Start > Ritul latin > Ce înseamnă a spune: “Doamne, Doamne”?

Ce înseamnă a spune: “Doamne, Doamne”?

9 May 2008
937 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a IX-a de peste an (Anul A)

De ce nu tot cel ce-i spune lui Isus “Doamne, Doamne” va intra în împărăția lui Dumnezeu?

A spune cu credință “Doamne” – Krios – înseamnă a recunoaște în Isus primatul universal, stăpânirea lui universală, fiindcă în această calitate de domn revarsă viața divină în Bisercă, exercitând puterea sa răscumpărătoare și sfințitoare în tot trupul său mistic. În calitate de “icoană a Dumnezeului nevăzut” (Col 1,15), el crează, conduce și susține în existență tot universul; umple trupul Bisericii cu bogăția darurilor cerești. În această calitate are primatul peste orice făptură, fiindcă chiar îngerii înșiși i se supun, toată făptura din Cer, de pe pământ și din infern în fața lui își pleacă genunchiul (cf. Fap 2,10); mai ales că și-a dovedit stăpânirea și asupra morții (cf. Fap 2,36), devenind “Regele regilor și Domnul domnilor” (Apoc 19,16). De aceea numai cine îl mărturisește ca “Domn” în această calitate, acela se mântuiește. Această mărturie trebuie dată pe baza credinței: “că Domn este Isus Cristos spre mărirea lui Dumnezeu Tatăl” (Fap 2,11), “dacă tu mărturisești cu gura ta că Isus este Domn, iar în inima ta crezi că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit, deoarece credința inimii duce la dreptate, iar mărturisirea gurii la mântuire” (Rom 10,9-10).

În multe cazuri a spune “Doamne, Doamne” nu-i decât o formă de superstiție, concretizându-se într-un cult fals, nedemn de adevăratul Dumnezeu. Numai adevărata credință a inimii îl face pe om “disponibil” față de voința divină, pe când superstiția încearcă să-l facă pe Dumnezeu “disponibil” față de capriciile voinței umane. Credința, ca formă de înaltă religiozitate, este posibilă numai datorită harului lui Dumnezeu, de aceea implică întotdeauna o încredere, o supunere și o dăruire totală de sine, o alegere liberă, morală, conștientă în a-i sluji lui Dumnezeu din iubire. Practicile superstițioase, pe care Isus le condamnă prin cuvintele: “În acea zi mulți îmi vor zice: Doamne, Doamne, oare n-am prorocit noi în numele tău, n-am scos diavoli în numele tău și nu am săvârșit multe minuni în numele tău? Atunci eu le voi zice deschis: Nicicând nu v-am cunoscut. Plecați de la mine, nelegiuiților!”, se folosesc de acțiuni, obiecte, gesturi, cuvinte etc, care ar trebui să fie expresia încredințării pline de credință făcută lui Dumnezeu, pe când în realitate n-au fost altceva decât mijloace de a-l constrânge pe Dumnezeu, care uneori se lasă constrâns pentru a nu dezminți puterea sa în fața oamenilor de bună credință, dar toți acei care invocă puterile și forțele impersonale, într-un anumit mod “divine”, sub formă de divinație, de magie și de credință deșartă, vor trebui să audă: “Nu vă cunosc! Plecați de la mine!”. Semnele sacre, folosite în superstiții și magie, sunt lipsite de caracterul lor de semne de adorație datorată numai lui Dumnezeu, iar rugăciunile lor n-au nimic comun cu “Facă-se voia ta!” din rugăciunea domnească.

Superstițiosul dorește să transforme domeniul uman într-un domeniu pseudo-religios, misterios, din care să tragă un profit personal. Numai credința supranaturală este realitatea fundamentală a existenței creștine: unde lipsește credința, totul se corupe, totul devine nisip purtat de valuri sau de vânt; unde credința este prezentă, totul se schimbă în mântuire, totul devine stâncă. Superstițiosul își clădește casa pe nisip; credinciosul și-o clădește pe stâncă.

Sfântul Paul, în cea de-a doua lectură (Rom 3,21-25a. 28), pune în evidență faptul că chiar legea lui Moise, fără desăvârșirea ei adusă de Cristos, rămâne ca un obiect de superstiție. Legea, fără Cristos, este goală. După cum, de fapt, și un “sacrament”, dacă este primit fără credință, nu are nici un efect mântuitor. Sfântul Paul nu urmărește să anuleze Legea, ci să-i dea spiritul lui Cristos, fiindcă înainte de a fi Legea, înainte de a fi fost Moise căruia Dumnezeu i-a dat Legea pe muntele Sinai, a fost inițiativa lui Dumnezeu care l-a chemat pe Avram la credință și care a fost socotit “drept” numai prin credință. Legea a intervenit mai târziu, când poporul ales începea să se clatine în credință și să se întrebe: “Este Dumnezeu în mijlocul nostru sau nu este?” (Ex 17,7). Deoarece Isus este “începătorul și desăvârșitorul credinței” noastre (Evr 12,1), el singur este desăvârșitorul mântuirii noastre, independent de faptele Legii. Pentru aceasta spune sfântul Paul că: “Noi păstrăm (adevărul revelat) că omul este mântuit prin credință, independent de faptele Legii”.

Isus Cristos a desăvârșit Legea și Profeții (cf. Mt 5,17-18). Aceasta pune în evidență iubirea divină care intervine mereu în istoria omului pentru a-l readuce de la păcat la starea omului desăvârșit, fiindcă “toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu”. “Slava lui Dumnezeu este Duhul Sfânt”, spune sfântul Grigore Nisenul. Existența păcatului se datorează Legii. Legea din paradisul pământesc: “Să nu mănânci!”, legea naturală, este dezvoltată în cele zece porunci de pe Sinai. Dacă Legea devine desăvârșită prin Cristos, adică se reduce la “porunca nouă” a iubirii, atunci omul, prin această lege nouă își recapătă “slava lui Dumnezeu“, pe Duhul Sfânt, fiindcă practicarea ei, păzirea poruncilor în esență, devine semnul sacramental al iubirii: “Dacă păstrați poruncile mele, veți rămâne în dragostea mea, precum eu am păstrat poruncile Tatălui meu și am rămas în dragostea lui” (In 15,10). Din aceasta deducem clar: nimeni nu poate păzi poruncile, nu poate da dovadă de iubire, dacă nu are credința supranaturală. Păzirea poruncilor, fără spiritul credinței, constituie o formă crasă de fariseism și de superstiție.

De altfel și Moise, așa cum ne apare clar din prima lectură (Deut 11,18.26-28), când spune: “Eu vă pun azi înaintea voastră o binecuvântare și un blestem: binecuvântare, adică veți asculta de poruncile Domnului Dumnezeului vostru… blestem, dacă nu veți asculta… “, poruncile au menirea să ducă la credință, la ascultare. Poruncile sunt un mijloc, nu un scop; scopul este ascultarea, dar “Credința este din auzite” (Rom 10,17). Poruncile au menirea să-l trezească pe om, să-l facă conștient de libertatea sa, să-i pună în vedere măreția la care poate ajunge prin primirea credinței și nimicnicia în care poate cădea fără credință: de a rămâne în păcat și de a fi lipsit în veci de “Slava lui Dumnezeu”, deoarece “fără credință este imposibile de a-i plăcea lui Dumnezeu” (Evr 11,6).

Datoria noastră este, nu numai de a-i fi recunoscători lui Dumnezeu pentru darul credinței, dar și de a veghea asupra acestui dar ca să nu se altereze, să nu scadă, să n-o preschimbăm în superstiție. Păzirea poruncilor ne ajută să ne arătăm această recunoștință plină de iubire față de “Izvorul credinței” – Cristos – realizând astfel întâlnirea personală cu el în Duhul Sfânt prin împlinirea voinței Tatălui ceresc.

Spune un proverb: “Copacul cu frunze multe și cu rădăcini puține se usucă repede”. Poruncile îl determină pe om să-și întărească, să-și mărească și să-și apere credința mântuitoare. Evreii de pe timpul Mântuitorului aveau multe feluri de rugăciuni și jertfe, dar ele se afirmau ca un fel de naționalism, cu o tentă de moștenire strămoșească și mai puțin ca pe un aspect de viață intimă cu Dumnezeu. Un partid politic intitulat “creștin democrat” folosește doar valoarea creștinismului pentru a-și crea credit politic și nu pentru a-i duce pe oameni la Dumnezeu. Cel care și-a creat credit politic din valorile creștinismului poate avea doar o mândrie omenească, dar nu se poate numi cu adevărat “un partid al copiilor lui Dumnezeu”.

Dumnezeu îți pune înainte, adică ne-a creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), cu darul libertății pe care îl respectă cu sfințenie. Se arată înțelept acela care alege “binecuvântarea” cu care el ne-a binecuvântat și pe care nu ne-a luat-o nici când am păcătuit: credința.

Într-un spital militar, soldații orbi se rugau așa: “Doamne, dacă ai îngăduit să ni se ia lumina ochilor, nu îngădui să ni se ia lumina minții. Dar dacă vreodată vei îngădui să ni se ia lumina minții, nu îngădui niciodată să ni se ia lumina credinței! Amin. Amin. Amin”.

Ritul latin