Start > Ritul latin > Preasfânta Treime

Preasfânta Treime

9 May 2008
1,091 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Preasfânta Treime (Anul A)

În tradiția liturgică a Bisericii din vechime nu există o “sărbătoare dedicată Preasfintei Treimi”. De fapt, misterul lui Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, se descoperă în Noul Testament prin evenimentele mântuirii care-și au centrul în Paștele lui Cristos; iar în liturgie iese la iveală încontinuu în întreaga celebrare a acestor evenimente în decursul anului liturgic, în special în celebrarea Paștelui și Rusaliilor. În tot cazul, în liturgia actuală, se merită să punem în valoare această duminică pentru a atenționa asupra unui mod creștin de a gândi despre Dumnezeu, pornind de la lecturile biblice.

Este util să nu ne chinuim “cum să explicăm Trinitatea poporului”… Mai bine să căutăm să organizăm în așa fel întreaga celebrare încât să concretizăm o atitudine corectă a credincioșilor în fața misterului lui Dumnezeu: tăcerea adorației și cântarea laudei. Recomandăm atenția deosebită față de semnul crucii de la început. De asemenea să se dea reliefare doxologiei finale din rugăciunea euharistică (“Prin Cristos, cu Cristos…), cântând-o solemn. Sfătuim folosirea Colectei alternative din anul A precum și rugăciunea euharistică IV în integralitatea sa (lăsând la o parte prefața zilei prea abstractă și dificilă).

Se pronunță foarte des și ușor cuvântul “Dumnezeu”: fie în rugăciune, fie ca blasfemie, și chiar înjurătură. Uneori și în mod frivol în unele discursuri. Dar de fapt, ce punem noi sub acest cuvânt, în inima și în mintea noastră?

Poate că nimic; pentru mulți – obișnuiți să “spună în zadar”, dacă nu chiar blestemând numele lui Dumnezeu – de fapt, acest cuvânt nu înseamnă nimic: nu au încercat niciodată să se gândească serios la aceasta…

“Dumnezeu este un cuvânt în jurul căruia se condensează un nor de asociații: amintiri din copilărie, ceremonii religioase, o îmbrăcăminte deosebită, un ambient festiv, un glas eteric: un bătrân, un tron, o fantezie, o putere absolută invizibilă, o greșeală de gândire din timpurile primitive, un punct interogativ, un tată sever…” (H. Oosterhuis). Ce ne vine în minte atunci când ne gândim la Dumnezeu?

Poate că modul nostru de a gândi la Dumnezeu nu este totdeauna prea creștin… A crede în existența unei “Ființe supreme”, mai mult sau mai puțin indefinite, nu înseamnă încă credință creștină. Și atâta timp cât gândul la Dumnezeu suscită în noi mai mult neîncredere, teamă și frică decât credință, înseamnă că nu am crezut încă cu adevărat în învățătura lui Isus Cristos.

Nu sunt cuvinte potrivite pentru a spune cu adevărat “cum este Dumnezeu”. Realitatea lui Dumnezeu este totdeauna mult mai mare și “diferită” decât tot ceea ce ne gândim cu capul nostru despre el sau exprimăm cu sărmanele și săracele noastre cuvinte.

Dar putem totuși să ascultăm cu uimire și cutremur, ceea ce Dumnezeu spune despre sine însuși în Biblie, și a încercat să ne facă să înțelegem mai ales prin viața, moartea și învierea lui Isus.

Dumnezeu i s-a revelat deja lui Moise ca un “Dumnezeu plin de milă și iertare, încet la mânie și bogat în har și fidelitate” (prima lectură). Sfântul Paul, la rândul său, îl numește “Dumnezeul iubirii și al păcii” (lectura a doua). Iar însuși Isus ne spune în Evanghelie: “Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unic născut… pentru ca lumea să fie mântuită prin el”.

“Noi am cunoscut și crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are pentru noi. Dumnezeu este iubire…” (1In 4,16). Iată modul corect și real creștin de a gândi despre Dumnezeu.

Dumnezeu este absolutul Iubirii și al Vieții. O iubire care – văzută din punctul de vedere al pământului și istoriei – se numește: creație, prietenie față de om, iertare, alianță, întrupare, Isus răstignit, Isus înviat, dar al Duhului Sfânt.

Dumnezeu este “Tatăl” (principiul absolut al oricărei vieți și al oricărei iubiri), care l-a trimis în lume pe “Fiul” (cel în care s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în formele concrete ale unei existențe omenești), care ni l-a dăruit pe “Duhul Sfânt” (putere de viață și iubire proprii lui Dumnezeu) pentru ca să putem trăi în comuniune de iubire cu el, acum și în veșnicie.

Ritul latin