Start > Ritul latin > Duminica a VIII-a de peste an

Duminica a VIII-a de peste an

9 May 2008
1,161 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VIII-a de peste an (Anul A)

“Nu vă îngrijorați ce veți mânca, ce veți bea sau cu ce vă veți îmbrăca… Tatăl vostru ceresc știe că aveți nevoie de toate acestea…”. Sunt cuvinte foarte frumoase, senine, care dau siguranță: nu trebuie să ne preocupăm prea mult de problemele vieții! Trebuie să avem încredere în providența lui Dumnezeu! “Priviți păsările cerului, observați florile câmpului, nu vă îngrijorați pentru ziua de mâine…”. Desigur sunt cuvinte frumoase, pline de poezie. Dar oare mai sunt și altceva în afară de “cuvinte frumoase”?

Poate că niciodată ca în zilele noastre – cu știința pe care o avem despre legile naturii pe de o parte și despre responsabilitățile umane pe de altă parte – nu ne apare într-adevăr mai greu de înțeles și acceptat discursul evanghelic despre providență. De exemplu să ne gândim la miile de persoane care mor de foame în lume… și atunci ne vine să ne întrebăm: Unde este această renumită “providență a lui Dumnezeu”?

Mărturisesc că personal nu știu să rezolv acest “scandal”… Dar în același timp am impresia că există ceva eronat din partea mea (sau în ceea ce ne privește pe noi toți) în a-mi imagina că pot “să-i cer cont” lui Dumnezeu pentru contradicția care pare să se ivească între cuvintele Evangheliei și realitatea lumii…

Normal că noi suntem prea gata să interpelăm responsabilitatea lui Dumnezeu referitor la relele din lume: de ce se întâmplă aceasta și aceasta? De ce nu face Dumnezeu așa și așa? În schimb suntem prea puțin disponibili să ne interpelăm pe noi înșine. De exemplu: până în ce punct realizăm noi acea condiție pe care Evanghelia o pune ca bază de care nu se poate face abstracție pentru tot discursul despre providență?

De fapt, discursul pornește de la acest principiu: “Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni… Nu puteți sluji și lui Dumnezeu și banului”. Cu alte cuvinte: nu putem pretinde că suntem buni creștini dacă în același timp avem drept primă preocupare banii și bogăția. Atâta timp cât rămânem prizonierii logicii banului, bunăstării în creștere nelimitată, consumismului niciodată sătul, noi nu avem dreptul să facem observații despre providența lui Dumnezeu, pentru că nu știm nici măcar despre ce este vorba.

Pentru a înțelege discursul despre providență trebuie să acceptăm pariul cu sărăcia ca stil de viață, în numele lui Cristos. Cei care au făcut aceasta în mod serios – de la sfântul Francisc la Cottolengo și la alții, nu numai în secolele trecute și nu numai preoți și călugări… – au experimentat că Evanghelia are dreptate.

Dar trebuie să rămânem în joc. Nu avem dreptul să-i cerem cont lui Dumnezeu de mizeria altuia, în timp ce noi avem din abundență multe lucruri superflui, risipim și irosim o cantitate enormă de energii ale pământului și “ne îngrijorăm” pentru multe lucruri care nu sunt exact necesitățile cele mai elementare despre care vorbește Evanghelia. Așa cum nu avem dreptul să apelăm la providența lui Dumnezeu, dacă din partea noastră suntem obsedați de mentalitatea “asigurării” prealabile și integrale împotriva tuturor riscurilor și neprevăzutului…

Providența “funcționează” pentru cel care ia în serios învățătura lui Cristos. Dacă în interiorul nostru nu ne încredem suficient în cuvintele sale, inevitabil recădem în miile noastre “neliniști și îngrijorări”. În timp ce, cu cât căutăm mai mult să asimilăm spiritul Evangheliei, cu atât vedem mai multe “dezumflându-se” și reducându-se lumea realităților care ne par importante, necesare, absolute… Providența “funcționează” pentru acela care pune pe primul loc în gândurile și preocupările sale înseși realitățile pe care le numim în “Tatăl nostru”: acestea sunt cele mai importante!

Desigur: cuvintele lui Isus nu sunt o invitație la lene și iresponsabilitate. Nu este vorba nici de a sta cu mâinile în sân cu scuza că “Dumnezeu vede, Dumnezeu are grijă”, și nici de a renunța la orice prevedere pentru ziua de mâine. Credința nu ne eliberează de preocupările zilnice, de truda muncii, de responsabilitățile familiare și sociale. Dar, sunt modalități și modalități de abordare pentru aceste lucruri.

Adesea neliniștea pentru ziua de mâine (ca și regretul nostalgic și steril al trecutului) sfârșește prin a distruge toată bucuria de a trăi în prezent: în timp ce în schimb, numai prezentul este timpul pe care îl avem cu adevărat la dispoziție…

Credința ne face să vedem fiecare zi care ne este dată s-o trăim ca pe “un dar mereu nou” al iubirii lui Dumnezeu față de noi (Preafața VI din timpul duminicilor de peste an). Și aceasta este certitudinea pe care ne putem fonda puternic și tare seninătatea și încrederea noastră: “Noi știm că în toate Dumnezeu conlucrează pentru binele celor care-l iubesc”, pentru că “dacă Dumnezeu este cu noi, cine va fi împotriva noastră. El care nu l-a cruțat pe propriul Fiu, dar la dat pentru noi, oare cum nu ne va da totul împreună cu el?”. De fapt nici prezentul, nici viitorul, nici viața, nici moartea nu ne vor putea separa niciodată de iubirea lui Dumnezeu… (cf Rm 8,28-39).

Ritul latin