Start > Ritul latin > Dumnezeu este fidel cuvântului său

Dumnezeu este fidel cuvântului său

9 May 2008
1,198 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Duminica a VIII-a de peste an (Anul A)

Dumnezeu este credincios cuvântului său: a creat din iubire pentru a păstra și nu pentru a distruge (Lectura I).

Biblia ne este martoră în această privință. Cuvântul lui Dumnezeu este “adevărul”, este “stânca” lui Israel (cf. Deut 32,4); el nu minte, nu se contrazice (cf. Num 23,19); cuvântul său este veșnic, nu trece (cf. Is 40,8); el își menține promisiunile (cf. Tob 14,4); cuvântul său este providențial, veghează asupra lumii (cf. Gen 8,22), dă soare și ploaie peste toți – buni și răi – (cf. Mt 5,45). Chipul lui Dumnezeu, așa cum se desprinde de pe paginile Sfintei Scripturi, este acela al unui “Tată” care veghează asupra creaturilor sale și le satisface cerințele legitime: “Tu dai tuturor hrană la timpul potrivit” (Ps 144,15; 103,27).

Providența lui Dumnezeu se vădește mai ales în istoria omului, în care nu intervine stabilindu-i un destin rigid, care să-l imobilizeze pe om ca într-un instinct, așa încât să-i anuleze libertatea, nici nu intervine în chip magic, prin care să înlocuiască inițiativa omului, ci intervine cu propuneri referitoare la proiectul său de mântuire, prin care omul este chemat să colaboreze cu el la instaurarea “împărăției”.

Când omul ajunge să se încreadă deplin și fără rezerve în cuvântul lui Dumnezeu, se dedică cu asiduitate muncii, fiindcă știe că prin aceasta continuă opera creației. El devine colaboratorul lui Dumnezeu, cu care “construiește pentru veșnicie”. Pentru aceasta muncește ca și cum totul ar depinde de munca sa, dar se încrede în Dumnezeu știind că totul depinde de intervenția lui. “Cosmosul, animat de Dumnezeu cu un dinamism interior este lansat spre o desăvârșire din ce în ce mai mare, a cărui țintă o cunoaște numai Dumnezeu singur, dar acesta este dat omului ca să-l stăpânească și să-l conducă cu toată dibăcia și cu toată capacitatea sa inventivă. Numai așa omul se descoperă pe sine drept colaborator al lui Dumnezeu, artizan al destinului său pe acest pământ, fiindcă descoperă că totul i-a fost pus la dispoziție” (RdC. 121).

Datoria urgentă și stringentă a fiecărui creștin stă în a căuta, mai presus de orice, în primul rând, “împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui “. Dat fiind faptul că Dumnezeu nu întârzie să-i introducă în împărăția sa pe cei care o caută: “Împărăția Cerurilor este aproape” (Mt 4,17), ba chiar “în mijlocul vostru” (Lc 17,21; Mt 24,23), adevărata preocupare a omului trebuie să fie aceea de a se stabili, de a se înrădăcina, cât mai solid în această împărăție, de a nu-l pierde pe Creator ca “Domn” și de a nu înceta să-i slujească.

Grija lui Isus de a-l introduce pe om în împărăția Tatălui său se datorează faptului că au fost ființe superioare omului, îngerii, care, orbiți de dorințe personale, au strigat la unison cu Lucifer: “Non serviam!” – Nu vrem să-i slujim! -, ieșind astfel din cadrul “dreptății” morale, divine, adică din economia mântuirii, din cadrul acțiunilor lui Dumnezeu de a-i introduce în adevăratul miez al fericirii: în slujire. Dreptatea o cere: Dacă Dumnezeu însuși îmi slujește, cu atât mai mult se cuvine ca eu să-i slujesc. Slujirea divină a atins culmea în istoria omului prin Cristos, care n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața pentru mântuirea multora (cf. Mt 20,28), adică pentru a-i aduce pe mulți la slujirea lui Dumnezeu pe pământ, ca apoi să se bucure de slujirea veșnică a lui Dumnezeu însuși în Ierusalimul ceresc (cf. Is 25,8 ș.u.).

Preludiul acestei slujiri divine se poate constata încă de pe acest pământ. Isus ilustrează acest adevăr prin două exemple: cu grija lui Dumnezeu față de păsările cerului, care nu seamănă, nu seceră și nu adună în hambare și totuși trăiesc, și cu crinii câmpului, care nu se ostenesc muncind, nu țes propria lor mantie regească, ci sunt îmbrăcați de Tatăl ceresc într-o strălucire mai mare decât cea a lui Solomon.

Toată îngrijorarea zadarnică a omului, care cu tot efortul său nu poate să-și prelungească viața nici măcar cu un minut, deoarece timpul este în mâna și la dispoziția veșnicului Dumnezeu, nu are altă cauză decât lipsa de credință: “oameni de puțină credință”, spune Isus. Din cauza lipsei de credință, omul se bizuie pe propria capacitate rațională: cum să-și câștige banul, în care speră să-și găsească întreaga fericire, adevărul total și binele suprem pentru viața, sănătatea și împlinirea sa umană. Numai că această strădanie este zadarnică. Omul, cu un gram de minte, poate înțelege acest adevăr: dacă un lucru este material, așa cum este “mamona”, este trecător, este efemer, caduc, nu poate satisface setea după infinit. Numai ochiul credinței ne ajută să vedem dincolo de formele materiale, ne ajută să vedem ceea ce stă la rădăcina tuturor lucrurilor: cuvântul lui Dumnezeu, sau, așa cum ne spune sfântul evanghelist Ioan: “La început a fost cuvântul și cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul… Toate prin el s-au făcut și fără de el nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut” (In 1,1-3), “Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi” (In 1,14), ca noi să credem că ceea ce are valoare este ceea ce stă la baza a tot ce există… “Dumnezeu nu vrea să fie un fapt exterior care să ni se impună împotriva voinței noastre: Dumnezeu este un adevăr interior care ne obligă moral la recunoașterea lui liberă. A crede în Dumnezeu este obligația noastră morală. Omul poate să nu-și îndeplinească obligația lui morală, dar atunci își pierde în mod inevitabil demnitatea morală. A crede în Dumnezeu înseamnă a recunoaște că binele de care mărturisește conștiința noastră, pe care îl căutăm în viața noastră, dar pe care nu-l dă nici natura (mamona), nici rațiunea noastră (egoismul), acest bine este totuși, există în afara naturii și rațiunii noastre, este ceva ce există în sine” (Vladimir Soloviov, Fundamentele spirituale ale vieții, Ed. Deisis, Alba-Iulia 1994, p. 20).

Dacă cineva refuză să creadă în providența divină, refuză să se înscrie în dreptatea lui Dumnezeu, refuză să-i slujească… Dar să fie sigur: va veni ziua în care “Domnul va descoperi intențiile inimilor” (Lectura a II-a). Sfântul Paul nu spune că va descoperi “intențiile rațiunii”, ci “intențiile inimilor”, fiindcă intenția inimii este iubirea. Ori, nimic n-a făcut Dumnezeu mai mult decât ca să cucerească inimile oamenilor: iubirea. Iubirea cu iubire se cucerește. Pentru aceasta s-a arătat și se arată Dumnezeu cu o iubirea mai presus de orice iubire maternă (Lectura I): să ne câștige intențiile inimilor.

Apostolii își dovedesc iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele prin “slujire”, ca “împărțitori ai tainelor lui Dumnezeu” (Lectura a II-a). Cine iubește “banul = mamona”, slujește unui lucru făcut de mâna omului, ceea ce înseamnă că mamona îl stăpânește pe om; omul devine sclavul lucrului creat, devine închinător la idoli. De această sclavie vrea Isus să ne apere sau să-i elibereze pe cei prinși în robie. Pentru a ne salva de această degradare morală avem trebuință de o virtute superioară, de virtutea teologală a credinței. Vom crede în măsura în care vom fi conștienți de un adevăr care este evident: iubirea. Dumnezeu ne iubește în Isus Cristos, “care din fire este Dumnezeu… dar a luat fire de sclav… S-a umilit pe sine însuși și s-a făcut ascultător până la moarte, moartea pe cruce” (Fap 2,6-8), ca să ne slujească spre mântuire: ca noi să credem în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi (cf. 1In 4,16) și să-l iubim, să-i slujim spre deplina noastră fericire din patria cerească.

Să ne unim în rugăciune cu toții și să-i spunem: “Dăruiește-ne, te rugăm, Doamne, ca mersul lumii să fie călăuzit de orânduirea ta dătătoare de pace și Biserica ta să cunoască bucuria de a te sluji în liniște!” (Colecta). Amin.

Ritul latin