Start > Ritul latin > Duminica a X-a de peste an

Duminica a X-a de peste an

9 May 2008
776 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a X-a de peste an (Anul A)

Matei, “vameșul”: adică perceptorul de impozite în contul romanilor, urât de două ori de popor ca hoț de profesie și trădător, considerat ca “păcătos public”… Era ultima persoană la care te-ai fi putut gândi să fie un om potrivit pentru o “vocație religioasă”.

În schimb Isus l-a chemat: “Urmează-mă”. Iar Matei “s-a ridicat și l-a urmat”. Și a devenit unul din “Cei Doisprezece”, unul dintre aceia cărui Isus îi va încredința misiunea de a predica evanghelia la toate popoarele.

Acest fapt trezește stupoare și curiozitate, începând chiar de la colegii lui Matei. Oare cum era posibil ca un “rabbi”, un maestru în cele religioase, să cheme pentru a-i deveni ucenic un tip ca Matei? Normal că “autoritățile religioase” ale timpului evitau orice contact cu oameni de acest fel…

Astfel că și alți prieteni ai lui Matei s-au îndreptat spre casa lui, unde se afla deja Isus, “și s-au așezat la masă cu Isus și cu ucenicii”. Și urmează un mare scandal pentru multe persoane care erau considerate (sau se considerau…) model de religiozitate și de fidelitate față de legea lui Dumnezeu: “De ce învățătorul vostru stă la masă împreună cu vameșii și păcătoșii?”.

Cei care profesau public angajarea lor în păzirea fidelă a legii lui Dumnezeu considerau o datorie faptul de a nu se amesteca cu “păcătoșii” (adică cu cei care nu păzeau legea), ca semn concret al faptului că ei sunt deosebiți de aceștia, precum și ca semn al detestării conduitei lor. A sta împreună cu ei, mai ales la masă, ar fi însemnat “contaminarea”, oarecumva pierderea propriei “curății” înaintea lui Dumnezeu, compromiterea demnității proprii și a onoarei de persoane bune…

“Nu cei sănătoți au nevoie de medic, dar cei bolnavi… Nu am venit să-i chem pe cei drepți, dar pe cei păcătoși”.

Isus răstoarnă perspectiva în modul de a vedea lucrurile, referitor la cei care considerau că trebuie să râdă sau să disprețuiască comportamentul său. De fapt, El nu se preocupă de compromiterea integrității sau reputației sale stând împreună cu “păcătoșii”. În schimb este preocupat de faptul de a ieși în întâmpinarea acestor persoane, pentru a le ajuta să iasă din păcat – adevărata “boală” a condiției umane – regăsind imaginea corectă a lui Dumnezeu și încrederea în milostivirea sa.

Tocmai acesta este punctul decisiv. Comportamentul lui Isus, pe de o parte, și criticile farizeilor, pe de altă parte, sunt indicatorul unui mod diferit de a gândi la Dumnezeu și la raportul trăit cu el. Celor care-i critică conduita, Isus le răspunde: “Mergeți și învățați ce înseamnă: milă vreau și nu jertfă”.

Aceste cuvinte – luate din profetul Osea (cf prima lectură) – sunt citate de două ori de Isus în Evanghelia după Matei (în 9,13 și 12,7); și totdeauna ca răspuns polemic față de cei care-i reproșau lui sau ucenicilor lui că nu observă anumite reguli și prescrieri de practică religioasă.

La drept vorbind, textul original din Osea este un pic diferit: “Iubire vreau și nu jertfă”. Este unul din multele pasaje din profeți în care poporul lui Israel este atenționat asupra adevărului unui cult adus lui Dumnezeu, care să nu se limiteze la rituri și practici exterioare, dar care să constea înainte de toate din iubire sinceră, fidelitate, și ascultare față de poruncile sale; și deci din dreptate, solidaritate, respect și iubire față de aproapele.

În aceasta constă adevărata religiozitate, acesta este modul corect de a-l cinsti pe Dumnezeu, aceasta este ceea ce-l interesează într-adevăr pe Dumnezeu din partea noastră, ceea ce el așteaptă de la noi.

Modul de acțiune al lui Isus arată care este modul corect de a-l gândi pe Dumnezeu și deci de a ne comporta ca persoane “religioase și evlavioase”. Ceea ce contează nu este observarea formală a prescrierilor și practicilor așa numite “religioase”… Ceea ce contează este a învăța de la Dumnezeu însuși marea normă a milostivirii.

Înaintea lui Dumnezeu nu suntem “drepți”, “la adăpost”, prin faptul că păzim anumite reguli, norme obiceiuri. Și cu atât mai puțin prin faptul că “nu ne amestecăm” cu necredincioșii și păcătoșii.

Suntem într-adevăr plăcuți lui Dumnezeu atunci când căutăm să fim milostivi față de toți, așa cum este Dumnezeu însuși: el “care face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie și peste cei drepți și peste cei nedrepți” (Mt 5,45).

Integritatea noastră morală (să presupunem…) precum și religiozitatea noastră, nu ne dau niciodată dreptul de a judeca și cu atât mai puțin de a disprețui în inima noastră pe cineva. Nu trebuie să ne fie teamă că “ne spurcăm” prin contactul cu cineva, nici chiar cu acela (să presupunem) care ar fi vinovat de mari delicte. Dar cu condiția ca raportul nostru cu aceste persoane să fie totdeauna călăuzit de respect și iubire (nu de interes, de orice gen…), iar inima noastră să fie departe de orice ipocrizie.

Ritul latin