Start > Ritul latin > Duminica a XIII-a de peste an

Duminica a XIII-a de peste an

9 May 2008
1,018 afișări

Autor: volum colectiv ITRC 2
Copyright: Editura Sapientia
Duminica a XIII-a de peste an (Anul A)

Astăzi, în fața societății, noi creștinii, suntem tentați de multe ori să ne manifestăm în mod individual. Biserica, în mesajul evanghelic de astăzi, vrea să ne invite la deschidere și dialog cu aproapele nostru.

Se știe că structura Evangheliei lui Matei este formată din cinci mari discursuri care o articulează și o susțin. Pericopa de astăzi formează concluzia celui de-al doilea discurs și anume chemarea misionarilor, sau a apostolilor, și conține o serie de indicații și avertismente după care trece la precepte date fiecărui, om indiferent de starea pe care o are în societate. Cuvintele lui Isus din evanghelia de astăzi, pe care ni le adresează nouă tuturor, ne pun în fața unei situații mai delicate. La prima vedere ni se par diferite decât cele de până acum și parcă ar fi în contradicție cu cuvintele poruncii a IV-a dată de Dumnezeu lui Moise pe muntele Sinai, la ieșirea din Egipt. De aceea, ca să înțelegem mai bine cuvintele lui Isus, care nu a fost niciodată în contradicție cu voința Tatălui său din ceruri, trebuie să fim mai atenți la semnificația acestora.

Isus spune: “Cel ce iubește pe tatăl, sau pe mama sa mai mult decât pe mine, nu-i vrednic de mine; și cel ce iubește pe fiul, sau pe fiica sa mai mult decât pe mine, nu este vrednic de mine” (Mt 10,37).

Ca să găsim răspuns la întrebările noastre referitoare la acest text trebuie să privim la unele evenimentele din viața lui Isus.

Încă la începutul misiunii sale îl găsim la nunta din Cana Galileii împreună cu mama și cu ucenicii lui și atunci când li se termină vinul mirilor la rugămintea mamei lui, Isus transformă apa în vin. Isus și-a vizitat și comunitatea din Nazaret, în care a crescut. După aceea o vedem pe Sfânta Fecioară Maria sub crucea lui Isus, plină de durere la vederea chinurilor fiului ei. Isus are grijă chiar și pe cruce de mama lui și o încredințează ucenicului cel mai iubit. Și zice evanghelia că de la ora aceea “o luă la el”. Din cele relatate până acum observăm că Isus nu și-a abandonat mama, ci a avut grijă ca și după moartea lui să fie în siguranță. El a avut legătură cu satul natal, chiar dacă consătenii lui nu l-au primit cum se cuvenea.

Atunci, de ce Isus ne cere nouă această despărțire categorică? Pentru ca să găsim răspunsul la această întrebare să reflectăm puțin la ceea ce este pentru noi căminul părintesc. Fiecare avem ceva deosebit, ceva drag, ascuns în adâncul sufletului. În general familia este locul în care ne întoarcem întotdeauna cu plăcere, unde suntem primiți cu căldură indiferent de situația în care ne aflăm. Familia este locul unde încă se mai păstrează vechile tradiții și obiceiuri, locul care amintește de copilăria noastră, de tinerețea noastră. Și atunci de ce să ne despărțim de ea? În afară de cele spuse mai înainte, familia mai înseamnă și altceva.

În familie totul se reduce la relația părinți-copii și copii-părinți. Părinții nu mai au timp să se ocupe de altceva pentru că majoritatea timpului este dedicat îngrijirii copiilor. Copiii, în mare măsură astăzi, nu trebuie să-și bată capul cu situația ce o vor avea în viitor, pentru că totul este aranjat de părinții lor. Ei nu trebuie decât să se lase în voia sorții și să trăiască din plin ceea ce le oferă viața. Iată unde trebuie să lămurim lucrurile. Dacă mediul familial este un loc unde primim totul de-a gata, atunci Isus ne cere altceva, el vrea să ieșim din familie, vrea să trecem la acțiune, să ieșim noi pentru a ne pune în slujba altora.

Omul intră în sine numai în măsura în care are relație cu exteriorul. Numai așa poate fi al lui însuși, dacă este și al altuia, sau mai bine zis, dacă prin alții el se regăsește pe sine. Această afirmație este valabilă și la nivelul cel mai profund al existenței. Dacă aproapele nostru înseamnă un om fără importanță pentru noi, aceasta poate duce la pieirea noastră. Omul în fond este altul, rânduit de Dumnezeu spre altul. Este cu atât mai mult al lui însuși, cu cât mai mult este al Altuia, al lui Dumnezeu. Mai bine zis, omul se regăsește pe sine dacă iese și intră în legătură cu aproapele. Isus Cristos este omul, care oferindu-se pe sine, a putut salva natura noastră umană. După cum el însuși afirmă: “După ce mă voi înălța de pe pământ, toate le voi atrage la mine” (In 12,32). Această precizare vrea să ne arate pentru care motiv avea să moară. Isus și-a dat viața lui pentru viața noastră. Omul viitorului este deci asemenea lui Cristos care s-a dăruit pe sine. Omul care trăiește pentru propria lui persoană, este omul trecutului de care trebuie să ne dezbrăcăm dacă vrem să evoluăm cu adevărat. Asta înseamnă că viitorul omului este existența pentru altul, pentru aproapele. Cristos este Pascha (Paștele) care face trecerea cu adevărat spre viitor. Existența pentru altul înseamnă a deveni jertfă și a fi jertfit, deci viitorul omenirii se află pe cruce, iar salvarea omenirii este crucea.

Scriitorul Malraux spune că: “mileniul al III-lea va fi religios sau nu va fi deloc”, și va fi creștin în măsura în care va dărâma zidurile și va privi la acela care a fost biciuit și străpuns, deschizând drum spre viitor.

Viitorul este deschidere, și adevărata deschidere se află în cele trei coordonate: trecut, unde s-a întâmplat deja trecerea de la individual la comunitar, prezent, unde Dumnezeu cuprinde timp și viitor, unde Dumnezeu se va întâlni cu lumea și va deveni real faptul că lumea se va regăsi în Dumnezeu, ca punct final al întregii istorii.

Teologul Joseph Ratzinger spune că: “Ultimul Adam, cum îl numește el pe omul viitorului, în mersul timpului nostru își face simțită prezența în aceia pe care lumea îi socotește oameni de nimic: cine vrea ca atunci să fie de partea lui, trebuie acum să fie de partea celor mici”. Dar oare punem noi în practică aceste îndemnuri care sunt de altfel și îndemnurile făcute de Isus în evanghelia de astăzi? Și anume: “oricine va da unuia din micii aceștia un singur pahar de apă rece pentru că este un discipol adevărat vă spun că nu-și va pierde răsplata”. Cu siguranță că unii încearcă să realizeze aceste îndemnuri oferindu-și chiar viața în slujirea aproapelui, dar majoritatea oamenilor cred că realizarea este personală, constând în lucrurile materiale adunate și în puterea pe care o au doar temporar.

Teologul Louis Evely afirmă că istoria omenirii a fost denaturată din cauza imaginii lui Adam despre Dumnezeu care a suferit o spărtură. Această spărtură nu constă în aceea că a vrut să fie ca Dumnezeu, nu aceasta este vina lui Adam, pentru că la aceasta a fost chemat de Dumnezeu. Adam a urmat însă o imagine falsă. A crezut că Dumnezeu este numai autonomie, putere și autosuficiență; și pentru a fi ca Dumnezeu s-a răsculat și a devenit neascultător. Însă când Dumnezeu s-a revelat, când și-a concretizat existența, s-a văzut cine este cu adevărat: iubire, infinită plăcere în altul, atracție și modestie.

Adam, trăind cu credința falsă că va fi ca Dumnezeu, s-a îndepărtat cu totul de Dumnezeu; s-a retras în sinea lui cu toate că Dumnezeu era în comuniune cu el.

De câte ori nu ne răsculăm și noi împotriva lui Dumnezeu pentru că nu obținem ceea ce vrem, și nu ne supunem lui, având aceeași imagine falsă ca cea pe care și-a format-o Adam despre Dumnezeu.

Astrologul francez Arago a ținut într-o zi o conferință în Collége de France despre legile universale ale lumii. Conferința a încheiat-o cu aceste cuvinte: “Săptămâna viitoare vom fi martorii unui semn mare, chiar aici în Paris: soarele și luna vor sta față în față, iar pământul va atrage razele acestui rege între stele care este soarele. În acea zi, în acel minut și în acea secundă cele trei corpuri cosmice vor asculta nu de cuvintele noastre, ci de legile lui Dumnezeu. Numai omul nu vrea să se supună legilor lui”.

Isus ne invită, deci, la începutul evangheliei de astăzi, să ne dezlipim de tot ceea ce ne împiedică să realizăm acea deschidere spre ceilalți, care poartă în ei chipul lui Isus. Această deschidere să o realizăm în mod concret, dincolo de orgoliile și prejudecățile noastre. Numai astfel vom crea în inima noastră un spațiu în care Cristos să instaureze omul cel nou și împărăția sa.

Andrei Varga

Ritul latin