. Nu trebuie să ne mirăm. Când lipsește “suflarea” de la începuturi, lutul se întărește fără a primi viața, mișcarea. Suntem rigizi, țepeni, solemni. Fără Duhul Sfânt, viața este sufocată, amorțită.

Și iată-i, inexpresivi, înțepeniți, incapabili de a ne curăța cu un râs eliberator, să săltăm pe pajiștea fragedă a lumii. Spontaneitatea, naturalețea ținute în frâu de cenzuri, conveniențe, de oportunism, de obiceiuri, de falsitate. Preocupați să salveze fața (acea față fardată de seriozitate!), nu observă că pierd sufletul. Și mă gândesc și la anumite adunări liturgice asupra cărora planează, fără a trezi cea mai mică vibrație, cea mai mică tresăltare, freamăt, tresărire, acea urare: “…împărtășirea Duhului Sfânt”.

Chipuri stinse, de nepătruns, personaje imobile, aproape mumificate (înăuntru și afară), expresii…emoționante, modestie forțată. A spus, un călugăr, că a ne ruga înseamnă “a se dezlega”. Eu aș adăuga: a se lăsa dezlegați de Duhul Sfânt (“înmoaie ceea ce este rigid”). Toți avem nevoie să ne rugăm Duhului Sfânt, adică să ne lăsăm dezlegați. Păcătuim prin rigiditate.

Avem capul întors numai într-o parte (raționalitatea, calculul,în locul așteptării, al minunii, al speranței, al dărniciei). Blocați de o mască a severității. Cu mâinile chircite, în loc să fie întinse spre a primi darul. Picioarele care aleargă în toate direcțiile, mai puțin spre cea a iubirii, prieteniei, a păcii. Da, trebuie să ne rugăm, adică trebuie să ne eliberăm. A ne vindeca de acea malformație care este ipocrizia. A ne elibera înseamnă a deveni spontani, agili, creativi. A ne elibera înseamnă a abandona uscăciunea, lipsa de umanitate, și de a regăsi tandrețea.

“Celebranți” împiedicați, încurcați, controlați: nu va veni niciodată decizia să ne dăm învinși de împărtășirea Duhului, care îndoaie, frânge, înmoaie duritatea noastră, ne îmblânzește, ne umanizează, ne face ușori, dezinvolți, degajați, “comunicativi”… aș îndrăzni să spun chiar un pic impertinenți?

Ritul latin