Start > Ritul latin > Presfântul Trup și Sânge al lui Cristos

Presfântul Trup și Sânge al lui Cristos

9 May 2008
1,150 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfântul Trup și Sânge (Anul A)

- Și sărbătoarea “Corpus Domini”, ca și cea a Preasfintei Treimi, este o moștenire medievală: de fapt, a fost “inventată” în secolul al XIII-lea și a rămas caracterizată mai ales de procesiunea cu Preasfântul Sacrament, care a cunoscut – până nu de mult – un mare grad de popularitate.

Astăzi lucrurile s-au schimbat un pic. Se privește la Euharistie într-un alt mod, mai apropiat de spiritul și practica Bisericii din vechime. Este celebrarea Euharistiei care “constituie centrul întregii vieți creștine pentru Biserica universală, pentru cea locală și pentru fiecare credincios” (Principii și norme pentru folosirea Misalului Roman n.1). Susnumita celebrare ritmează viața comunităților creștine, încă din epoca apostolică, în fiecare duminică; și cea mai bună formă de “cult” euharistic consistă în participarea fidelă, conștientă și responsabilă la Liturghia duminicală.

– Aceasta nu împiedică faptul ca în această sărbătoare să se poată evidenția credința în prezența reală și permanentă a Domnului în sacramentul Euharistiei prin alte forme de cult euharistic, cum ar putea fi expunerea/adorație și procesiunea însăși, dacă circumstanțele o sugerează. În acest sens vă trimitem la indicațiile și normele conținute în cartea liturgică (poate nu de toți cunoscută…), Ritualul împărtășaniei în afara Liturghiei și cultul euharistic, la nn 87-104. Semnalăm, mai ales ceea ce se spune la n. 103: “Este preferabil ca procesiunea cu preasfântul Sacrament să aibă loc imediat după Liturghia, în care este consacrată hostia care trebuie purtată apoi în procesiune. Însă nimic nu împiedică ca procesiunea să se desfășoare drept o încoronare a unei adorații publice și prelungite, făcută după Liturghie”.

– La sfânta Liturghie să se aibă în vederea într-un chip special liturgia euharistică (adesea făcută prea în grabă…):

Altarul să apară clar ca “masă”: dacă se poate să se insiste asupra momentului prezentării darurilor și să nu se reducă “la o sumă de obiecte care adesea nu au nimic comun cu liturgia euharistică”.

Să se organizeze prezentarea pâinii și a vinului din partea credincioșilor. În timpul acestei mici “procesiuni” se va cânta un cântec adaptat momentului.

În sfârșit să se țină cont (și nu numai în această duminică…) a ceea ce recomandă Conferința Episcopală Italiană: “Pentru ca semnul participări la unica pâine frântă să fie evidențiat, este bine să se facă gestul frângerii pâinii într-un mod cu adevărat expresiv și vizibil pentru toți. De aceea se cuvine ca pâinea azimă, făcută în forma tradițională, să fie astfel făcută încât preotul să poată frânge hostia în mai multe părți care să fie distribuită cel puțin la câțiva credincioși”.

Pentru a trăi, toți avem nevoie să mâncăm… Pur și simplu, fără de hrană murim de foame. Și dacă aceasta de obicei nu se întâmplă în părțile noastre (noi avem o problemă opusă: ar trebui să mâncăm mai puțin, pentru a ne fi mai bine), totuși continuă să se întâmple în multe părți ale lumii. Hrana și viața sunt două realități foarte strâns legate între ele.

Foamea nu este un lux. Este simbolul cel mai radical al nevoii, al necesității care caracterizează condiția umană. La drept vorbind, nimeni nu este “autosuficient”: toți depindem de pământ pentru subzistența noastră. Nimeni nu poate trăi “singur”, prin puterea proprie. Toți avem nevoie să găsim în afara noastră, în lumea care ne înconjoară, izvoarele de energie (hrana), fără de care nu putem continua să trăim.

În fiecare zi, în civilizația noastră de abundență, avem multe lucruri la îndemână ca hrană de mâncat: pâine, produse de panificație, orez, cartofi, carne, verdeață, fructe… Iar pentru a spune că mă îngrijesc să-mi câștig existența, ne exprimăm deseori că merg să-mi câștig și eu o pâine. Pentru că pâinea – în regiunile noastre precum și în limbajul nostru – a rămas însuși simbolul hranei minime indispensabile pentru toți pentru a putea trăi.

Pâinea nu se găsește deja “gata făcută”. Ea se naște din colaborarea dintre forțele naturii și activitatea omenească; este “rodul pământului și al muncii omului”; este în același timp dar (pentru că pământul nu l-am făcut noi) și dobândire (pentru că nu este obținută fără de efort).

“Omul nu trăiește numai cu pâine…” (prima lectură). Deși indispensabilă, hrana pământească, nu este suficientă pentru a asigura viața. Iar “foamea” noastră nu se satură cu sațietatea hranei. Ne este “foame” de multe alte lucruri: de bani, de iubire, de putere…

“Eu sunt pâinea vie coborâtă din cer…” (Evanghelie). Isus Cristos se propune oamenilor ca “pâine care dă viață”: principiu de energie vitală care rămâne chiar și dincolo de moarte (“Cine mănâncă trupul meu… eu îl voi învia în ziua de apoi”); o “pâine a vieții” care este dar al lui Dumnezeu, și izvorul și originea oricărei vieți (“Așa cum m-a trimis Tatăl care este viu, iar eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă mănâncă pe mine, va trăi prin mine”).

“Pâinea pe care noi o frângem, nu este oare împărtășirea cu trupul lui Cristos”? (lectura a doua). În sacramentul Euharistiei noi ne hrănim cu Cristos, care “și-a dat trupul său” – adică pe sine însuși și viața sa – “pentru viața lumii” (Evanghelie).

În felul acesta suntem uniți cu el printr-un raport foarte strâns (“Cine mănâncă trupul meu… rămâne în mine și eu în el), formăm împreună cu el o singură realitate, primim de la el energia, puterea Duhului său, ca să “devenim în Cristos un singur trup și un singur Duh” (Rugăciunea euharistică III).

“Pentru că este o singură pâine, iar noi, deși suntem mulți, suntem un singur trup…” (lectura a doua). Împărtășirea cu trupul lui Cristos face din noi înșine “trupul lui Cristos”, Biserica.

Participarea la Euharistie ne leagă unii de alții ca pe diferitele membre (sau diferitele celule) ale unuia și aceluiași organism viu, într-o angajare reciprocă de comuniune, mereu și continuu de construit și de întărit, până când ne vom putea “bucura pe deplin de viața divină” a lui Cristos la ospățul cel veșnic, pe care el “ne face să-l pregustăm în sacramentul Trupului și Sângelui său” (rugăciunea de după Împărtășanie).

Ritul latin