Start > Ritul latin > Duminica a VII-a de peste an

Duminica a VII-a de peste an

9 May 2008
1,039 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VII-a de peste an (Anul A)

“Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte…”. Atunci când așa numita “lege a talionului” a fost formulată în codul lui Hammurabi (pe la anul 1750 a.C) fără îndoială că a reprezentat o adevărată victorie a civilizației, punând frâu și o regulă împotriva exceselor necontrolate în exercițiul răzbunării: acela care s-a făcut vinovat de o daună față de altcineva, va trebui să sufere o pedeapsă egală cu dauna produsă, și nicidecum superioară.

După câte mi se pare acest stadiu de “civilizație” nu a ajuns încă nici în anumite ambiente din prezumptuoasa noastră societate, unde de fapt cu atât mai puțin se poate spune că este observată “ad litteram” Evanghelia pe care am ascultat-o…

Este suficient să privim în jur, să ascultăm telejurnalul sau să citim ziarele: frumoasa și simpatica noastră Românie (unde cam toți suntem botezați și deci oficial creștini) oare este plină de lume care-și dorește tot binele, în care toți se întrec în iertare reciprocă și în a fi generoși unii cu ceilalți, unul mai mult ca altul?

Și nu trebuie spus că este vina timpurilor moderne, pentru că dacă privim înapoi în istorie, nu apare că generațiile trecute de creștini au fost mai bune decât noi în această privință: “Dar eu vă spun: iubiți pe dușmanii voștri…”.

Dacă Isus spunea aceste cuvinte în mod serios, se pare că nu sunt mulți creștini care-l iau în serios; cel puțin în ceea ce privește aceste cuvinte ale sale.

Cu scuza că sunt expresii paradoxale, care nu se pot lua “ad litteram” (“întoarce-i și obrazul celălalt”…), imediat și în grabă se trece și la decăderea spiritului acestor cuvinte, fără a mai căuta să se înțeleagă ce sens au, și cum pot și trebuie să fie actualizate în viața fiecăruia, pentru că aceste cuvinte ne ating și ne privesc în sentimentele și atitudinile noastre cele mai spontane și mai “naturale”.

Reacția față de violență, apărarea, este o mișcare și atitudine instinctivă și corectă; apărarea avutului personal în fața celui care vrea să ți-l ia, ni se pare normal; a dispune de noi înșine și de timpul nostru fără a trebui să suferim puterea și indiscreția altuia, este un drept al tuturor.

Dar Isus ne învață să privim lucrurile dintr-un alt punct de vedere: acceptarea mai degrabă a unei “daune” la nivel personal, deși nu se acceptă logica forței și a violenței; a ști să renunți chiar la propriul drept, în numele unei generozități dictată de iubire chiar și față de cel care produce răul.

Dar de ce să ne comportăm așa? Ce sens poate avea o atitudine de acest fel – presupunând că suntem capabili de aceasta – într-o lume ca a noastră?

Răspunsul lui Isus la această întrebare este: “Pentru ca să fiți fiii Tatălui vostru ceresc, care face să răsară soarele și peste cei răi și peste cei buni”.

Tocmai acesta este punctul decisiv. În învățătura lui Isus, criteriul fundamental care trebuie să-i călăuzească pe creștini în comportamentul lor, este: imitarea comportamentului lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu este infinit de răbdător, bun și milostiv chiar și față de aceia – am spune noi – care nu o merită: chiar și față de “cei răi” și cei “nedrepți”.

A-l iubi pe cel care ne iubește, pe cel care ne este simpatic, pe cel care nu ne produce nici o neplăcere… de toate aceste gesturi sunt toți capabili, ne spune Isus. Dar voi, fiți desăvârșiți precum este desăvârșit Tatăl vostru: iubiți chiar și pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă fac rău.

Dar atunci: trebuie să lăsăm cale liberă celor puternici? Oare nu trebuie să ne luptăm pentru drepturile celor săraci și asupriți? Trebuie să renunțăm la lupta împotriva nedreptăților?

Cu siguranță că nu! Dimpotrivă: căutarea dreptății și angajarea activă în favoarea celor săraci și oprimați este o datorie concretă pentru toți creștinii. Dar angajarea în favoarea dreptății se dovedește a fi autentică atunci când se concretizează în favoarea celorlalți; este ambiguă și nelalocul ei atâta timp cât menține aspectul unei revendicări interesate sau al unei răzbunări. Și nici o angajare pentru dreptate nu poate justifica niciodată ura față de cineva, ne spune Evanghelia.

“Fiți desăvârșiți așa cum desăvârșit este Tatăl vostru ceresc”. Și Isus știa că spune ceva imposibil. Și totuși nu putem renunța la această regulă de viață fără a renunța prin aceasta la voința de a fi creștini.

Evanghelia nu a fost niciodată pusă în practică pe deplin, nici chiar de sfinți. Pentru că nici un om nu va putea niciodată să ajungă la perfecțiunea lui Dumnezeu în iubire. Dar Evanghelia nu încetează niciodată să fie vie, tocmai pentru că ne provoacă să ne depășim încontinuu pe noi înșine: oricare ar fi punctul în care ne aflăm, toți putem și trebuie să devenim mai buni în ochii lui Dumnezeu, crescând în concretizarea și perfecționarea carității.

Ritul latin