Start > Ritul latin > Duhul Sfânt, viața Bisericii

Duhul Sfânt, viața Bisericii

9 May 2008
1,141 afișări

Autor: pr. Anton Dancă
Copyright: Editura Presa Bună
Coborârea Duhului Sfânt (Anul A)

Fiind încă în mijlocul ucenicilor săi pe acest pământ, Isus le-a spus: “Este în folosul vostru ca eu să mă duc, pentru că, dacă nu mă duc, Apărătorul nu va veni la voi. Dacă însă mă duc, eu vi-l voi trimite” (In 15,7); iar în ruga de la cina de Taină spune: “Acum vin la tine, iar acestea le spun în lume ca să aibă din plin bucuria mea în ei” (In 17,13).

Care este această bucurie deplină pe care Isus vrea s-o împartă cu ucenicii săi? Bucuria pe care Isus o are de la Tatăl, pentru că încă înainte de întemeierea lumii Tatăl i-a dat Fiului propria slavă. “Slava pe care tu mi-ai dat-o, eu le-am dat-o lor, ca ei să fie una, după cum noi una suntem” (v. 22)… “ca dragostea cu care m-ai iubit pe mine, să fie în ei și eu în ei” (v. 26). Bucuria deplină stă în unirea deplină.

“Legătura acestei uniri este o glorie (slavă) autentică. Nimeni nu poate tăgădui că Duhul Sfânt se numește Glorie”, spune sfântul Grigore din Nisa (Om 15, PG 44); la fel, nimeni nu se poate îndoi că “dragostea” – iubirea – dintre Tatăl și Fiul este același Duh Sfânt.

În seara zilei în care Cristos a înviat din morți, el se arată ucenicilor spre a le pune în suflet bucuria deplină. Frica de iudei îi adunase într-o încăpere subterană, întunecoasă și bine zăvorâtă. Isus îi salută: “Pace vouă“, salut care este mai mult decât un “Bună ziua” sau “Bună seara”, deoarece saltul lui Isus arată restabilirea comuniunii prin adevărul suprem al învierii, care este semnul deosebit, nu numai al iertării lașității lor, ci este semnul deosebit al carității divine, al harului care stă la temelia trimiterii apostolice de a vesti Evanghelia, este semnul iubirii Tatălui față de întreaga omenire lipsită de pace și care a stat la temelia trimiterii Fiului său în lume, ca să aducă pace oamenilor de bunăvoință (cf. Lc 2,14). Isus suflă asupra apostolilor, așa cum Dumnezeu a suflat asupra primului om în actul creației și l-a făcut ființă vie, ființă nouă (cf. Gen 2,7) și le spune: “Primiți pe Duhul Sfânt”. Dăruirea Duhului Sfânt, a “Darului Necreat”, a slavei proprii, este semnul alianței veșnice și acest Duh devine operativ în ei și în acei care vor crede în cuvântul lor, deoarece cuvântul este Cristos, dar forța cuvântului este Duhul Iubirii. Ucenicii au trebuință și de Cuvânt – “Eu în ei” -, au trebuință și de dinamismul cuvântului: “Dragostea cu care m-ai iubit… să fie în ei”, spre a forma o lume nouă.

Ca să apară o lume nouă cu o viață nouă, trebuie înlăturată moartea și cauza morții, păcatul. Pentru aceasta Isus înviat dă ucenicilor puterea cheilor, de a dezlega de păcate.

Ucenicii, preacurata Fecioară Maria și femeile care l-au slujit pe Cristos după posibilitățile lor formau deja “sămânța” unei lumi noi, formau o unitate bazată pe cuvântul lui Isus: de a se aduna în numele lui și de a nu se îndepărta de Ierusalim; bazată pe “stăruința și armonia în rugăciune”. Duhul Sfânt, primit în seara Învierii, îi adună de această dată în frica lui Dumnezeu în Cenacol, în camera de sus, deschisă și luminoasă, acolo unde Isus s-a rugat pentru ei, unde le-a dat porunca iubirii noi, unde i-a rânduit preoți și mai presus de toate le-a dat prezența sa euharistică. Această “sămânță” a biserici primare este menită să încolțească, să crească și să aducă roade, dar avea trebuință, în primul rând, de apă. Deseori “apa” este folosită ca un simbol al Sfântului Duh (cf. In 7,38; Is 58,11; Zah 14,8).

Când se anunță ploaia, se întunecă cerul, pornește vântul care scutură pomi și case, se ivesc fulgere și se aud tunete.

Biserica, purtătoarea Revelației, adică a credinței divine, fiind de factură supranaturală, are trebuință de o ploaie suprafirească. Aceasta își face simțită prezența sub chipul “stropilor de foc”, adică a picăturilor de apă încărcate cu energie divină. Udându-i pe cei adunați în Cenacol cu “stropi de foc“, credința lor rodește “carisme” diferite. Sfântul Luca, autorul Faptelor apostolilor, este impresionat mai ales de carisma limbilor, care aducea mulțimile adunate la Ierusalim în acel timp la unitatea credinței, la înțelegerea Revelației și la creșterea Bisericii în sfințenie și universalitate. Rusaliile vădindu-se ca o chemare adresată tuturor popoarelor de a vesti “mărețiile lui Dumnezeu”, mărturisind că Isus Cristos este Domnul (cf. Fap 2,36).

Stropii de foc, care în cădere apăreau ca niște limbi, ni-l arată pe Duhul Sfânt care pune iubirea ca temelie a alianței universale și definitive cu omul care se angajează să vestească Evanghelia cu zel, cu “limbă de foc”, cu toată iubirea.

Este necesar să legăm evenimentul de la poalele muntelui Sinai care se cutremura și lansa limbi de foc cu cel de la Ierusalim: unirea celor douăsprezece triburi ale lui Israel corespunde unirii celor doisprezece apostoli din Cenacol, care formează “noul Israel” prin botezul focului venit din cer, foc menit să dea mărturie despre prezența Dumnezeului celui viu, fiindcă aici este promulgată legea noii alianțe, legea libertății care îi califică pe oameni drept “fii ai lui Dumnezeu“. Această alianță nu va mai fi limitată doar la un singur popor ales spre a-l face cunoscut pe adevăratul Dumnezeu, ci noua alianță rămâne deschisă tuturor popoarelor și tuturor raselor; nu va mai fi caracterizată de un semn întipărit în carne (circumciziune), ea este spirituală și se concretizează prin credință și prin botez (chiar și prin cel al dorinței). Noua alianță nu va mai fi reînnoită de oameni muritori pe parcursul istoriei, ci va rămâne bazată pentru totdeauna pe Cristos “care rămâne în veci” (Evr 7,24). Tocmai pentru că este spirituală și definitivă, orice înfăptuire actuală în Biserica timpului nostru prin instituțiile sale are valoare sacramentală, adică devine poartă de mântuire. Singura realitate profundă și inepuizabilă a Bisericii este Duhul Sfânt.

Sfântul apostol Paul întărește toate acestea arătând că: Isus Cristos, Cuvântul Tatălui, nu poate fi separat de dinamismul cuvântului, de Sfântul Duh: Nimeni nu poate mărturisi Cuvântul, pe Isus, dacă nu are forța, puterea Cuvântului, care este Duhul Sfânt. Ce vrea să ne spună cu această unire indisolubilă dintre cuvânt și puterea cuvântului?

După cum Cristos – Cuvântul – nu poate fi separat de Duhul Sfânt – puterea Cuvântului – tot așa nici creștinii nu trebuie să se dezbine între ei, fiindcă având carismele aceluiași Duh Sfânt care lucrează toate în toți, ei trebuie să formeze Biserica, trupul mistic al lui Cristos; așa cum Cristos își află slava – gloria – sa în Duhul Sfânt, la fel Biserica, se afirmă în frumusețea sa multicoloră în unitatea buchetului pe care o dă credința și botezul. Acela care s-ar folosi de darul său pentru a pune în umbră darul aproapelui său este un sectar și nu-l are pe Duhul comuniunii. Darul își pierde consistența când intră în competiție cu alt dar; își păstrează consistența când favorizează frumusețea altui dar. Culorile nu se exclud, se completează una pe alta când formează curcubeul minunat care leagă cerul cu pământul. Așa și Biserica, își etalează frumusețea divină când darurile (carismele) Sfântului Duh se completează unele pe altele. Unitatea în diversitate este necesară așa cum organele diferite ale trupului îi asigură viața și armonia. Altruismul este specific divinității: “Slava pe care o am la tine înainte de întemeierea lumii, le-am dat-o lor”. Lecția Rusaliilor, după sfântul Paul, stă în altruismul de care trebuie să dea dovadă Biserica, fiindcă dragostea lui Dumnezeu s-a revărsat în sufletele noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat (cf. Rom 5,5); ea condamnă tirania și paternalismul.

Botezul în Duhul Sfânt iluminează comunitatea prietenilor lui Cristos asupra misterului său de Mesia, de Domn și Fiu al lui Dumnezeu; îi face să înțeleagă misterul Învierii ca pe o împlinire a planului divin de mântuire pentru toate popoarele, împingându-i să vestească în toate limbile și în toate împrejurările, fără teamă de persecuții sau moarte, mărețiile lui Dumnezeu. După cum apostolii, martirii și toți creștinii care au dat ascultare până în cele mai mici amănunte glasului Duhului lui Cristos, tot așa și noi suntem chemați să devenim martori, fiindcă “Duhul este acela care vine în ajutorul slăbiciunii noastre” (Rom 8,26), dirijează și potențează efortul nostru, face ca toate să se îndrepte spre binele tuturor, fiindcă unicul Spirit al Tatălui și al Fiului este dătătorul carismelor, precum sunt: iubirea, pacea, bucuria, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, stăpânirea de sine (cf. Gal 5,22).

“Fără Duhul Sfânt, Dumnezeu este departe, Cristos rămâne de domeniul trecutului, Evanghelia rămâne literă moartă, Biserica rămâne o simplă organizație, autoritatea rămâne o putere dictatorială, trimiterea apostolică rămâne o propagandă, cultul rămâne ceva arhaic și viața morală rămâne o viață de sclav. (Notă personală: Însuși sufletul nostru rămâne un cadavru spiritual supus unei materializări continui).

Dar în Duhul Sfânt întreg universul este înnobilat prin reînnoirea împărăției, Cristos înviat își face simțită prezența, Evanghelia devine putere și viață, Biserica realizează comuniunea trinitară, autoritatea se schimbă în slujire, liturgia devine memorial și anticipare, activitatea omenească devine pătrunsă de divin” (Atenagora) și așa “Dumnezeu devine totul în toți și în toate (cf. 1Cor 15,28).

Iată, mărețiile lui Dumnezeu pentru care Duhul Sfânt coboară mereu, chiar și azi. Ne adună ca să-l preamărim pe Tatăl și să credem în Cristos, pe care l-a făcut Domn și Mesia.

Să ne deschidem sufletul și vom primi darul înțelepciunii și al înțelegerii, darul sfatului și al puterii, darul științei și al evlaviei, dar mai ales darul fricii de Dumnezeu care ne va aduna în “camera de sus”, în templul Ierusalimului ceresc.

Ritul latin