Start > Ritul latin > Ce se întâmplă?

Ce se întâmplă?

9 May 2008
1,467 afișări

Autor: pr. Alessandro Pronzato
Copyright: Predici.cnet.ro
Coborârea Duhului Sfânt (Anul A)

Se numește nașterea Bisericii. Și încă manifestarea sa publică. Dar care Biserică? Și ce fel de “prezentare”? Să fixăm unele elemente.

O Biserică care vine pe neașteptate

Fără îndoială surpriza constituie elementul cheie al Rusaliilor. Nimeni nu se mai aștepta la nimic de la acei indivizi. Erau învinși. Un grup neînsemnat și mai mult “decapitat” (liderul indiscutabil a dispărut definitiv). Puterea constituită încă odată, grație complicității obișnuite, a reușit să facă ordine, neutralizând focarul periculos. Situația s-a normalizat, după agitația provocată în ultimul timp de acel turbulent coborât din Galileia cu ceata sa de zdrențăroși.

Calendarul sărbătorilor se derula cu regularitate, fără riscuri de incidente neplăcute. Lecția trebuie să fie folositoare în cazul în care vreun exaltat ar cultiva încă idei bizare. Mulțimea cosmopolită s-a adunat la Ierusalim, conform tradiției, pentru aceleași motive. În schimb se produce un eveniment neașteptat, care ațâță interesul și trezește gălăgie, uimire. Lumea rămâne “înspăimântată”. Nu la asta se aștepta.

Este un element “în afara programului”, care face de-a dreptul să sară în aer tot programul. Așa ar trebui să fie mereu Biserica. Fără a fi programată. Ne invitată la sărbătoare. Capabilă de a-i primi pe toți surprinși, nepregătiți. Năvălește pe scenă provocând zăpăceală. Greu de înțeles ceea ce se întâmplă. Imposibil de prevăzut consecințele. Și pentru că acea ieșire nu vrea să fie pur și simplu o văpaie de entuziasm, o lovitură de teatru, dar are aerul de a deveni un lucru serios, care continuă. Fenomenul neașteptat nu are nici o intenție de a “reintra”.

Nimeni nu știe de la început ceea ce va trebui să asculte și să vadă. Nu a fost distribuit din capul locului textul discursurilor (Și pentru că, din fericire, nu a fost nici o pregătire a discursurilor. Cei care erau pregătiți să primească vântul, focul, adică Duhul nicidecum predici…)

Biserica improvizează. Duhul pune în gura acelor oameni “necunoscători” cuvinte noi, nemaiauzite. Nici un răspuns previzibil. Nici o declarație scontată. Nici o afirmație știută. Biserica Rusaliilor este o Biserică care “se inventează” pe loc. Trezește uimire pentru că răsare într-un moment negândit, spune lucruri inimaginabile, se comportă în chip neobișnuit, face propuneri atât de diferite de cele obișnuite. În sfârșit, are curajul ineditului, al nebănuitului.

Este o Biserică ce pune în încurcătură, tulbură, zguduie. Neavând poziții de apărat, de protejat echilibre, se mișcă cu o libertate descumpănitoare. Este o Biserică ce trezește interes pentru că nu ne conduce din nou la nici o categorie a trecutului, nu imită modele sau experiențe de dinainte. Este o Biserică ce nu a cerut nimănui permisiunea de a ieși în public, nu a armonizat modurile, timpurile și limitele apariției sale, nu a cerut deloc garanții. De altă parte, așa cum aducea focul, ar fi fost absurd să pretindă garanții pentru (sau contra?) incendiului… A fost vorba de un “incident”. Cu consecințe serioase. Și cu asigurarea că se va repeta.

Rusaliile, adică reportajul unui incident “neanunțat”. Biserica Rusaliilor, adică o manifestare “neanunțată”. Este greu să te obișnuiești cu o astfel de Biserică.

O Biserică ce se face înțeleasă

Rusaliile, adică importanța de a reuși să vorbească tuturor și de a se face înțeleasă. Apostolii nu adoptă un jargon de inițiați, pentru care să fie necesar un interpret. Nu aduc documente de înțeles numai de adepți, și care recer în mod obligatoriu intervenția comentatorilor specializați și autorizați. “…Fiecare îi auzea vorbind în limba maternă.” Care era apoi limba zilnică, a vieții de toate zilele, lucruri obișnuite. Acea în care pâinea înseamnă pur și simplu pâine, apa se numește apă, și întâlnind o persoană este salutată cu “bună ziua”.

Nu ajunge să ai ceva de spus. Trebuie să te străduiești s-o spui în chipul cel mai clar și pe înțeles. O “veste bună” nu ar avea nevoie de specialiști pentru a înțelege despre ce este vorba. Și dacă cineva nu este capabil, să încerce, să insiste. Claritatea trebuie să fie și o formă de asceză. Să nu-mi spună cineva că anumite argumente, “faptele lui Dumnezeu”, “realitățile cerului” nu sunt comunicabile cu cuvintele de uz curent. Dumnezeu s-a făcut de-a dreptul “trup”, s-a oferit foamei oamenilor ca pâine, s-a folosit de alfabetul uman pentru a se explica.

Și apoi: oare limbajul obscur, contorsionat, sinuos, confuz, este mai adaptat să manifeste misterul decât limbajul care învață cu simplitate? Profeții și în general toți scriitorii Cărții (este suficient să ne gândim la autorii textelor sapiențiale) au spus lucruri care nu sunt banale folosindu-se adesea de imagini la îndemâna tuturor. Nu cred că este hazardant de a afirma că Biserica Rusaliilor este Biserica clarității și a simplității (în slujba profundității!).

Poate că nu este cazul să deranjăm Duhul ca să ne învețe limba pe care toți o vorbesc și o înțeleg. Poate să fie suficient ceea ce am învățat acasă. Duhul intervine pentru a ne dărui… inspirația, eficacitatea, puterea. Dar claritatea trebuie s-o punem noi. Și chiar și un pic de foc, mult mai de folos decât ghiața pentru a face cuvântul “transparent”. Incandescența eliberează cuvântul de orice urmă de opacitate. Un îndrăgostit reușește mereu să se explice foarte bine.

O Biserică “de neexplicat”

Nu a fost nevoie să se redacteze un proces verbal (rodul chiar al unui obositor compromis între diferitele poziții) pentru a explica celor care au rămas afară ceea ce s-a întâmplat în cenacol. Și pentru că în cenacol nu a avut loc nici o discuție, nici o dezbatere. Rusaliile sunt un fapt pus sub ochii tuturor, nu un document. Acel fapt este clar, evident, totuși “inexplicabil”. Vreau să spun că explicația trebuie căutată în altă parte. Acea Biserică nu posedă în sine justificarea, dar trimite la altceva, la Altcineva.

Lumea intuiește imediat că acei oameni spun și fac lucruri care nu depind de ei. “Toți erau uimiți și se întrebau unii pe alții: “Ce înseamnă aceasta?” (Fap. 2, 12). Ca și cum ar fi comentat: “Nu este posibil. Nu este de la ei…” Alții găsesc o explicație mai la îndemână: câteva pahare de vin sorbit dimineața: “S-au îmbătat cu must…” (Fap. 2, 13). În realitate explicația nu este atât de simplă. Și are un nume precis: Duhul. “Toți au fost umpluți de Duhul Sfânt…”

Liturgia de astăzi se preocupă să pună în deplină evidență pe Protagonistul Rusaliilor. Isus, apărând celor unsprezece (evanghelia), “a suflat asupra lor și le-a spus: “Primiți pe Duhul Sfânt”. Toată viața, misiunea Bisericii, depinde de Duhul Sfânt. Adevărata mărturisire de credință (cum ne amintește Paul în a doua lectură) este posibilă numai prin Duhul (“nimeni nu poate spune “Isus este Domnul” decât sub acțiunea Duhului”). Duhul, care nu este monopolul câtorva privilegiați, ci este proprietatea, ba chiar darul comun. “Fiecăruia îi este dată o manifestare particulară a Duhului pentru folosul tuturor”. Duhul ca principiu de coeziune internă, dar și de varietate (varietate de persoane și de carisme). Duhul care ne face docili și liberi în același timp.

Biserica devine interesantă (“erau uimiți…”), este o problemă (“se întrebau unul pe altul…”), numai dacă nu posedă în ea însăși explicația, dacă nu are pretenția de a se justifica, de a se apăra sau, mai rău, de a se exalta, de a se da în spectacol, ci constrânge să se caute în altă parte adevărata cauză a toate. Începând cu primul discurs al lui Petru, Faptele Apostolilor sunt străbătute de o precizare de fond: “Să nu gândiți că depinde de noi…” Biserica Rusaliilor, sau capacitatea de a semăna semne de întrebare, de a provoca întrebări, de a pune probleme, de a cere să se caute “în altă parte”… Apelul la mister nu poate constitui ușoara acoperire de atitudini și comportamente mai puțin limpezi. Dimpotrivă, Biserica Rusaliilor nu are nimic de ascuns, este atât de transparentă încât lasă să se întrevadă misterul.

O Biserică “incontrolabilă”

Desigur, cineva ar fi preferat ca acei oameni paralizați de frică să fi rămas pentru totdeauna țintuiți în casă, așa cum i-a descoperit Domnul înviat (“…în timp ce ușile erau încuiate în locul unde se aflau discipolii de frica Iudeilor, a venit Isus…”).

În schimb Învățătorul îi trimite în lume: “Așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, și eu vă trimit pe voi…” Și Duhul se îngrijește să facă să sară definitiv zăvoarele ușilor și ferestrelor.

Biserica Rusaliilor este o Biserică ce nu stă în locul pe care ar vrea cineva să-l hotărască, nu respectă rolul impus, nu se adaptează cu partea impusă. Nu a cerut viza de intrare. Biserica Rusaliilor este o Biserică incontrolabilă, care nu se resemnează să fie inofensivă, element decorativ în panorama sărbătorilor, sprijin al așa-zisei ordini constituite, invitată de onoare pentru a garanta desfășurarea liniștită a banchetului a câtorva privilegiați și încă mai mult pentru o digestie liniștită.

Este o Biserică nedisponibilă, neutilizabilă pentru alte scopuri, “intratabilă”, neobișnuită, care nu vrea să reintre în funcții înalte. Știe să rămână îndelung în cenacol, dar nu ezită să iasă afară în piețe sau pe străzi pentru a vesti mesajul care i-a fost încredințat, să tulbure conștiințele, să denunțe nedreptatea colosală a acelei răstigniri (și a alte numeroase răstigniri). Preocupată de “lucrurile lui Dumnezeu”, dar zeloasă și față de “lucrurile oamenilor” (a nu se confunda cu afacerile).

Desigur, și astăzi, sunt capi și capete care ar prefera o Biserică înainte de Rusalii. O Biserică rațională, îmblânzită, timidă, demisionară, complet absorbită de acțiunea de “a salva sufletele”, lăsând ca cei vicleni să se ocupe de tot restul (adică de propriile interese, posturi, putere de necontrolat, operații de o curățenie dubioasă chiar dacă sunt acoperite cu pecetea creștină…) Dar Biserica, dacă este Biserica lui Cristos și a Duhului, nu poate să fie decât Biserica, incomodă, a Rusaliilor. Este inutil de a rezerva un loc de onoare în lojă. Locul îi este asigurat, din când în când, de Duhul Sfânt. Prin care cineva descoperă Biserica, incontrolabilă, imprevizibilă, insesizabilă, acolo unde nu i-ar plăcea s-o găsească. Atunci când la mijloc este Duhul, și nu plăcerea celor “interesați”, se poate întâmpla ca Biserica să fie la locul ei în momentul în care nu este la propriul loc!

În sfârșit, ce se întâmplă?… Este întrebarea inevitabilă pusă de Rusaliile de ieri și, este de dorit, pentru astăzi.

Ritul latin