Start > Ritul latin > Duminica a XIV-a de peste an

Duminica a XIV-a de peste an

9 May 2008
1,258 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XIV-a de peste an (Anul A)

Agitația cotidiană a lumii de astăzi, în care suntem prinși cu toții, ne face să uităm că răspunsul la problemele noastre cele mai importante se află în Sfânta Scriptură.

Bogăția de semnificație a textelor sacre, pe care ni le propune Biserica în ziua de astăzi spre meditare, sunt într-adevăr o provocare la interiorizare, la oprirea din acest ritm alert al vieții, pentru a ne odihni în pacea oferită de Cristos.

Prima lectură, luată din cartea profetului Zaharia, ne prezintă una din profețiile acestuia făcute cu privire la Mesia. Profeția face parte din a doua parte a cărții, scrisă probabil la puțin timp după campania militară a lui Alexandru cel Mare în Siria, Fenicia și Palestina în 332 î.C. Ca și în multe alte circumstanțe istorice, sosirea lui Alexandru cel Mare a suscitat speranța unei noi reluări a planului lui Dumnezeu cu poporul evreu. Dar pentru acest plan era nevoie de un rege, un rege total diferit de cei pe care îi avusese Israelul până atunci. Mesajul lui plin de speranță va readuce bucuria în tot Ierusalimul. Nu trebuie să uităm că expresii ca “regele tău, Sioane”, în scrierile biblice antice, se referă la Iahve, la sosirea și domnia sa. Așadar, în regele din timpurile de pe urmă va fi actualizată regalitatea divină a lui Iahve.

Primele cuvinte ale lecturii sunt o invitație la bucurie, deoarece profetul aduce o veste bună locuitorilor Ierusalimului. Epitetele pe care le primește viitorul rege sunt pline de semnificație. Va fi drept, adică va îndeplini cu fidelitate voința Tatălui. Va fi victorios, adică protejat de către Dumnezeu și eliberat de dușmani. Dar în același timp va fi umil, modest, unul care nu se va servi de putere pentru a se autoexalta. De aceea, el va refuza să vină călare pe un cal, caii fiind folosiți mai mult în campaniile militare și la paradele din zilele de sărbătoare. În schimb, va veni călare pe un măgar, un animal de povară, vrând să arate caracterul său umil și pacifist. Deși sărac, fără mijloace și fără prestigiu, Regele-Mesia va demonstra o eficacitate deosebită împotriva războiului, aducând pacea pentru toate popoarele.

Dacă în această primă lectură avem doar o profeție, în evanghelie ne este prezentată împlinirea acestei profeții în însăși persoana lui Isus Cristos.

Contextul care precede acest paragraf descrie eșecul predicii lui Isus. Generația sa nu vrea să o primească pentru că e prea săracă pentru bogați, prea simplă pentru persoanele culte, prea laxă pentru oamenii religioși. Totuși el vede că nu toți o refuză: cei săraci, cei umili, ascultând-o, își deschid inima cu mult interes. Cuprins de indignare în fața refuzului fariseilor, Isus își îndreaptă gândul către Tatăl ceresc, adresându-i acest imn de laudă prin care își arată profunda bucurie interioară pentru că Tatăl i-a făcut pe cei mici să aibă parte de darul de a intra în Împărăția Cerurilor.

Cei mici, la care se referă Isus aici, nu sunt copiii: Isus vorbește adulților și propunerea sa este pentru adulți care o pot accepta cu responsabilitate. Aici termenul vrea să indice săracii, fragilii, păcătoșii; cei care contează puțin sau deloc din punct de vedere social; cei care sunt victime ușoare ale samavolniciei și ale egoismului uman; cei care sunt asupriți, cei care nu sunt luați în seamă. Isus nu vrea să ne reîntoarcem în condiția și mentalitatea copiilor, dar să ne punem în poziția celui care se încredințează, așa cum procedează copilul încredințându-se altuia pentru a crește, care se lasă condus pentru a învăța să meargă, care acceptă entuziast o inițiativă și participă la ea, care știe să răspundă unui bine al altuia din toată inima, fără rezerve. Simplitatea care îl caracterizează pe copil îl face să distingă lucrurile fără prejudecăți sau tergiversări și să fie receptiv la orice apel din partea iubirii. La această atitudine se referă Isus când exprimă poziția Tatălui care dezvăluie sensul iubirii sale celor mici și nu celor pe care opinia ebraică îi considera înțelepți.

Știm cu toții de aprecierea de care s-au bucurat copii în predicile lui Isus. Atunci când Isus spune: “Dacă nu vă veți schimba și nu veți deveni ca pruncii nu veți intra în Împărăția cerurilor” (Mt 18,3) nu ne cere o întoarcere fizică la copilărie, dar o dispoziție a sufletului comparabilă cu simplitatea copilului.

Obosiții și împovărații, la care face referire Isus aici, sunt cei care se supuneau fără condiție legii mozaice și interpretărilor minuțioase propuse de farisei. Isus este odihna definitivă a omului, de aceea, îi cheamă pe toți aceștia la sine. Jugul său corespunde sentimentului inimii sale: este iubirea, suficientă pentru a uni omul cu Dumnezeu și cu aproapele. Observarea noii legi a iubirii nu depinde atât de efortul uman, dar derivă din darul gratuit al lui Dumnezeu făcut celor care se deschid Cuvântului său.

Ce poate să semnifice astăzi, într-un context de autosuficiență, a fi mici în sens evanghelic? Și mai ales: cum se poate deveni mic într-un asemenea context ce proclamă și pretinde o afirmare de sine, o realizare din toate punctele de vedere? Astăzi, când prosperitatea noastră depinde atât de mult de datele concludente ale științei, ne întrebăm: se opune Isus celor înțelepți pentru că cei simpli sunt mai ușor de manipulat? Nu este cazul să umblăm cu prejudecăți. Isus nu îi apreciază pe cei simpli datorită naivității lor și pentru că ei ar fi un material moale, amorf, asupra căruia un artist și-ar putea exterioriza imaginația dându-i forma dorită de el, dar pentru disponibilitatea lor de a renunța la vechile păcate pentru a îmbrățișa viața harului propovăduită de el. Dacă umilința și simplitatea nu mai sunt virtuți la modă acest lucru se datorează faptului că ne-am îndepărtat de Dumnezeu a cărui esență este simplă prin excelență.

Se spune că un filozof care traversa un fluviu cu o barcă, dorind să înceapă o conversație, îl întrebă pe barcagiu:

“Cunoști matematicile?”

“Nu. E grav?”

“Foarte grav. Ai pierdut un sfert din viața ta. Cunoști măcar astronomia?”

“Nici nu am auzit de așa ceva”.

“Incult mai ești! Ai pierdut cel puțin jumătate din vița ta! Dar astrologia, o cunoști?”

“Nici pe asta!”

“Ești un nenorocit. Ai pierdut trei sferturi din vița ta”.

În acel moment barca a început să se scufunde; barcagiul îi strigă filozofului:

“Știi să înoți?”

“Nu”, răspunse filozoful.

“Atunci ai pierdut patru sferturi din viața ta”.

Nu vrem să subliniem prin acest exemplu pragmatismul de care dă dovadă barcagiul, ci faptul că filozoful nostru s-a străduit probabil mulți ani ca să cunoască atâtea lucruri interesante, dar care în situația de mai sus nu i-au fost de nici un ajutor.

La fel se întâmplă de mult ori cu noi, creștinii. Ne străduim să adunăm cât mai multe bunuri, cât mai multe cunoștințe, cât mai multe lucruri interesante, și uităm că de fapt scopul nostru nu sunt acestea ci dobândirea, păstrarea și sporirea harului prin care ne putem mântui. Iată pentru ce se poate vorbi despre o înțelepciune a celor mici. Este o înțelepciune care nu echivalează cu cultura și nici măcar cu prudența omului de bun simț, dar nici nu le exclude. O găsim calitativ pe o altă dimensiune. Înțelepciunea înseamnă, după Isus, a face voința Tatălui, înseamnă a fi în lume pentru a salva, adică pentru a elibera pe oricine este asuprit și obosit, și a nu condamna sau judeca fără milă sau a critica răuvoitor, înseamnă a purta bucuria, adică o speranță fermă prin care totul poate fi suportat în mod pozitiv, chiar și moartea. “Afabilitatea, bunătatea cordială și umilința câștigă în mod minunat inimile și îndeamnă oamenii să consimtă voluntar sacrificiilor celor mai dificile pentru natura noastră săracă” (Sf. Vincențiu de Paul).

Înțelepciunea celor mici este, în sfârșit, capacitatea de a surprinde și de a aprofunda cu ochi noi, curați și limpezi, adevărul și frumusețea realității și a lumii. Și această înțelepciune, o admirabilă înțelepciune a crucii, de multe ori nu poate fi înțeleasă de înțelepții aceste lumi pentru care toate trebuie să treacă prin micile scheme ale propriei rațiuni. Când știința se transformă în mândrie și îngâmfare și îl face pe om autosuficient sieși, când îl satură și îi dă siguranța de sine, atunci rămâne aproape imposibilă o primire a Cuvântului lui Dumnezeu, deoarece de pe piedestalul autosuficienței cu greu se poate recunoaște că sunt multe lucruri care îți lipsesc.

De aceea, încurajați de cuvintele lui Isus, să ne străduim a păstra sufletul nostru în acea disponibilitate continuă față de inspirațiile Duhului Sfânt, pentru ca astfel să ne bucurăm de odihna reconfortantă a sufletului promisă de Isus celor care își deschid cu simplitate inima în fața mesajului divin.

Sebastian Bilboc

Ritul latin