Start > Ritul latin > La răscruce de drumuri

La răscruce de drumuri

9 May 2008
814 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XIV-a de peste an (Anul A)

“Cuvântul lui Cristos să locuiască din belșug în voi în toată înțelepciunea. Și orice faceți cu cuvântul sau cu fapta, să faceți în numele Domnului Isus, și mulțumiți prin el lui Dumnezeu Tatăl (Col 3,16-17).

Îndată după descoperirea Americii (Cristofor Columb atinge coastele Americii 1492) în Europa ajunge zvonul că acolo sunt mari bogății, în special aur. Atunci, un general spaniol, numi Pizzaro, cu 170 de oameni bine înarmați au mers în lumea nouă s-o cucerească și să se îmbogățească. După ce au mers săptămâni și luni în șir, fără să găsească bogățiile râvnite, soldaților le-a slăbit speranța și erau gata să se revolte. Pizzaro i-a adunat în fața sa, și-a scos sabia și cu vârful ei a tras pe nisip, de la răsărit spre apus, o linie și, arătând cu sabia spre nord, a zis: “Cine vrea să rămână aici, acela va avea liniște, nu va mai înfrunta primejdii, dar nu se va bucura nici de bogății și nici de glorie”. Apoi a arătat spre sud și a zis: “Acolo ne așteaptă bogății și slavă. Cine vrea, să vină după mine!”. L-au urmat doar vreo doisprezece oameni. Pizzaro, urmat numai de câțiva, nu peste mult timp a găsit ceea ce a dorit.

Isus ne invită să-l urmăm și ne asigură că ne vom îmbogăți cu iubirea divină, care se vădește în ființa sa prin blândețe și smerenie. În pedagogia sa divină, Isus ne adresează invitația prin mai multe paradoxuri (opinii contrare opiniilor comune și care se pot demonstra); paradoxuri pe care le-am întâlnit mai ales în prima lectură (Zah 9,9-10).

Iată, primul paradox: Isus mulțumește Tatălui: “Te preamăresc pe Tine, Părinte, stăpânul Cerului și al pământului, că ai lăsat ascunse acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici”. În limba ebraică nu există cuvântul mulțumesc. Când cineva face bine unui semit, acesta îl “mărește” pe om și-l “preamărește” pe Creator pentru binele făcut.

Adevărul, “ascuns” unora și “revelat” altora, este: “cunoașterea misterului lui Dumnezeu” – Cristos – “în care sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale științei” (Col 2,3).

Oare Cristos n-a venit să-i mântuiască pe toți oamenii? În acest caz cei numiți “înțelepți și pricepuți”, dacă Tatăl le-a ascuns adevărul mântuirii, ei nu au nici o vină că nu ajung la cunoașterea lui Cristos. Cei săraci au vreun merit, că Dumnezeu le-a revelat? Este Dumnezeu constrâns de sărăcia lor? Desigur că nu. Urmează că înțelepții n-au vină și săracii n-au nici un merit. Atunci, cum se demonstrează paradoxul?

În realitate, o știm, Dumnezeu vrea mântuirea tuturor (cf. 1Tim 2,4), dar cei care se cred “înțelepți” (raționaliștii) fac adesea ineficace și zădărnicesc descoperirile divine. Cei “pricepuți și înțelepți”, despre care ne vorbește Isus, sunt învățătorii religioși ai timpului: scribii, cărturarii, fariseii, arhiereii… adică toți cunoscătorii Legii și toți manipulatorii abili ai tradițiilor strămoșești. Având cunoașterea Legii, ei devin asupritori în numele Legii și impun poveri grele pe umerii celor săraci și ignoranți, dar pe care ei nu le ating nici cu degetul cel mic (cf. Lc 11,46). Isus, din contra, cheamă la sine pe cei obosiți și împovărați. Și Isus impune un “jug” și o povară, dar jugul său este dulce și povară sa “ușoară”. Este, oare, Isus mai puțin exigent și morala sa mai permisivă? Nu, dar Isus însuși îl ajută – “Eu vă voi da” – pune umărul la greu pentru cei care îl ascultă. El este primul dintre săraci, dintre cei umili, dintre cei simpli care a înțeles să-i ajute pe toți aceștia, nu cu vorbe, ci intrând “în pielea lor”, cum se spune: “El, care din fire este Dumnezeu… s-a despuiat pe sine însuși, a luat fire de sclav și s-a făcut de o asemănare cu oamenii” (Fap 2,6-7); el este primul care ia crucea pe umeri: adică el este “aproapele” (samariteanul milostiv) care face suportabilă și ușoară crucea celui care îl urmează. Stă în pedagogia divină de a alege lucrurile cele mici, ca să realizeze lucruri mari, de a alege “nimicul” spre a crea o lume nouă. Dacă grecii din Corint se arătau dornici de daruri mari și carisme răsunătoare, mari admiratori ai înțelepciunii lumești, sfântul apostol Paul îi avertizează: “Luați seama, mai degrabă, la chemarea voastră, fraților: nu sunt mulți între voi înțelepți după trup, nu sunt mulți puternici, nu sunt mulți nobili. Dar Dumnezeu a ales ceea ce este nebunie în lume spre a da de rușine pe cei înțelepți, Dumnezeu a ales ceea ce este slab în lume spre a da de rușine pe cei puternici, Dumnezeu a ales ceea ce în lume este fără valoare și disprețuit și ceea ce nu-i nimic spre a duce la nimic pe cele ce sunt, ca nici un om să nu se poată preamări pe sine în fața lui Dumnezeu” (1Cor 1,26-29).

Sigur, Isus a voit să spună că cei săraci, ultimii și marginalizații sunt în condiție ideală ca să primească mesajul său de libertate, dar și ei au trebuință, ca să-l poată trăi, de a trece prin procesul de eliberare pascală: prin botez, înmormântați în moarte cu Cristos, să învie la o viață nouă. Apoi, capacitatea de a primi mesajul evanghelic, ce-i drept, se leagă de o anumită libertate care decurge din a nu poseda, dar faptul în sine de a nu poseda nu dă naștere în mod spontan la cunoașterea evanghelică. Cei săraci au capacitatea “sufletului gol”, a “nimicului”, care îi fac disponibili pentru speranță la auzul cuvântului divin, pe când cei bogați au sufletul plin de sine, plin de cele materiale în care și-au pus speranța și și-au realizat-o. De aceea cuvântul lui Dumnezeu parcă nu le mai spune nimic… (cf. Messale dell’Assamblea Cristiana, Festivo, Torino 1980, p. 691-692). Un exemplu grăitor în această privință ne sunt păstorii de la Betleem, care s-au arătat atât de disponibili la vestea îngerului de a merge la iesle, spre a-l vedea pe Prunc, fiindcă vegheau, păzeau turmele, oile nu erau ale lor și de aceea vestea le-a dat o speranță. Faptul că magii s-au arătat la cei bogați, vrea să ne spună că Dumnezeu își trimite mesagerii săi la toată ființa omenească, dar cei bogați nu se deranjează să meargă și să caute, se mulțumesc să trimită pe alții să spioneze și să-și facă planuri viclene, fiindcă speranța lor realizată – bogățiile și plăcerile – pare amenințată; de aceea caută să și-o consolideze prin crimă și moarte.

Isus preamărește pe Tatăl pentru realizarea planului său de mântuire a oamenilor, fiindcă, cu tot non-sensul – discordia și absurdul – care stă la baza lumii (nedreptăți între săraci și bogați, războaie între națiuni, revolte în sânul națiunilor), “odihna”, adică pacea, nu-i un cuvânt gol, este o opțiune fundamentală care tinde să se afirme tot mai mult, în ciuda egoismului separatist. Oamenii simt tot mai mult că nu pot supraviețui individual, nici ca inși și nici ca națiuni închise în sine. Concordia universală se impune tot mai mult pe zi ce trece. Biserica lui Cristos, biserica celor săraci, disponibili pentru cuvântul său plin de speranță, este “fiica Sionului” și are menirea să fie conștiința vie a lumii că numai în Cristos își pot găsi toate neamurile odihna, pacea.

Regele mesianic, al cărui “imperiu se va întinde de la o mare la alta”, adică până la marginile pământului (Lectura I), apare descris ca smerit și neajutorat, călărind un măgăruș și nu pe un cal aprig în luptă. “Apariția” sa nu-i strălucitoare și triumfală, ca a unui rege care se întoarce biruitor, urmat de coloana infinită a prizonierilor de război. El este regele păcii, care sfărâmă insignele și instrumentele de luptă. Persoana sa și programul de lucru amintesc mai degrabă de chipul servitorului lui Iahve care, după cum citim în Isaia 42,1-4, se prezintă ca model al “săracilor lui Iahve”. Este paradoxul unui rege umil și totuși stăpân al lumii. Ne reamintește, fără nici un dubiu, de Isus care, în ziua de Florii, și-a făcut intrarea triumfală în Ierusalim ca un rege aducător de pace, călărind pe o simplă măgăriță (cf. Lc 19,35).

Sfântul apostol Paul, cu învățătura sa ne arată că nu suntem datori cărnii, ca să trăim după carne (Lectura a II-a: Rom 8,9.11-13), nu condamnă trupul, ca și cum ar fi rău și ar veni de la diavol sau ar duce la diavol, ci vrea să ne spună două lucruri importante: 1) dacă nu ne străduim să ne spiritualizăm trupul, să-i redăm frumusețea cerească, de asemănare cu Creatorul prin adevărul și binele existenței, vom sfârși prin materializarea sufletului, lipsindu-l de odihna vieții veșnice și 2) noi suntem datori sufletului lui Cristos care și-a înviat trupul și ne-a adus speranța învierii noastre… Datoria noastră este să-l urmăm; cu atât mai mult cu cât Isus ne ajută cu harul Duhului Sfânt ca să trăim, ne dă harul smereniei care ne înalță și ne face “părtași ai naturii divine” (2Pt 1,4).

Ritul latin