Start > Ritul latin > Învățătorul și elevul

Învățătorul și elevul

9 May 2008
1,031 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a XII-a de peste an (Anul A)

În sfânta Evanghelie de la liturgia cuvântului, Isus face câteva propuneri ucenicilor săi: să nu se teamă de oameni, să nu se teamă de ucigașii trupului, să se teamă de Dumnezeu, să se încreadă în Dumnezeu pentru valoarea cu care sunt investiți și să dea mărturie despre Cristos în fața lumii. Sigur, teama provine dintr-un rău previzibil care ne amenință. Isus nu ne spune nimic despre originea acestui rău, ci ne oferă mijloacele pentru a-l evita: teama de Dumnezeu, încrederea în Dumnezeu și mărturia dată despre Cristos. Dar inima omului dorește să cunoască originea “binelui și răului”, să guste din “pomul vieții” din mijlocul Paradisului pământesc, deoarece însuși Dumnezeu a pus în el frumusețea care place ochiului și gustul care place gurii (cf. Gen 2,8-9). Dar, se pare că omului nu-i ajunge creatura. Se povestește, de exemplu, despre tânărul Budha (inițiatorul religiei budiste din India) că a fost închis într-o grădină în care nu întâlnea nici un rău. A fost mulțumit? Sare zidul care o împrejmuia, vede o înmormântare și începe să se gândească la ideea morții. Aceasta îl poartă la concluzia că “binele și răul” luptă și în înăuntrul omului, nu numai în lumea dinafară. Această luptă internă și externă o întâlnim descrisă și în prima lectură. Se păstrează, totuși, credința de neînvins în victoria binelui. (cf. Tomás Spidlík, Calea spiritului, Ed. Ars Longa, Iași 1996, p. 51-52).

Victoria binelui este o problemă de credință, de aceea Isus nu dă o rezolvare rațională asupra răului care stă la temelia temerii, ci doar instrucțiuni de conduită morală. Astfel, ucenicul lui Isus nu trebuie să se mire când nu-i înțeles, obstrucționat sau chiar persecutat. Aceasta este soarta Învățătorului și elevul nu se poate aștepta la ceva mai bun, după cum spune și proverbul: “Ajunge ucenicului să fie ca maestrul său!”. Aspectul unic al acestui proverb este acela de a se referi la Isus și la ucenicii săi. Raportul învățător-elev este precizat și completat de “stăpân-sclav”. În raporturile cu ucenicii săi, Isus nu este numai “Învățătorul” – după felul de a fi al rabinilor – dar este și “Domnul”, adică “Stăpânul”. Această calitate stabilește o nouă relație, pe care o avem inclusă profesiunea de credință creștină pe primul loc: “Isus este Domnul” (Fap 10,36) și implică datoria din partea fiecărui om de a-i cunoaște și de a-i împlini voința. Ca să se realizeze victoria binelui, ucenicul trebuie să aibă parte de soarta Învățătorului. Viața lui Isus a fost o slujire continuă (cf. In 13,16). Prin urmare, proverbul menționat le arată ucenicilor responsabilitatea ce le revine față de aproapele: slujirea. Dar este mai probabil că proverbul se referă la neînțelegerile și persecuțiile la care ucenicii vor fi supuși. Insulta primită de “părintele familiei”, de a fi numit “Belzebub”, ne îndrumă spre sensul din urmă. Membrii familei sunt supuși condiției tatălui: ucenicii constituie familia lui Isus, ei îi aparțin.

O altă garanție asupra victoriei binelui, Isus le-o dă ucenicilor printr-un alt proverb: “Ceea ce este ascuns, va fi descoperit”. Evanghelia sa, la început trebuie să fie ca un lucru ascuns, datorită valorii sale. Împotriva unei comori se fac mereu planuri de răpire, ajungându-se chiar la crimă. Evanghelia este o comoară de ordin spiritual care poate bulversa pe mulți și poate trezi persecuții contra acelora care au acceptat-o. De aceea ea trebuie propusă mai întâi ca pe un lucru de nimic, ca pe o “sămânță de muștar” (cf. Mc 4,31), dar această situație nu trebuie să-i condiționeze pe ucenici, fiindcă nu va fi de durată. Vine ziua în care Evanghelia va fi adusă la cunoștința lumii întregi, va fi predicată de pe acoperișurile caselor.

Moartea trupească nu poate fi obstacol în calea victoriei binelui. Răul real, care i se poate întâmpla cuiva, este moartea sufletului. Suflet înseamnă viață. Prin urmare, oamenii nu pot să ia viața cuiva în adevăratul înțeles al cuvântului, fiindcă viața aparține numai lui Dumnezeu singur. El o dă celor care îl iubesc și se tem de el. Teama de Dumnezeu, pornită din iubire creștină, trebuie să întreacă teama de oameni, pornită din respect sau amenințare cu răul, fiindcă “Unde este teamă (de sclav) nu este iubire” (1In 4,18), dar “frica de Dumnezeu”, fiind un dar al Duhului Sfânt, are în sine forța de a învinge răul.

O altă garanție a victoriei binelui, Isus le-o oferă ucenicilor din comparația cu “păsările cerului”, de care Tatăl se îngrijește; dar omul, în care Creatorul a investit “chipul” său, are o valoare infinită și nu poate permite să se piardă.

Victoria binelui, fiind o problemă de credință, Isus o condiționează de un singur lucru: de mărturia dată de om în fața lumii despre Cristos, pe care Tatăl l-a pus “Domn”, stăpân chiar și asupra morții, considerată “răul suprem”.

În lectura a doua (Rom 5,12-15), sfântul Paul încearcă să ajungă la originea fricii, temerii, care este cauza oricărui rău: păcatul. În teologia sfântului Paul “păcatul” nu-i întotdeauna nici pe primul loc ca un act pur moral, săvârșit liber și prin urmare total imputabil fiecărei persoane, ci este ca o situație externă voinței umane, este un fel de atmosferă contaminată. Nici când vorbește despre moarte nu se referă întotdeauna numai la sfârșitul biologic al omului, ci ea este considerată în mod esențial este semnalată în contextul de mister, ca un plan divin asupra existenței umane. Simplul fapt empiric de a muri nu are nimic comun cu păcatul; dar posibilitatea unui sens pozitiv al morții, care nu trebuie dus la un simplu insucces, depinde de darul lui Dumnezeu, pe care îl oferă omului prin Isus Cristos, pe care omul se angajează conștient și liber să-l mărturisească cu propria viață. Mesajul religios este foarte clar: în istoria omenirii există un climat contaminat din punct de vedere moral; ne naștem într-o lume îmbâcsită de păcat. Acest climat păcătos nu se datorează unor forțe superioare omului, fiindcă el nu-i altceva decât o adunătură de păcate individuale. Cristos a venit ca să înlăture acest strat de poluare morală a atmosferei spiritului uman (cf. Commento della Bibbia Liturgica, Ed. Paoline, Roma 1981, p. 1569 ș.u.). Omul este dator să se alăture lui Isus, fiindcă, spune Origene că, dacă ai păcătuit, “nu da vina pe diavol, nici pe trup, nici pe Venera, ci învinuiește-te pe tine însuți!”. Dacă în lume există răul, există păcate, responsabilitatea cade numai asupra omului. “Nimeni nu este vătămat, dacă nu se vatămă el însuși”, spune sfântul Ioan Gură-de-Aur. Această insistență asupra deplinei responsabilități umane pentru păcat este, în același timp, apărarea conceptului de libertate și a posibilității schimbării, convertirii: cine a ales în mod liber o cale greșită, este liber să se întoarcă de unde a plecat și astfel să asigure victoria binelui (cf. Tomás Spidlík, o.c., p. 53).

În concluzie, din acest episod se deduce clar că sfântul Paul vrea să ne convingă de biruința binelui, arătându-ne că o morală pur individualistă și personalistă este de neconceput în creștinism, ci trebuie să sosească timpul unei morale comunitare, la care fiecare trebuie să contribuie.

Spunem chiar de la începutul predicii că omul simte că răul provine nu numai din exterior, ci și din interiorul său. Profetul Ieremia – dacă citim un paragraf anterior din cartea sa – vom vedea cum se revoltă chiar împotriva lui Dumnezeu, din cauza răului care îi vine din pricina poruncii Domnului și, spune el: “… îmi pricinuiește în fiecare zi rușine și ocară. Și când mi-am pus în gând: Nu-l voi mai pomeni și nici nu voi mai propovădui în numele lui”, gândul acesta s-a prefăcut în inima mea în foc arzător, de nu eram în stare nici să-l mai înăbuș și nici să-l mai îndur” (Ier 20,8-9). Gândul rău se preface în inimă în “foc arzător”, despre care se spune că este dezastru interior. Prin păcat, afirmă Pseudo-Macarie, omul își pierde principiul său unificator și se umple de tendințe centrifuge, de gânduri rele, de patimi. Cetatea interioară a lui Dumnezeu devine câmp de șerpi și de fiare feroce. Dar ceea ce este mai trist în această stare e că omul pierde încrederea în sine însuși. Este logic: cine nu crede în Dumnezeu, nu crede nici în chipul său, care este omul. Păcătosul își pierde simțul de a fi capabil de a-și stăpâni singur propriile patimi (cf. Tomás Spidlík, o.c., p. 59). Cu toate că la acest zbucium intern se adaugă cel extern: Ieremia știa că este obiectul unui complot, că lumea șoșotea în jurul lui și-i puneau la cale moartea. Ieremia își aduce aminte de ziua chemării sale, de menirea sa profetică, și se îndreaptă cu încredere spre Domnul și aceasta îi dă siguranța înfrângerii dușmanilor săi, deoarece cauza sa este cauza lui Dumnezeu. În încheiere, Ieremia invită în mod liturgic, solemn, pe toți cei care vor să-l asculte și să-l laude pe Iahve, să-și amintească de acțiunea lui salvatoare, care deja se vădește realizată în chip profetic în el: Ieremia este dovada biruinței binelui, a faptului că Dumnezeu nu va părăsi nicicând pe cel care se încrede în el.

Aceasta este și datoria noastră: să învățăm a fi victorioși prin Acela care ne conduce la biruință asupra păcatului și a morții.

Ritul latin