Start > Ritul latin > Împărăția lui Dumnezeu este bucuria acțiunii

Împărăția lui Dumnezeu este bucuria acțiunii

9 May 2008
1,432 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XIII-a de peste an (Anul A)

Accentul rugăciunii de la începutul sfintei Liturghii de azi cade pe cuvintele: “Dumnezeule… prin puterea și călăuzirea ta, astfel să ne folosim de bunurile trecătoare încât să ne bucurăm încă de pe acum de cele veșnice!” Aceste cuvinte arată că împărăția lui Dumnezeu nu-i comoara, mărgăritarul sau peștii buni, ci acțiunea de a căuta, vinde, cumpăra, de a scoate mereu cele noi și cele vechi.

Atât Ioan Botezătorul, cât și Isus, își încep activitatea publică prin cuvintele: “Convertiți-vă, căci Împărăția lui Dumnezeu este aproape” (Mt 3,2;4,17). Însăși acțiunea lor constituia începutul împărăției. Pentru aceasta spunea Isus: “Dacă eu scot demonii cu ajutorul Duhului lui Dumnezeu, înseamnă că Împărăția lui Dumnezeu este în mijlocul vostru” (Mt 12,28; Lc 17,21). Că Împărăția lui Dumnezeu este acțiune, viață, a înțeles-o cel mai bine sfântul apostol Paul, el spune: “Împărăția lui Dumnezeu nu constă în mâncare ori băutură, ci în dreptate, pace și bucurie în Duhul Sfânt. Cine îi slujește lui Cristos în acest fel (făcând dreptate și pace), îi este plăcut lui Dumnezeu și cu trecere la oameni” (Rom 14,17-18) și: “Împărăția lui Dumnezeu nu stă în vorbe, ci în fapte” (1Cor 4,20).

Lecturile de azi ne arată că Împărăția lui Dumnezeu este deschisă pentru toți oamenii, fiindcă toți sunt capabili de acțiune, de convertire.

Comoara ascunsă în ogor cuprinde chemarea la împărăție a agricultorilor și păstorilor care își desfășoară activitatea pe câmp; piatra (perla) de mare preț cuprinde chemarea adresată de Dumnezeu negustorilor, care își desfășoară activitatea în comerț; năvodul plin cu pești buni și răi cuprinde în sine chemarea la împărăție a celor care își desfășoară activitatea în pescuit. Țăranul cumpără pământ cu bucurie, sperând într-o recoltă bogată; negustorul cutreieră țări și mări cu bucurie, sperând într-un câștig cât mai substanțial; pescarul aruncă mreaja cu bucurie, sperând într-o cantitate cât mai mare de pești…

Dar orice bucurie pălește în fața bucuriei izvorâtă din acțiunea de a descoperi Împărăția lui Dumnezeu. Aș vrea să ilustrez acest adevăr printr-un exemplu. Un om bogat asista la o predică despre Paradis, despre Împărăția deplină și veșnică a lui Dumnezeu. După terminarea Liturghiei a venit să-l felicite pe predicator, zicându-i: “Ați vorbit minunat despre Rai, dar un singur lucru ați omis, nu ați specificat unde este Paradisul”. Preotul i-a spus: “Vezi, peste drum de biserică este o căsuță. În ea se află o văduvă sărmană, bolnavă, cu trei copii. Soțul i-a murit în război. Ajut-o cu ce te lasă inima și apoi vino și-ți voi spune unde este Împărăția lui Dumnezeu!”. Omul bogat a luat de toate: alimente, medicamente, îmbrăcăminte pentru copii etc. Intrând în casă, a început să-și desfacă darurile. Văduva a început să plângă. Copiii au întrebat-o: “Mămică, de ce plângi? Nu cumva acesta este tăticul întors din război?” Și, fără să mai aștepte răspunsul, l-au înconjurat pe musafirul bogat și au început să-i sărute mâinile și să-i spună printre lacrimi de bucurie: “Tăticule, cât de mult te-am așteptat! Mulțumim lui Dumnezeu că te-ai întors sănătos la noi!”. Plin de emoție și bucurie, omul le-a spus: “Nu sunt eu tăticul vostru, dar vă făgăduiesc: de azi înainte voi avea grijă de voi ca un adevărat tată!”. Apoi s-a întors la paroh și i-a spus: “Părinte, nu mai este necesar să-mi spuneți unde este Raiul, l-am aflat: este în inima mea”. Iată, adeverirea cuvintelor lui Isus despre cărturarul învățat în ale Impărăției cerurilor, cum este “asemenea gospodarului, care scoate din comoara sa cele noi și cele vechi”, cum își găsește bucuria în acțiunea de a scoate și de a da, cum se folosește de cele pământești pentru a câștiga cele cerești.

Este o mare eroare pe care o săvârșesc mulți creștini crezând că Împărăția lui Dumnezeu este Biserica și dacă fac parte din Biserică pot sta mulțumiți că și-au asigurat fericirea veșnică. Este adevărat: caracteristicile împărăției lui Dumnezeu și ale Bisericii apar strict legate între ele, dar nu exprimă aceeași realitate. În perspectiva împlinirii din urmă (parusie), Biserica coincide în adevăr cu Împărăția lui Dumnezeu, dar în realitatea sa istorică și sociologică de pe pământ, Biserica apare numai ca terenul privilegiat în sânul căreia Împărăția se clădește încetul cu încetul sub acțiunea Duhului Sfânt, adică numai acea acțiune umană devine izvor de bucurie deplină care este făcută sub acțiunea Duhului Sfânt. Împărăția lui Dumnezeu este deja prezentă, activitatea însă este ca în sămânță. Este necesar ca să crească. Ioan Botezătorul a început-o și Isus a desăvârșit-o ca model, dar ea trebuie, prin acțiunea fiecărui credincios, să se extindă pe toată fața pământului, punând în evidență valorile creștine, dintre care, cea mai mare, adevărata perlă a Noului Testament, este învierea din morți.

În cea de-a doua lectură (Rom 8,28-38), sfântul apostol Paul insistă asupra acestei probleme: învierea din urmă. Ea este dovada iubirii lui Dumnezeu și la înviere se poate ajunge numai prin iubire. Celui care cheamă cu iubire, trebuie să i se răspundă cu iubire. Motorul oricărei acțiuni trebuie să fie iubirea. Învierea este acțiunea de trecere de la moarte la viață și ea trebuie realizată printr-o simbioză perfectă de iubire divino-umană, ca în Isus Cristos, ca între Cristos și Biserică. Numai această simbioză de iubire cheamă, predestinează, mântuiește și glorifică pe cei care doresc și se străduiesc să fie asemenea lui Cristos…

Biograful lui Solomon, în prima lectură (1Reg 3,5.7-12), îl zugrăvește pe acesta în trei culori: înțelept, constructor și bogat. Mai pregnantă este înțelepciunea: “Și a dat Dumnezeu lui Solomon înțelepciune și pricepere foarte mare și cunoștințe multe, ca nisipul de pe țărmul mării. Și era înțelepciunea lui Solomon mai presus de înțelepciunea tuturor fiilor Răsăritului și mai presus de toată înțelepciunea Egiptenilor. El era mai înțelept decât toți oamenii; mult mai înțelept decât Etan Ezrahiteanul, decât Heman și decât Calcol și Darda, feciorii lui Mahol; și numele lui era în slavă la toate popoarele din împrejurimi. Solomon a spus trei mii de pilde; și cântările lui au fost o mie și cinci. El a vorbit despre copaci, de la cedrii cei din Liban până la isopul de pe ziduri; a vorbit și despre animale, despre păsări, despre târâtoare și despre pești. Și veneau de la toate popoarele ca să asculte înțelepciunea lui Solomon și de la toți regii pământului, care auzeau despre înțelepciunea lui” (1Reg 5,9-14). Înțelepciunea lui Solomon cuprindea toate domeniile. Textul liturgiei cuvântului de azi vrea să scoată în evidență faptul că această înțelepciune a fost un dar al lui Dumnezeu. Ea i-a fost dată în sanctuarul de la Gabaon ca rod al rugăciunii însoțite de multe jertfe.

Dovada cea mai concludentă a înțelepciunii regelui din Ierusalim este însăși rugăciunea sa, o rugăciune plină de înțelepciune și ca atare plăcută lui Dumnezeu. Solomon nu s-a lăsat călăuzit de egoism, dar a cerut lui Dumnezeu o mare doză de bun simt, spre a ști să judece, să discearnă corect între bine și rău, să conducă conform voinței divine. Împreună cu înțelepciunea, Dumnezeu i-a dat lui Solomon și bogății imense. “Regele Solomon a întrecut, prin bogăție și înțelepciune, pe toți regii pământului” (1Reg 10,23).

Isus este înțelepciunea întrupată. Dumnezeu a ascuns în el toate bogățiile divine ale științei și înțelepciunii (Col 2,3) și cine îl află pe el, găsește “viața” (cf. 1In 5,12).

Într-una din zile, Petru i-a zis lui Isus în numele celorlalți ucenici: “Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat, ce răsplată vom primi?” Isus le-a zis: “Adevăr vă spun că la reînnoire, atunci când Fiul omului va ședea pe tronul său de mărire, voi, care m-ați urmat, veți ședea și voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele douăsprezece triburi ale lui Israel. Și oricine va fi lăsat case, frați, surori, tată, mamă, copii, ogoare, pentru Numele meu, va primi mai mult și va avea parte de viața veșnică” (Mt 19,27-29).

Dacă nu suntem capabili de atâta înțelepciune, încât să lăsăm toate pentru Cristos, am da dovadă de adevărată nebunie, dacă nu ne-am converti la o viață nouă, dacă nu am renunța la păcat.

Ritul latin