Start > Ritul latin > Duminica Rusaliilor

Duminica Rusaliilor

9 May 2008
1,155 afișări

Autor: pr. Anton Iștoc
Copyright: Predici.cnet.ro
Coborârea Duhului Sfânt (Anul A)

Este greu să vorbim despre Duhul Sfânt. Nu știm prea multe să spunem. Atunci când vorbim despre Dumnezeu Tatăl, ne pare oarecumva că putem să ne gândim la Dumnezeu, pornind de la imaginea și ideea unui bun părinte. Atunci când vorbim despre Isus Cristos, avem înaintea ochilor figura umană a lui, așa cum reiese din cele patru Evanghelii… Dar pentru a vorbi despre Duhul Sfânt, ni se pare că ne lipsesc cuvintele potrivite: ne simțim iremediabil constrânși să ne amintim că nu putem avea pretenția “să înțelegem” sau să ne reprezentăm într-un mod cuvenit, adecvat misterul lui Dumnezeu.

“Duhul Sfânt” este un nume-imagine. “Duh” înseamnă vânt: forță puternică, liberă, imprevizibilă, necontrolabilă. De asemenea înseamnă respirație, suflu vital, principiu și semn al vieții: “Cred în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul…”.

“Sfânt” înseamnă divin, caracteristic lui Dumnezeu, care îi aparține în sens propriu și-i manifestă natura și identitatea: “… și purcede de la Tatăl și de la Fiul”.

Duhul este “puterea” lui Dumnezeu prin care el ” vivifică și sfințește universul” (cf Rugăciunea euharistică III). Este “energia” pe care o comunică Dumnezeu acelora pe care el îi alege pentru a-i face portavoce a cuvântului său și instrumente ale acțiunii sale în lume (“.. și a vorbit prin profeți”).

Duhul este acela care face capabili să “vestească lucrările lui Dumnezeu” (cf. prima lectură) și să-și îndeplinească misiunea primită de la Cristos (“După cum Tatăl m-a trimis pe mine, și eu vă trimit pe voi”), devenind purtători ai iertării lui Dumnezeu (cf. Evanghelia).

Duhul este acela care deschide mintea pentru a înțelege cuvântul lui Dumnezeu și conduce la credință (“Nimeni nu poate spune că Isus este Domnul, decât sub acțiunea Duhului Sfânt”).

Duhul este acela care prin Botez și prin Mir face din toți creștinii niște “consacrați” în slujirea lui Dumnezeu și a oamenilor, distribuind fiecăruia daruri (“carisme) și puteri diferite, pentru ca fiecare să poată să-și dea contribuția la edificarea societății și a Bisericii (cf. lectura a doua).

Duhul este acela care “ține împreună” pe toți credincioșii în Biserica “una, sfântă, catolică și apostolică”, și care trezește și mișcă din ascuns orice autentică inițiativă de pace, de reconciliere, de solidaritate, de fraternitate între oameni.

Duhul este acela care ne face “fii” ai lui Dumnezeu și imagini ale lui Cristos și dă adevărul, pe buzele noastre, spre rugăciune: “Tatăl nostru care ești în ceruri…”.

Darul Duhului Sfânt este acela care constituie în noi, încă de pe acum, “germenul” învierii finale: “Dacă Duhul aceluia care l-a înviat pe Isus din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va da viață și trupurilor voastre muritoare prin Duhul său care locuiește în voi” (Rm 8,11).

Ritul latin