Start > Ritul latin > “Vreau iubire”

“Vreau iubire”

9 May 2008
1,097 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a X-a de peste an (Anul A)

Pe paginile sfintelor Evanghelii întâlnim o categorie de persoane față de care Isus are un fel de alergie, un fel de nepotrivire instinctivă de caracter: sunt acei oameni care se pretind a fi drepți. În fața lor Isus pare dezarmat și neputincios. Nu poate intra în dialog cu ei, fiindcă se simt stăpâni pe situație, n-au nevoie de mântuire și iertare, se simt siguri pe ei că n-au păcat și prin urmare și-au asigurat singuri mântuirea prin jertfe, datini strămoșești sau rugi făcute prin piețe sau pe la colțuri de stradă.

Dar cine poate fi drept și fără de păcat în fața lui Dumnezeu care găsește pete chiar și în îngeri (cf. Iob 4,18), dacă Dumnezeu nu-l îndreptățește prin iubirea sa plină de milostivire?

De ce se credeau fariseii oameni drepți și credeau că nu au trebuință de Cristos?

Pentru că împlineau legea lui Moise. Dar o împlineau numai în partea ei materială, externă, și nu în partea ei formală, în spiritul ei adevărat.

Legea, fiind dată de Dumnezeu pe muntele Sinai (cf. Ex 20,1 ș.u.), poartă în sine spiritul lui Dumnezeu, iubirea lui față de toți oamenii. Omul, primind Legea, trebuie să primească și iubirea care o dă. Împlinind numai partea materială a Legii, adică “litera” “care ucide, spiritul dă viață” (2Cor 3,6), fariseii se îndepărtau mai mult de spiritul ei și au ajuns până acolo că disprețuiau și excludeau din adunările lor o mare parte dintre chiar dintre concetățenii lor: pe cei săraci, pe cei orbi, pe cei șchiopi etc, așa cum o confirmă Cartea a II-a a lui Samuel (5,8): “Orbul și șchiopul să nu intre în casă!”, adică la adunare, după cum de altfel erau excluși publicanii și păcătoșii, pe care îi socoteau bătuți de Dumnezeu și vrednici de dispreț. Crezându-se drepți, fiindcă îi respingeau pe aceștia, se arătau scandalizați de atitudinea lui Isus și spuneau ucenicilor lui: “Pentru ce Învățătorul vostru mănâncă împreună cu publicanii și păcătoșii?”

Din răspunsul lui Isus că “Nu cei sănătoși au trebuință de medic, ci doar cei bolnavi… Milă vreau și nu jertfe”, se desprind două adevăruri fundamentale: 1) păcătosul este un bolnav vrednic de milă și 2) Dumnezeu vrea să vadă în om ceea ce el însuși a investit în om: caritatea, adică iubirea plină de milostivire sau “spiritul care dă viață”, esența Legii.

Nu există om sănătos. Din moment ce tot omul este sortit morții, înseamnă că fiecare om este păcătos, fiecare are trebuință de medic pentru a se vindeca de păcat și de moarte. Unul singur este Medicul care poate vindeca: Isus, Iubirea întrupată, “Mielul fără defecte și fără pată” (1Pt 1,19), “Marele Preot… sfânt și fără pată” (Evr 7,26), singurul “care s-a oferit pe sine însuși ca jertfă nepătată lui Dumnezeu” (id. 9,14).

Ca să ne vindecăm, trebuie să credem în iubirea milostivă a lui Dumnezeu.

Caritatea lui Dumnezeu care ne cheamă la mântuire prin credință este un dar, fiindcă pornește de la Dumnezeu singur.

În cea de-a doua lectură (Rom 4,18-25), sfântul apostol Paul ni-l prezintă pe patriarhul Avram, la care făceau apel deseori fariseii susținând că este “tatăl” lor. Isus le demonstrează că ei nu pot fi fiii lui Avram, fiindcă n-au spiritul lui Avram, nu au spiritul credinței; din contra, ei au spiritul satanei, fiindcă nu cred și credința lor se concretizează, nu numai în dispreț față de cei orbi și șchiopi, păcătoși și publicani, ci mai ales în crimă: “Voi căutați să mă ucideți pe mine, care v-am spus adevărul pe care l-am auzit de la Dumnezeu… Voi îl aveți de tată pe diavol și vreți să îndepliniți dorințele tatălui vostru. El dintru început a fost ucigaș” (cf. In 8,33-44). În cele din urmă îl vor ucide, dacă nu cu sabia, cu limba strigând: “Răstignește-l!” (cf. Fap 7,52; In 19,15). Au făcut această crimă decidă tocmai pentru că n-au avut credința lui Avram.

Credința este unită întotdeauna cu speranța. Despre Avram se spune că “a crezut contrar oricărei speranțe” (Rom 5,18.19), adică, deși era bătrân, ca de altfel și Sara, soția lui, și nu mai puteau avea nici o speranță de a avea vreun copil pe cale naturală. Dar Dumnezeu îi revelează că va avea, nu numai un fiu, ci un neam numeros ca stele de pe cer și nisipul de pe malul mării (cf. Gen 22,17). Avram a crezut împotriva oricărei speranțe omenești. Credința lui mare a născut o speranță mai mare decât oricare speranță umană și nu s-a înșelat.

Așa trebuie să fie, ba mai mult chiar, credința creștină: generatoare de speranță teologală, de încredere totală în Dumnezeu care ne-a creat și ne-a asigurat prin Cuvântul său întrupat de iertarea păcatelor, de viața veșnică, de vederea Tatălui în împărăția lui; ne-a asigurat că ne poate elibera din ghearele morții, fiindcă el singur l-a înviat pe Isus din morți și ne-a îndreptățit pe noi prin viața și moartea lui (v. 24-25;5,18). Această credință implică speranța în învierea noastră (cf. 8,22-25) și este motivată de iubirea lui Dumnezeu care este în noi: “Dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în noi prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dat” (Rom 5,5). Numai această caritate poate face minuni: dintr-un publican un apostol, dintr-un persecutor al Biserici un “vas ales” – dintr-un Saul un Paul – apostol al neamurilor.

Dar din noi, ce poate face iubirea lui Dumnezeu pe baza credinței noastre?

Dacă Dumnezeu ne-a iubit și ne-a mântuit de păcat și de moarte, oare nu are dreptul să ne ceară iubirea? “Iubire vreau și nu jertfă. Vreau cunoașterea lui Dumnezeu mai presus de orice jertfă de ardere de tot”. Cunoașterea lui Dumnezeu, în sens biblic, înseamnă trăirea cea mai intimă din care să se nască faptele cele bune fără număr și fără măsură.

Iată, pentru ce dorința apostolului Paul: “Pe Isus vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și împărtășirea pătimirilor lui, ca să-i devin asemănător în moarte, cu speranța că voi putea ajunge la învierea din morți” (Fap 3,10-11), trebuie să fie a mea și a noastră a tuturor.

Iubirea Tatălui l-a chemat pe Avram la credință; iubirea Fiului l-a chemat pe Levi la o credință și speranță mai mare decât cea a lui Avram; iubirea Sfântului Duh ne cheamă și pe noi la o credință și o speranță mai mare decât a lui Levi, dar mai ales ne cheamă la o iubire dinamică față de cei șchiopi, surzi, muți, săraci, văduve, orfani, față de toți cei marginalizați de societate și mai ales față de cei păcătoși…

Avram a ascultat de chemarea Tatălui și a devenit “tatăl celor credincioși” (cf. Rom 4,11); Levi a ascultat de chemarea Fiului și a deveni “sfântul apostol și evanghelist Matei”.

Noi ce putem deveni, dacă ascultăm de chemarea Duhului Sfânt? Fecioara Maria din Nazaret a devenit “mama lui Dumnezeu”, Elisabeta s-a umplut de Duhul Sfânt și pruncul din sânul ei s-a sfințit atât de mult încât, spune Isus, că altul nu s-a născut din femeie mai mare decât Ioan Botezătorul (cf. Lc 1,41; Mt 11,11-12); Isus însuși, zămislit prin puterea Duhului Sfânt (cf. Mt 1,18), a tresărit de bucurie în Duhul Sfânt când a constatat că se dă crezare misiunii apostolice, preamărindu-l pe Tatăl ca Domn al cerului și al pământului (cf. Lc 10,17-21); diaconului Ștefan, plin de credință și de Duhul Sfânt, i se deschide Cerul încă de pe acest pământ spre a vedea slava Impărăției (cf. Fap 6,5; 7,51 ș.u.). Toate aceste minuni din istoria mântuirii ne pot umple de fericire pentru că: ascultând de chemarea Duhului Sfânt, devenim “temple” vii ale Duhului Sfânt (cf. 1Cor 6,19), adică acel loc sacru în care ne întâlnim cu Dumnezeu în credință, speranță și iubire, ne întâlnim cu toți oamenii.

Un renumit cântăreț irlandez a dat un concert în capitala Statelor Unite, la Washington. Printre altele a interpretat și cântul euharistic “Panis angelicus” – “Pâine îngerească” – în chip minunat. A doua zi a primit o scrisoare cu următorul conținut: “Nu vă puteți închipui cât m-a emoționat cântecul dv. “Panis angelicus”. Când eram ucenic, deseori l-am cântat și eu la biserică. Dar, mai târziu, am uitat de Dumnezeu și de biserică… Cântecul dv. m-a întors la vârsta copilăriei, când, mergând la vecernie, eram atât de fericit cântându-l și eu… M-au podidit lacrimile: lacrimi de părere de rău, lacrimile dorinței după o viață nouă. Cântecul dv. m-a întors la Dumnezeu. Mi-am luat hotărârea de a fi un bun creștin”.

Iubirea cântă mereu. Să-i oferim lui Dumnezeu iubirea noastră de la această sfântă celebrare euharistică, primindu-l pe Isus în sfânta Împărtășanie, ca această “Pâine îngerească” să ne facă îngeri, spre a cânta mereu iubirea lui Dumnezeu. Amin.

Ritul latin