Start > Ritul latin > Duminica a V-a de peste an

Duminica a V-a de peste an

9 May 2008
1,050 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Duminica a V-a de peste an (Anul A)

De obicei, lectura din Evanghelia de la sfânta Liturghie începe prin cuvintele: “În acel timp…”. Este o frază convențională care nu este scrisă în Evanghelii: ea slujește numai pentru a introduce din când în când unele pericope din evanghelie. Dar această expresie poate comporta un inconvenient. Acest inconvenient constă în faptul că auzind spunându-se “în acel timp“, noi din punct de vedere psihologic proiectăm cuvintele Evangheliei în trecut; și de aceea nu le ascultăm cu atitudinea aceluia care aude acum pe cineva care-i vorbește acum, ci ca pe niște cuvinte spuse în alte timpuri și altor persoane. Adică: “În acel timp, Isus a spus ucenicilor săi de atunci…”.

Auzind spunându-se “ucenici”, noi ne gândim instinctiv la apostoli (sfântul Petru, sfântul Matei, sfântul Ioan, etc) și în acest caz nu sensibilizăm și nu mai suntem cuprinși de uluire de cuvintele care urmează: “Voi sunteți sarea pământului… Voi sunteți lumina lumii…”. Da, dacă este vorba despre apostoli, așa este: ei sunt cei care au dus Evanghelia în lume, ei sunt cei care au dat o bună mărturie despre Cristos prin viața și moartea lor. Nu întâmpinăm nici o dificultate în a ne gândi că ei au fost într-adevăr “sarea pământului și lumina lumii” prin predica și sfințenia lor.

Dar la Liturghie se citește Evanghelia nu pentru a ști ce spunea atunci Isus, ci pentru a asculta ce ne spune nouă astăzi Isus. Pentru că apostolii au fost trimiși de Cristos cel înviat pentru “a-i face ucenici” pe toți cei care vor primi cuvântul lor și vor fi botezați “în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh” (cf Mt 28,16-20). Și atunci când la sfânta Liturghie se citește Evanghelia, Isus însuși este cu adevărat acela care vorbește acelora care “sunt adunați în numele său” (cf Mt 18,20).

Concluzia nu poate fi decât aceasta: și nouă, nouă tuturor care purtăm numele de creștini, Isus ne spune: “Voi sunteți sarea pământului… Voi sunteți lumina lumii…”.

Parcă ne vine să spunem: Dar, să nu glumim! Noi de fapt nu avem de loc aceste pretenții. “Lumină a lumii”: hai să ne-o închipuim și pe asta! Suntem niște oameni ca toți ceilalți; nu suntem nici “aștri ai științei”, nici maeștri ai înțelepciunii… Noi nu suntem dintre aceia despre care vorbesc televiziunea și ziarele. Nu suntem dintre aceia care fac așa numita “opinie publică”… Poate că Isus se referă numai la Papa, la episcopi, profesorii de teologie, la maeștrii de spiritualitate…

Nu trebuie să recurgem la subterfugii: Isus vorbește pentru toți “ucenicii săi”, adică pentru toți cei care mărturisesc că cred în el. Iar cuvintele sale nu sunt nicidecum o luare în râs și nici cine știe ce prezumpție exaltată. În schimb sunt expresia datoriei și misiunii care este încredințată fiecăruia dintre noi ca și creștini: “Așa să strălucească lumina voastră înaintea oamenilor, ca văzând ei faptele voastre bune să-l preamărească pe Tatăl vostru cel din ceruri”.

Aici nu are importanță meseria pe care o practicăm sau poziția pe care o ocupăm în Biserică și societate. Nu are importanță dacă suntem personaje renumite sau nu ne cunoaște nimeni. Fiecare creștin este “sarea pământului și lumina lumii” în măsura în care reflectă în viața sa învățătura și exemplul lui Cristos. De fapt El este, “lumina adevărată care luminează pe tot omul” (In 1,9). El este acela în care se manifestă – dincolo de orice cunoaștere și înțelepciune umană – înțelepciunea lui Dumnezeu. Și prin el – Cuvântul întrupat, răstignit și înviat – existența umană “capătă gust” în bucuria speranței și experiența dragostei.

Prin botez, noi am devenit o singură realitate cu Cristos. Noi toți trebuie să putem spune împreună cu Paul: “Nu mai trăiesc eu, dar Cristos trăiește în mine” (Gal 2,20). Și acesta este darul și angajamentul care se reînnoiește și se aprofundează ori de câte ori primim Trupul lui Cristos în sfânta Împărtășanie. Prin urmare toți ar trebui să devenim “o evanghelie vie” și să facem să iasă în evidență Isus Cristos prin cuvintele și acțiunile noastre.

“Dar dacă sarea se va strica…”. Fraza exprimă într-un oarecare fel ceea ce se întâmplă în noi toți. Creștinismul nostru este oarecumva cam “insipid”, pentru că în viața noastră se vede prea puțin spiritul Evangheliei; și acea credință pe care o mărturisim mergând la sfânta Liturghie duminica, rămâne prea “ascunsă” în celelalte zile și în afara bisericii…

Numai sfinții sunt într-adevăr “sarea pământului și lumina lumii”. Dar știm că toți suntem chemați să fim în sfânta Biserică – cel puțin un pic de “sfinți”, în coerența concretă zilnică prin credința pe care o mărturisim.

Ritul latin