Start > Ritul latin > Naºterea Maicii Domnului

Naºterea Maicii Domnului

31 August 2006
2,381 afiºãri

Autor: pr. Anton Dancã
Copyright: Presa Bunã
Naºterea Maicii Domnului

Sã celebrãm cu bucurie naºterea fericitei Fecioare Maria: din ea a apãrut soarele dreptãþii, Cristos, Dumnezeul nostru!

(LR, Introit)

Soarele dreptãþii, Cristos, înainte de a fi izvorul bucuriilor de pe pãmânt, a fost obiectul bucuriilor cereºti ale Tatãlui ºi Duhului Sfânt, fiindcã din Tatãl s-a nãscut mai înainte de toþi vecii (Crezul). Pãºind pe urmele veºnice ale Fiului, vom gãsi în lumina lui Dumnezeu primele trãsãturi, prima schiþã dupã care mama lui Cristos va apãrea în aceastã lume. Aleasã de Tatãl ceresc, înainte de orice altã fãpturã, ca sã colaboreze la întruparea Cuvântului, Maria spune în Duhul Sfânt: Domnul m-a avut de la începutul timpurilor, mai înainte de orice altã creaturã a sa (Prov 8,22). ªi când Adam, destituit din starea harului, a fost alungat din paradisul pãmântesc, o singurã razã de luminã a pãtruns în întunericul umanitãþii decãzute: Duºmãnie voi pune între tine ºi femeie – a spus Domnul cãtre ºarpe – între sãmânþa ta ºi sãmânþa ei: ea îþi va zdrobi capul (Gen 3,15).

Iatã cum apare Maria la orizontul omenirii! Nãscându-se din veci în planul Tatãlui de mântuire ca mamã a Mântuitorului, va zdrobi capul Satanei, va fi neprihãnitã, toatã frumoasã ºi curatã, care nici mãcar pentru o clipã nu va fi sclava ispititorului, ci va fi mereu creatura nepãtatã, aparþinând în totalitate lui Dumnezeu, fiicã predilectã a Celui Preaînalt pe care a putut sã o pregãteascã ºi sã o priveascã mereu cu cea mai mare plãcere încã înainte de a se naºte pe acest pãmânt (cf. Intimita divina, pag. 473).

Încã înainte de a se naºte, Maria strãluceºte prin chemarea unicã din partea Tatãlui de a-i fi fiica preaiubitã, prin chemarea unicã din partea Fiului de a-i fi mamã ºi prin chemarea unicã din partea Duhului Sfânt de a-i fi mireasã toatã frumoasã. În aceastã întreitã alegere stã toatã mãreþia aceleia care a fost rânduitã de Dumnezeu sã sfãrâme capul ºarpelui prin sãmânþa ei, prin Cristos Isus. Maria este darul Preasfintei Treimi.

Profetul Micheia, pãtrunzând în planul divin al mântuirii prin lumina Duhului Sfânt, a prezis-o ca pe aceea care trebuie sã se nascã (5,2), desemnând necesitatea existenþei ei în planul divin ºi naºterea în timp ca pe începutul unei noi ere, când de la Betleemul din Efrata va veni acela care este desemnat sã stãpâneascã peste Israel (id. 1). De fapt, de la Betleem, o datã cu naºterea lui Isus din Fecioara Maria, va începe era mântuirii: vremea mesianicã.

Minunatã a fost ºi naºterea preacuratei pentru aceastã viaþã din pãrinþii ei Ioachim ºi Ana. Aceºti sfinþi soþi s-au unit în cãsãtorie cu credinþa fermã cã fac voinþa lui Dumnezeu care i-a destinat sã ducã la îndeplinire planul iubirii sale din sânul creaþiei: Creºteþi ºi vã înmulþiþi ºi umpleþi pãmântul! (Gen 1,28). Deºi viaþa lor se desfãºura în mod normal firii, constatând cã nu se încadreazã total în planul divin de înmulþire a neamului omenesc ºi mai ales al creºterii poporului lui Dumnezeu ºi al venirii celui fãgãduit de profeþi, credinþa le-a trezit impulsul spre o rugãciune mai asiduã, pentru posturi ºi pomeni, ca Dumnezeu sã le dea ceea ce natura le-a tãgãduit: o odraslã prin care sã se înscrie total în planul iubirii lui Dumnezeu de pe pãmânt. Speranþa cã rugãciunile, posturile ºi pomenile vor fi bine primite i-a însoþit pânã la bãtrâneþe. La Liturghia sfinþilor Ioachim ºi Ana se spune: Plini de Duhul Sfânt, pãrinþii Fecioarei Maria aºteptau mângâierea lui Israel (Vers. la Evanghelie). De fapt unitatea iubirii din sânul familiei o dã Duhul lui Dumnezeu, care este Duhul armoniei din sânul Preasfintei Treimi, dintre Tatãl ºi Fiul, iar pe pãmânt dintre Cristos ºi Bisericã. Duhul Sfânt este acela care pune în firea naturalã a omului cele ºapte daruri ca pe o sãmânþã: înþelepciunea, înþelegerea, sfatul, puterea, ºtiinþa, evlavia ºi frica de Dumnezeu, chiar dacã în mãsurã diferitã în bãrbat ºi femeie, care apoi se dezvoltã împreunã cu credinþa, speranþa ºi iubirea, maturizându-se prin sacramentul Confirmaþiunii. Conform voinþei Creatorului, bãrbatul are mai multã înþelepciune decât femeia; el se bazeazã mult pe puterea minþii sale (bãrbaþii sunt mai raþionaliºti); femeia, în schimb, are mai multã înþelegere; judecata ei porneºte mai mult din inimã decât din raþiune, de aceea pune mai mult cont pe iubire; cât priveºte darul sfatului, nimeni nu poate tãgãdui prioritatea mamei în educaþia copiilor, ea este îngerul lui Dumnezeu din sânul familiei; în schimb, bãrbatul se bucurã de darul puterii prin care îºi foloseºte forþele fizice ºi spirituale numai pentru bunãstarea familiei ºi prin acest dar se afirmã ca un fel de rege al creaþiei, ca Adam chemat de Dumnezeu sã dea nume tuturor fãpturilor sale ºi sã lucreze grãdina Edenului (cf. Gen 2,14. 19). Cât priveºte darul ºtiinþei, între bãrbat ºi femeie domneºte un echilibru valoric: bãrbatul deþine ºtiinþele practice, tehnice, iar femeia deþine ºtiinþa vieþii: Eva fiind rânduitã de Creator sã fie mama tuturor celor vii (Gen 3,20). În ceea ce priveºte darul evlaviei, femeia îºi dovedeºte primatul prin trãirea mai intensã a credinþei. Fapt evident prin participarea lor masivã la oficiile liturgice. Bãrbatul deþine însã darul fricii de Dumnezeu mai mult decât femeia, aºa cum ne relateazã Sfânta Scripturã: Începutul înþelepciunii este frica de Dumnezeu (Ps 111,10), desãvârºind sfinþenia în frica de Dumnezeu (2Cor 7,1). Sã þinem cont: chiar crudul Irod se temea de Dumnezeu ºi-l proteja pe Ioan Botezãtorul, pe când Irodiada mãcina rãzbunarea în inima ei fãrã nici o fricã.

Fiecare persoanã simte dorinþa dupã plinãtatea ei: bãrbatul simte cã îi lipsesc în mare mãsurã darurile înþelegerii, sfatului ºi evlaviei; dar le priveºte în femeie, pe care vrea sã o aibã de partea sa, ca sã-i suplineascã lipsurile. Femeia, în schimb, simte cã îi lipsesc darurile înþelepciunii, puterii ºi fricii de Dumnezeu ºi priveºte cu admiraþie la bãrbatul care le are ºi vrea sã-l aibã de partea ei, ca sã-i suplineascã lipsurile ºi sã-i apere valorile; bãrbatul oferã înþelepciune, putere, inventivitate ºi frica de Dumnezeu; femeia oferã soþului înþelegere, sfaturi din inimã, gingãºie, evlavie. Schimbul reciproc de daruri face din familie un colþ de rai.

Sfinþii Ioachim ºi Ana ºi-au bazat alegerea inimii lor pe darurile spirituale reciproce ºi astfel au ajuns la plinãtatea unitãþii în familie. Dorinþa de a avea o odraslã, pe care sã o introducã în cunoaºterea iubirii lui Dumnezeu prin credinþã, s-a concretizat într-o rugãciune pornitã ca dintr-un singur suflet, ca dintr-o singurã inimã. Plini de Duhul Sfânt, pãrinþii Fecioarei Maria aºteptau mângâierea lui Israel (Lc 2,25). Dumnezeu a privit la inima lor, pe care el însuºi le-a pregãtit-o, ºi i-a binecuvântat cu acea odraslã în care darurile Duhului Sfânt ºi-au aflat plinãtatea încã din prima clipã a zãmislirii ei. Pentru aceasta preacurata Fecioarã Maria a ales din fragedã pruncie sã rãmânã fecioarã, spre a-i sluji numai lui Dumnezeu, fiindcã nu-i lipsea nimic din ceea ce aparþine din fire ca dar bãrbatului, nu simþea lipsa înþelepciunii, puterii ºi nici a fricii de Dumnezeu. Conºtientã de tot ceea ce are din partea lui Dumnezeu, când îngerul Gabriel îi aduce vestea cã va zãmisli ºi va naºte un prunc, preacurata îi rãspunde: Cum va fi aceasta de vreme ce eu nu cunosc bãrbat? Ceea ce vrea sã spunã: Cum va fi aceasta, din moment ce eu nu am nici o trebuinþã de bãrbat, fiindcã nu-mi lipseºte nimic din darurile lui? La care îngerul îi confirmã plinãtatea celor ºapte daruri ale Duhului Sfânt care dau unitatea familiei ºi ea va zãmisli tocmai în virtutea lor care o încadreazã în familia lui Dumnezeu: Duhul Sfânt se va coborî asupra ta ºi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceasta ºi Sfântul care se va naºte din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema (Lc 1,28-35) ºi va putea spune ºi datoritã mamei sale: Duhul Domnului este asupra mea (Lc 4,18).

Prima datã când Maria apare în Evanghelia dupã sfântul Matei este la sfârºitul genealogiei lui Isus: Iacob a nãscut pe Iosif logodnicul Mariei, din care s-a nãscut Isus numit Cristos (1,16). În Evanghelia dupã sfântul Luca se face prima menþiune la Buna-Vestire. În Evanghelia dupã sfântul Marcu, dar ºi cea dupã sfântul Ioan, ea apare ceva mai târziu, pe parcursul desfãºurãrii misterului lui Isus. În orice caz, Maria intrã în Evanghelie numai în vederea lui Isus, numai în calitate de mamã a Mântuitorului; ºi chiar dacã prezenþa ei transpirã pe multe pagini, mai ales la Luca, ea este atât de discretã ºi voalatã de umilinþã încât dispare în cea a Fiului. Ea s-a nãscut ºi a trãit cu adevãrat ascunsã cu Cristos în Dumnezeu. Rãmâne de datoria noastrã ºi spre fericirea noastrã sã-i descoperim aceastã mãreþie de a fi ascunsã cu Cristos în Dumnezeu, fiindcã, dacã ar fi fost posibil sã o întrebãm în clipa când a fost aºezatã în leagãnul istoriei pentru prima datã: Cine eºti tu? ne-ar fi rãspuns: Eu sunt slujitoarea, roaba, Domnului. Sunt o simplã creaturã dependentã total de voinþa lui Dumnezeu. Acest sentiment al dependenþei totale de voinþa lui Dumnezeu dã preacuratei Fecioare Maria cea mai mare demnitate, aºa cum se exprimã papa Pius al XII-lea: Dupã demnitatea lui Dumnezeu, cea a Fecioarei mame este cea mai mare care se poate concepe (Lux veritatis). Dependenþa totalã de voinþa lui Dumnezeu îi dã preacuratei sentimentul de slujitoare, de roabã, care constituie trãsãtura mesianicã prin excelenþã pe care o prefigureazã pentru acela care a fost prevestit de profeþi drept slujitorul lui Iahve (Is 52,13) ºi care având forma lui Dumnezeu, s-a nimicit pe sine luând forma sclavului (Fil 2,6-7).

Ascunsã fiind cu Cristos în Dumnezeu, Maria este conºtientã de mãreþiile sale ºi atât de clarã în smerenia sa încât le poate cânta fãrã sã se neliniºteascã: Toate neamurile mã vor numi fericitã, fiindcã mi-a fãcut lucruri mari Cel Atotputernic (Lc 1,48-49). Cu toatã umilinþa a prorocit slava proprie fãrã sã-ºi reþinã pentru sine nici cea mai micã firimiturã de merit; gloria ei trebuie sã slujeascã numai spre a-l preamãri pe acela care a ºtiut sã facã dintr-o creaturã atât de micã o mamã pentru Dumnezeu, o reginã pentru cer ºi pãmânt, o mijlocitoare puternicã pentru mântuirea noastrã (cf. Intimita divina pag. 1556).

Care este datoria noastrã în ziua de azi faþã de aceastã capodoperã divinã?

Sã-i mulþumim lui Dumnezeu pentru aceastã fãpturã atât de minunatã; sã o iubim, sã-i imitãm virtuþile ºi mai ales smerenia ºi sã-i cerem ajutorul de a ne trãi ºi noi viaþa pãmânteascã ascunºi cu Cristos în Dumnezeu, ca sã ne naºtem apoi pentru împãrãþia cerurilor. Amin.

Ritul latin