Start > Ritul latin > Duminica a IX-a de peste an

Duminica a IX-a de peste an

9 May 2008
788 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a IX-a de peste an (Anul A)

Ascultând (cu atenție!) lecturile de la Liturghia de astăzi, riscăm să rămânem într-un fel perplecși: la primă vedere par una împotriva alteia în afirmații…

Cartea Deuteronomului ne spune că se merge în întâmpinarea “binecuvântării” sau “blestemului”, dacă se ascultă sau nu se ascultă de poruncile lui Dumnezeu. În schimb, în scrisoarea către Romani, Paul, ne spune că ceea ce contează nu sunt “faptele legii”, pentru că toți suntem păcătoși și Dumnezeu este acela care “îndreptățește gratuit prin harul său, în virtutea răscumpărării realizată de Cristos Isus!”; ceea ce contează este faptul de a avea credință în Cristos. Iar în Evanghelie auzim repetându-se foarte clar că “pentru a intra în împărăția cerurilor” nu este suficient să spui că crezi în Isus “Doamne, Doamne…”: trebuie “să faci voința Tatălui”, trebuie “să pui în practică” învățăturile lui Isus.

În realitate, analizând bine lucrurile, între “îndeplinirea voinței Tatălui” (sau ascultarea de poruncile lui Dumnezeu) și “faptul de a avea credință în Isus Cristos”, nu există de fapt mare diferență. Pentru că credința nu este o chestiune de cuvinte ( a spune Crezul, a spune rugăciuni, a spune că suntem credincioși…). Credința este o chestiune de convingere intimă referitor la adevărul a ceea ce spune Evanghelia; iar dacă este adevărat că noi credem în ceea ce Isus a învățat, noi vom demonstra concret că “avem credință” în el, tocmai punându-i în practică cuvintele.

Discursul sfântului Paul intenționează să ne amintească realitatea că totdeauna “harul” lui Dumnezeu precede orice bună voință sau orice “merit” din partea noastră. Nu datorită faptelor noastre putem dobândi mântuirea veșnică, ci pentru că Isus Cristos a murit și a înviat pentru noi.

Niciodată noi nu ne putem plasa în fața lui Dumnezeu în atitudinea aceluia care-și face socotelile despre “ce am dat, ce am”. Orice bine pe care-l facem (sau presupunem că-l facem…), este înainte de toate darul lui Dumnezeu; pentru că el însuși este acela care “trezește în noi voința și acțiunea conform bunăvoinței sale” (Fil 2,13; cf Evr 13,21).

De aceea, evanghelia pe care am ascultat-o ne atenționează puternic asupra responsabilităților noastre în fața lui Cristsos, Domnul și judecătorul nostru. Faptul de a ne numi “creștini”, nu înseamnă nimic. Purtăm acest nume pentru că am fost botezați. Dar oare credem noi într-adevăr în Cristos?

Dar nici faptul de a spune că credem nu este suficient. Așa cum nu este suficient nici faptul de a spune “Doamne, Doamne”, pentru a fi într-adevăr ucenicii lui Cristos. Nu ajunge nici chiar faptul că suntem “practicanți”: că mergem la Liturghia de duminică, vizităm parohia și sălile de instruire, aparținem unui grup sau unei mișcări… Nu ajunge nici faptul că suntem persoane “devote” și că facem anumite practici de pietate (rugăciuni, novene, pelerinaje și așa mai departe)…

Conform cuvintelor lui Isus, nu ajunge nici chiar a vorbi despre el, a predica sau învăța “în numele lui”. Evident nu ajunge nici faptul de a fi preoți, episcopi, călugări, călugărițe… Nu ajunge nici chiar să faci minuni în numele lui.

Chiar și persoanelor cele mai “religioase” li s-ar putea întâmpla să audă spunându-li-se în ziua judecății (“În acea zi”, cum ne spune Evanghelia): “Nu v-am cunoscut niciodată… Voi nu ați fost niciodată într-adevăr ucenicii și prietenii mei”.

Pentru că adevărata credință în Isus Cristos nu se măsoară atât prin practicile religioase, cât mai ales prin practicarea dragostei, în care se rezumă toate poruncile lui Dumnezeu, “îndeplinirea voinței Tatălui”, “punerea în practică” a cuvintelor lui Isus.

Într-un mod sau altul, la aceasta trebuie să conducă toate instituțiile și practicile noastre religioase. Altfel – din punctul de vedere al Evangheliei și în ciuda tuturor aparențelor – numele de creștin și profesiunea de credință sunt numai “casă pe nisip”…

Ritul latin