Start > Ritul latin > Duminica a VI-a de peste an

Duminica a VI-a de peste an

9 May 2008
1,080 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a VI-a de peste an (Anul A)

Îmi amintesc că odată, în primii ani de preoție pe când activam într-un sat din dieceza noastră a venit să se mărturisească la mine un om care mi-a spus: “Nu am omorât pe nimeni, nu am stricat casa nimănui niciodată, și nu mai am nimic de spus”.

Mi-a revenit în minte acest episod, reflectând despre evanghelia pe care am ascultat-o. “Ați auzit că s-a spus: Să nu ucizi… Să nu săvârșești adulter… Dar eu vă spun…”. Și mi se pare că simt o anumită confuzie în capul meu, dacă pun aceste cuvinte din Evanghelie și le confrunt cu mine însumi și cu lumea care este în jurul meu.

Prin urmare: Isus spune că un creștin nu se poate mulțumi cu “a nu omorî pe nimeni”; dar nu trebuie nici măcar să lași loc mâniei împotriva “fratelui tău”. Cu alte cuvinte: nu numai că nu trebuie să ucizi, dar nici nu trebuie să urăști pe cineva, nu trebuie să insulți pe nimeni, nu trebuie “să te mânii” pe nimeni…

O, dar cum se poate aceasta? Este imposibil! Ar trebui să fim făcuți din piatră! Și la urma urmei, să fim raționali: cineva poate să-și iasă din fire și să lase să-i scape un cuvânt mai puțin amabil, dar să ucizi este altceva!

Da, este adevărat. Și de fapt gândindu-ne la numărul de morți uciși în fiecare lună sau chiar săptămână în frumoasa și democratica noastră Românie (ca să nu mai privim în ograda altuia) ne vine imediat gândul: hai să nu fim prea subtili, prea exagerați: lucrurile ar merge deja mult mai bine în lume dacă s-ar respecta porunca din vechime: “Să nu ucizi”!

De asemenea: Isus spune că un creștin nu numai că nu trebuie să comită adulter, dar nu trebuie nici “să privească și să dorească” o femeie care nu este soția sa, pentru că deja acest lucru înseamnă infidelitate.

Dar în această privință am impresia că în societatea noastră nici chiar porunca din vechime nu este luată în serios: căsătoriile se fac și se desfac cu multă și discretă facilitate; cât privește apoi fidelitatea… să avem “pardon”, nu trebuie să dramatizăm: o escapadă nu înseamnă nimic; iar în ceea ce privește “să te uiți cu dorință”, ce rău este în asta?… Etcetera.

Apoi nu mai vorbim despre cea de-a treia “regulă” pe care-o indică Isus în Evanghelia pe care am ascultat-o: “Dacă este da, spuneți da, dacă este nu, spuneți nu”. Un creștin nu numai că nu trebuie să jure fals, dar nici nu trebuie să se jure niciodată: pur și simplu trebuie să spună lucrurile așa cum sunt, totdeauna și cu toți.

Dar lucrurile nu sunt chiar așa de simple! În această lume, cine vrea să fie onest și sincer cu orice preț, este tras pe sfoară de toți! Trebuie totuși să te aperi un pic…

Pe scurt: pe de o parte, în România suntem cam toți “creștini” (ortodocși sau catolici ori protestanți, dar creștini); pe de altă parte, după câte se pare, nu toți creștinii procedăm în toate și peste tot așa cum ne învață Isus. Dimpotrivă: ni se pare practic imposibil să luăm “ad litteram” cuvintele sale. Și de asemenea și eu, care vă spune toate acestea, simt în mine însumi aceleași contradicții…

Și atunci? Oare faptul de a ne numi “creștini” este numai un mod de a spune, o moștenire istorică? Sau putem foarte bine să fim creștini, chiar dacă nu ne comportăm așa cum ne învață Cristos?

Mă tem că am devenit prea insensibili la contrastul existent între noi și Evanghelie: ca și cum ar fi lucrul cel mai normal de pe lume… Și suntem prea superficiali în găsirea scuzelor pentru “a adapta” Evanghelia la realitățile vieții, cum se spune. În timp ce ne preocupăm prea puțin de a face contrariul adică de “a adapta” efectiv viața noastră la Evanghelie.

De aceea – dacă are un sens în zilele noastre faptul de a ne numi creștini – trebuie să recunoaștem în învățătura lui Cristos “înțelepciunea” adevărată de urmat în viață, fără teama de a merge împotriva curentului. Și de asemenea un pic “împotriva” noastră înșine, dacă recunoaștem în Isus Cristos cuvântul deplin și ultim pe care Dumnezeu ni l-a adresat pentru a orienta într-o direcție corectă viața noastră.

O viață umană “corectă”, conform învățăturii lui Cristos, începe dinlăuntrul nostru: nu se judecă numai după acțiunile exterioare. Și nu este “corectă” (adică: este eronată, greșită) viața aceluia care lasă loc mâniei și urii din inima sa, chiar dacă nu ucide pe nimeni; sau a aceluia care nu cultivă în el însuși un spirit de castitate, de onestitate și de adevăr, chiar dacă nu comite adulterul și nu jură fals la tribunal…

Ritul latin